Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jääräpäät, jotka syövät vanhentunutta ruokaa

Vierailija
18.12.2021 |

Tunnetko ihmisiä, jotka tuntuvat jääräpäisyyttään syövän vanhentunutta ruokaa? Ruokaa ostetaan ja säilötään aivan liikaa, eikä sitä saa heittää pois kuin vasta täysin homeisena.

En tarkoita mitään parasta ennen päiväyksen "normaalia" ylittämistä vaan sitä, kermaviilit ovat vähintään kuukausia vanhoja ("eivät mene miksikään"), pakastimessa on vuosia vanhoja lihoja ja kellarissa vuosikymmeniä vanhoja säilykkeitä.

Mitään ei saa heittää pois eikä asiasta saa huomauttaa.

70 vuotiaat sukulaiseni ovat ikänsä olleet tällaisia. Ruuan vanhana syöminen tuntuu periaatekysymykseltä. Oikein rehvastellen kertovat, kuinka vanhaa ruokaa ovat milloinkin syöneet, eikä tunnu missään.

Tunnetko vastaavia tapauksia?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs heikko huutelee? Syön ns vanhaa ruokaa ja juon kahvia pesemättömästä termarista päivittäin. Minun ei pure edes myyräkuume saati Wuhan nuha.

Vierailija
2/59 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustuskyky kasvaa ja pysyy yllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs heikko huutelee? Syön ns vanhaa ruokaa ja juon kahvia pesemättömästä termarista päivittäin. Minun ei pure edes myyräkuume saati Wuhan nuha.

Tässä on asennetta mitä tarkoitan :) Ruoka siis täytyy syödä "vanhana", että pysyisi terveenä. Sitä täytyy siis alun perin ostaa liikaa, hillota kaapissa ja syödä vasta kun ruuan parhaat päivät on jo nähty.

Miksi ruokaa ei voi ostaa sopivasti ja nauttia sitä tuoreena?

Vierailija
4/59 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan oli varmaan pakko tehdä niin, kun oli köyhää, mutta nykyään aivan järjetöntä tuollainen. Toki ruuan tuhlaaminen on vielä järjettömämpää mutta sitä voisi tosiaan ostaa sopivasti jotta kaikki tulee käytettyä ennenkuin pilaantuu.

Vierailija
5/59 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on asennetta mitä tarkoitan :) Ruoka siis täytyy syödä "vanhana", että pysyisi terveenä. Sitä täytyy siis alun perin ostaa liikaa, hillota kaapissa ja syödä vasta kun ruuan parhaat päivät on jo nähty.

Miksi ruokaa ei voi ostaa sopivasti ja nauttia sitä tuoreena?

Koska se tuore ruoka maistuu samalta kuin raaka ruoka.

Vierailija
6/59 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ruoka oikeasti ole pilalla ennen kuin se näkyy ja maistuu sille.

Vierailija
7/59 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku raja kai näissäkin on. En tiedä kuinka vanhoja tuttavieni vanhimmat hapanmaitotuotteet kuten rahkat ja viiilit ovat, mutta väittäisin, että muutamia vuosia. Silti ovat homeettomia eli "eivät menneet miksikään".

Säilykkeistä kuoritaan päällimmäiset homeet ja naamariin.

Vuosia vanhojen pakastelihojen väri haalenee, mutta silti ovat "aivan hyviä".

Ei kai tällainen voi olla terveellistä?

Ap

Vierailija
8/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäsavulohi voi olla kuoleman syy.

Tai muu vastaava.

Home ei ole aina hyväksi.

Listeria on heikommille vaara, kuten salmonella.

Epäilyttävä ruoka on syytä kuumentaa läpi n.80 asteeseen.

Jauheliha on varmaan yleisin ongelmia aiheuttava aines keittiössä.

Vierailija
9/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sukulainen on tällainen, mutta hänellä nyt on elämänhallintaongelmaa muutenkin. Ymmärrän sen että pula-ajan ihmiset ajattelevat eri tavalla kuin itse yltäkylläisyyden aikana eläneenä, mutta joku raja nyt sentään.

Vierailija
10/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti taitaa olla kovin yleistä vanhemmalla ikäluokalla. Itse en voi enää syödä äitini laittamia ruokia, vatsa ei kestä. Hän itse on niin tottunut eri bakteerikantoihin että ei huomaa mitään. Mutta väkisinkin mietin, että onko tästä jotain haittaa, hänkin on sentään yli kahdeksankymppinen. Yritän aina välillä paasata hänelle asiasta, mutta taas seuraavalla käyntikerralla huomaan jääkaapissa olevan kaikkea vanhaa.

Vierailija
11/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listeria ja salmonella ovat (hengen)vaarallisia kelle tahansa, ei vain heikoimmille.

Vierailija
12/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti taitaa olla kovin yleistä vanhemmalla ikäluokalla. Itse en voi enää syödä äitini laittamia ruokia, vatsa ei kestä. Hän itse on niin tottunut eri bakteerikantoihin että ei huomaa mitään. Mutta väkisinkin mietin, että onko tästä jotain haittaa, hänkin on sentään yli kahdeksankymppinen. Yritän aina välillä paasata hänelle asiasta, mutta taas seuraavalla käyntikerralla huomaan jääkaapissa olevan kaikkea vanhaa.

Antaako äitisi sinun puuttua ruoka-asioihin vai pitääkö hölynpölynä?

Vierailija
13/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini syö sujuvasti vanhentuneita elintarvikkeita. Jääkaappi haisee aina pahalta, ja se haju tarttuu herkästi esimerkiksi avattuihin maitoihin siellä jääkaapissa. Yök. Samaten se hygienia-käsitys: ei mitään tajua bakteereista, limaisella rätillä kun pyyhkäisee pintaa, niin että ei ole silminnähtävää likaa, niin puhdasta tuli. Yh. Äitini äiti oli vielä pahempi.

Vierailija
14/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki päässä, mutta itse ainakin ostan enimmäkseen punalaputettuja tuotteita ruokahävikin vähentämiseksi ja koska se on edullista. Tänäänkin ostin joululaatikoita -50% ja laitoin pakkaseen. Sieltä on kätevä pistää laatikko tarvittaessa sulamaan. Samoin syön ihan pelotta piimää, viiliä, rahkaa yms. , vaikka purkissa olisikin mennyt jo päiväys...kunhan ei kävele vastaan. Kananmunat säilyvät myös parikin viikkoa päiväyspäivän jälkeen. Leipää en juurikaan käytä, mutta jos joskus ostan esim. ruisleipiä, niin kuivaan osan. Säilyvät pitkään.

Homeista/ pahentunutta ruokaa en tietenkään syö.

Vierailija
15/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leivässä on yksi homepilkku niin leikkaan vaan pilkun ympäriltä ja syön loput.

Samoin jos hedelmässä on mätä kohta niin leikkaan sen pois.

Äitini käyttää kuukauden vanhan kermaviilin esim leivontaan.

Kivasti ollaan kaikki hengissä ja terveitä :D

N30

Vierailija
16/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järki päässä, mutta itse ainakin ostan enimmäkseen punalaputettuja tuotteita ruokahävikin vähentämiseksi ja koska se on edullista. Tänäänkin ostin joululaatikoita -50% ja laitoin pakkaseen. Sieltä on kätevä pistää laatikko tarvittaessa sulamaan. Samoin syön ihan pelotta piimää, viiliä, rahkaa yms. , vaikka purkissa olisikin mennyt jo päiväys...kunhan ei kävele vastaan. Kananmunat säilyvät myös parikin viikkoa päiväyspäivän jälkeen. Leipää en juurikaan käytä, mutta jos joskus ostan esim. ruisleipiä, niin kuivaan osan. Säilyvät pitkään.

Homeista/ pahentunutta ruokaa en tietenkään syö.

Sun tapasi kuulostavat ihan järkeviltä. Sen sijaan ne jotka leikkaa juustosta sen homeisen palan pois ja syövät tyyttväisenä loppuun kun ihan hyväähän se on kun ei ole näkyvää hometta enää, sitä en käsitä.

Vierailija
17/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku raja kai näissäkin on. En tiedä kuinka vanhoja tuttavieni vanhimmat hapanmaitotuotteet kuten rahkat ja viiilit ovat, mutta väittäisin, että muutamia vuosia. Silti ovat homeettomia eli "eivät menneet miksikään".

Säilykkeistä kuoritaan päällimmäiset homeet ja naamariin.

Vuosia vanhojen pakastelihojen väri haalenee, mutta silti ovat "aivan hyviä".

Ei kai tällainen voi olla terveellistä?

Ap

Jos tuote on homeessa sitä ei tulisi käyttää. Ei auta vaikka näkyvän homeen poistaa sillä homeet tuottavat toksiineja, jotka leviävät koko tuotteeseen. Tietyt hometoksiinit voivat aiheuttaa syöpää. Osa hometoksiineista on myös haitallisia munuaisten toiminnalle.

Vierailija
18/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohtinut samaa. Näköjään yleistä.

Vierailija
19/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein kertovat, miten vanhoja tuotteita ovat syöneet.

Vierailija
20/59 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin henkilökohtaisena avustajana vanhahkolle yksinasuvalle naiselle jolla oli iso arkkupakastin täynnä vaikka mitä. Marjoja jostain 2010 luvulta. Sieltä otti kahvileipiä, vanhoja pullia ym ja keitti kahvia ja niitä ois pitäny syödä. Keksin aina jotain veruketta.