Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin on niin vaikea puhua lapsille seksistä?

Vierailija
27.03.2015 |

Olen aina ihmetellyt sitä, että asioita pitää jotenkin kiertää tai käyttää omituisia nimityksiä. Minä olen selittänyt asiat ihan niin kuin puhuisi aikuisen kanssa ja sitten vain varmistanut, että lapsi ymmärtää ja tietenkin vastannut kysymyksiin.

En tiedä, johtuuko se siitä, että olen maatilalta ja nämä lisääntymisasiat olivat eläinten muodossa läsnä jo aivan pienestä pitäen, mutta jotenkin vierasta kaikkia vanhemmille annettuja ohjeita, kun tuntuu, että ne tekevät luonnollisesta asiasta sellaisen, että sitä pitää selitellä.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 02:00"]Musta seksistä puhumisen pitäisi hoitaa koulu.[/quote]

Höpöhöpö. Kysymys ei ole pelkästään seksivalistuksesta vaan siitä, että vanhemmat tukevat lapsen seksuaalista kasvua. Siksi seksin täytyy olla esillä jo pienestä pitäen.

Vierailija
2/46 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei kotona juuri kerrottu seksistä ja sitten kun kerrottiin, se tehtiin nolostellen, kierrellen ja kaarrellen. En osaa sanoa, onko se juuri syynä siihen, mutta aikuisena minusta on kasvanut seksuaalisesti vähän vaivautunut yksilö, joka ei vieläkään osaa kumppaninsa kanssa keskustella seksistä mitenkään luontevasti. Kiitti äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää luottako teinienne ehkäisytietämykseen. Kokeessa vain noin 10% kasiluokkalaisista osaa selittää kuukautiskierron tai raskaaksi tulemisen oikein. Muilla voi mennä pahasti pieleen.

Vierailija
4/46 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ei ikinä kyselleet mitään seksistä saati lisääntymisestä. Enkä ole mitään puhunut.Vanhin tyttö aikoineen laittoi tekstarin,että menkat alkoivat. Pyysin ottamaan siteitä vessankaapista ja särkylääkettä jos kipeä. Nuoremmat ei ilmoitelleet mitään ja siteet on olleet näkyvästi vessassa aina esillä ja siitä ne on hävinneet. Nyt lapset jo isoja,eikä seksistä ole puhuttu. Ei hyvässä eikä pahassa. 

Vierailija
5/46 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:24"]

Ja miksi noin pienelle pitää kertoa seksistä ylipäätään mitään sen kummempia? Mitä se sillä tiedolla tekee?

[/quote]Juuri näin. Itse en kyllä 7-vuotiaana olisi halunnut kuulla seksijuttuja. En niistä mitään olisi ymmärtänyt. En myöskään muista ihmetelleeni mistä lapset tulee.Minusta tuntuu siltä,että seksi ei mitenkään kuulu pienen lapsen elämään. Ehtii siitä kuulla myöhemminkin. Mutta jos joku kyselee, kyllä sille vastata voi, mutta ei kovin yksityiskohtaista. Kyseleekö kaikki lapset oikeasti seksistä?

Vierailija
6/46 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuinka vanhoja lapsesi ovat? Noin ajattelin itsekin ensimmäisen lapsni ollessa vauva.

Kuvittelin olevani niiiiiin avoin ja varma seksin suhteen, kunnes 6 vuotias poikani kysyä napsautti ERITTÄIN epäsopivassa tilanteessa kysymyksen:" Äiti, mitä tarkoittaa seksikäs?" tai kuinka selittää lapselle, joka juuri ja juuri tajuaa, miten vauvat syntyvät, että mitä tarkoittaa "homorunkkari" tai "dildo". (vastasin jotain tämänsuuntaista ekaan: "Se on vain ruma sana", jälkimmäiseen sihahdin: "en tiedä!" :-)))

Nämä seksuaalikysymykset ovat ainakin meillä tulleet aina niin yllättävissä tilanteissa, etten ole pystynyt reagoimaan niihin pedagogisesti oikein.

Vierailija
7/46 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopas kerran pienen tytön inhon ja kauhun laajentamiin silmiin, kun kerrot miten pimppiin pitäisi työntää pojan (hyihyiyök!!!) penis ja siitä saada nautintoa...ja tule sitten kertomaan meille, kuinka tarkasti selität yhdynnän tuoman nautinnon. (varsinkin kun lapsi on siinä iässä, että ajatus suukostakin pojan kanssa on jotain aivan kamalaa...)

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:41"]Selitähän lyhyesti, miten vastaat 7-vuotiaan kysymykseen, mitä on seksi.[/quote]

Minä selitän mitä siinä tapahtuu ja mikä menee minnekin ja sitten kerron, miltä se tuntuu ja lopuksi sanon, että sinun on sitä vielä vaikea ymmärtää, koska seksitunteet tulevat vasta myöhemmin kun kasvat. Tekninen kuvaus on tärkein. 

[/quote]

Vierailija
8/46 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:09"]Mulla on neljä lasta ja kukaan ei ole ikinä kysynyt seksistä mitään. Eivät ole esittäneet sitäkään mistä vauvat tulee -kysymystä. Ikinä ei siis ole tarvinnut selittää lapselle näistä asioista mitään. Luojan kiitos. [/quote] Voi luoja... kun ei ole kysynyt niin ei ole velvollisuutta selittääkään. Bravo. Hienoa kasvatuksen ulkoistamista koululle ym. Taholle. Ja vielä neljä muksua? Sääliksi käy lapsia.

[/quote]

Sääli ihan rauhassa. Ihan normaaleja lapsia noista on kasvanut.

Miksi ihmeessä mä alkaisin väkipakolla selittämään asiasta, kun sen jokainen oppii ajallaan ja luontevasti ihan itsekin? Ihan samoilla valistustunneilla he istuvat koulussa tiesivät asioista etukäteen tai sitten eivät. Ei mullekaan ole ikinä kotona kerrottu näistä asioista sanallakaan ja silti ne olen kivuttomasti ja luontevasti oppinut.

Nykyvanhemmat vain tekevät asioista, oli se sitten asia kuin asia, ihan liian suuren numeron.

[/quote]Sama. Ei meillä seksistä kotona puhuttu ja ihan normaaliksi olen kasvanut. Olis ollut hölmöä jos vanha äiti olisi minulle ruennut seksistä puhumaan:) En kyllä kärsinyt yhtään vaikka seksi ja lisääntymisasioista ei kotona puhuttukaan. Omillekaan lapsille en seksistä puhunut ja eivät kyllä kyselleetkään. Nyt ovat jo isoja ja ihan normaaleja ovat. 

Vierailija
9/46 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puhuttu seksistä pienestä pitäen, kun lapset ovat kyselleet. Kun kotona on eläimiä, niin jo pelkästään se herättää mielenkiinnon. Teini-ikäiset ovat saaneet harrastaa seksiä omissa huoneissaan ja pienemmille on selitetty, että silloin heitä ei saa häiritä, koska seksi on yksityinen juttu.

Kukaan ei ole mitenkään seksiaiheita inhonnut eikä niistä puhumista vältellyt. Siinähän nuo menevät kuin muutkin elämän alueet. Ei niistä tarvitse tehdä mitään elämää suurempia kysymyksiä, jotka nostetaan muun arjen yläpuolelle, vaan ne ovat ihan luonteva osa sitä maailmaa, johon lapsi kasvaa.

Vierailija
10/46 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:09"]Mulla on neljä lasta ja kukaan ei ole ikinä kysynyt seksistä mitään. Eivät ole esittäneet sitäkään mistä vauvat tulee -kysymystä. Ikinä ei siis ole tarvinnut selittää lapselle näistä asioista mitään. Luojan kiitos. [/quote] Voi luoja... kun ei ole kysynyt niin ei ole velvollisuutta selittääkään. Bravo. Hienoa kasvatuksen ulkoistamista koululle ym. Taholle. Ja vielä neljä muksua? Sääliksi käy lapsia.

[/quote]

Sääli ihan rauhassa. Ihan normaaleja lapsia noista on kasvanut.

Miksi ihmeessä mä alkaisin väkipakolla selittämään asiasta, kun sen jokainen oppii ajallaan ja luontevasti ihan itsekin? Ihan samoilla valistustunneilla he istuvat koulussa tiesivät asioista etukäteen tai sitten eivät. Ei mullekaan ole ikinä kotona kerrottu näistä asioista sanallakaan ja silti ne olen kivuttomasti ja luontevasti oppinut.

Nykyvanhemmat vain tekevät asioista, oli se sitten asia kuin asia, ihan liian suuren numeron.

[/quote]Sama. Ei meillä seksistä kotona puhuttu ja ihan normaaliksi olen kasvanut. Olis ollut hölmöä jos vanha äiti olisi minulle ruennut seksistä puhumaan:) En kyllä kärsinyt yhtään vaikka seksi ja lisääntymisasioista ei kotona puhuttukaan. Omillekaan lapsille en seksistä puhunut ja eivät kyllä kyselleetkään. Nyt ovat jo isoja ja ihan normaaleja ovat. 

[/quote]

Mistä tiedät millainen seksielämä lapsillasi on? Ja millaisia ovat normaalit ihmiset ja heidän seksielämänsä? 

Vierailija
11/46 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitähän lyhyesti, miten vastaat 7-vuotiaan kysymykseen, mitä on seksi.

Mun mielestä seksistä puhuminen on vaikeaa siksi, etten oikein tiedä, miten asian selittää ikätasoisesti. Ei liikaa, ei liian kierrellen...

Vierailija
12/46 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:41"]Selitähän lyhyesti, miten vastaat 7-vuotiaan kysymykseen, mitä on seksi.[/quote]

Minä selitän mitä siinä tapahtuu ja mikä menee minnekin ja sitten kerron, miltä se tuntuu ja lopuksi sanon, että sinun on sitä vielä vaikea ymmärtää, koska seksitunteet tulevat vasta myöhemmin kun kasvat. Tekninen kuvaus on tärkein. 

Vierailija
13/46 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä seksistä puhuminen on vaikeaa siksi, etten oikein tiedä, miten asian selittää ikätasoisesti. Ei liikaa, ei liian kierrellen...

Asiallinen kysymys, sääli että ap katosi...

Vierailija
14/46 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:56"]

Tuossa yllä vastasin.

Vierailija
15/46 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää. Minulle on noloa puhua lapsille seksistä. En käsitä, missä tilanteessa aiheen saa sulavasti otettua esiin.. Ja ne tilanteet kun ne sulavasti tulisivat esiin, menee nopeasti ohikin. Jossain vaiheessa sanoin puolihuumorilla teinille "pitäis vissiin jossain vaiheessa ehkäisystä sunkin kanssa puhua". Teini vastasi siihen "Ei äiti tartte, minä tiiän jo" Niin kai tietääkin nykymaailman somessa. Tietää varmaan enemmän kuin minä ja isänsä yhteensä..

Itseni istutettiin aikoinaan Dallasin jälkeen keltaruskeeseen nojatuoliin istumaan ja kuuntelemaan seksivalistusta.

Ei kiitos meidän lapsille tuota.

Vierailija
16/46 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:57"]

Tuossa yllä vastasin.

Enpä usko. Onko kellään oikeaa neuvoa tähän?

Vierailija
17/46 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta estoisuudesta se tulee. Mä olen sellainen ujohymy, joka lukee oppaita ja valmistautuu selittämään. Mun mies taas on "ronski juntti", joka tarttuu tilaisuuteen ja kertoo huumoria käyttäen asiat niin kuin ne ovat. Kun se on tehnyt sitä jo silloin, kun lapset ovat olleet pieniä, niin se sujuu teini-ikäistenkin kanssa.

Meillä siis mies vastaa seksipuheista. En tiedä, olenko tämän asian suhteen huono äiti, mutta ainakin tuo äijänköriläs saa selitettyä asiansa niin, ettei epäselvää jää eikä lapset näytä mitenkään noloilta. 

Vierailija
18/46 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljä lasta ja kukaan ei ole ikinä kysynyt seksistä mitään. Eivät ole esittäneet sitäkään mistä vauvat tulee -kysymystä. Ikinä ei siis ole tarvinnut selittää lapselle näistä asioista mitään. Luojan kiitos.

Vierailija
19/46 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa yllä vastasin.

Et sä kyllä vastannut. Seksi on muutakin kuin "tekninen kuvaus". Laitahan vähän yksityiskohtaisemmin esim. millä termeillä puhut 7-vuotiaalle.

Vierailija
20/46 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:09"]

Tuossa yllä vastasin.

Et sä kyllä vastannut. Seksi on muutakin kuin "tekninen kuvaus". Laitahan vähän yksityiskohtaisemmin esim. millä termeillä puhut 7-vuotiaalle.

Puhun pillusta ja pippelistä. Kerron, että pippeli menee pilluun ja sitten kun sitä työnnellään edestakaisin, se ruiskuttaa siemeniä, joista voi kasvaa äidin sisällä vauva. Sitten selitän, että vauva tulee ulos samasta reiästä, mihin pippeli on laitettu.

Sitten selitän, että kun kun ollaan lähekkäin ja pippeliä työnnellään pilluun, niin se tuntuu sekä isistä että äitistä hyvältä, vähän kuin sylissä olo ja lopuksi kuin jossain huvipuiston laitteessa, ottaa mahanpohjasta.

Sitten kerron, että lapsen on vaikea sitä ymmärtää, koska seksitunteet tulevat vasta aikuisena, mutta että asiassa ei ole mitään pelättävää (lapsi yllätti kesken seksin) ja että seksi on aikuisten tapa pitää hauskaa ja osoittaa rakkautta.

Tuossa tuo peruskuvio. Sitten vain vastailee kysymyksiin. Ei sen lapsen minusta tarvitse kaikkea ymmärtää, koska se ei voi. Teknisen kuvauksen se kuitenkin ymmärtää ja sen, että aikuisista tuntuu hyvältä, kun harrastaa seksiä ja että siitä voi tulla vauva.