Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisilla on niin sairas suhtautuminen alkoholinkäyttöön jouluna?

Vierailija
19.12.2021 |

"Käytätkö alkoholia jouluna?"
"En koskaan. Tai no ruualla saatan juoda punkkua, mutta muuten en koskaan."

Onko missään muualla näin sairasta suhtautumista alkoholiin kuin Suomessa, että alkoholin oletetaan tarkoittavan heti änkyräkännejä? Lasten joulu on heti pilalla jos vanhemmat juovat tippaakaan alkoholia.

Miksi alkoholipitoinen ruokajuoma tai jälkiruokakonjakki aiheuttaa jouluna raivoa?

Kommentit (289)

Vierailija
41/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista suurin osa ei voi juoda sitä viinilasillista ja konjakkia vaan homma menee heti läträämiseksi ja muu perhe kärsii. Känninen puoliso voi olla myös väkivaltainen. Alko-geenillä varustettujen suomalaisten kannattaisi olla ostamatta mitään alkoholia. Normaalit voivat juoda sivistyneesti ja vähän, heitä on tosin kansasta vain pieni osa. Usein näissä keskusteluissa viitataan Ranskaan tms. eli maihin joiden alkokulttuuri on toisenlainen. Ei suomalaissta tule koskaan sivistynyttä viinikansaa, alko- ja rähinägeenejänsä ei voi muuttaa.

Taitaa olla joku boomereiden juttu. Kyllä minun sukupolveni (40v.) osaa. En tunne ketään joka juomalla joisi viinaa, koskaan.

Mä olen 55-vuotias, enkä myöskään tunne ketään viinanjuojaa. Olisko tosiaan vielä vanhempien juttu. 

Vierailija
42/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa raivo olla vain mielessäsi? Ei siitä alkoholin käytöstä tarvitse tuollaista numeroa nostaa

Tää. Itse en juo jouluna mitään prosentillista, mutta jos joku juo ns. eurooppalaisittain, ei se herätä mussa mitään tunteita. Enkä ole tällaista raivoa havainnut.

Kännääjät on sitten ihan eri asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies juo yhdenkin oluen se on todella väärin kun lapset kärsii mutta jos nainen lipittää sivistyneesti viiniä ja siinä ei ole mitään väärää eikä kukaan kärsi

Kun viimeksi luin thl:n suosituksia, naisten alkoholinkäytön riskirajat olivat tuntuvasti alemmat kuin miehillä. Ota nyt pikaisesti heihin yhteyttä ja vaadi vaihtamaan lukemat, jotta saat tuntea olevasi oikeassa.

Miten nuo THL:n riskirajat tähän keskusteluun liittyy? Itse en edes juo alkoholia. Olen sivusta seurannut miesten syyttelyä oluen juonnista naisilta joilla on viinilasi kädessä. Omasta mielestä alkoholisti on alkoholisti ja se ei katso sukupuolta eikä sitä mikä juoma on kädessä

Vierailija
44/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista suurin osa ei voi juoda sitä viinilasillista ja konjakkia vaan homma menee heti läträämiseksi ja muu perhe kärsii. Känninen puoliso voi olla myös väkivaltainen. Alko-geenillä varustettujen suomalaisten kannattaisi olla ostamatta mitään alkoholia. Normaalit voivat juoda sivistyneesti ja vähän, heitä on tosin kansasta vain pieni osa. Usein näissä keskusteluissa viitataan Ranskaan tms. eli maihin joiden alkokulttuuri on toisenlainen. Ei suomalaissta tule koskaan sivistynyttä viinikansaa, alko- ja rähinägeenejänsä ei voi muuttaa.

Olet väärässä. Suurin osa suomalaisista on kohtuukäyttäjiä.

Vierailija
45/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen lapsen joulu on helvettiä kun vanhemmat ryyppää!

Vierailija
46/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Lapsetkin saivat maistaa ja pienenä pitivät pahan makuisena. Nyt nauttivat juomista ja ruoasta kanssamme.

Perinteistä suurkuluttajan puhetta ja lapsen käyttämistä sen suojakilpenä.

Minusta taas tuo kommenttisi kuvastaa juuri sitä asennetta, mikä Suomessa on vallalla. Jos otat yhtään, olet takuuvarmasti kauhea rapajuoppo ja pilaat lastesi joulun, ja vaihtoehtona on olla absolutisti, välimalleja ei ole.

Mistä päättelet, että kirjoittaja on suurkuluttaja. Minäkin olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Meidänkin lapset ovat saaneet aina maistaa, mitä on tarjottavana. Jo teini-iässä ovat tienneet, miltä maistuu konjakki tai sherry, likööri tai punaviini. Humalassa en ole jouluna ollut koskaan, eikä kukaan muukaan jouluvieraistamme. Osa lapsistamme on jo aikuisia, ja tällä juomakulttuurilla ei kenelläkään ole alkoholin kanssa ongelmia. Osa ei juo koskaan mitään, osa juo alkolia jouluna juuri samoin kuin me aikuisetkin, kohtuudella juhlaruokien kanssa.

Jos ottaa ravintolakokoiset annokset viiniä, olutta ja jälkiruokaviiniä saman illan aikana, on ainakin nainen kohtuukäytön ylärajoilla. -eri.

Kyllä, jos tekee sen joka ikinen päivä. Harva sitä joulua tai muitakaan juhlia viettää vuoden ympäri tai viikosta toiseen. Naisilla kohtuukäytön raja on korkeintaan 12-16 annosta viikossa. Tuskin ne jouluruoatkaan olisi terveellisiä joka päivä nautittuna.

Päivitähän tietosi. Naisella vähäisen riskin raja on yksi annos päivässä tai seitsemän annosta viikossa. Ja naisten alkoholinsieto alkaa heikentyä jo kolmekymppisenä. Yllättävän monella naisella vaihdevuosioireetkin häviävät kun alkoholin käytön lopettaa.

Yli 65-vuotiaalle ei suositella enempää kuin kahta annosta päivässä.

Vierailija
47/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on Tutkittu! , että Suomi on Maailman kolmanneksi humalan hakuisin maa.

Vierailija
48/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Lapsetkin saivat maistaa ja pienenä pitivät pahan makuisena. Nyt nauttivat juomista ja ruoasta kanssamme.

No kuule, meillä on viikonloppuisin ruokajuomana viini ja saunaan voi ottaa olutta vaikka keskellä viikkoa jos siltä tuntuu. Molempia on aina kotona. Alkoholia ei ole piiloteltu lapsilta eikä sitä juoda salassa. Suurkulutuksen rajoja en edes tiedä kun ei ole koskaan ollut tarvetta niitä ajatella.

Vierailija
49/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu on ennen kaikkea lasten juhla, eikä aikuisten känniörveltäminen kuulu lasten koettavaksi. Onko niin, että täytyy olla jo pitkälle alkoholisoitunut, jos ei osaa rajoittaa humaltumistaan jouluna tilanteissa, joissa lapsia on läsnä?

Miten tämä kommentti liittyy aloitukseen? 

Miksi muuten joulu on joidenkin mielestä lasten juhla, itse ainakin ajattelen, että se on koko perheen juhla, aikaa yhdessä.

Kysymykseesi en tosin osaa vastata, sillä kaikenlaisia sukujouluja ja ystäväjouluja on tullut vietettyä kymmenittäin, enkä ole koskaan nähnyt jouluna ketään humalassa. 

Olen varmaan jotenkin aivan sokean syvällä omassa kuplassani, mutta en oikein mitenkään pysty kuvittelemaan, kuinka jonkun suomalaisen mielestä joulu ei olisi ennen kaikkea lasten juhla.

Toisaalta nykyään monet aikuisetkin näyttävät intoilevan joulukalentereista, joten ehkä pukkiuskokin on leviämässä aikuisten keskuuteen. Ehkä perinteisien joululaulujen sanoja pitäisi uudistaa ja korvata ”lapset”-sana ”aikuisilla”.

No kyllähän nuo joulupukit ja -kalenterit tottakai kuuluu lasten jouluun, mutta onhan joulussa paljon muutakin. Lukuisat aikuiset käyvät joulukirkoissa ja kirkot täyttyvät kauneimpien joululaulujen tilaisuuksistakin ääriään myöten, ja kyllä siellä aikuiset ovat enimmäkseen edustettuina eli kyllä se joulu monelle aikuisellekin on tärkeä juhla. Meidän perheessä ei tällä hetkellä ole joulupukki-ikäisiä lapsia, ja kyllä me silti kaikki joulua odotamme. Meille se on koko perheen juhla, yhdessäoloa, rauhoittumista, omia jouluperinteitä jne.

Vierailija
50/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen lapsen joulu on helvettiä kun vanhemmat ryyppää!

Hys hys. Ei saa puhua tuommoisia, ettei kohtuukäyttäjille tule paha mieli. Joulu on ennen kaikkea kohtuukäyttäjien juhla.

Vierailija
51/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ennen tapana juoda viiniä muutama lasillinen jouluisin ruuan kanssa mutta tavattuani nykyisen mieheni jätin viinin pois. Mies on elänyt lapsuuden kodissa, jossa vanhemmat joi ihan liikaa vedoten juurikin siihen että "kun nyt on joulu ja pyhäpäiviä".

Mieheni ei ole pyytänyt minua lopettamaan juomista mutta huomasin miten epämukavaksi se saattoi hänet tehdä koska tosiaan hänen kotoaan ei ole saanut mitään kohtuukäytön mallia. Niinpä ei sitten viini maistunut oikein itsellekään.

Varmaan monen kohdalla Suomessa edelleen tämä sama tilanne. Tietoisesti kyllä ymmärretään että kohtuukäyttäjiä on suurin osa alkoholi juojista mutta ne lapsuudentraumat voi edelleen olla niin vahvat että juovien ihmisten seurassa ahdistuu tahtomattaankin

Vierailija
52/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies juo yhdenkin oluen se on todella väärin kun lapset kärsii mutta jos nainen lipittää sivistyneesti viiniä ja siinä ei ole mitään väärää eikä kukaan kärsi

Kun viimeksi luin thl:n suosituksia, naisten alkoholinkäytön riskirajat olivat tuntuvasti alemmat kuin miehillä. Ota nyt pikaisesti heihin yhteyttä ja vaadi vaihtamaan lukemat, jotta saat tuntea olevasi oikeassa.

Miten nuo THL:n riskirajat tähän keskusteluun liittyy? Itse en edes juo alkoholia. Olen sivusta seurannut miesten syyttelyä oluen juonnista naisilta joilla on viinilasi kädessä. Omasta mielestä alkoholisti on alkoholisti ja se ei katso sukupuolta eikä sitä mikä juoma on kädessä

Siis sinun mielestäsi on alkoholisti, jos juo lasin-pari viiniä?

Vierailija
53/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joulu ole lasten juhla vaan markkinajuhla. Kauppiaat ja yrittäjät tekevät bisnestä. Siinä kaikki.

Vierailija
54/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas tuo kommenttisi kuvastaa juuri sitä asennetta, mikä Suomessa on vallalla. Jos otat yhtään, olet takuuvarmasti kauhea rapajuoppo ja pilaat lastesi joulun, ja vaihtoehtona on olla absolutisti, välimalleja ei ole.

Mistä päättelet, että kirjoittaja on suurkuluttaja. Minäkin olen 35 vuotta juonut jouluruokien kanssa olutta ja viiniä. Meidänkin lapset ovat saaneet aina maistaa, mitä on tarjottavana. Jo teini-iässä ovat tienneet, miltä maistuu konjakki tai sherry, likööri tai punaviini. Humalassa en ole jouluna ollut koskaan, eikä kukaan muukaan jouluvieraistamme. Osa lapsistamme on jo aikuisia, ja tällä juomakulttuurilla ei kenelläkään ole alkoholin kanssa ongelmia. Osa ei juo koskaan mitään, osa juo alkolia jouluna juuri samoin kuin me aikuisetkin, kohtuudella juhlaruokien kanssa.

Jos ottaa ravintolakokoiset annokset viiniä, olutta ja jälkiruokaviiniä saman illan aikana, on ainakin nainen kohtuukäytön ylärajoilla. -eri.

Kyllä, jos tekee sen joka ikinen päivä. Harva sitä joulua tai muitakaan juhlia viettää vuoden ympäri tai viikosta toiseen. Naisilla kohtuukäytön raja on korkeintaan 12-16 annosta viikossa. Tuskin ne jouluruoatkaan olisi terveellisiä joka päivä nautittuna.

Päivitähän tietosi. Naisella vähäisen riskin raja on yksi annos päivässä tai seitsemän annosta viikossa. Ja naisten alkoholinsieto alkaa heikentyä jo kolmekymppisenä. Yllättävän monella naisella vaihdevuosioireetkin häviävät kun alkoholin käytön lopettaa.

Oli raja mikä hyvänsä, niin kaikki eivät kittaa alkoholia kuitenkaan vuoden varrella päivittäin, eli vaikka joulun pyhien aikaan menisi useampikin viinilasillinen, riittäähän siinä ruokailuja, tuskin se pitkässä juoksussa niin haitaksi on. Ja jokainen tekee toki oman valintansa. Hyvähän se toki on olla juomatta mitään alkoholijuomia, vai olikos se niin, että jonkun tutkimuksen mukaan punaviinikin on terveellistä.

Vierailija
55/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran kun joku lähipiirisi nainen alkaa syytellä miestä alkoholinkäytöstä, voit kertoa näistä riskirajoista sen sijaan että tulisit tänne tekemään karkean yleistyksen.

Naisten juominen on aina ja kaikissa kulttuureissa ollut paheksutumpaa kuin miesten juominen, ja naisilla on myös selkeästi huonompi alkoholin sietokyky.

Vierailija
56/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kun alkoholin otto tarkoittaa 95% varmuudella kännejä. Täälläkin äidit miettivät pakosuunnitelmia, poliisit ja turvakodit on työllistettyinä juuri jouluna. Järkyttävää, mutta täysin totta.

Meillä on joulupöydässä siideriä ja olutta. Se on ruokajuoma. Ei känmätä. Se ei ole yhtään mukavaa. Kuiva omenasiideri ja kinkku vain kuuluu yhteen.

Omia traumoja löytyy taustalta. Omat vanhemmat kun veti kännit viikonloppuisin. Onneksi harvemmin jouluna. Sitä riitä ja örinää sai kuulla tarpeeksi.

Vierailija
57/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jösses tätä suomalaisten touhua! Hirveä hysteria koko ajan jostain, jollei koronasta niin sitten jouluviineistä.

Onneksi en asu Suomessa.

Vierailija
58/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli raja mikä hyvänsä, niin kaikki eivät kittaa alkoholia kuitenkaan vuoden varrella päivittäin, eli vaikka joulun pyhien aikaan menisi useampikin viinilasillinen, riittäähän siinä ruokailuja, tuskin se pitkässä juoksussa niin haitaksi on. Ja jokainen tekee toki oman valintansa. Hyvähän se toki on olla juomatta mitään alkoholijuomia, vai olikos se niin, että jonkun tutkimuksen mukaan punaviinikin on terveellistä.

Jos kerran alkoholinkäyttö on täysin kunnossa ja hallinnassa, niin miksi niitä riskirajoja ei noudateta, ja osa keskustelijoista ei tiedä eikä edes halua kuulla niistä?

Vierailija
59/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu on ennen kaikkea lasten juhla, eikä aikuisten känniörveltäminen kuulu lasten koettavaksi. Onko niin, että täytyy olla jo pitkälle alkoholisoitunut, jos ei osaa rajoittaa humaltumistaan jouluna tilanteissa, joissa lapsia on läsnä?

Miten tämä kommentti liittyy aloitukseen? 

Miksi muuten joulu on joidenkin mielestä lasten juhla, itse ainakin ajattelen, että se on koko perheen juhla, aikaa yhdessä.

Kysymykseesi en tosin osaa vastata, sillä kaikenlaisia sukujouluja ja ystäväjouluja on tullut vietettyä kymmenittäin, enkä ole koskaan nähnyt jouluna ketään humalassa. 

Jos ajatellaan, että joulu on perheen juhla, niin kyllä ne ensimmäisiä joulujaan viettävät, joulupukkiin uskovat kuuluisi olla etusijalla. Joulussa korostuu aikuisillakin muistot jouluista, jolloin oli itse lapsi.

Itse vietän jouluja yksin hyvin minimalistisesti, mutta jos olisin lasten seurassa, niin panostaisin heidän vuokseen paljon enemmän tunnelman luomiseen.

Alkoholin kohtuusiemailu on paikallaan jouluna, mutta känniörveltäminen pitäisi jättää aikuisten kesken vietettäviin juhliin. Minä tiedän tuttavistani perheellisiä alkoholisteja, joille joulu on jälleen yksi syy vetää pleksit riippumatta siitä ketä on paikalla.

Vierailija
60/289 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alkoholistiäiti ja isäpuoli. Eivät koskaan juoneet jouluna. Surivat kyllä sitä että koskaan ei saa pulloa lahjaksi. Itse otetaan se viinilasillinen ruuan kanssa ja liköörilasi illalla. Ollaan haluttu opettaa kohtuukäyttö lapsille ja nähtävästi ovat oppineetkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä