Miksi suomalaisilla on niin sairas suhtautuminen alkoholinkäyttöön jouluna?
"Käytätkö alkoholia jouluna?"
"En koskaan. Tai no ruualla saatan juoda punkkua, mutta muuten en koskaan."
Onko missään muualla näin sairasta suhtautumista alkoholiin kuin Suomessa, että alkoholin oletetaan tarkoittavan heti änkyräkännejä? Lasten joulu on heti pilalla jos vanhemmat juovat tippaakaan alkoholia.
Miksi alkoholipitoinen ruokajuoma tai jälkiruokakonjakki aiheuttaa jouluna raivoa?
Kommentit (289)
Viiniä juova nainen on valtava turn-off.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Lapsetkin saivat maistaa ja pienenä pitivät pahan makuisena. Nyt nauttivat juomista ja ruoasta kanssamme.
Perinteistä suurkuluttajan puhetta ja lapsen käyttämistä sen suojakilpenä.
Minusta taas tuo kommenttisi kuvastaa juuri sitä asennetta, mikä Suomessa on vallalla. Jos otat yhtään, olet takuuvarmasti kauhea rapajuoppo ja pilaat lastesi joulun, ja vaihtoehtona on olla absolutisti, välimalleja ei ole.
Mistä päättelet, että kirjoittaja on suurkuluttaja. Minäkin olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Meidänkin lapset ovat saaneet aina maistaa, mitä on tarjottavana. Jo teini-iässä ovat tienneet, miltä maistuu konjakki tai sherry, likööri tai punaviini. Humalassa en ole jouluna ollut koskaan, eikä kukaan muukaan jouluvieraistamme. Osa lapsistamme on jo aikuisia, ja tällä juomakulttuurilla ei kenelläkään ole alkoholin kanssa ongelmia. Osa ei juo koskaan mitään, osa juo alkolia jouluna juuri samoin kuin me aikuisetkin, kohtuudella juhlaruokien kanssa.
Tuosta sinun viestistäsi tunnistaa lukuisia alkoholiongelmaisen peruspiirteitä, missä alkoholin käytön puheeksiotto nostaa tunteet pintaan, lapset ovat keskusteilussa suojakilpenä aikuisen alkoholin käytölle ja nimesit vielä hienon määrän erilaisia alkoholituotteita, joita olet tarjonnut lapsillekin. Tämä on suomalaisen alkoholinkäytön keskeinen ongelma. Aikuiset tartuttavat haitalliset juomistottumukset lapsiin ja ongelma jatkuu. Suomessa on yli puoli miljoonaa ihmistä, joilla on ongelmia alkoholin kanssa. Ja näistä valtaosa ei ongelmaa tunnista ollenkaan.
Tästä ei puuttunut enää kuin se, että "oma kohtuullinen alkoholinkäyttöni on opettanut myös lapseni sivistyneeseen juomiskulttuuriin. Lasteni ei ole koskaan tarvinnut olla kaupan edessä ostamassa tuntemattomilta ihmisiltä kaljaa, kun on saanut sitä maistaa kotona".
Siis sinusta juhlaruokien kanssa alkoholin nauttiminen on alkoholiongelmaisen peruspiirteitä? Eikö tämä ole juuri sitä mustavalkoista ajattelua, joko absolutisti tai alkoholiongelmainen, välissä ei ole mitään.
En myöskään ymmärrä tuota puhetta lasten käyttämisestä suojakilpenä. Minusta taas meillä on onnistuttu erittäin hienosti, meillä on jo neljä aikuista lasta, joista kaksi ei käytä alkoholia ollenkaan, ja kaksi ottavat viiniä lasin tai kaksi jouluruokapöydässä, missä kuluu kuitenkin monta tuntia.
Satunkohan tuntemaan juuri teidän perheenne lapset? Ainakin lapsiluku ja alkoholinkäyttö täsmäävät. Toki on varmasti satoja tai tuhansia samanlaisia perheitä.
Aina kun joku kertoo kasvattajana ”onnistuneensa erittäin hienosti”, olipa kyseessä mikä elämänalue tahansa, voi olla varma että lasten näkemys on toinen.
Kerroinkos tässä meidän perheen lapsilukua?
Ei se absolutismi tai kohtuukäyttö niin harvinaista varmaan ole, että siitä perheen tunnistaisi Suomessakaan. Tosin ei minua haittaisi, ylpeä olen hienosta jälkikasvustani.
Neljä aikuista lasta, joista kaksi absolutisteja. Suo anteeksi jos ymmärsin väärin.
Siinä viestissä kyllä sanottiin, että osa lapsista on jo aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Lapsetkin saivat maistaa ja pienenä pitivät pahan makuisena. Nyt nauttivat juomista ja ruoasta kanssamme.
On se kyllä kauheaa suurkulutusta jos aterialla juo 0.5 litraa olutta ja 24cl punaviiniä. Ja kolmena päivänä peräkkäin!!!
Kiristä pipoasi vielä vähän lisää.
Ja väität, että et tule tuosta humalaan? Itse olisin jo hyvässä kekkulissa tuon oluen jälkeen ja vielä kaksi lasillista viiniä siihen perään! En kyllä jouluna kehtaisi tuollaisessa humalassa olla vaikka olisin vain aikuisseurassa.
Jos itse pystyt juomaan tuollaisen määrän humaltumatta, olet kyllä joko todella iso ja riski mies, tai sitten käytät alkoholia kohtuupaljon ja säännöllisesti, että nuo joulun juomingit on normisettiä eikä tunnu missään.
Satunnainen naukkailija tulee tuosta määrästä todella humalaan, jos on nainen. Jos edes pystyy juomaan tuollaista määrää illan aikana. Silloin kun olen viimeksi olutta juonut, niin kyllä minulla tuollaisen puolen litran ryystämiseen on kokonaista kaksi tuntia mennyt, kun olen omaan tahtiini juonut.
En ole tuo kommentoija, mutta laskin että olisin tuosta määrästä 0,67 promillen humalassa. Painan 80 kiloa. Ylipaino on siis minulla suurempi ongelma kuin juominen.
Jos oluen kanssa turhautuu kaksi tuntia niin kannattaa varmaan vaihtaa juomaa. Johan se väljähtyy ja lämpenee siinä ajassa eli on ihan hukkaan heitettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kyllä kauheaa suurkulutusta jos aterialla juo 0.5 litraa olutta ja 24cl punaviiniä. Ja kolmena päivänä peräkkäin!!!
Ja väität, että et tule tuosta humalaan? Itse olisin jo hyvässä kekkulissa tuon oluen jälkeen ja vielä kaksi lasillista viiniä siihen perään! En kyllä jouluna kehtaisi tuollaisessa humalassa olla vaikka olisin vain aikuisseurassa.
Jos itse pystyt juomaan tuollaisen määrän humaltumatta, olet kyllä joko todella iso ja riski mies, tai sitten käytät alkoholia kohtuupaljon ja säännöllisesti, että nuo joulun juomingit on normisettiä eikä tunnu missään.
Satunnainen naukkailija tulee tuosta määrästä todella humalaan, jos on nainen. Jos edes pystyy juomaan tuollaista määrää illan aikana. Silloin kun olen viimeksi olutta juonut, niin kyllä minulla tuollaisen puolen litran ryystämiseen on kokonaista kaksi tuntia mennyt, kun olen omaan tahtiini juonut.
Eikö joulupöydässä nyt vähintään kaksi tuntia menekin.
Jaa. Yksi lukuisista kriteereistäni naiselle päihteettymyys. En suostuisi ikinä katsomaan jotakin viininlitkijää.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Yksi lukuisista kriteereistäni naiselle päihteettymyys. En suostuisi ikinä katsomaan jotakin viininlitkijää.
Eikös se ole ihan hyväkin niin, jos olet itsekin absolutisti.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no minun mielestä voi ihan hvyin ottaa olutta tai viiniä ,kunhan ei veä övereitä. Eli pysyy siinä kunnosa, että voi hoitaa asiat, ei örvellä, huuda tai ala oksentaa. Tai konttaile pitkin poikin. Alkoa voi juoda myös sillä tavalla. Useammankin annoksen, ettei siitä ole muille haittaa.
Vaikka ite joisin useammankin kaljan, niin en ala sökeltää tai ole missään hirveessä humalassa.
Toki sekin onnistuu sitten, jos vetää lyhyessä ajassa vaikka monta kaljaa. Mutta jos hilliyssä tahdissa juot useammankin oluen, niin tulos on korkeintaan rento olo ja pysyy järki päässä.
Alkoholista on tehty aivan järkyttävä peikko tässä maassa. Ymmärrän toki sen, jos muistoissa on riitelevät vanhemmat ,pelkoa ym.
Mutta jos vanhemmat osaa ottaa alkoholia sillä tavalla, että lapset huolehditaan , eikä räyhätä ja huudeta, niin en näe siinä mitään ongelmaa.
No voisiko yhtä lailla olla ottamatta alkoholia ollenkaan? Miltä tämä ajatus tuntuu? Tuntuuko, että on tiukkapipoilua ja ankeutusta, jos ei jouluna ota yhtään alkoholia? Jos vähänkään tulee vastareaktiota ajatukselle, että voisipa sitä kokeilla yhden joulun ihan ilmankin, niin sitten miettisin kyllä, onko alkoholin kanssa ongelmaa, jota ei itsekään tiedosta.
Jos alkoholin kanssa ei ole ongelmaa, niin aivan hyvin voi olla ilmankin. Jos tulee tarve keksiä syitä, miksi sitä alkoholia pitää kuitenkin saada, niin selvä ongelmahan tässä on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Koska suuret ikäluokat joutuivat katsomaan sotatraumaisten vanhempien itselääkitustä. Menee vielä tovi että monisukupolvinen puhumattomuus ja traumat eivät enää vaikuta.
Sotaa nyt käytiin muissakin euroopan maissia ei niissä ole samanlainen alkoholikulttuuri.
Kieltolaistahan tätä selitystä on haettu, siinä voi olla osa totuuttaa koska esim usa:ssa näyttäisi olevan hieman samalla tavalla kiero suhde alkoholiin kun meillä ja siellä oli myös voimassa kieltolaki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä tulet tuosta humalaan niin ei tarkoita että muut tulisi, ei edes naiset.
Ihan uskomatonta miten alkoholista ei voi edes keskustella ilman että ihmiset keksii ihan omia oletuksiaan.Eri
Minusta taas on erikoista, että hyvää ”viinapäätä” pidetään vielä 2020-luvulla hienona ominaisuutena. On jotenkin upeaa ja aikuismaista, jos on siedättänyt itseään siten, että syöpävaarallinen liuotinaine ei vaikuta ulkoiseen käyttäytymiseen.
-eri myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo kommentoija, mutta laskin että olisin tuosta määrästä 0,67 promillen humalassa. Painan 80 kiloa. Ylipaino on siis minulla suurempi ongelma kuin juominen.
Jos oluen kanssa turhautuu kaksi tuntia niin kannattaa varmaan vaihtaa juomaa. Johan se väljähtyy ja lämpenee siinä ajassa eli on ihan hukkaan heitettyä.
Kaksi tuntia nyt vähän liioittelua, mutta monet oluet kyllä paranevat hieman lämmitessään. Bulkkilagerit toki halvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Asun Tanskassa ja juuri tätä olen yrittänyt selittää tanskalaisille monta kertaa. Tanskassa aina ajatellaan, että suomalaiset juovat paljon, mutta keskimääräinen tanskalainen juo huomattavasti enemmän kuin keskimääräinen suomalainen. Täällä KAIKKI juovat paljon.
Suomessa on pieni väestönosa, joka ei hallitse juomistaan ollenkaan, mutta yllättävän moni on absolutisti tai on muuten tiukka suhtautuminen alkoholiin.
Tanskalaisia perinteitä:
- Påskefrokost eli pääsiäislounas (yleensä ystävien kesken), joka aloitetaan jo puolilta päivin ja snapsit kuuluvat jo lounaalle. Syöminen ja juominen jatkuu koko päivän, yöllä ollaan tukevassa humalassa.
- 16-v saavat ostaa alkoholia ja juoda esim. koulun juhlissa, myös koulun tiloissa.
- Lasten synttäreillä aikuiset juovat bisseä, eivät tosin humalaan asti.
- Kun ystävät tapaavat porukassa jonkun luona, tarjolla on aina alkoholia vaikka olisi arki-ilta.
- Snapsit kuuluvat aina juhlapöytään. Kieltäytymistä ei katsota hyvällä, etenkään jos olet mies etkä ole autolla.
- Juodaan SEKÄ kohtuudella lasi viiniä ruoan kanssa ETTÄ humalaan asti juhlissa ja viikonloppuisin. Yhdistyy siis pohjoismainen ja keskieurooppalainen juomakulttuuri niin, että juodaan aina.
Minusta useimmilla suomalaisilla on terve suhde alkoholiin. Alkoholi on myrkky, joka aiheuttaa hyvää oloa. Itse kyllä juon, mutta harkitsen aina TARVITSENKO alkoholia juuri tähän hetkeen. Esim. arki-iltana en todellakaan tarvitse. Joulunakaan en tarvitse snapseja, etenkään, jos seurueessa on lapsia. En jaksa esittää, ettenkö tulisi niistä humalaan, joten mieluummin olen ilman.
Ei alkoholin automaattinen sisällyttäminen joka juhlaan ole ihailtavaa.
Kyllä tanskalaisten alkoholinkäyttö on paljon fiksumpaa. Täällä toistellaan jotain muinaisen raittiusliikkeen mantroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas tuo kommenttisi kuvastaa juuri sitä asennetta, mikä Suomessa on vallalla. Jos otat yhtään, olet takuuvarmasti kauhea rapajuoppo ja pilaat lastesi joulun, ja vaihtoehtona on olla absolutisti, välimalleja ei ole.
Mistä päättelet, että kirjoittaja on suurkuluttaja. Minäkin olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Meidänkin lapset ovat saaneet aina maistaa, mitä on tarjottavana. Jo teini-iässä ovat tienneet, miltä maistuu konjakki tai sherry, likööri tai punaviini. Humalassa en ole jouluna ollut koskaan, eikä kukaan muukaan jouluvieraistamme. Osa lapsistamme on jo aikuisia, ja tällä juomakulttuurilla ei kenelläkään ole alkoholin kanssa ongelmia. Osa ei juo koskaan mitään, osa juo alkolia jouluna juuri samoin kuin me aikuisetkin, kohtuudella juhlaruokien kanssa.
Tuosta sinun viestistäsi tunnistaa lukuisia alkoholiongelmaisen peruspiirteitä, missä alkoholin käytön puheeksiotto nostaa tunteet pintaan, lapset ovat keskusteilussa suojakilpenä aikuisen alkoholin käytölle ja nimesit vielä hienon määrän erilaisia alkoholituotteita, joita olet tarjonnut lapsillekin. Tämä on suomalaisen alkoholinkäytön keskeinen ongelma. Aikuiset tartuttavat haitalliset juomistottumukset lapsiin ja ongelma jatkuu. Suomessa on yli puoli miljoonaa ihmistä, joilla on ongelmia alkoholin kanssa. Ja näistä valtaosa ei ongelmaa tunnista ollenkaan.
Tästä ei puuttunut enää kuin se, että "oma kohtuullinen alkoholinkäyttöni on opettanut myös lapseni sivistyneeseen juomiskulttuuriin. Lasteni ei ole koskaan tarvinnut olla kaupan edessä ostamassa tuntemattomilta ihmisiltä kaljaa, kun on saanut sitä maistaa kotona".
Siis sinusta juhlaruokien kanssa alkoholin nauttiminen on alkoholiongelmaisen peruspiirteitä? Eikö tämä ole juuri sitä mustavalkoista ajattelua, joko absolutisti tai alkoholiongelmainen, välissä ei ole mitään.
En myöskään ymmärrä tuota puhetta lasten käyttämisestä suojakilpenä. Minusta taas meillä on onnistuttu erittäin hienosti, meillä on jo neljä aikuista lasta, joista kaksi ei käytä alkoholia ollenkaan, ja kaksi ottavat viiniä lasin tai kaksi jouluruokapöydässä, missä kuluu kuitenkin monta tuntia.
Satunkohan tuntemaan juuri teidän perheenne lapset? Ainakin lapsiluku ja alkoholinkäyttö täsmäävät. Toki on varmasti satoja tai tuhansia samanlaisia perheitä.
Aina kun joku kertoo kasvattajana ”onnistuneensa erittäin hienosti”, olipa kyseessä mikä elämänalue tahansa, voi olla varma että lasten näkemys on toinen.
Ei se absolutismi tai kohtuukäyttö niin harvinaista varmaan ole, että siitä perheen tunnistaisi Suomessakaan. Tosin ei minua haittaisi, ylpeä olen hienosta jälkikasvustani.
Neljä aikuista lasta, joista kaksi absolutisteja. Suo anteeksi jos ymmärsin väärin.
”Neljä aikuista lasta”, luki viestissä jota lainasin. Nyt se korkki kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Täältä voi tarkastaa eurooppalaisten alkoholinkulutuksen: https://www.statista.com/statistics/755502/alcohol-consumption-in-liter…
Suomi ei ole läheskään kärkisijoilla.
Kuinka tästä tilastosta näkee, paljonko eri maiden omat kansalaiset käyttävät alkoholia? Useissa maissa kuten Espanja, Ranska, Italia jne. käy vuosittain kymmeniä miljoonia turisteja, miten heidän juomatapansa ja määrä voidaan erottaa oman maan kansalaisten joukosta? Kerropa tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no minun mielestä voi ihan hvyin ottaa olutta tai viiniä ,kunhan ei veä övereitä. Eli pysyy siinä kunnosa, että voi hoitaa asiat, ei örvellä, huuda tai ala oksentaa. Tai konttaile pitkin poikin. Alkoa voi juoda myös sillä tavalla. Useammankin annoksen, ettei siitä ole muille haittaa.
Vaikka ite joisin useammankin kaljan, niin en ala sökeltää tai ole missään hirveessä humalassa.
Toki sekin onnistuu sitten, jos vetää lyhyessä ajassa vaikka monta kaljaa. Mutta jos hilliyssä tahdissa juot useammankin oluen, niin tulos on korkeintaan rento olo ja pysyy järki päässä.
Alkoholista on tehty aivan järkyttävä peikko tässä maassa. Ymmärrän toki sen, jos muistoissa on riitelevät vanhemmat ,pelkoa ym.
Mutta jos vanhemmat osaa ottaa alkoholia sillä tavalla, että lapset huolehditaan , eikä räyhätä ja huudeta, niin en näe siinä mitään ongelmaa.
No voisiko yhtä lailla olla ottamatta alkoholia ollenkaan? Miltä tämä ajatus tuntuu? Tuntuuko, että on tiukkapipoilua ja ankeutusta, jos ei jouluna ota yhtään alkoholia? Jos vähänkään tulee vastareaktiota ajatukselle, että voisipa sitä kokeilla yhden joulun ihan ilmankin, niin sitten miettisin kyllä, onko alkoholin kanssa ongelmaa, jota ei itsekään tiedosta.
Jos alkoholin kanssa ei ole ongelmaa, niin aivan hyvin voi olla ilmankin. Jos tulee tarve keksiä syitä, miksi sitä alkoholia pitää kuitenkin saada, niin selvä ongelmahan tässä on kyseessä.
Tämä on just tämä ”ottaminen”. Voisin kyllä olla ”ottamatta”, eli söisin veden kanssa, mutta ankeaa se olisi. Vähän kuin rannallakäynti ilman jätskiä, laskettelu ilman kaakaota, pitkä lenkki ilman urheilujuomaa, sauna ilman olutta, synttärit ilman kakkua, aamu ilman kahvia. Miksi haluaisin ankeuttaa elämääni, ja juuri jouluna?
Miksi pitäisi edes juoda alkoholia? Se on aivan tarpeeton, ylimääräinen menoerä muutenkin kalliiksi tulevassa joulussa. Se ei oman pitkän elämänkokemukseni mukaan tuo jouluun, tai mihinkään muuhunkaan juhlaan ainakaan mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin hieman huvitti tuo ”kymmeniä jouluja on vietetty eri porukoissa, aina on juotu eikä kukaan ole koskaan ollut humalassa”. Näkökulmakysymyshän se tietysti on, toisin kuin nämä ikävät ja kankeat thl:n rajat.
Minusta tuo sinun sanavalintasi kiteyttää vähän sitä suomalaista ongelmaa. Ne jotka puhuvat "juomisesta", ovat juuri heitä, joilla on lähipiirissä joku alkoholiongelmainen. Jotkuthan lähtevät viihteellekin "juomaan", jolloin päätarkoitus on juuri kännäämisessä. Monelle kysymys aiotko juoda jouluna on ihan absurdi, sillä tottakai aion ja paljon, vettä menee ainakin useampi litra, kahvia ja mehuakin jonkun verran. Meillä, joilla se joku viinilasillinen kuuluu aina hyvän ruoan kanssa, emme ajattele sitä tuolla tavoin korostetusti, jos tästä nyt ymmärtää, mitä tarkoitan.
Joo, ”juominen” kuulostaa juuri siltä että kaksin käsin vedetään. Se toki on kielessä vakiintunut sanonta joten ei ehkä aina voi ottaa kirjaimellisesti. Mutta vierastan sitä itsekin.
Meillä viini juhlapöytään ja arkisempaankin on kuulunut aina. Puoliso on Etelä-Euroopasta, mutta aivan samoin on suomalaisissa ystäväperheissäkin.
Minusta taas vaikuttaa että ihminen on jotenkin herkistynyt aiheelle, jos ”juominen” tuntuu väärältä sanalta juoman yhteydessä. Mistä pitäisi puhua? Siemailusta?
Maitoa, vettä, mehua juodaan. Alkoholipitoiset juomat ovat nautintoaineita, joten niitä nautitaan eikä juomalla juoda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hard rock hallelujaa.
Normaali mies, 186/90.
Juon olutpullollisen 0-2 kertaa viikossa.
Eipä tuosta humalaan tule. En kuitenkaan rattiin heti hyppäisi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä pitää sitten ollenkaan korostaa, eikö juominen nyt kuulu ihmisen perusasioihin muutenkin. Itse ajattelen, että sanaa käytetään juuri korostetussa merkityksessä. Jos joku menee sanojensa mukaan baariin, ravintolaan, viihteelle, ystäviä tapaamaan tms. niin siinä on pääpointtina täysin eri asia, kuin henkilöllä, joka menee tismalleen samaan paikkaan ja sanoo lähtevänsä "juomaan".
Minua ärsyttää, että alkoholinkäyttäjät ovat omineet tuon ravintola-sanan. Useimmiten he kuitenkin tarkoittavat paikkaa, jossa ruokaa ei ole edes tarjolla. Tuon käyttö on niin yleistä, ettei sitä sanaa voi enää edes käyttää tavallisen ravintolan yhteydessä ilman sekaantumisen vaaraa. En voi sanoa, että menen ravintolaan ja olla varma siitä, mitä toinen sillä ymmärtää. Luultavimmin luulee minun puhuvan juottolasta. Ja joudun käytämään pidempää ilmaisua (ruokaravintola tai fine dining ravintola) tai erikseen mainitsemaan että puhun syömisestä. Ärsyttävää!
Miksi se kännäily pitää verhota niin, että tavallisten elämä häiriintyy eikä voi puhua enää normaalisti tai luullaan kännääjäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Neljä aikuista lasta”, luki viestissä jota lainasin. Nyt se korkki kiinni.
Ja alaikäisiä voi olla vaikka seitsemän.
Ota se pullo ja käytä sen pohjaa suurennuslasina, jos syvälukutaito on tuota luokkaa. Minä olen se, joka kirjoitti että lienen yksi harvoista, joilla ei ole alkoholistia perheessä. Toteamus oli sarkastinen, ja se oli vastaus henkilölle, joka oli mitätöinyt mielipiteeni sillä perusteella, että varmaankin olen itse traumatisoitunut läheisteni alkoholin käytöstä.