Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raskaana, pyydettiin henkkarit ostaessani ALKOHOLITONTA siideriä

Vierailija
29.03.2015 |

Olen 24-vuotias ja VIIMEISILLÄNI RASKAANA, ja se myös näkyy. Olisin halunnut ostaa minun ja mieheni merkkipäiväksi pullon alkoholitonta siideriä, ns. "kuohuvaksi". Minulla ei ollut muita ostoksia. Kun menin kassalle (n.50v nainen) tämä kysyi papereitani? Tokaisin vaan että "niin tämähän on alkoholitonta", johon sain vastauksen "joo mutta se on silti siideriä". Siis mitä HITTOA?! Ja nimenomaan koska olen raskaana, tarkistin pulloa ottaessani että se on täysin alkoholitonta, ja niin siinä myös selkeällä suomen kielellä luki. Tämä tapahtui prismassa.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:36"]No ensinnäkin loukkaannuin kyllä, kun tuli sellainen olo että myyjä siinä leimaa minua raskaana olevaksi alkoholinkäyttäjäksi muiden kassajonossa olevien nenien edessä.

ap
[/quote]
Mitäpä jos myyjä ei ensin huomannut että se on alkoholiton.... Älä ole noin herkkähipiäinen.
[/quote]

Sitten olisi voinut vastata vaikka "ohhoh aijaa niinpäs onkin" siihen, että mainitsin sen olevan alkoholiton.

Ap
[/quote]
Sulla on varmaan vaikea elämä kun vedät herneet nenään kun sulta kysytään papereita joita normaalisti kannetaan aina mukana. Muuta Espanjaan nii ei kukaan kysele mitään vaikka joisit alkoholillista. Vittu kun joidenki pitää tehdä kaikesta ongelmia.

Vierailija
42/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rypälemehussakin on luontaisesti alkoholia max. 0,7 %. Siideri valmistetaan siten että siihenkin tulee luontaisesti alkoholia. Mutta vähintään 1.2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa myydä alle 18-vuotiaalle. http://www.sttv.fi/alkoholi/vahiohje.htm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:36"]No ensinnäkin loukkaannuin kyllä, kun tuli sellainen olo että myyjä siinä leimaa minua raskaana olevaksi alkoholinkäyttäjäksi muiden kassajonossa olevien nenien edessä.

ap
[/quote]
No hei, mä ostin alkoholitonta siideriä ollessani raskaana. En muista, kysyttiinkö papereita silloin. Mutta sen sijaan myyjä ystävällisesti totesi "huomasithan, että tämä on alkoholitonta?" johon totesin hymyillen, että huomasin ja kiitos kun varmistit.

Olin siis näkyvästi raskaana mutta en todellakaan loukkaantunut ja ajatellut myyjän kuvittelevan minua alkoholistiksi tai sikiöni kiusaajaksi. Minulla kun on mies, perhe ja ystäviä joille saatan mennessäni viedä. Kerran raskaana ostin myös 12-packin kaljaa (miehelle ja perheelleni saunakaljoiksi, mies tuli töistä vasta myöhään ja olin menomatkalla lapsuudenkotiini). Mitä sitten, vaikka kelaisivat juopoksi, itse tiesin ja tiedän totuuden.

Vierailija
44/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:35"]Miten joillekin voi olla viäläkin uusi juttu, että henkilöllisyyshenkkarit on KYSYTTÄVÄ KAIKILTA, JOTKA NÄYTTÄVÄT ALLE 30V? 3 vuatta vanha juttu.

http://yle.fi/uutiset/kauppa_vaatii_papereita_kolmekymppisilta_-_mita_mielta/6333190
[/quote]

Niin tuossa linkissä lukee JOS OSTAA ALKOHOLIA. Minä ostin ALKOHOLITONTA.

Ap
[/quote]
NIITÄKÄÄN ei saa myydä ALAIKÄISILLE. Ja tuskin se myyjä sitä sun pulloa syynäsi ekana läpi että onko tää alkoholitonta vai ei, katto vaan että aha, siideri, kysynpä paperit. Multa on joskus pyydetty paperit kun ostin vissyä joka oli erikoisemmassa pullossa.
[/quote]

Älä puhu paskaa! Alaikäiselle saa lain mukaan myydä jopa ykköstä. Kaupat ovat itse päättäneet, että eivät myy, mutta koskee tuotteita, joissa ON alkoholia.

Vierailija
45/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:45"]Rypälemehussakin on luontaisesti alkoholia max. 0,7 %. Siideri valmistetaan siten että siihenkin tulee luontaisesti alkoholia. Mutta vähintään 1.2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa myydä alle 18-vuotiaalle. http://www.sttv.fi/alkoholi/vahiohje.htm
[/quote]
Ja kaupat voi päätää että mitään mikä sisältää sanan siideri tai olut ei myydä alaikäisille vaikka olisi alkoholitonta. Tuolla on voinut olla sama käytäntö.

Vierailija
46/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:34"]

Kyllä ne alkoholittomatkin sisältävät 0,7 % tai kuitenkin alle 1 % alkoholia.

[/quote]

Joissakin on, toisissa ei ole tippaakaan alkoholia. http://kopparberg.fi/siideri/alkoholiton-omenasiideri/

Tuolla perusteellahan voisi kieltäytyätyä myymmästä Coca  Colaakin, koska sehän on kossutonta kossukolaa.

Vierailija
47/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaidoton myyjä! Ymmärrän, ettei heti huomannut että kyse oli alkoholittomista, mutta tämän huomattuaan, hänen olisi vain pitänyt pahoitella tyyliin "oho, niinpäs ovatkin alkoholittomia, enpäs heti huomannutkaan, anteeksi vain" tms. Typerää örmyilyä ja egoilua tuollainen, ettei voi myöntää virhettään .

Vierailija
48/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tais vanha kurppa vaan vittuillakseen paperit kysyä

Vierailija
49/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos ei ollut 0,0% niin myyjän on ns. "pakko" kysyä paperit jos näyttää sen alle 30v. Itse kyllä sovellan tossa vaiheessa, luultavasti mun kassalta olisit pullosi saanut ihan ilman papereita :D taitaa tulla palautetta tänä vuonna et oon liian lepsu siman myyjä..

[/quote]

Ei tarvi, jos alkoholia on alle 2,8%, niin se ei ole alkoholijuoma. Monet kaupat vain ovat päättäneet että eivät myy näitä lapsille, mutta lakiin se kieltäytyminen ei perustu.

Vierailija
50/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:35"]Miten joillekin voi olla viäläkin uusi juttu, että henkilöllisyyshenkkarit on KYSYTTÄVÄ KAIKILTA, JOTKA NÄYTTÄVÄT ALLE 30V? 3 vuatta vanha juttu.

http://yle.fi/uutiset/kauppa_vaatii_papereita_kolmekymppisilta_-_mita_mielta/6333190
[/quote]

Niin tuossa linkissä lukee JOS OSTAA ALKOHOLIA. Minä ostin ALKOHOLITONTA.

Ap
[/quote]
NIITÄKÄÄN ei saa myydä ALAIKÄISILLE. Ja tuskin se myyjä sitä sun pulloa syynäsi ekana läpi että onko tää alkoholitonta vai ei, katto vaan että aha, siideri, kysynpä paperit. Multa on joskus pyydetty paperit kun ostin vissyä joka oli erikoisemmassa pullossa.
[/quote]

Älä puhu paskaa! Alaikäiselle saa lain mukaan myydä jopa ykköstä. Kaupat ovat itse päättäneet, että eivät myy, mutta koskee tuotteita, joissa ON alkoholia.
[/quote]
Lain mukaan joo mutta kaupat voivat päättää etteivät myy mitään josta on saatavilla alkoholipitoinen vastine.

Vierailija
51/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, ihan hyvä et on noit sääntöi. Mäkin oon monet kerrat ostanu alkost viinaa 16 veenä, nykyään ei natsais tällänen.

Ois voinu jättää neki ostamatta ja vaik urheilla.

Käymisteitse valmistetuis juamis voi olla vähä volttei.

Vierailija
52/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:35"]

Miten joillekin voi olla viäläkin uusi juttu, että henkilöllisyyshenkkarit on KYSYTTÄVÄ KAIKILTA, JOTKA NÄYTTÄVÄT ALLE 30V? 3 vuatta vanha juttu.

[/quote]

Limpparia ostaessa? Kyllä tuo henkkareiden kysely koskee vain alkoholijuomia ja tupakkatuotteita.

Vierailija
53/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:45"]Rypälemehussakin on luontaisesti alkoholia max. 0,7 %. Siideri valmistetaan siten että siihenkin tulee luontaisesti alkoholia. Mutta vähintään 1.2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa myydä alle 18-vuotiaalle. http://www.sttv.fi/alkoholi/vahiohje.htm [/quote] Ja kaupat voi päätää että mitään mikä sisältää sanan siideri tai olut ei myydä alaikäisille vaikka olisi alkoholitonta. Tuolla on voinut olla sama käytäntö.

[/quote]

Suositushan on, että edes alkoholitonta siideriä/olutta/viiniä ei myydä alaikäisille. Suositus on kuitenkin eri asia kuin laki. Kaupat tosiaan saavat itse vetää oman linjansa myynnin suhteen.

Vierailija
54/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin viälä et mult pyydettiin anteeks korson s-marketis, ku ostin muijalle alkoholittomia kaljoja paperien kysynnän jälkeen ilmastuani ostavani alkoholittomia.

Vierailija
55/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:35"]

Miten joillekin voi olla viäläkin uusi juttu, että henkilöllisyyshenkkarit on KYSYTTÄVÄ KAIKILTA, JOTKA NÄYTTÄVÄT ALLE 30V? 3 vuatta vanha juttu.

[/quote]

Limpparia ostaessa? Kyllä tuo henkkareiden kysely koskee vain alkoholijuomia ja tupakkatuotteita.

[/quote]

Jos tääl nyt oikeesti on oikeustiäteilijä paikalla, ni annas tulla pykäliä sitte mitkä tän tarkasti määrittelee? Missä menee raja?

Vierailija
56/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:34"]

Joo, jos ei ollut 0,0% niin myyjän on ns. "pakko" kysyä paperit jos näyttää sen alle 30v. Itse kyllä sovellan tossa vaiheessa, luultavasti mun kassalta olisit pullosi saanut ihan ilman papereita :D taitaa tulla palautetta tänä vuonna et oon liian lepsu siman myyjä..

[/quote]

Ei tarvi, jos alkoholia on alle 2,8%, niin se ei ole alkoholijuoma. Monet kaupat vain ovat päättäneet että eivät myy näitä lapsille, mutta lakiin se kieltäytyminen ei perustu.
[/quote]

Sen takia sanoinkin että ns. "pakko", koska myyjänä minun on noudatettava kaupan sääntöjä. Laista en puhunut mitään. Itse kyllä käytän maalaisjärkeä näissä tilanteissa.

Vierailija
57/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:49"]

[/quote]

[/quote]

Sori, 1,2% on siis alkoholijuoman raja.

-29-

Vierailija
58/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:37"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:35"]Miten joillekin voi olla viäläkin uusi juttu, että henkilöllisyyshenkkarit on KYSYTTÄVÄ KAIKILTA, JOTKA NÄYTTÄVÄT ALLE 30V? 3 vuatta vanha juttu. http://yle.fi/uutiset/kauppa_vaatii_papereita_kolmekymppisilta_-_mita_mielta/6333190 [/quote] Niin tuossa linkissä lukee JOS OSTAA ALKOHOLIA. Minä ostin ALKOHOLITONTA. Ap [/quote] NIITÄKÄÄN ei saa myydä ALAIKÄISILLE. Ja tuskin se myyjä sitä sun pulloa syynäsi ekana läpi että onko tää alkoholitonta vai ei, katto vaan että aha, siideri, kysynpä paperit. Multa on joskus pyydetty paperit kun ostin vissyä joka oli erikoisemmassa pullossa. [/quote] Älä puhu paskaa! Alaikäiselle saa lain mukaan myydä jopa ykköstä. Kaupat ovat itse päättäneet, että eivät myy, mutta koskee tuotteita, joissa ON alkoholia. [/quote] Lain mukaan joo mutta kaupat voivat päättää etteivät myy mitään josta on saatavilla alkoholipitoinen vastine.

[/quote]

Kuten kivennäisvedet, kolajuomat ja sitrushedelmiä sisältävät juomat, koska alkossa myydään vastaavia alkoholijuomasekoituksa?

Mielsestäni ap:n saama kohtelu on naurettavaa. Tais olla myyjällä hiekkaa pillussa.

Vierailija
59/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan silloin tällöin alkoholitonta siideriä ja paperit kysyvät aina. Ihan sama vaikka sanoisi sen olevan alkoholitonta niin myyjät pyytää niitä papereita silti.

Vierailija
60/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:45"]Rypälemehussakin on luontaisesti alkoholia max. 0,7 %. Siideri valmistetaan siten että siihenkin tulee luontaisesti alkoholia. Mutta vähintään 1.2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa myydä alle 18-vuotiaalle. http://www.sttv.fi/alkoholi/vahiohje.htm [/quote] Ja kaupat voi päätää että mitään mikä sisältää sanan siideri tai olut ei myydä alaikäisille vaikka olisi alkoholitonta. Tuolla on voinut olla sama käytäntö.

[/quote]

Suositushan on, että edes alkoholitonta siideriä/olutta/viiniä ei myydä alaikäisille. Suositus on kuitenkin eri asia kuin laki. Kaupat tosiaan saavat itse vetää oman linjansa myynnin suhteen.

[/quote]

Kuka tuollaisen suosituksen on antanut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi