Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raskaana, pyydettiin henkkarit ostaessani ALKOHOLITONTA siideriä

Vierailija
29.03.2015 |

Olen 24-vuotias ja VIIMEISILLÄNI RASKAANA, ja se myös näkyy. Olisin halunnut ostaa minun ja mieheni merkkipäiväksi pullon alkoholitonta siideriä, ns. "kuohuvaksi". Minulla ei ollut muita ostoksia. Kun menin kassalle (n.50v nainen) tämä kysyi papereitani? Tokaisin vaan että "niin tämähän on alkoholitonta", johon sain vastauksen "joo mutta se on silti siideriä". Siis mitä HITTOA?! Ja nimenomaan koska olen raskaana, tarkistin pulloa ottaessani että se on täysin alkoholitonta, ja niin siinä myös selkeällä suomen kielellä luki. Tämä tapahtui prismassa.

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan vitun sama vaikka olisit ottanut desin kossua jos siltä tuntuu. Vitun uivelot.

Vierailija
62/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää. Joillekin lapsille ei myyty ees root beeriä joka on amerikkalainen limukka. Vois vähä perehtyä myyjät tuotteisiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:34"] Joo, jos ei ollut 0,0% niin myyjän on ns. "pakko" kysyä paperit jos näyttää sen alle 30v. Itse kyllä sovellan tossa vaiheessa, luultavasti mun kassalta olisit pullosi saanut ihan ilman papereita :D taitaa tulla palautetta tänä vuonna et oon liian lepsu siman myyjä.. [/quote] Ei tarvi, jos alkoholia on alle 2,8%, niin se ei ole alkoholijuoma. Monet kaupat vain ovat päättäneet että eivät myy näitä lapsille, mutta lakiin se kieltäytyminen ei perustu. [/quote] Sen takia sanoinkin että ns. "pakko", koska myyjänä minun on noudatettava kaupan sääntöjä. Laista en puhunut mitään. Itse kyllä käytän maalaisjärkeä näissä tilanteissa.

[/quote]

No kai se myyjä nyt tajuaa että 24 vuotias viimeisillään raskaana oleva ei ole LAPSI joille on päätetty olla myymättä alle 1,2% alkoholia sisältäviä tuotteita. Eli papereiden kysyminen olli silkkaa vittuilua tai sitten kassa oli ymmärtänyt ohjeistuksen väärin.

Vierailija
64/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu multakin pyydettiin kerran siwassa paperit ku ostosten joukossa oli coca-cola zero-tölkki. Myyjä väitti kivenkovaan että kyllä tästä nyt täytyy kysyä paperit. Ei ollu jonoa niin hain hyllystä ison zero-pullon ja näytin että samaa tavaraa. Paperit kyllä oli mutta ihan periaatteesta en näytäny ku ei ollu tarvetta. Jos ei olisi myynyt niin oisin varmaan ottanu myymäläpäällikköön yhteyttä. Ärsyttäviä tollaset.... :D

Vierailija
65/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:35"]

Miten joillekin voi olla viäläkin uusi juttu, että henkilöllisyyshenkkarit on KYSYTTÄVÄ KAIKILTA, JOTKA NÄYTTÄVÄT ALLE 30V? 3 vuatta vanha juttu.

http://yle.fi/uutiset/kauppa_vaatii_papereita_kolmekymppisilta_-_mita_mielta/6333190

[/quote]

Limpparia ostaessa? Kyllä tuo henkkareiden kysely koskee vain alkoholijuomia ja tupakkatuotteita.

[/quote]

Jos tääl nyt oikeesti on oikeustiäteilijä paikalla, ni annas tulla pykäliä sitte mitkä tän tarkasti määrittelee? Missä menee raja?

[/quote]

Yli 1.2% alkoholia sisältäviä tuotteita ei saa myydä alle 18 vuotiaille, siinä on se raja mikä on laissa. Laissa ei ole mitään rajoja siitä että pitääkö kysellä papereita ja minkä ikäisiltä niitä pitäisi kysellä. Ainoa raja on se että alaikäisille ei saa myydä.

Vierailija
66/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassajärjestelmä ilmoittaa automaattisesti kun ostoksissa on ikärajavalvottuja tuotteita. Siinä vaiheessa myyjä tekee päätöksen tarvitseeko asiakkaan todistaa ikänsä. Tässä on saattanut käydä niin, että järjestelmä on ilmoittanut "tarkista ikä" vaikka juomasi olisivatkin ollut alkoholittomia. Myyjä on kysynyt paperit, jolloin tuotteita ei saa enää myydä ilman iän todistamista. Myyjältä on puuttunut pelisilmä ja pahasti jos on sinun huomauttamisen jälkeen (mikäli tölkissä selvästi luki alkoholiton ja myyjä tarkasti tämän) vaatinut papereita.

Vierailija
67/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:07"]Kassajärjestelmä ilmoittaa automaattisesti kun ostoksissa on ikärajavalvottuja tuotteita. Siinä vaiheessa myyjä tekee päätöksen tarvitseeko asiakkaan todistaa ikänsä. Tässä on saattanut käydä niin, että järjestelmä on ilmoittanut "tarkista ikä" vaikka juomasi olisivatkin ollut alkoholittomia. Myyjä on kysynyt paperit, jolloin tuotteita ei saa enää myydä ilman iän todistamista. Myyjältä on puuttunut pelisilmä ja pahasti jos on sinun huomauttamisen jälkeen (mikäli tölkissä selvästi luki alkoholiton ja myyjä tarkasti tämän) vaatinut papereita.
[/quote]

Jatkan vielä, että olen itsekin prisman kassalla töissä. Sinun kannattaisi jättää asiakaspalaute ja liittää mukaan kuitin tiedot, päivämäärä, kellonaika ja kaikki muu mahdollinen, silloin palaute tavoittaa juuri tuon myyjän ja hän (eikä varmasti kukaan muukaan) ei enää toimi näin. T46

Vierailija
68/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:03"]

Juu multakin pyydettiin kerran siwassa paperit ku ostosten joukossa oli coca-cola zero-tölkki. Myyjä väitti kivenkovaan että kyllä tästä nyt täytyy kysyä paperit. Ei ollu jonoa niin hain hyllystä ison zero-pullon ja näytin että samaa tavaraa. Paperit kyllä oli mutta ihan periaatteesta en näytäny ku ei ollu tarvetta. Jos ei olisi myynyt niin oisin varmaan ottanu myymäläpäällikköön yhteyttä. Ärsyttäviä tollaset.... :D

[/quote]

Hyvä Siwa. Tölkistä juominen on juopottelun ihannoimista. Hyvä että kaupalla on noin tervehenkinen linjaus.

t. Jukka-Pekka Rahkonen

Vierailija
69/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:50"]

Miten joillekin voi olla viäläkin uusi juttu, että henkilöllisyyshenkkarit on KYSYTTÄVÄ KAIKILTA, JOTKA NÄYTTÄVÄT ALLE 30V? 3 vuatta vanha juttu.

http://yle.fi/uutiset/kauppa_vaatii_papereita_kolmekymppisilta_-_mita_mielta/6333190

[/quote]

Limpparia ostaessa? Kyllä tuo henkkareiden kysely koskee vain alkoholijuomia ja tupakkatuotteita.

[/quote]

Jos tääl nyt oikeesti on oikeustiäteilijä paikalla, ni annas tulla pykäliä sitte mitkä tän tarkasti määrittelee? Missä menee raja?
[/quote]

Alkoholilaista:
16 §

"Vähittäismyyntikiellot
Alkoholijuomaa ei saa alkoholijuomamyymälässä tai 14 §:n 4 momentissa tarkoitetussa myyntipaikassa myydä:

1) henkilölle, joka on kahtakymmentä vuotta nuorempi, kuitenkin niin että mietoa alkoholijuomaa voidaan myydä kahdeksantoista vuotta täyttäneelle;

2) häiritsevästi käyttäytyvälle tai selvästi päihtyneelle; tai

3) jos on aihetta olettaa alkoholijuoman väärinkäyttöä tai sen luvatonta luovuttamista tai välittämistä.

Vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa myydä henkilölle, joka on kahdeksaatoista vuotta nuorempi. (30.5.1997/486)"

Tässä puhutaan vaan alkoholijuomista. Jos juomassa ei ole alkoholia ei se ole alkoholijuoma ja siinä menee raja. Ei se niin vaikeaa ole.

Vierailija
70/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alkoholijuoman raja on voimassa olevan lain mukaan 2,8%, mutta silti myöskään yli 1,2% vahvuisia juomia ei saa myydä alle 18 vuotiaille.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941143

3§ Määritelmät

"1) alkoholipitoisella aineella sellaista ainetta tai tuotetta, joka sisältää enemmän kuin 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia;"

"3) alkoholittomalla juomalla nautittavaksi tarkoitettua juomaa, joka sisältää enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia"

16§ Vähittäismyyntikiellot

"Vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa myydä henkilölle, joka on kahdeksaatoista vuotta nuorempi."

Vierailija
71/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se teidän vitun sikiö kuole jos joskus kunnon kännit vedätte. Muodostuu vaan hyvää vastustuskykyä ja lapsesta kasvaa rempseä ryyppy-panomies ja-tai nainen!

Vierailija
72/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun joskus joku kysyiskin paperit

Vierailija
73/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei perkele jos on raskaana ni on aika herkkähipiäinen muutenki että ymmärrän täysin miks pillastut ja alkoholitonta alkoholia saa mun tietääksenk iha alaikäsetki ostaa että olipas typerä myyjä

Vierailija
74/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:34"] Joo, jos ei ollut 0,0% niin myyjän on ns. "pakko" kysyä paperit jos näyttää sen alle 30v. Itse kyllä sovellan tossa vaiheessa, luultavasti mun kassalta olisit pullosi saanut ihan ilman papereita :D taitaa tulla palautetta tänä vuonna et oon liian lepsu siman myyjä.. [/quote] Ei tarvi, jos alkoholia on alle 2,8%, niin se ei ole alkoholijuoma. Monet kaupat vain ovat päättäneet että eivät myy näitä lapsille, mutta lakiin se kieltäytyminen ei perustu. [/quote] Sen takia sanoinkin että ns. "pakko", koska myyjänä minun on noudatettava kaupan sääntöjä. Laista en puhunut mitään. Itse kyllä käytän maalaisjärkeä näissä tilanteissa.

[/quote]

No kai se myyjä nyt tajuaa että 24 vuotias viimeisillään raskaana oleva ei ole LAPSI joille on päätetty olla myymättä alle 1,2% alkoholia sisältäviä tuotteita. Eli papereiden kysyminen olli silkkaa vittuilua tai sitten kassa oli ymmärtänyt ohjeistuksen väärin.
[/quote]

No välillä kun noita mun työkavereita kattelen niin enpä olisi ihan varma :D no mutta siis tosiaan hok-elannon ohjeistushan on että paperit tulee kysyä kaikilta alle 30v näköisiltä jotka ostavat alkoholia sisältäviä juomia. Eli 0,7% ylöspäin, itse teen väärin kun en tuota aina noudata. Kyllä mua vituttaa olla siinä kassalla ja kysyä niitä helkkarin henkilöllisyystodistuksia yhdestä saunaoluesta kun nään ihan selvästi että asiakas on täysi-ikäinen.

Vierailija
75/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:00"]Ostan silloin tällöin alkoholitonta siideriä ja paperit kysyvät aina. Ihan sama vaikka sanoisi sen olevan alkoholitonta niin myyjät pyytää niitä papereita silti.
[/quote]
No miksi alapeukut? Näin ne tekevät ja olen kyllä ilmaissut ärtymykseni asian suhteen, kun kyseessä on kuitenkin alkoholiton tuote. Ja olen muutenkin kohta 30.

Vierailija
76/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:34"]

Kyllä ne alkoholittomatkin sisältävät 0,7 % tai kuitenkin alle 1 % alkoholia.

[/quote]

Golden Capin alkoholiton on oikeasti alkoholitonta. Se on hiilihapotettua mehua :D

Vierailija
77/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:46"]Älä puhu paskaa! Alaikäiselle saa lain mukaan myydä jopa ykköstä. Kaupat ovat itse päättäneet, että eivät myy, mutta koskee tuotteita, joissa ON alkoholia.

[/quote]

Sinä täällä puhut paskaa, ykkösolusessa saa olla maksimissaan 2,8% alkoholia ja sitä ei saa myydä alle 18 vuotiaille, raja on 1,2%. Jos alkoholia on enintään 1,2%, niin sitä saa myydä lapsille, mutta useimmat kaupat eivät myy niitäkään.

Vierailija
78/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa ei oo pahemmin kyselty vaik oon vasta täyttämässä 30 :'(  no ei kyllä mun 25v+ kavereiltakaan kaikilta ollenkaan. Ehkä hei kyrsii viel enempi.

Vierailija
79/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarina tuolta vähän isommasta lähikaupasta: Yleensä ostan ruuat aamulla, tuolloin puoli yhdeksän aikaan. Ostin itselleni alkoholittoman siiderin muun mukana (kesä ja halusin jotain ei niin makeaa kuin limut). Kassahenkilö piippasi muut tuotteet ja viimeisenä tuo juoma. Hän nappasi sen käteensä ja kiersi sitä ympäri (ennen piippaamista, konehan olisi kertonut saako myydä vai ei) tutkien etikettiä. Ihmettelin että onko siinä jotain, ja hän sanoi ettei tiedä saako myydä, kun kello ei ole vielä 9. Kerroin että on alkoholitonta, ja kehotin piippaamaan sen.

Sai myydä. Oli vähän nolona, mutta kerroin kyllä ymmärtäväni, että ne pullot on hyvin samannäköiset keskenään.

Vierailija
80/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:50"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Yli 1.2% alkoholia sisältäviä tuotteita ei saa myydä alle 18 vuotiaille, siinä on se raja mikä on laissa. Laissa ei ole mitään rajoja siitä että pitääkö kysellä papereita ja minkä ikäisiltä niitä pitäisi kysellä. Ainoa raja on se että alaikäisille ei saa myydä.

[/quote]

... Niin? Alle 30v näköiseltä täytyy kysyä paprut? Mikä on nyt niin vaikeaa, muijat? =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä