Miten ihmeessä joidenkin aikuisten yleissivistys voi olla täysi NOLLA?!
Jotkut ei edes lue uutisia. "Mikä lentoturma? Missä semmonen on sattunut? En mää vaan tiedä" Nii-in, ei tässä ole vasta kuin kaksi-kolme päivää ollut asiasta lööpeissä kissan kokoisilla kirjaimilla. Telkkarissa, netissä, kaupan ovessa iltasanomien otsikoissa.....
Tiedämpä myös ihmisen jolla on vaikeuksia sijoittaa edes Euroopan suuria valtioita kartalle. Miten joku voi olla oikeasti noin tietämätön? Monet ihan perusjutut on joillakin ihan täysin hukassa. Maito tulee kaupan hyllyltä ja niin edelleen....
Kommentit (106)
Mä saatan pudota hetkeksi uutispimentoon, kun menen aikaisin töihin. Katson yleensä aamu-tv:tä, mutta aikaiseen aamuvuoroon mennessä se ei ole vielä ehtinyt alkaa. Työmatkalla en kulje kauppojen ohi, joten en näe lööppejä, töissä ei myöskään ole telkkaria tai radiota. Jos työkaverit ei satu juttelemaan aiheesta, voin olla hyvinkin tietämätön, jos vielä illalla satun missaamaan uutiset, kun en niitä automaattisesti illalla katso.
Ulkomailla lomaillessa voi joskus helpost pudota kärryiltä, jos Suomessa tapahtuu jotakin. Kansainväliset uutiset tulee kyllä siellä lomamatkallakin nähtyä, siis tällaiset isot, jos jossain just syttyy sota tai joku lentokone putoaa tms.
Se, ettei usean päivän tai viikonkaan jälkeen tajua yhtään mistä muut puhuu, voi viestiä siitä, että elää vähän umpiossa. Big Brotherin voittajan tietäminen ei kuulu normaaliin mediasivistykseen, mutta esim. tuosta lentoturmasta kuuleminen mun mielestä kuuluu.
Skandaalit on oma lukunsa. Mä en esim. alkuun tiennyt juuri mitään Vilja-Eerikasta, koska ne Iltalehden artikkelit aiheesta oli niin ahdistavaa luettavaa, että skippasin ne kokonaan. Sitten kun "kaikki" alkoi puhua siitä, briiffasin itseni inhotuksesta huolimatta, että pystyin tietämään, missä suurinpiirtein mennään.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 13:47"]
Hämmentävää miten monet kehuskelevat tietämättömyydellään. Tietämättömiä ihmisiä voi vetää kuin pässiä narussa ja propaganda uppoaa. Näkeehän sen somessakin, miten tietämättömyys ja medialukutaidon puute kulkevat käsi kädessä, ja mitä ilmeisimmät vedätykset otetaan tosissaan.
[/quote]
Naisille tuntuu varsinkin olevan ylpeilyn aihe se, että "mä en tiedä urheilusta mitään". Ja aikoinaan oli yks työkaveri joka kehuskeli sillä ettei osaa "sanaakaan" ruotsia, ja mimmi oli kuitenkin puhelinvaihteessa töissä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:31"]
Korvatunturi sijaitsee Rovaniemellä. Näin väitti joku ihan tosissaan. No mutta sinnekin pääsee lentämällä - siis Rovaniemelle ;D
[/quote]
No wau, Korvatunturin sijainnin tietäminenhän onkin tae sivistyksestä!
Toivottavasti ap ei nyt laajaa sivistystään Iltasanomista kuitenkaan ole hankkinut...
Mua järkytti tuossa taannoin Iltalehdestä bongaamani "entinen presidentti Tarja Halonen".
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:24"]
Ai, tarkoitat kai Titanicia?
[/quote]
Titanic Swim Team - 1912
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:31"]
Korvatunturi sijaitsee Rovaniemellä. Näin väitti joku ihan tosissaan. No mutta sinnekin pääsee lentämällä - siis Rovaniemelle ;D
[/quote]
Varmaan sekoitti sen että joulupukki "asuu" Rovaniemellä. Yleensä joulupukin sanotaan asuvan Korvatunturilla. Ja miksi Rovaniemelle ei pääsisi lentämällä? Kyllähän tänne pääsee
Kyllä jonkinlainen historian ja maantieteen perustuntemus kuuluu yleissivistykseen, samoin käsitys Suomen valtiomuodosta ja esimerkiksi perustuslaillisista oikeuksista. Kohu-uutisia ei tarvitse seurata tai nippelitietoja osata mutta esimerkiksi jonkinlainen käsitys maailman ja kotimaan tilasta olisi ihan suotavaa. Toki kaikkia ei kiinnosta mutta jos esim. ei ole käsitystä omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan, on aika vaikea toimia yhteiskunnassa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:24"]
Ai, tarkoitat kai Titanicia?
[/quote]
Koskahan tulee Estonia Swim Team - 1994 t-paidat? Suosittu hyvän mustanhuumorin t-paitahan tuo Titanic Swim Team on.
Titanic Swim Team - 1912
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:09"]
Hyvä jos jollekin tulee hyvä mieli kun joku missi tai bb-tähtönen ei tiedä jotain juttua. Voi hyvä ihme.
Kukaan ei tiedä kaikesta kaikkea. Ette itsekään joka kerta voita trivial pursuitissa.
Tiedättekö muuten edes kuinka tv toimii?
[/quote]
Toi Satu Tuomisto on moukka muuteskin...
Kuuntelin pakosta kerran sen juttuja koko päivän kun se oli kauppakeskuksessa töissä. Jouduin kuulemaan myös ne yksityiset turinat, kun naapurissa olin töissä.
[/quote]
Kuka on Satu Tuomisto?
Mun ainoat tiedot tuosta lentoturmasta on muutama otsikko täältä ja lehdestä. Enempää en halua nyt lukea. Mulla on omassa elämässä ja työssä tällä hetkellä niin paljon etten halua tietää kansainvälisestä politiikasta, suur'onnettomuuksista, luonnonkatastrofeista tai myöskään suomalaisten poliitikkojen idioottivänkkäyksestä tai suomalaisista yksittäisistä tragedioista. En halua ja jaksa tietää. Paikallis-uutiset luen lehdestä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:00"]Mun ainoat tiedot tuosta lentoturmasta on muutama otsikko täältä ja lehdestä. Enempää en halua nyt lukea. Mulla on omassa elämässä ja työssä tällä hetkellä niin paljon etten halua tietää kansainvälisestä politiikasta, suur'onnettomuuksista, luonnonkatastrofeista tai myöskään suomalaisten poliitikkojen idioottivänkkäyksestä tai suomalaisista yksittäisistä tragedioista. En halua ja jaksa tietää. Paikallis-uutiset luen lehdestä.
[/quote] Selvensikö tämä ap;lle yhtään meidän joidenkin yleissivistystä?
Hyvä jos jollekin tulee hyvä mieli kun joku missi tai bb-tähtönen ei tiedä jotain juttua. Voi hyvä ihme.
Kukaan ei tiedä kaikesta kaikkea. Ette itsekään joka kerta voita trivial pursuitissa.
Tiedättekö muuten edes kuinka tv toimii?
Mitkä on muuten ne perustuslailliset oikeudet ja velvollisuudet? Tietääkö kukaan lunttaamatta.
Onko olemassa työvelvollisuus? Onko pakko mennä töihin ja jos ei mene laitetaanko jonnekin orjaksi? Hehheh
Taas tätä....mä katson iltalehden ja iltasanomien nettisivut ja muita uutisia en sitten katsokaan.
Mielestäni on vähän hätäistä logiikkaa paukauttaa jonkun yleistiedon määräksi nolla, jos ei tiedä jotain vuosilukua tms. Nolla voisi olla jonkun ihan kasviksen yleistiedon määrä.
Mistä aloittaja voi tietää mitä kaikkea joku ihminen tietää oikeasti.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 13:03"]
Meidän koulun kuraattori toimi myös apuopena. Se ei tiennyt että karkausvuosi on neljän vuoden välein. Ja se vielä tarkisti asian netistä meidän simien edessä, kun me oppilaat oltiin sen kanssa eri mieltä.
[/quote]
Naiset saa mennä naimisiin karkausvuonna.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:47"]
Kyllä jonkinlainen historian ja maantieteen perustuntemus kuuluu yleissivistykseen, samoin käsitys Suomen valtiomuodosta ja esimerkiksi perustuslaillisista oikeuksista. Kohu-uutisia ei tarvitse seurata tai nippelitietoja osata mutta esimerkiksi jonkinlainen käsitys maailman ja kotimaan tilasta olisi ihan suotavaa. Toki kaikkia ei kiinnosta mutta jos esim. ei ole käsitystä omista oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan, on aika vaikea toimia yhteiskunnassa.
[/quote]
Eihän velvollisuuksia ole, on vain oikeuksia - itsellä, muiden oikeuksista ei tarvitse välittää.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:00"]Mun ainoat tiedot tuosta lentoturmasta on muutama otsikko täältä ja lehdestä. Enempää en halua nyt lukea. Mulla on omassa elämässä ja työssä tällä hetkellä niin paljon etten halua tietää kansainvälisestä politiikasta, suur'onnettomuuksista, luonnonkatastrofeista tai myöskään suomalaisten poliitikkojen idioottivänkkäyksestä tai suomalaisista yksittäisistä tragedioista. En halua ja jaksa tietää. Paikallis-uutiset luen lehdestä. [/quote] Selvensikö tämä ap;lle yhtään meidän joidenkin yleissivistystä?
[/quote]
Eihän tuossa puhuttu yleissivistyksestä mitään, vaan siitä ettei halua lukea uutisia jne.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:34"]Teemu Keskisarja kertoi luennolla, että yliopisto-opiskelija ei tiennyt, milloin oli Talvisota. Ehdotti vuotta 1917!!!
[/quote]
Ja entinen Miss Suomi Satu Tuomisto väitti joskus, että Suomi itsenäistyi vuonna 1952..