Miksi suomalaisilla on niin sairas suhtautuminen alkoholinkäyttöön jouluna?
"Käytätkö alkoholia jouluna?"
"En koskaan. Tai no ruualla saatan juoda punkkua, mutta muuten en koskaan."
Onko missään muualla näin sairasta suhtautumista alkoholiin kuin Suomessa, että alkoholin oletetaan tarkoittavan heti änkyräkännejä? Lasten joulu on heti pilalla jos vanhemmat juovat tippaakaan alkoholia.
Miksi alkoholipitoinen ruokajuoma tai jälkiruokakonjakki aiheuttaa jouluna raivoa?
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Sivistysmaissa kuten italia ja ranska viini on elintarvike, ruokajuoma. Suomalaiset on metsäläiskansaa edelleen.
Käsittääkseni nykyään jo myönnetään, että sivistyneissä viinimaissa alkoholin kulutus menee helposti riskirajojen yli.
Viini se hienompi tapa vetää perseet..
Joulu on alkoholimyynnin kannalta hyvää aikaa, joten jonnekin ne viinit, viinat, kuoharit yms kulkeutuvat. Se, että tuttavissasi yksi tai kaksi haluavat toimia joulun aikana eri tavoin ei anna aihetta yleistää suomalaisten asennetta alkoholiin jouluna.
Koska kyse on perhejuhlasta voi keskustelu joulujuomista pohjautua nimenomaan lasten tarpeita ja turvallisuutta huomioiden kuin että kyse olisi mistään erityisen ahdasmielisestä asenteesta joulujuomia kohtaan.
Perinteet ovat aina haastavaa keskusteltavaa, mikä olisi oikein tai väärin. Suurin osa joulua viettävistä noudattavat vanhempiensa mallia ja vanhemmat omien vanhempiensa mallia jne. En ottaisi niin hirveän henkilökohtaisesti, jos joku on eri mieltä joulujuomista kuin minä.
Jos mies juo yhdenkin oluen se on todella väärin kun lapset kärsii mutta jos nainen lipittää sivistyneesti viiniä ja siinä ei ole mitään väärää eikä kukaan kärsi
Vierailija kirjoitti:
Olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Lapsetkin saivat maistaa ja pienenä pitivät pahan makuisena. Nyt nauttivat juomista ja ruoasta kanssamme.
Perinteistä suurkuluttajan puhetta ja lapsen käyttämistä sen suojakilpenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Lapsetkin saivat maistaa ja pienenä pitivät pahan makuisena. Nyt nauttivat juomista ja ruoasta kanssamme.
Minusta taas tuo kommenttisi kuvastaa juuri sitä asennetta, mikä Suomessa on vallalla. Jos otat yhtään, olet takuuvarmasti kauhea rapajuoppo ja pilaat lastesi joulun, ja vaihtoehtona on olla absolutisti, välimalleja ei ole.
Mistä päättelet, että kirjoittaja on suurkuluttaja. Minäkin olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Meidänkin lapset ovat saaneet aina maistaa, mitä on tarjottavana. Jo teini-iässä ovat tienneet, miltä maistuu konjakki tai sherry, likööri tai punaviini. Humalassa en ole jouluna ollut koskaan, eikä kukaan muukaan jouluvieraistamme. Osa lapsistamme on jo aikuisia, ja tällä juomakulttuurilla ei kenelläkään ole alkoholin kanssa ongelmia. Osa ei juo koskaan mitään, osa juo alkolia jouluna juuri samoin kuin me aikuisetkin, kohtuudella juhlaruokien kanssa.
Joulu on ennen kaikkea lasten juhla, eikä aikuisten känniörveltäminen kuulu lasten koettavaksi. Onko niin, että täytyy olla jo pitkälle alkoholisoitunut, jos ei osaa rajoittaa humaltumistaan jouluna tilanteissa, joissa lapsia on läsnä?
Vierailija kirjoitti:
Jos mies juo yhdenkin oluen se on todella väärin kun lapset kärsii mutta jos nainen lipittää sivistyneesti viiniä ja siinä ei ole mitään väärää eikä kukaan kärsi
Kun viimeksi luin thl:n suosituksia, naisten alkoholinkäytön riskirajat olivat tuntuvasti alemmat kuin miehillä. Ota nyt pikaisesti heihin yhteyttä ja vaadi vaihtamaan lukemat, jotta saat tuntea olevasi oikeassa.
Kuvottaa se ajatuskin, että sikoja lihotetaan rehulla kesä ja sitten teurastetaan urakalla syksy. Ja joulun tullen ylipainoiset humalaiset ihmiset tunkevat sianihraa naamaansa ja örisevät viinilasi kädessä joululauluja. Hyi olkoon.
En ole minäkään lapsuudenperheestä saanut mallia että alkoholia kuuluisi joulupöytään mitenkään. Samoin omassa perheessä mennyt kaikki nämä vuodet, nyt ainoa lapseni on jo 20-vuotias itsekin mutta tuskin ostaa alkoholia joulupöytäämme hänkään.
Mun lapsuuden joulut pilasi isän juomisesta nalkuttava äiti. Ja pilaa mun joulut edelleenkin, kun itse haluaisin ottaa lasillisen viiniä ja saunaoluen, äiti aloittaa saman marinan kuin aikoinaan isälleni. Isäni joi paljon, mutta ei se minua ja veljeä haitannut. Isä oli kännissä mukava ja kertoi hauskoja juttuja, ikinä ei tarvinnut pelätä. Äiti pilasi kaiken pirttihirmuilulla ja välillä oikeasti pelättiin että käy isäån käsiksi suutuspäissään raivotessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas tuo kommenttisi kuvastaa juuri sitä asennetta, mikä Suomessa on vallalla. Jos otat yhtään, olet takuuvarmasti kauhea rapajuoppo ja pilaat lastesi joulun, ja vaihtoehtona on olla absolutisti, välimalleja ei ole.
Mistä päättelet, että kirjoittaja on suurkuluttaja. Minäkin olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Meidänkin lapset ovat saaneet aina maistaa, mitä on tarjottavana. Jo teini-iässä ovat tienneet, miltä maistuu konjakki tai sherry, likööri tai punaviini. Humalassa en ole jouluna ollut koskaan, eikä kukaan muukaan jouluvieraistamme. Osa lapsistamme on jo aikuisia, ja tällä juomakulttuurilla ei kenelläkään ole alkoholin kanssa ongelmia. Osa ei juo koskaan mitään, osa juo alkolia jouluna juuri samoin kuin me aikuisetkin, kohtuudella juhlaruokien kanssa.
Mä en tiedä vielä 43-vuotiaanakaan miltä maistuu konjakki tai sherry :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaa ravintolakokoiset annokset viiniä, olutta ja jälkiruokaviiniä saman illan aikana, on ainakin nainen kohtuukäytön ylärajoilla. -eri.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on ennen kaikkea lasten juhla, eikä aikuisten känniörveltäminen kuulu lasten koettavaksi. Onko niin, että täytyy olla jo pitkälle alkoholisoitunut, jos ei osaa rajoittaa humaltumistaan jouluna tilanteissa, joissa lapsia on läsnä?
Miten tämä kommentti liittyy aloitukseen?
Miksi muuten joulu on joidenkin mielestä lasten juhla, itse ainakin ajattelen, että se on koko perheen juhla, aikaa yhdessä.
Kysymykseesi en tosin osaa vastata, sillä kaikenlaisia sukujouluja ja ystäväjouluja on tullut vietettyä kymmenittäin, enkä ole koskaan nähnyt jouluna ketään humalassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisista suurin osa ei voi juoda sitä viinilasillista ja konjakkia vaan homma menee heti läträämiseksi ja muu perhe kärsii. Känninen puoliso voi olla myös väkivaltainen. Alko-geenillä varustettujen suomalaisten kannattaisi olla ostamatta mitään alkoholia. Normaalit voivat juoda sivistyneesti ja vähän, heitä on tosin kansasta vain pieni osa. Usein näissä keskusteluissa viitataan Ranskaan tms. eli maihin joiden alkokulttuuri on toisenlainen. Ei suomalaissta tule koskaan sivistynyttä viinikansaa, alko- ja rähinägeenejänsä ei voi muuttaa.
Geeniensä taakse voi mennä piiloon tai sitten ottaa itse vastuu omista elämäntavoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa on ihan yleistä että leikkipuiston vieressä on baari jossa vanhemmat juovat aperitiivinsä kun lapset leikkivät puistossa. Moni vanhempi kulkee siellä puistossa viinilasi kädessä lapsia vahtimassa, yleensä se on isä. Kerran yksi tuttavien lapsi tokaisi että ”äiti olet paljon mukavampi kun vähän juot”, ja kaikkia nauratti makeasti, että tottahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan epäilen että sinulla on alkoholiongelma.
Vain ongelmaisilla lasillinen tai kaksi johtaa känniörvellykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaa ravintolakokoiset annokset viiniä, olutta ja jälkiruokaviiniä saman illan aikana, on ainakin nainen kohtuukäytön ylärajoilla. -eri.
Kyllä, jos tekee sen joka ikinen päivä. Harva sitä joulua tai muitakaan juhlia viettää vuoden ympäri tai viikosta toiseen. Naisilla kohtuukäytön raja on korkeintaan 12-16 annosta viikossa. Tuskin ne jouluruoatkaan olisi terveellisiä joka päivä nautittuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä kommentti liittyy aloitukseen?
Miksi muuten joulu on joidenkin mielestä lasten juhla, itse ainakin ajattelen, että se on koko perheen juhla, aikaa yhdessä.
Kysymykseesi en tosin osaa vastata, sillä kaikenlaisia sukujouluja ja ystäväjouluja on tullut vietettyä kymmenittäin, enkä ole koskaan nähnyt jouluna ketään humalassa.
Olen varmaan jotenkin aivan sokean syvällä omassa kuplassani, mutta en oikein mitenkään pysty kuvittelemaan, kuinka jonkun suomalaisen mielestä joulu ei olisi ennen kaikkea lasten juhla.
Toisaalta nykyään monet aikuisetkin näyttävät intoilevan joulukalentereista, joten ehkä pukkiuskokin on leviämässä aikuisten keskuuteen. Ehkä perinteisien joululaulujen sanoja pitäisi uudistaa ja korvata ”lapset”-sana ”aikuisilla”.
Suomalaisilla on täysin kieroutunut suhde alkoholiin koko ajan. Joko olet absolutisti tai juoppo. Suurin osa on siltä väliltä.