Miten ihmeessä joidenkin aikuisten yleissivistys voi olla täysi NOLLA?!
Jotkut ei edes lue uutisia. "Mikä lentoturma? Missä semmonen on sattunut? En mää vaan tiedä" Nii-in, ei tässä ole vasta kuin kaksi-kolme päivää ollut asiasta lööpeissä kissan kokoisilla kirjaimilla. Telkkarissa, netissä, kaupan ovessa iltasanomien otsikoissa.....
Tiedämpä myös ihmisen jolla on vaikeuksia sijoittaa edes Euroopan suuria valtioita kartalle. Miten joku voi olla oikeasti noin tietämätön? Monet ihan perusjutut on joillakin ihan täysin hukassa. Maito tulee kaupan hyllyltä ja niin edelleen....
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:09"]
Hyvä jos jollekin tulee hyvä mieli kun joku missi tai bb-tähtönen ei tiedä jotain juttua. Voi hyvä ihme.
Kukaan ei tiedä kaikesta kaikkea. Ette itsekään joka kerta voita trivial pursuitissa.
Tiedättekö muuten edes kuinka tv toimii?
[/quote]
Toi Satu Tuomisto on moukka muuteskin...
Kuuntelin pakosta kerran sen juttuja koko päivän kun se oli kauppakeskuksessa töissä. Jouduin kuulemaan myös ne yksityiset turinat, kun naapurissa olin töissä.
Meidän koulun kuraattori toimi myös apuopena. Se ei tiennyt että karkausvuosi on neljän vuoden välein. Ja se vielä tarkisti asian netistä meidän simien edessä, kun me oppilaat oltiin sen kanssa eri mieltä.
Mun mielestä olennaisinta ei ole se, muistaako kaikkia vuosilukuja, vaan se, osaako ja haluaako hakea tietoa. On ihan ok, jos törmää itselleen täysin tuntemattomaan asiaan ja selvittää nopeasti netistä, mistä on kyse. Pahimpia on ne ihmiset, joiden kanta kaikenlaisiin asioihin on "en tiedä eikä kiinnosta". Sitten eletään tyytyväisenä siellä elämänkoulutynnyrissä. Samat ihmiset kuitenkin saattavat esimerkiksi äänestää - valitsevatko he ehdokkaat sillä perusteella, kuka tykkää koirista ja kuka kissoista, tai kuka äänekkäimmin vastustaa alkoholiveron korotuksia eikä sano mihinkään olennaisiin asioihin mitään? Mun mielestä tyhmin on ihminen, jolla ei ole minkäänlaista tiedonjanoa eikä halua tietää asioista mitään.
Mun entinen työkaveri, 40v mies, ei tiennyt Norjan pääkaupunkia. Onhan näitä...
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 11:34"]
Voin myöntää häpeilemättä, että yleissivistykseni on melko..kröhm siis todella surkea. Minulla on myös maailmankatsomus hieman poikkeava, mutta olen onnellinen. Enkä tunne alemmuutta siitä etten osaa valtioita nimetä kartalta. Minulle nauretaan kun en tiedä asioita kovin hyvin, mutta olen ihan tyytväinen. Nautin kauniista asioista ja hyvästä ruuasta, luonnosta ja liikunnasta. En osaisi sijoittaa Saksaa kartalle, mutta se ei haittaa itseäni. Jos se haittaa jotain niin ei tarvitse kanssani jutella. En pahastu siitä. Olkaa rohkeasti omia itsejänne ja tutkikaa niitä asioita jotka teitä kiinnostaa. Jos ei yleissivistys kiinnosta niin se ei tee ihmisestä huonompaa. Paitsi tietysti jos itseään häiritsee niin sitten kannattaa tehdä asialle jotain.
[/quote]
Eihä se poissulje onnellisuutta jms, jos on edes jonkun verran sivitynyt
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 01:34"]
3-kymppinen ihan fiksu lukion käynyt työkaverini ei ollut koskaan kuullutkaan apartheidista. Oli kyllä aika outoa.
[/quote]
On kyllä outoa. Itse muistan, miten koulussa kerrottiin apartheidista kuudennella luokalla ja olen samaa ikäluokkaa. Taisin kyllä tietää asiasta jo tuota ennen.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:34"]
Teemu Keskisarja kertoi luennolla, että yliopisto-opiskelija ei tiennyt, milloin oli Talvisota. Ehdotti vuotta 1917!!!
[/quote]
En minäkään muista, enkä muista Suomen presidenttejäkään. Samoin en muista miksi joulu vietetään kristinuskossa, koska uskonto ei kiinnosta niin yhtään. Molemmissa aineissa sain kiitettäviä arvosanoja koska opettelin kaiken ulkoa.
[/quote
Muttet muista enää, näinhän se menee
Suomalainen peruskoulu kyllä yrittää opettaa kovinkin paljon ns.yleissivistävää tietoa ihan kaikille oppilaille mutta monella näköjään mennyt ohi eikä muista tai halua muistaa. Itse olen uutisfriikki ja median suurkuluttaja ja hanakka lukija, joten vaikea suhtautua aikuisen ihmisen tietämättömyyteen yleisesti tiedetyistä asioista.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:23"]Jotkut ei edes lue uutisia. "Mikä lentoturma? Missä semmonen on sattunut? En mää vaan tiedä" Nii-in, ei tässä ole vasta kuin kaksi-kolme päivää ollut asiasta lööpeissä kissan kokoisilla kirjaimilla. Telkkarissa, netissä, kaupan ovessa iltasanomien otsikoissa.....
Tiedämpä myös ihmisen jolla on vaikeuksia sijoittaa edes Euroopan suuria valtioita kartalle. Miten joku voi olla oikeasti noin tietämätön? Monet ihan perusjutut on joillakin ihan täysin hukassa. Maito tulee kaupan hyllyltä ja niin edelleen....
[/quote]Mistä lähtien joku Iltalehden lööppien sisältö on kuulunut yleissivistykseen? Mietipä itse hetki mitä yleissivistys edes tarkoittaa.
Onhan näitä. Lukion käyminen auttaa jo paljon. Ja sitten se että katsoo uutiset illalla ja lukee lehden aamulla
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:29"]
En useinkaan halua lukea pahoja uutisia, ne alkaa vain ahdistaa. Ja päähän ei vaan tartu monetkaan asiat, unohtuvat hetkessä. Toisista mielenkiintoisimmista asioista tiedänkin sitten liiankin tarkasti. Älyssä ei pitäis olla vikaa, se on virallisten testien mukaan samaa tasoa kuin tohtoreilla keskimäärin.
[/quote]
Testataanko nimenomaan tohtoreiden älyä jollakin erillisellä älytestillä :D :D? Älä nyt höpötä.
[/quote]
Käsitit väärin. Ei tuossa niin sanottu. En ole tuon viestin kirjoittaja, mutta sanon vain että itse kun olen suuntaa-antavia netti testejä tehnyt, niin niissä sanotaan että tohtoreilla on sitä tasoa tms. en muista tarkemmin. Jos teet itse sellaisen testin, voit saada esim. "pystyt suoriutumaan peruskoulusta avustettuna" tai jotakin siihen suuntaan, plus sitten sen jonkun reilusti alle sadan osamäärän.
Minunkin yksi kaveri kysyi, että mitä Baltia tarkoittaa, missä se on? Voi herra jee
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:23"]Jotkut ei edes lue uutisia. "Mikä lentoturma? Missä semmonen on sattunut? En mää vaan tiedä" Nii-in, ei tässä ole vasta kuin kaksi-kolme päivää ollut asiasta lööpeissä kissan kokoisilla kirjaimilla. Telkkarissa, netissä, kaupan ovessa iltasanomien otsikoissa.....
[/quote]Mistä lähtien joku Iltalehden lööppien sisältö on kuulunut yleissivistykseen? Mietipä itse hetki mitä yleissivistys edes tarkoittaa.
[/quote]En ole siteerattu mutta onnettomuus on ollut päivittäin kaikissa tv:n ja radion uutislähetyksissä sekä päivälehdissä. Eli joko ihminen on ollut uutispimennossa tahattomasti esim autiomaassa tai sitten niin dille ettei seuraa mitään mediaa, jossa uutisia esitetään. Veikkaan jälkimmäistä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:34"]
Teemu Keskisarja kertoi luennolla, että yliopisto-opiskelija ei tiennyt, milloin oli Talvisota. Ehdotti vuotta 1917!!!
[/quote]
En minäkään muista, enkä muista Suomen presidenttejäkään. Samoin en muista miksi joulu vietetään kristinuskossa, koska uskonto ei kiinnosta niin yhtään. Molemmissa aineissa sain kiitettäviä arvosanoja koska opettelin kaiken ulkoa.
[/quote]
Osaako joku luetella tosta noin vaan Suomen presidentit oikeessa järjestyksessä ja vielä vuosilukuineen? Voin myöntää, että en minä ainakaan. Mutta kyllä mä ne nimet päästäni kaivan, jos tarvitaan ja tiedän suunnilleen, kuka milläkin vuosikymmenellä on ollut vallassa.
Oot kyllä aika hyvin oppinut "hauki on kala" -menetelmällä, jos oot kiitettäviä saanut. Yleensä kiitettäviin arvosanoihin vaaditaan jonkinlaista sisäistämistaitoakin eikä pelkkää ulkoa pänttäämistä.
Mä huomaan, että kun lapset kyselee kaikenlaista, osaan aika moneen kysymykseen kuitenkin vastata, vaikka aluksi tuntuis, että en osaa. Että on kai sitä jonkinlaista tietoa päähän kertynyt, vaikka omista kouluajoista onkin jo aikaa. Olin seiskan ja kasin oppilas yläasteella ja lukiossa.
Voin myöntää häpeilemättä, että yleissivistykseni on melko..kröhm siis todella surkea. Minulla on myös maailmankatsomus hieman poikkeava, mutta olen onnellinen. Enkä tunne alemmuutta siitä etten osaa valtioita nimetä kartalta. Minulle nauretaan kun en tiedä asioita kovin hyvin, mutta olen ihan tyytväinen. Nautin kauniista asioista ja hyvästä ruuasta, luonnosta ja liikunnasta. En osaisi sijoittaa Saksaa kartalle, mutta se ei haittaa itseäni. Jos se haittaa jotain niin ei tarvitse kanssani jutella. En pahastu siitä. Olkaa rohkeasti omia itsejänne ja tutkikaa niitä asioita jotka teitä kiinnostaa. Jos ei yleissivistys kiinnosta niin se ei tee ihmisestä huonompaa. Paitsi tietysti jos itseään häiritsee niin sitten kannattaa tehdä asialle jotain.
[/quote]
Minua kiinnostaa yleissivistys ja olen tiedonjanoinen. Silti en ymmärrä tuota alapeukkujen määrää. Miksi miksi miksi miksi? Miksei saa olla erilainen?
Kirjoittaja tuskin tekee pahaa kenellekään; hakkaa, kiduttaa ja käyttää hyväksi?
Sitä paitsi hän kirjoittaa asiallisesti.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 13:30"]
Minunkin yksi kaveri kysyi, että mitä Baltia tarkoittaa, missä se on? Voi herra jee
[/quote]
Ei ole tyhmiä kysymyksiä. Olet ylimielinen. Itselleni tuo on ihan itsestäänselvää, mutta en kauhistu ja nosta itseäni ylemmäs jos joku ei satu sitä tietämään.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 13:18"]
[/quote]
Eihä se poissulje onnellisuutta jms, jos on edes jonkun verran sivitynyt
[/quote]
No sinulta on ainakin luetunymmärtämisen sulkenut pois. Missä kohtaa tuollaista on väitetty?
Pidän tuota ihmistä joka myöntää yleissivistyksensä olevan huono, fiksumpana kuin sinua, tai niitä ketkä pilkkaavat toisten yleissivistystä. Itsekritiikki on mielestäni sivistynyttä ja se että osaa kyseenalaistaa omaa paremmuuttaan.
Jos pitäisi valita kumman kanssa kirjoitan vaikka kirjan; itseään parempana pitävän ja muiden tietämättömyydellä hekumoivan henkilön kanssa, joka on kehnohko luetunymmärtämisessä, vai tuon itsekriittisemmän, arvaapa kaksi kertaa kumman valitsen.
Hämmentävää miten monet kehuskelevat tietämättömyydellään. Tietämättömiä ihmisiä voi vetää kuin pässiä narussa ja propaganda uppoaa. Näkeehän sen somessakin, miten tietämättömyys ja medialukutaidon puute kulkevat käsi kädessä, ja mitä ilmeisimmät vedätykset otetaan tosissaan.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:24"]
Ai, tarkoitat kai Titanicia?
[/quote]
Titanic Swim Team - 1912
Tää olis ollu hyvä vastaus tohon printtipaita-ketjuunkin!
[/quote]