Pettäminen parisuhteessa- mitä mieltä tilanteestani? kokemuksia, oletteko antaneet anteeksi vai eronneet?
Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä 4 vuotta ja asumme yhdessä. Emme ole naimisissa kuitenkaan. Meillä on ollut parisuhteessa vaikea syksy. Molemmat olemme tehneet todella paljon (yli)töitä ja olleet väsyneitä ja kinaa on syntynyt kotona. Lisäksi meillä on ollut yksi isompi erimielisyys mistä on tullut riitaa syksyn aikana, en tunnistamisen takia kerro syytä tässä eikä sillä ole oikeastaan edes väliäkään. Olemme kuitenkin läpi syksyn yhdessä puhuneet, että tämä on nyt tälläienn vaihe ja ensi vuoden puolella helpottaa. Eli molemmilla on ollut yhteisymmärrys että nyt on vaikeampaa mutta tulevaisuudessa näkyy valoa. Tai näin luulin.
Nyt kuitenkin sitten mies tunnusti pettäneensä minua pikkujouluissa. Juominen on miehelle ongelma, hän ei juo sentään kovin usein mutta aina kun on joku illanvietto, niin hän on aivan turpa täynnä. Tietääkseni tämä on kuitenkin ensimmäinen kerta kun on pettänyt. Pettäminen oli suutelua ja halailua hänen kertomansa mukaan.
Mies on hirveän katuvan oloinen ja on itkenyt monta kertaa paljastettuaan tämän asian minulle. Hän vannoo nyt että ei enää ikinä tee mitään vastaavaa ja että ei tiedä mikä häneen meni pikkujoulyissa. Jotenkin tämä meidän riitaisa syksy kuulemma sai hänet ahdistumaan ja tekemään tyhmiä.
Mitä tästä ajattelette? Olen järkyttynyt, koska on olen aina luottanut mieheen. Meillä on paljon hyvää yhdessä ja ollaan suunniteltu tulevaa ja lasten yrittämistä. Tämän jälkeen tunnen menettäneeni luottamukseni mieheen. Mietin koko ajan, että jos tälläisten riitojen seurauksena hän sortuu pettämään niin mitäs vaikka lapsiarjessa joka on varmasti paljon rankempaakin?
Ero surettaa ja ahdistaa mutta toissaalta suhteen jatkaminenkin ahdistaa. Jos eromme niin pärjään ihan yhtä hyvin yksinkin, minulla on vakaat tulot ym. Olen kuitenkin 31v. joten ahdistaa myös tämä ajankulu, mitä jos en ehdi enää tavata ketään hyvää miestä ennen kuin olen liian vanha saamaan lapsia? Äh, ajatukset ihan solmussa...
Tämä oli nyt tälläinen pitkä purkaus, en tiedä jaksaako tuota kukaan lukea. Mutta kiitos jos luet ja sanot mielipiteeesi. Minua kiinnostaisi myös omat kokemukset samassa tilanteessa olleilta.
Kommentit (111)
Kannattaa erota.
Olen 49-vuotias mies, takana on 4 pitkää parisuhdetta. Vain yhden
suhteen aikana petin, useamman kerran. Jälkeenpäin mietin, miksi. Syyksi uskon sen etten rakastanut avovaimoani tarpeeksi. Kiinni en jäänyt, enkä tunnustanut mutta lopetin suhteen itse. Vieläkään hän ei tiedä että petin, ja tuskin tulee koskaan tietämäänkään.
Mutta pettämiselle on syynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies koki tarpeelliseksi kertoa halailusta ja pussailusta. Vaikka nyt onkin omien sanojensa ja käytöksensä mukaan katuvainen, oliko syvällä tiedostamaton tarve kaataa tulevat pettämiset sinun niskaasi tyyliin, tiesit millainen olen ja valitsit minut silti.
Tai halusiko ihan muuten vain pahoittaa mielesi, vaikka varsinaista yhdyntää (hänen kertomuksensa) ei tapahtunut, ehkä kostoksi vaikeasta ajasta tai jostain muusta.
Jokin tarve mielesi pahoittamiselle selvästi oli, vähintäänkin hän on passiivisagressiivinen.Eli ei jatkoon.
En tajua tuollaisia ihmisiä. Itse haluaisin tietää ja myös tunnustaisin vastaavassa tilanteessa kumppanilleni - ihan vaan siksi koska se on minusta oikein. Ymmärrän, että on ihmisiä jotka ovat tästä eri mieltä, mutta en tajua että joku on niin kietoutunut siihen omaan ajatusmaailmaansa, ettei pysty edes kuvittelemaan mitään muuta motivaatiota kertomiselle kuin puhdas satuttamisen halu.
Tunnistaisit pahoittaaksesi kumppanisi mielen?
Miksi et mieluummin ottaisi itse vastuuta käytöksestäsi ja korjaisi sen.
Huoh. Ensimmäinen lukutaidoton ilmoittautui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies koki tarpeelliseksi kertoa halailusta ja pussailusta. Vaikka nyt onkin omien sanojensa ja käytöksensä mukaan katuvainen, oliko syvällä tiedostamaton tarve kaataa tulevat pettämiset sinun niskaasi tyyliin, tiesit millainen olen ja valitsit minut silti.
Tai halusiko ihan muuten vain pahoittaa mielesi, vaikka varsinaista yhdyntää (hänen kertomuksensa) ei tapahtunut, ehkä kostoksi vaikeasta ajasta tai jostain muusta.
Jokin tarve mielesi pahoittamiselle selvästi oli, vähintäänkin hän on passiivisagressiivinen.Eli ei jatkoon.
En tajua tuollaisia ihmisiä. Itse haluaisin tietää ja myös tunnustaisin vastaavassa tilanteessa kumppanilleni - ihan vaan siksi koska se on minusta oikein. Ymmärrän, että on ihmisiä jotka ovat tästä eri mieltä, mutta en tajua että joku on niin kietoutunut siihen omaan ajatusmaailmaansa, ettei pysty edes kuvittelemaan mitään muuta motivaatiota kertomiselle kuin puhdas satuttamisen halu.
Lainaamasi kirjoittaja esitti toisenkin syyn kuin satuttamisen halu: alitajuinen varautuminen tuleviin pettämisiin. Minusta sekin mahdollisuus on hyvä huomioida, eli tunnustuksella kokeillaan mitä se kumppani katsoo sormien läpi.
Se on muuten ihan totta, joskus kyse voi olla tästäkin. Enkä missään nimessä väitä etteikö satuttaminenkin voisi joskus olla motiivi. Mutta se on minusta jotenkin hassua, ettei edes ymmärretä että eri tavalla ajattelevien ihmisten motiivitkin on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhutaan pettämisestä. Minusta on luonnollista etsiä muita selityksiä kuin halu tehdä "oikein" kun ihminen juuri osoitti pettämisellään että oikein tekeminen ei häntä kiinnosta. Toki osa haluaa nähdä väärät teot aina vahinkoina.
Ajatteletko oikeasti noin mustavalkoisesti? Että jos ihminen hairahtuu pussailemaan humalassa pikkujouluissa, niin sellaiselle ihmiselle ei rehellisyys voi merkitä mitään? No, jos näin ajattelet niin olet väärässä.
- Mies häpäisi sinut työyhteisönsä edessä
- mies ei tunnistanut rajojaan: intiimiyden rajoja eikä kohtuullisen juomisen
- mies valitsi ensin salailun
Nuo teemat kannattaa ottaa esiin pariterapiassa. Villaisella niitä ei voi painaa. Pelkkä katuminen ei auta, jos mies ei itsekään tajua, kuinka niin pääsi käymään.
Jos ei tiedä miksi niin teki, se tulee toistumaan.
Anteeksi voi antaa ja suoraan sanoen kannattaakin, ihan itsensä takia. Eri asia sitten voiko unohtaa. Minulle parisuhde rakentuu kunnioitukselle ja luottamukselle. Pettäjää ei voi kunnioittaa eikä pettäjään voi luottaa. Toisaalta pettäjä ei kunnioita partneriaan. Pettäjä on itsekäs.
Mies on voinut pettää ihan sänkyyn asti mut kertoo tuon suutelemisen koska sen on moni nähnyt., pelkää et aloittaja saa kuulla siitä muualta ja narahtaa siitä.
Näin on jo " kertonut" itse etukäteen.
Kiero ukko. Mulle jo liiallinen Alkonkäyttö olisi syy erota. Varsinainen helmi mieheksi....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole antanut anteeksi yhdenkään naisen pettämistä. Ero tulee välittömästi ensi pettämällä ja minua on tähän mennessä petetty jokaisessa suhteessa
Jep. Tuossa kohdin sitä vikaa kannattanee alkaa etsiä peilistä, jos kerta toisensa jälkeen käy noin.
Voi olla, että tietyntyyppiset pettämiseen taipuvat naiset vetävät sinua puoleensa. Jos on useampi nainen pettänyt sinua, niin on aika vaihtaa naistyyppiä. Terapia voi auttaa löytämään itsesi ja välttämään jatkossa petturinaisia.
Olen nainen ja suhteen alkuvuosina erehdyin alkoholin vaikutuksen alaisena pussailemaan ja lääppimään työkaverin kanssa.
Hävetti ja harmitti oma toiminta, sillä en hyväksy pettämistä. En kuitenkaan halunnut satuttaa miestäni kertomalla.
Nyt jälkikäteen syynä oli varmaan jonkinlainen kuoppa suhteessani, kun ei oikein tiedetty ollaanko vai eikö olla ja etäännyttiin huomaamatta. Tuon kännisekoilun jälkeen päätin panostaa suhteeseen ihan uudella tavalla ja saatiin puhuttua asioista ja käännettiin uusi sivu.
Sittemmin mentiin naimisiin ja saatiin kaksi ihanaa lasta. Koskaan en enää muita miehiä vilkuillut.
Että joo, en rikkoisi suhdetta tuon takia, mutta kannattaa miettiä mikä on yleensä teidän suhteen tila ja haluatko olla juuri tämän miehen kanssa. Eniten minua häiritsee se, että mies satutti sinua kertomalla toilailuistaan.
Kannattaa erota ja heti. Maailma on täynnä parempia miehiä, sellainen kannattaa etsiä. Tosin voi olla aika vaikeaa, niitä neitsytmiehiä on aika lailla vähän yli 25v ikäryhmässä, mutta kyllä se oikea taatusti kokematon, muita haleilematon ja yhteen naiseen elämänsä aika edes katsova löytyy.