Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jääräpäät, jotka syövät vanhentunutta ruokaa

Vierailija
18.12.2021 |

Tunnetko ihmisiä, jotka tuntuvat jääräpäisyyttään syövän vanhentunutta ruokaa? Ruokaa ostetaan ja säilötään aivan liikaa, eikä sitä saa heittää pois kuin vasta täysin homeisena.

En tarkoita mitään parasta ennen päiväyksen "normaalia" ylittämistä vaan sitä, kermaviilit ovat vähintään kuukausia vanhoja ("eivät mene miksikään"), pakastimessa on vuosia vanhoja lihoja ja kellarissa vuosikymmeniä vanhoja säilykkeitä.

Mitään ei saa heittää pois eikä asiasta saa huomauttaa.

70 vuotiaat sukulaiseni ovat ikänsä olleet tällaisia. Ruuan vanhana syöminen tuntuu periaatekysymykseltä. Oikein rehvastellen kertovat, kuinka vanhaa ruokaa ovat milloinkin syöneet, eikä tunnu missään.

Tunnetko vastaavia tapauksia?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
22/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö tämän takia mitään anoppini valmistamaa. Pidän hänestä ihmisenä enkä halua olla ilkeä, mutta en kerta kaikkiaan saa ruokaa alas josta on vain pahimmat homeet kaavittu päältä pois..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa on vanhaa kaupoissakin, kaikki juurekset viime kesäisiä, juustot monta kuukautta varastossa, pakasteet samoin, lihakin voi olla teurastettu pari viikkoa sitten. 

Vierailija
24/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järki päässä, mutta itse ainakin ostan enimmäkseen punalaputettuja tuotteita ruokahävikin vähentämiseksi ja koska se on edullista. Tänäänkin ostin joululaatikoita -50% ja laitoin pakkaseen. Sieltä on kätevä pistää laatikko tarvittaessa sulamaan. Samoin syön ihan pelotta piimää, viiliä, rahkaa yms. , vaikka purkissa olisikin mennyt jo päiväys...kunhan ei kävele vastaan. Kananmunat säilyvät myös parikin viikkoa päiväyspäivän jälkeen. Leipää en juurikaan käytä, mutta jos joskus ostan esim. ruisleipiä, niin kuivaan osan. Säilyvät pitkään.

Homeista/ pahentunutta ruokaa en tietenkään syö.

Sun tapasi kuulostavat ihan järkeviltä. Sen sijaan ne jotka leikkaa juustosta sen homeisen palan pois ja syövät tyyttväisenä loppuun kun ihan hyväähän se on kun ei ole näkyvää hometta enää, sitä en käsitä.

Itse asiassa juustohan on ainoa elintarvike, jonka kohdalla noin voi tehdä. Leipää ei kannata syödä enää jos on yksikin homepilkku, eikä muutakaan.

Vierailija
25/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmäsavulohi voi olla kuoleman syy.

Tai muu vastaava.

Home ei ole aina hyväksi.

Listeria on heikommille vaara, kuten salmonella.

Epäilyttävä ruoka on syytä kuumentaa läpi n.80 asteeseen.

Jauheliha on varmaan yleisin ongelmia aiheuttava aines keittiössä.

Kuumennus ei poista bakteerien erittämiä myrkkyjä, ettäs tiedät seuraavan kerran!

Vierailija
26/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa on vanhaa kaupoissakin, kaikki juurekset viime kesäisiä, juustot monta kuukautta varastossa, pakasteet samoin, lihakin voi olla teurastettu pari viikkoa sitten. 

Ja sen lisäksi vielä vmp yli oitäisi odottaa?

Vierailija
27/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi › menaiset › vapaalla

Jos yksi leipäpala on homeessa, onko koko pussillinen pilalla? Asiantuntija vastaa ikuisuuskysymykseen - Vapaalla - Ilta-Sanomat

Tuolta voi lukea.

Vierailija
28/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhemmilla (75-80v) on tapana ostaa liikaa ruokaa varastoon, vaikka asuvatkin ihan lähellä kauppoja. Heillä saattaa olla esim. 4 pakettia leikkeleitä jääkaapissa, joista kaksi on vanhentunutta, yksi juuri vanhenemassa ja yhdessä on päiväystä jäljellä. Sitten niitä syödään vanhimmasta päästä tottakai - limaista pahanhajuista vihreänharmaata kalkkunaleikkelettä... yöks. Ja kaupasta ostetaan aina pari pakettia lisää kaappiin vanhenemaan, ettei vahingossakaan päästä syömään tuoretta.

Vierailija
29/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön kyllä helpostikin vanhentuneita ruokia. Kermaviili, jugurtit ja rahkat säilyy pari kuukautta, varmaan pitempäänkin mutta sen vanhempia ei ole tullut syötyä. Kananmunat säilyy jääkaapissa kuukausia. Maito säilyy viikon, joskus pitempäänkin, huomaahan sen heti jos kahvissa paakkuuntuu. En sairastele käytännössä ikinä, viimeisimmästä flunssastakin on vuosia. Lihan ja kalan suhteen oon kyllä tarkka, pakastan heti viimeisenä käyttöpäivänä ja syön parin kuukauden kuluessa. Mitään vuosia vanhoja en syö. N40

Vierailija
30/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppilan jääkaappi haisee aina tosi pahalle, en edes halua tietää mitä siellä taaimmasena lymyilee. Ja varmasti ei heitetä mitään pois! Kerran kauhistuin, kun (ennen koronaa) lapsella oli nuhaa ja häneltä jäi kylässä syömättä lautaselle osa pullasta. Olin viemässä sitä roskiin, kun ukki totesi, että älä vie, mummi syö sen varmasti kun tulee kotiin. Sanoin, että nuhaisen lapsen pullaa ei kyllä syö. Ilmeisesti siis näin on tehty aiemminkin, että lapselta jääneet tähteet nämä säästeliäät isovanhemmat syövät itse. Minusta jotenkin ällö ajatus, vaikka toisaalta kyllä syön itse joskus lapselta jääneen kakun lopun tms. Mutta että joku lapsen syömä pullan pala jätettäisi oikein varta vasten odottamaan jollekin…

Vierailija
31/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ihme että suolistosyövät ovat niin yleisiä. Ja ei, edes juustoa ei voi syödä vaikka homeen leikkaisi pois! Rihmastot ovat jo pilanneet koko juuston.

Suolistolla voi kestää vuosia toipua ruokamyrkytyksestä. Vaikka ei mitään kummempia oireita saisi, voi olla väsyneempi vuosia YHDEN pilaantuneen ruuan takia.

Vierailija
32/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi elänkin hapankaalilla, homejuustoilla ja kiinalaisilla sadan vuoden munilla, jotka huuhtelen alas hyvällä vuosikertaetikalla.

Vierailija
33/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen on tietysti tuhlausta joutua heittämään ruokaa roskiin, mutta ihan yhtä pahaa tuhlausta on ostaa niin järjettömän paljon, ettei niitä tule syötyä. Saati sitten hirveällä vaivalla itse poimia jotain marjoja, säilöä niitä ja sitten ei syö niitä kuitenkaan.

Mulla on ruokahävikki ihan olematonta, mutta se vaatii jatkuvaa inventaariota eli kaappeihin ei saa unohtua mitään liian pitkäksi aikaa. Suunnittelen ruokia ja kauppalistoja aina vähän sen mukaan, mitä löytyy jo ennestään.

Vierailija
34/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaako äitisi sinun puuttua ruoka-asioihin vai pitääkö hölynpölynä?

Hän kyllä kuuntelee, mitä minulla on sanottavana, mutta en tiedä ymmärtääkö täysin. Äidillä on aina ollut se katsantokanta, että mitään ei heitetä pois - siitä se varmaan johtuu.

Voitte kuvitella, kuinka tyytyväinen olin, kun pääsin taannoin ratsaamaan hänen jääkaappinsa, kun hän oli pari viikkoa sairaalassa. Kysyin, saanko siivota kaiken vanhan pois ja hän antoi luvan. Heitin oikeasti puoli jätesäkillistä vanhoja ruokatarvikkeita pois. Osa oli selkeästi sellaista, mikä oli vain unohtunut jääkaappiin (vuosia vanhoja säilykkeitä, puolen vuoden vanhaa jugurttia jne) Nyt olen kurkkinut joka kerta jääkaappiin siellä käydessäni ja toistaiseksi kaappi on säilynyt siistinä.

Vierailija
35/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön kyllä helpostikin vanhentuneita ruokia. Kermaviili, jugurtit ja rahkat säilyy pari kuukautta, varmaan pitempäänkin mutta sen vanhempia ei ole tullut syötyä. Kananmunat säilyy jääkaapissa kuukausia. Maito säilyy viikon, joskus pitempäänkin, huomaahan sen heti jos kahvissa paakkuuntuu. En sairastele käytännössä ikinä, viimeisimmästä flunssastakin on vuosia. Lihan ja kalan suhteen oon kyllä tarkka, pakastan heti viimeisenä käyttöpäivänä ja syön parin kuukauden kuluessa. Mitään vuosia vanhoja en syö. N40

Pakko todeta, että itse olen ylihysteerinen päiväyksen kanssa, enkä siis syö esim. jogurttia, jossa päiväys mennyt päivääkään yli.

Ja en sairastele juuri koskaan. Lievä nuhakuume oli viimeksi 2010, influenssa 2016 ja edellinen vatsatauti oli n. 16 vuotta sitten.

Vierailija
36/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun Facebookin kotiruokaryhmään ja siellä on säännöllisen epäsäännöllisesti kyselyitä, että voiko sitåjatätä tuotetta syödä, jos päiväys on umpeutunut. Minusta suurin osa vastaajista on sitä mieltä, että melkein mitä vaan voi syödä päiväyksistå ja valmistuspäivästä huolimatta. Tämä on itselleni ihan pöyristyttävä ajatus, mutta ei kai se mikään ihme olekaan, kun kerran sain pahan ruokamyrkytyksen anopin keitosta. Syön kaikki valmistamani ruoat 3 päivän sisällä valmistuksesta (pakastan loput jos jää yli) ja noudatan päivämääriä. Hapanmaitotuotteita käytän ylipäiväisenä leivontaan. Pakastimen käyn läpi aäännöllisesti ja noudatan sielläkin suositeltuja pakastusaikoja.

Vierailija
37/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapanmaitotuotteita ja kananmunia käytän reilustikin yli päivämäärän, jos mitään hämminkiä en huomaa. Kalaa syön vain mahdollisimman tuoreena, enkä pakasta ylipäänsä saati missään viimeisen käyttöpäivän kohdalla. Lihat ja leivonnaiset pois pakkasesta mahdollisimman nopeasti, ei mitään pitkäaikaissäilytystä. Homeiset leivät, juustot ja hillot lentävät roskiin armotta.

Vierailija
38/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini syö sujuvasti vanhentuneita elintarvikkeita. Jääkaappi haisee aina pahalta, ja se haju tarttuu herkästi esimerkiksi avattuihin maitoihin siellä jääkaapissa. Yök. Samaten se hygienia-käsitys: ei mitään tajua bakteereista, limaisella rätillä kun pyyhkäisee pintaa, niin että ei ole silminnähtävää likaa, niin puhdasta tuli. Yh. Äitini äiti oli vielä pahempi.

Tutulta kuulostaa hygieniakäsitys. Tämä on melkein kuin uhmaa yleisiä siisteyskäsityksiä kohtaan. Ap

Vierailija
39/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö tämän takia mitään anoppini valmistamaa. Pidän hänestä ihmisenä enkä halua olla ilkeä, mutta en kerta kaikkiaan saa ruokaa alas josta on vain pahimmat homeet kaavittu päältä pois..

Millä tavalla kieltäydyt? Loukkaantuuko anoppisi?

Vierailija
40/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset