Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen raskaana, pyydettiin henkkarit ostaessani ALKOHOLITONTA siideriä

Vierailija
29.03.2015 |

Olen 24-vuotias ja VIIMEISILLÄNI RASKAANA, ja se myös näkyy. Olisin halunnut ostaa minun ja mieheni merkkipäiväksi pullon alkoholitonta siideriä, ns. "kuohuvaksi". Minulla ei ollut muita ostoksia. Kun menin kassalle (n.50v nainen) tämä kysyi papereitani? Tokaisin vaan että "niin tämähän on alkoholitonta", johon sain vastauksen "joo mutta se on silti siideriä". Siis mitä HITTOA?! Ja nimenomaan koska olen raskaana, tarkistin pulloa ottaessani että se on täysin alkoholitonta, ja niin siinä myös selkeällä suomen kielellä luki. Tämä tapahtui prismassa.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinaan opaiskeluaikoina töissä kaupankassalla. Snlloin ohjeistus oli, ettei alaikäisille saa myydä mitään käymisteitse valmistettua juomaa. Ei siis edes simaa.

Itseltäni kysyttiin äskettäin lidlissä paperit, kun ostin tiramisua (voi sisältää alkoholia). Ei tullut mieleenkään loukkaantua asiasta. Sama juttu, kun ostin miehelle alkoholitonta olutta. En ymmärrä, miksi ihmiset vetää herneet nenää papereiden kysymisestä. Ei se nyt niin suuri vaiva ole niitä näyttää! On ainakin nuorekas olo näin 32-vuotiaana. :)

Vierailija
2/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:35"]

Miten joillekin voi olla viäläkin uusi juttu, että henkilöllisyyshenkkarit on KYSYTTÄVÄ KAIKILTA, JOTKA NÄYTTÄVÄT ALLE 30V? 3 vuatta vanha juttu.

http://yle.fi/uutiset/kauppa_vaatii_papereita_kolmekymppisilta_-_mita_mielta/6333190

[/quote]

Limpparia ostaessa? Kyllä tuo henkkareiden kysely koskee vain alkoholijuomia ja tupakkatuotteita.

[/quote]

Jos tääl nyt oikeesti on oikeustiäteilijä paikalla, ni annas tulla pykäliä sitte mitkä tän tarkasti määrittelee? Missä menee raja?

[/quote]

Yli 1.2% alkoholia sisältäviä tuotteita ei saa myydä alle 18 vuotiaille, siinä on se raja mikä on laissa. Laissa ei ole mitään rajoja siitä että pitääkö kysellä papereita ja minkä ikäisiltä niitä pitäisi kysellä. Ainoa raja on se että alaikäisille ei saa myydä.

[/quote]

... Niin? Alle 30v näköiseltä täytyy kysyä paprut? Mikä on nyt niin vaikeaa, muijat? =)
[/quote]

Aloittaja ei ostanut alkoholipitoista juomaa joten miksi pitäisi kysyä papereita. Tai no, voihan kauppa vaikka päättää ettei se myy enää banaaneja alle 30v näköisille ilman papereita mutta typeräähän se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:58"]

Eikös tuo ole täysin subjektiivisesti päätettävissä, että näyttääkö hlö alle 30 v vai ei?  Ni mikähän järki tuollaisessa ohjeistuksessa on?

[/quote]

Epäselvissä tilanteissa varmaan kysytään paperit =)

Vierailija
4/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöljäähän tollasesta tiätysti on papereita kysyä, mut kassan pitää toimia ohjeiden mukaisesti ettei lähe duuni alta.

On munki duunis vaik miten monta ihan täyttä ymmärrästä vailla olevaa asiaa, joiden nyt vaan tulee olla näin koska niin on päätetty. Elämä on tällästä. Työ on vaikeampaa näiden säännösten alaisena.

Vierailija
5/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tigerissa kysyttiin paperit kun ostin tuotteen jonka nimi oli beer game. He eivät kuulemma saa myydä alaikäiselle sitä koska siinä on sana olut.

Vierailija
6/87 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:36"]No ensinnäkin loukkaannuin kyllä, kun tuli sellainen olo että myyjä siinä leimaa minua raskaana olevaksi alkoholinkäyttäjäksi muiden kassajonossa olevien nenien edessä.

ap
[/quote]

No mä en nyt ymmärrä kuinka sun raskaus liittyy koko tapahtumaan? Meillä ohjeistettiin sillon kun olin kassalla töissä että mitään siidereitä ei myydä alle 18v (ja alle 30v,näkösiltä pitää kysyä paperit) ei edes niitä alkoholittomia koska brändi.

Vierailija
7/87 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 14:16"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:36"]No ensinnäkin loukkaannuin kyllä, kun tuli sellainen olo että myyjä siinä leimaa minua raskaana olevaksi alkoholinkäyttäjäksi muiden kassajonossa olevien nenien edessä.

ap
[/quote]

No mä en nyt ymmärrä kuinka sun raskaus liittyy koko tapahtumaan? Meillä ohjeistettiin sillon kun olin kassalla töissä että mitään siidereitä ei myydä alle 18v (ja alle 30v,näkösiltä pitää kysyä paperit) ei edes niitä alkoholittomia koska brändi.
[/quote]

Raskaus liittyy siihen, että myyjällä olisi pitänyt olla vähän enemmän pelisilmää, kun kyse tosiaan oli alkottomasta tuotteesta. Ymmärrän alkopitosissa nollatoleranssi linjan mutta c'moon..

Vierailija
8/87 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:35"]

Miten joillekin voi olla viäläkin uusi juttu, että henkilöllisyyshenkkarit on KYSYTTÄVÄ KAIKILTA, JOTKA NÄYTTÄVÄT ALLE 30V? 3 vuatta vanha juttu.

http://yle.fi/uutiset/kauppa_vaatii_papereita_kolmekymppisilta_-_mita_mielta/6333190

[/quote]

No minulle tuo on ainakin uusi juttu. Luin kyllä tuosta aikanaan, mutta sehän koski vain alkoholia ostavia. Nytkö kysytään kaikilta alle 3-kymppisen näköisiltä asiakkailta henkkarit? Vaikkei ostaisi alkoholia ollenkaan?

Vierailija
9/87 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:42"]Mainitsen vielä että kyse oli 1,5l limskapullo-siideristä, ei mistään helposti alkoholilliseen sekoitettavasta tölkistä.

Ap
[/quote]
Eli tarkoitat siis sellaista limskapulloa missä on sosa- tai bepsisolaa , tai raittia? Ei kuten siitteripullo?

Vierailija
10/87 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:37"]Olin aikoinaan opaiskeluaikoina töissä kaupankassalla. Snlloin ohjeistus oli, ettei alaikäisille saa myydä mitään käymisteitse valmistettua juomaa. Ei siis edes simaa.

Itseltäni kysyttiin äskettäin lidlissä paperit, kun ostin tiramisua (voi sisältää alkoholia). Ei tullut mieleenkään loukkaantua asiasta. Sama juttu, kun ostin miehelle alkoholitonta olutta. En ymmärrä, miksi ihmiset vetää herneet nenää papereiden kysymisestä. Ei se nyt niin suuri vaiva ole niitä näyttää! On ainakin nuorekas olo näin 32-vuotiaana. :)
[/quote]
No eihän sillä niin väliä jos on henkkarit mukana, mutta jos on mennyt kauppaan ostoksille ja päättänyt ostaa _alkoholitonta_ siideriä ja henkkarit kysytään eikä siihen ole varautunut... Niin onhan se ärsyttävää ja noloakin.

Vierailija
11/87 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:38"]Ensinnäkin. Sun raskaus ei liity tuohon mitenkään, paitsi että siksi ilmeisesti ostit alkoholitonta. Kyllä ne paperit kysytään kaikilta joiden oletetaan olevan alle kolmekymppisiä, olipa raskaana tai ei. Tosin ei niitä yleensä kai kysytä alkoholittomia ostaessa? Jospa se myyjä ei ensin ajatellut sen olevan alkoholiton ja sitten ei halunnut pyörtää päätöstään olla myymättä ilman henkkareita?
Mikä siideri muuten on 0.0% alkoholiton? Jos siinä on yhtään alkoholia kiin tietenkin kysyy paperit.
Joka tapauksessa, aivan turha elämäntapaloukkaantuminen taas.
[/quote]
Valtava kasa alapeukkuja, vaikka (koska?) asia on tässä kuvattu ja selitetty neutraalisti, täsmällisesti ja oikein.. Avatkaa?

Vierailija
12/87 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntö Suomi ihanaa!

Vierailija
13/87 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä ei vaan oo yhtään mitään järkeä jos 32v ei saa ostaa tiramisua ilman papereita....

Vierailija
14/87 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:55"]

... Niin? Alle 30v näköiseltä täytyy kysyä paprut? Mikä on nyt niin vaikeaa, muijat? =)

[/quote]

Ei tarvi lain mukaan, ei tarvi kysyä papereita lainkaa, laissa on vain sanottu että ei saa myydä allaikäisille, siihen ei ole oltettu kantaa miten asia varmistetaan.

Alkossa on heidän oma sääntö että paperit kysytään kaikilta alle 25 vuotiaan näköisiltä ja kaupat ovat keskeneään sopineet että kysyvät kaikilta jotka näyttää alle 30 vuotialta.

Vierailija
15/87 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:37"]Olin aikoinaan opaiskeluaikoina töissä kaupankassalla. Snlloin ohjeistus oli, ettei alaikäisille saa myydä mitään käymisteitse valmistettua juomaa. Ei siis edes simaa.

[/quote]Vain lampaat ja mielenköyhät tottelevat näin mielisairaita lakeja.
Äänestäkää ihmiset jaloilla

Vierailija
16/87 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:37"]

Olin aikoinaan opaiskeluaikoina töissä kaupankassalla. Snlloin ohjeistus oli, ettei alaikäisille saa myydä mitään käymisteitse valmistettua juomaa. Ei siis edes simaa.

[/quote]

No kyllä minä ainakin vetäisin herneen nenään jos papereita kysytään leivosta ostaessa, JOS minulla ei satu olemaan niitä papereita mukana. Pullassa tuskin on yli 2,8% alkoholia, eli se EI OLE ALKOHOLIJUOMA. Toki voin paperit näyttää jos niitä kysytään, mutta asiasta kyllä samalla keskusttellaan, että oliko se tarpeellista vai ei. Ainaha tuonne kassoille välillä riittää näitä paskantärkeitä, jotka alkaa jankuttamaan vastaan, kun eivät itse ymmärrä asioita. Kassatöissä olevat eivät ole niitä kansakunnan terävimpiä kyniä.

Vierailija
17/87 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:40"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:37"]Olin aikoinaan opaiskeluaikoina töissä kaupankassalla. Snlloin ohjeistus oli, ettei alaikäisille saa myydä mitään käymisteitse valmistettua juomaa. Ei siis edes simaa. Itseltäni kysyttiin äskettäin lidlissä paperit, kun ostin tiramisua (voi sisältää alkoholia). Ei tullut mieleenkään loukkaantua asiasta. Sama juttu, kun ostin miehelle alkoholitonta olutta. En ymmärrä, miksi ihmiset vetää herneet nenää papereiden kysymisestä. Ei se nyt niin suuri vaiva ole niitä näyttää! On ainakin nuorekas olo näin 32-vuotiaana. :) [/quote]Vain lampaat ja mielenköyhät tottelevat näin mielisairaita lakeja. Äänestäkää ihmiset jaloilla

[/quote]

Ei tuo papereiden kysyminen alle 30 vuotialta perustu mihinkään lakiin.

Mistähän kassa tietää että miten sima on valmistettu? Simoissakin on näitä joissa alkoholia on 0.0% ja ilmeisesti siis eivät ole käymällä valmistettuja tai sitten alkoholi jo muuten poistettu tuotteesta.

Vierailija
18/87 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en nyt ymmärrä miksi siitä, että henkareita kysytään pitää loukkaantua? Olin tuossa viimeisilläni raskaana ja ystävieni kanssa syömässä. Osa heistä joi siideriä ruuan kanssa joten meiltä kaikilta kysyttiin paperit vaikka itse join vain vettä, eikä tullu mieleenkään loukkaantua siitä...

Vierailija
19/87 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:34"]Tarina tuolta vähän isommasta lähikaupasta: Yleensä ostan ruuat aamulla, tuolloin puoli yhdeksän aikaan. Ostin itselleni alkoholittoman siiderin muun mukana (kesä ja halusin jotain ei niin makeaa kuin limut). Kassahenkilö piippasi muut tuotteet ja viimeisenä tuo juoma. Hän nappasi sen käteensä ja kiersi sitä ympäri (ennen piippaamista, konehan olisi kertonut saako myydä vai ei) tutkien etikettiä. Ihmettelin että onko siinä jotain, ja hän sanoi ettei tiedä saako myydä, kun kello ei ole vielä 9. Kerroin että on alkoholitonta, ja kehotin piippaamaan sen.

Sai myydä. Oli vähän nolona, mutta kerroin kyllä ymmärtäväni, että ne pullot on hyvin samannäköiset keskenään.
[/quote]

Meidän kassajärjestelmä ei kerro automaattisesti:( se on niiiiin raivostuttavaa!

Vierailija
20/87 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hassusti myyjä totes, kun sanoi, et "tää on silti siideriä". Mitä väliä mitä se on, jos siinä ei ole alkoholia. Alkoholillisissa juomissa ne paperit tarvitaan, ei limsaa, mehua ja alkoholitonta siideriä ostaessa.