Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä joidenkin aikuisten yleissivistys voi olla täysi NOLLA?!

Vierailija
27.03.2015 |

Jotkut ei edes lue uutisia. "Mikä lentoturma? Missä semmonen on sattunut? En mää vaan tiedä"  Nii-in, ei tässä ole vasta kuin kaksi-kolme päivää ollut asiasta lööpeissä kissan kokoisilla kirjaimilla. Telkkarissa, netissä, kaupan ovessa iltasanomien otsikoissa.....

Tiedämpä myös ihmisen jolla on vaikeuksia sijoittaa edes Euroopan suuria valtioita kartalle. Miten joku voi olla oikeasti noin tietämätön? Monet ihan perusjutut on joillakin ihan täysin hukassa. Maito tulee kaupan hyllyltä ja niin edelleen....

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:40"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:31"]

Korvatunturi sijaitsee Rovaniemellä. Näin väitti joku ihan tosissaan. No mutta sinnekin pääsee lentämällä - siis Rovaniemelle ;D

[/quote]

No wau, Korvatunturin sijainnin tietäminenhän onkin tae sivistyksestä!

[/quote]

Nii eiks se sijaitse jossain koillisessa, Savukoski taisi olla paikkakunta. Nyt voipi olla niin että luulo ei ole tiedon väärti. Terveiset vaan sille Rovaniemi-Korvatunturi idiootille ;)

Vierailija
82/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:10"]

Taas tätä....mä katson iltalehden ja iltasanomien nettisivut ja muita uutisia en sitten katsokaan. 

[/quote]

Mun on pakko kertoa...sellanen feissari pysäytti mut ja mun kaverin. Sitten se selitti ja selitti ja mun kaveri naureskeli sille että miten sä jaksat olla noin tosissaan. Se feissari katsoi meitä vähän oudosti ja se loppui siihen. Sitten sen jälkeen selvisi ettei mun kaverini tiennyt mikä on greenpeace eikä ollut koskaan kuullutkaan. Sen mielestä ne oli hirveitä ihmisiä eikä se tykkää muutenkaan että sitä pysäytellään. Mun 18 vuotias tyttöni ei myöskään tiennyt mutta se onkin sellainen ettei se seuraa yhtään mitään uutisia tai mitään sen tapaista koskaan. Mä olen sanonut sille että asiakaspalvelua jos meinaa vaikka joskus tehdä niin ihan pakko on seurata jotain asioita mitä vanhemmat ihmiset seuraa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentoturma, yleissivistys? Ei käsittääkseni kuulu yleissivistykseen sen paremmin kuin iltapäivälehtien jutut muutenkaan. Yleissivistystä on mm. maantieteellinen osaaminen, biologia, matematiikka, talous, lastenkasvatus, kasvu- ja kehityspsykologia, tekniikka, lukutaito, taito käyttää tietokonetta, taito matkustaa ja käyttää julkisia liikennevälineitä. Kaikkia noita em. ja varmaan on vielä muitakin asioita, joita pitäisi hallita.

Vierailija
84/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:09"]

Mitkä on muuten ne perustuslailliset oikeudet ja velvollisuudet? Tietääkö kukaan lunttaamatta.

Onko olemassa työvelvollisuus? Onko pakko mennä töihin ja jos ei mene laitetaanko jonnekin orjaksi? Hehheh

[/quote]

Pakkotyöhön tai keskitysleirille ei varmaan laiteta :D

Vierailija
85/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on moneen junaan ja jotkut jää asemallekin.

Vierailija
86/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:26"]

Korvatunturi sijaitsee Rovaniemellä. Näin väitti joku ihan tosissaan. No mutta sinnekin pääsee lentämällä - siis Rovaniemelle ;D

[/quote]

[/quote]

Nii eiks se sijaitse jossain koillisessa, Savukoski taisi olla paikkakunta. Nyt voipi olla niin että luulo ei ole tiedon väärti. Terveiset vaan sille Rovaniemi-Korvatunturi idiootille ;)

[/quote]

Sie se vasta emäidiootti oot. Korvaturi missää koillisessa ole. Se on kaakossa. Meiltä katottuna.

Vierailija
87/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt, ja esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Nyt vaalien lähestyessä mua hämmästyttää, ettei aikuiset tiedä, että Suomi on jaettu vaalipiireihin ja että eri vaalipiireissä on eri ehdokkaat. Oulussa ei voi äänestää Timo Soinia, vaikka kuinka haluaisi. 

Mutta joo: mikä lentoturma, missä on Saksa, empä tiedä. :)

Vierailija
88/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 13:30"]

Minunkin yksi kaveri kysyi, että mitä Baltia tarkoittaa, missä se on? Voi herra jee

[/quote]

Ei ole tyhmiä kysymyksiä. Olet ylimielinen. Itselleni tuo on ihan itsestäänselvää, mutta en kauhistu ja nosta itseäni ylemmäs jos joku ei satu sitä tietämään.

[/quote]

No ei tämä ollut ainoa asia, mitä hän ihmettelee. Missä Kalojoki on, mitä polttoainetta minun täytyy tankata jne? En aliarvio häntä, mutta joskus ihmettelen

Vierailija
89/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisieto  kuuluu älykkyyteen. Tiedot jäävät mieleen, kun on hyvä muisti. Ja muisti on osa älykkyyttä. Ja aina voi yrittää päätellä, jos ei jotain asiaa muista.

Vierailija
90/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks tuttu väitti että giljotiiniin laitetaan jalat. Ja tä sama tyyppi ei tienny mikä on varpu.

Vierailija
91/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistietoa on mitä minä tiedän, nippelitietoa mitä muut tietävät. Puhutaanko muovikasseista, mun muovikassiyleissivistys on ihan parasta?

Vierailija
92/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään teksti-teeveen otsikot kannattaa tsekata aamulla ja illalla, jos ei muuta "ehdi". Alueellasi voi olla esimerkiksi päässyt ilmaan jotain vaarallista ainetta, jonka vuoksi ilmastointi on suljettava ja ikkunat pidettävä kiinni.

Ihan oman (ja läheisten?) terveyden vuoksi.

Vierailija
93/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mies luuli, että kaikilla naisilla on yhtaikaa kuukautiset.

Vierailija
94/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-kymppinen ihan fiksu lukion käynyt työkaverini ei ollut koskaan kuullutkaan apartheidista. Oli kyllä aika outoa.

Vierailija
95/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sie se vasta emäidiootti oot. Korvaturi missää koillisessa ole. Se on kaakossa. Meiltä katottuna.

[/quote]

Riippuu näkökulmasta toki hahahhaa, teiltä katottuna ;)

Vierailija
96/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekin olin koulussa kympin oppilas ja yliopistovuosiakin takana 5. En silti tiennyt mikä on apartheid, holokausti, enkä osaa pistää pressoja järjestykseen. Historia ja uskonto oli koulussa ihan sucks.
Sen sijaan tiedän todella paljon luonnontieteistä, lääkkeistä, sairauksista, liikunnasta ja ravitsemuksesta. Nuo ovat ihmisen elämän kannalta 100% tärkeämpiä kuin jotkut historian juutalaismurhat.

Vierailija
97/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 01:34"]

3-kymppinen ihan fiksu lukion käynyt työkaverini ei ollut koskaan kuullutkaan apartheidista. Oli kyllä aika outoa.

[/quote]En ole koskaan kuullutkaan sanaa. Googletin ja sivistyin :)

Vierailija
98/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:26"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:10"] Taas tätä....mä katson iltalehden ja iltasanomien nettisivut ja muita uutisia en sitten katsokaan.  [/quote] Mun on pakko kertoa...sellanen feissari pysäytti mut ja mun kaverin. Sitten se selitti ja selitti ja mun kaveri naureskeli sille että miten sä jaksat olla noin tosissaan. Se feissari katsoi meitä vähän oudosti ja se loppui siihen. Sitten sen jälkeen selvisi ettei mun kaverini tiennyt mikä on greenpeace eikä ollut koskaan kuullutkaan. Sen mielestä ne oli hirveitä ihmisiä eikä se tykkää muutenkaan että sitä pysäytellään. Mun 18 vuotias tyttöni ei myöskään tiennyt mutta se onkin sellainen ettei se seuraa yhtään mitään uutisia tai mitään sen tapaista koskaan. Mä olen sanonut sille että asiakaspalvelua jos meinaa vaikka joskus tehdä niin ihan pakko on seurata jotain asioita mitä vanhemmat ihmiset seuraa.  [/quote] Miten sä oot kasvattanu sun lapsen jos et oo opettanu _ yhtään _ seuraamaan uutisia ja maailman menoa? On varmaan yhteiskunnan vika taas jos nuorella ei oo mitään suuntaa ja käsitystä realiteeteista...

[/quote]

Miellä saa olla kaikki vapaasti ja seurata mitä haluaa. Meillä on omia ohjelmia joita katsotaan yhdessä ja ne on sarjoja ja realityä. Meille ei tule lehtiä kun kukaan ei ole kiinnostunut niitä lukemaan ja ne on kalliita. En mä katso että on mun velvollisuus alkaa pakottamaan ketään mihinkään sellaiseen joka ei kiinnosta. Aikanaan se voi vielä joutua siihen koska asiakaspalvelussa ihmiset puhuu välillä aika ihmeellisiä ja vaikka niihin vastaa että joo tajuamatta yhtään mistä ne puhuu niin ne voi kyllä pitää sua aika yksinkertaisena ja alkaa se vaikuttamaan omaan itseluottamukseen. 

Vierailija
99/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 13:47"]

Hämmentävää miten monet kehuskelevat tietämättömyydellään. Tietämättömiä ihmisiä voi vetää kuin pässiä narussa ja propaganda uppoaa. Näkeehän sen somessakin, miten tietämättömyys ja medialukutaidon puute kulkevat käsi kädessä, ja mitä ilmeisimmät vedätykset otetaan tosissaan.

[/quote]Samaa ihmettelen itsekin - eikö ihmisillä ole itsesuojeluvaistoa vai ovatko he ylimielisiä tyyliin 'kyl mä kuiteski tajuan, mikä on totta ja mikä ei', vaikka yleistiedot on olemattomat. Ja en siis puhu mistään nippelitiedosta (niillä on oikeastaan turha aivojansa kuormittaa), vaan yleisestä tietämyksestä, esim. miten yhteiskunta toimii, kuka säätää lait, mitä poliittiset puolueet edustavat, mitä eroa on kapitalismissa ja sosialismissa, mitä tarkottaa fasismi, mitkä on länsimaat, jonkilainen yleiskuva historiasta, jonkinlainen käsitys maapallosta ja sen maanosista jne jne. Törmään jatkuvasti töissäni ihmisiin, jotka raivoavat esim. verovirastossa tai Kelassa, miten virkailijat ovat tyhmiä lakeja taas kehitelleet ja et niitä pitää nyt just tämän yksilön kohdalla muuttaa/kiertää eli ei ymmärretä, kuka lakeja säätää ja samalla kehotetaan virkamiestä rikkomaan lakia tai tekemään vähintään virkavirhe DDD. Siis ei mitään itsesuojeluvaistoa.

Toinen juttu on, et ilman edes jonkinlaista yleissivistystä ihmisten voi olla hyvin vaikea arvioida asioiden mittasuhteita. Onko valtion budjetissa miljoona iso juttu? Onko 104 miljoonaa iso juttu? Jos lentoturmassa kuolee kerralla 105 ihmistä, se on tragedia, mutta onko lentämnen vaarallisempaa kuin autolla-ajo? Paljonko Suomessa on mamuja ja mitä he tulevat maksamaan Suomelle? Onko se paljon vain vähän? Paljonko minä on tullut maksamaan/ja tulen maksamaan SUomelle? Onko se paljon vai vähän?

Kyllä se niin on, et heikot yleistiedot omaavaa on vain helpompi kusettaa milloin milläkin huuhaa-jutuilla. Saada tietämättömät ihmiset vouhkaamaan milloin mistäkin jutusta. Tai vastaavasti piilottaa hyvinkin isoja, tavallisten ihmisten elämää mullistavia juttuja tylsien pikkuotsikoiden taakse. Vapaakauppasopimus, so what, mitä vttua mun siitä tarttee välittää? Vesivarantoja sisältävien maaosuuksien ostaminen yksityisten toimijoiden omistukseen - mitä hvttiä mä siitä välitän? EVVVK. No ei tietty näistä tarvitse välittääkään, jos kuolee kohtapuoliin, eikä ole jälkikasvua.

Vierailija
100/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:29"]

En useinkaan halua lukea pahoja uutisia, ne alkaa vain ahdistaa. Ja päähän ei vaan tartu monetkaan asiat, unohtuvat hetkessä. Toisista mielenkiintoisimmista asioista tiedänkin sitten liiankin tarkasti. Älyssä ei pitäis olla vikaa, se on virallisten testien mukaan samaa tasoa kuin tohtoreilla keskimäärin.

[/quote]

Testataanko nimenomaan tohtoreiden älyä jollakin erillisellä älytestillä :D :D? Älä nyt höpötä.

[/quote]

Käsitit väärin. Ei tuossa niin sanottu. En ole tuon viestin kirjoittaja, mutta sanon vain että itse kun olen suuntaa-antavia netti testejä tehnyt, niin niissä sanotaan että tohtoreilla on sitä tasoa tms. en muista tarkemmin. Jos teet itse sellaisen testin, voit saada esim. "pystyt suoriutumaan peruskoulusta avustettuna" tai jotakin siihen suuntaan, plus sitten sen jonkun reilusti alle sadan osamäärän.

[/quote]

No en nyt kovinkaan paljon luottaisi nettitesteihin, joissa viitataan tohtoreiden (?) saamiin pisteisiin. Aika hämmentäviltä testeiltä kuulostavat. Olen itse väitellyt, minua ei kuitenkaan ole testattu millään erikoisilla nettitesteillä:). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi