Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilkeä pomo, mitä tehdä?

Vierailija
19.09.2023 |

Työskentelen pienessä ravintolassa ja pomostani on tullut kamalan ilkeä ja epäreilu minua kohtaan. Olen usein kahden hänen kanssaan iltapäivisin. Olemme työskennelleet yhdessä miltei neljä vuotta.

Hän väheksyy työtäni, minua ja kaikki mitä teen, on jotenkin väärin. Pidän tiskiharjaa väärällä tavalla, pilkon porkkanan eri tavalla kuin hän (eli luonnollisesti väärin), paketoin kakkua liian kauan, teen jotakin hänen mielestä turhaa, joka on kuitenkin ravintolan pyörimisen kannalta erittäin tärkeää. En onnistu yhtään missään hänen mielestään.

Hän unohtelee asioita ja syyttää kaikesta minua. Yksi päivä väitti minulle että tämä ja tämä asia oli sovittu tähän ja tähän aikaan. Asia oli sovittu tekstiviestitse ja pystyin näin todistamaan hänelle mitä hän oli itse kanssani sopinut. Suuttui tästäkin, syytti minua ja lähti kotiin. Kollegani oli paikalla ja totesi järkyttyneenä, että olipahan julma reaktio pomolla.

Pomoni on aina tullut ja mennyt niin kuin juuri hänelle sopii. Viis veisaa muista. Tänään valitin ääneen kovaa selkäkipuani ja totesi, että siitä puheen ollen, hän lähtee nyt kotiin kun hänelläkin on vähän selkä kipeä. Ilmoitti myös että hänen työpisteelleen jäi valtava sotku ja lukemattomia tiskaamattomia astioita, joista minä varmaankin voin huolehtia kun hän kerran maksaa palkkanikin :)

Olen ollut kuluneen vuoden aikana yhden päivän sairauslomalla töistä. Tästä huolimatta hän usein valittaa minulle siitä, että olen epävarma työntekijä kun "aina sinulle sattuu ja tapahtuu, koskaan sinulla ei ole hyvä olla". En ymmärrä, mihin hän tällä viittaa. Olen liiankin tunnollinen ja hoidan aivan varmasti kaiken mitä hän pyytää ja enemmänkin. Hän on alkanut viime kuukausina jotenkin todella epämääräisesti vihjailemaan irtisanomisella terveydellisistä syistä. Myönsi kyllä kysyttäessä, että nämä "terveydelliset syyt" eivät näy työelämässä?

En tosiaankaan tiedä mitä tehdä tämän tilanteen kanssa. Olen koettanut puhua pomoni kanssa mutta se ei johda mihinkään. Olen ihan loppu ja jokainen päivä töissä on henkisesti raskas.

Kellään vastaavia kokemuksia?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tilanne! Etkö voi vain kaikessa hiljaisuudessa etsiä uuden työpaikan ja sitten irtisanoutua?

Moni kyllä lähtee vaikka ei olisi uutta työtäkään, koska oma terveys menee edelle. Siitä siten tulee ehkä jonkin viikon karenssi, mutta siihenhän voi varautua keräämällä vähän säästöjä. 

Vierailija
2/19 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran ollut vähän samassa tilanteessa, ennen koronaa. Onnistuin neuvottelemaan itselleni lähtiessä 3 kk:n palkan. Uuden työn löysin jo 2 viikon kuluttua ja suurimman osan lähtörahoista sijoitin osakkeisiin, jotka ovat kasvaneet korkoa. 

Suosittelen ottamaan irti kaikki rahat mitä saat ja häipymään niin kauan kuin olet vielä terve ja työkykyinen. Kiusaaminen uuvuttaa ja sairastuttaa. Älä jää kiusattavaksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea joten ilmoitin asiattomaksi.

Vierailija
4/19 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alalla on varmasti töitä, niin sinuna etsisin kaikessa hiljaisuudessa uuden työpaikan. Pomosi tuskin muuttuu ja tuo tilanne saattaa päivä päivältä vain paheta. Ansaitset parempaa, eikä pomosi todellakaan ansaitse työpanostasi. Siinähän jää lehdellä soittelemaan.

Vierailija
5/19 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisista vastauksista, "mukava" kuulla etten ole ainut jolle näin ikävästi on päässyt käymään... Tiedän, ettei minulle ole pidemmän päälle mitään muuta vaihtoehtoa kuin lähteä ja vaihtaa työtä. Se on kuitenkin aina raskasta ja työn ja tuskan takana. Jollain sairaalla tavalla tunnen myös velvollisuudentuntoa pomoni kohtaan? Inhottavaa.

Vierailija
6/19 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakenin ilkeää ja uhkaavaa pomoa maaliskuussa. Kuukauden päästä löysin uuden vakityön. Nyt olen tyytyväinen ja iloinen taas.

Ravintola-ala, Helsinki.

Vierailija
7/19 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin viikko sitten samanlaisen pomon vuoksi uuteen työpaikkaan. En jäänyt tallottavaksi. Tsemppiä!

Vierailija
8/19 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille asiallisista vastauksista, "mukava" kuulla etten ole ainut jolle näin ikävästi on päässyt käymään... Tiedän, ettei minulle ole pidemmän päälle mitään muuta vaihtoehtoa kuin lähteä ja vaihtaa työtä. Se on kuitenkin aina raskasta ja työn ja tuskan takana. Jollain sairaalla tavalla tunnen myös velvollisuudentuntoa pomoni kohtaan? Inhottavaa.

Turvaa selustasi. Jos pystyt ni koita tallentaa nämä jutut. Työkavereita tuskin saat todistelemaan mihinkään,ku heki pelkää omien työpaikkojen puolesta. Aloita katseleen heti uutta työpaikkaa, tuommosessa myrkyllisessä työpaikassa menettää vain terveytensä. Tsemppiä.

Vierailija
9/19 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis liity liittoon, jos et ole. Provosoi pomoa tekemään laiton irtisanominen. Vähintään 7 kk palkka näistä yleensä. Rahat pois.

Vierailija
10/19 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo siis liity liittoon, jos et ole. Provosoi pomoa tekemään laiton irtisanominen. Vähintään 7 kk palkka näistä yleensä. Rahat pois.

Yleensä, kun esimies tajuaa tämmöisen kuvion, niin vittuilu loppuu.

Vierailija
11/19 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda duunia

Vierailija
12/19 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydelliset syyt ei ole pätevä syy irtisanomiseen. Vaan pomo voi määrätä silloin lääkärille.

Vierailija
13/19 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoo kuka mitä vain, niin irtisanoutuminen on valitettavasti ainoa vaihtoehto. Voit valittaa esimiehen esimiehelle. Voin kertoa miten siinä käy: esimiehen esimies juttelee sinun esimiehesi kanssa, joka kääntää tilanteen niin, että vika on sinussa. Se uskotaan ja tämän jälkeen ylempi johto nuhtelee sinua, kun olet kaikkea sitä mitä sinusta on väitetty. Sitten vielä oma esimies kostaa kantelun ja iskee kuraa niskaan kahta kauheammin. No voit mennä työterveyteen ja itkeä lääkärille. Ne järjestää kolmikannan, jossa taas asia käännetään sinua vastaan. Jostain pienen pienistä asioista työnantaja nostaa elämää suurempia kysymyksiä ja koska lääkäri ei tunne itse työtä, ei hän osaa suhteuttaa asioita. Esimerkiksi että teet töissä jatkuvasti vääriä asioita, et osaa muuttaa toimintaasi, se vaikuttaa asiakastyöhön ja nyt vielä stressaannut siitä kun sinua yritetään ohjata oikeaan suuntaan. Eli he ovat miettineet oletko väärällä toimialalla ja olisikohan sinun parasta olla muualla. Ja lääkäri siinä sitten nyökyttelee, kun ei tietenkään näe koko kuvaa. Työnantaja voi selittää ihan paksua tuubaa, vaikka että kun et saa tiskejä hoidettua ajallaan, niin se muodostaa työtapaturmariskin kaikille työntekijöille, eli sinä et ota työturvallisuuttakaan vakavasti. Esimies on usein hyvä selittämään. Ja lääkäri nyökyttelee, että vika taitaa ollakin sinussa.

Ei tuohon rumbaan kannata lähteä. Siinä menee oma mielenterveys, stressitasot menee tappiin ja kohta et saa enää edes nukutuksi. Parasta on kun teet jonkun koston, jätät vuoron kesken pahimmalla mahdollisimmalla hetkellä ja pöllit jonkun jutun sieltä vielä mukaasi. Esimiehen soittaessa haukut sen pystyyn ja sanot ettet ole enää koskaan tulossa. Esimiehen vedotessa irtisanomisaikaan, sanot että vetää irtisanomisajan päähänsä ja nielaisee. Ne ei voi muuta kuin jättää maksamatta irtisanomisajan palkan, eli ne työvuorot milloin et ole enää töissäkään. Sitten lopetat hänen puheluihinsa vastaamisen kokonaan ja etsit uuden työn.

Vierailija
14/19 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kauheinta työnantajalle on ikisaikuttaja, josta ei pääse eroon kirveelläkään. Se on kallista, kun kuukauden joutuu aina maksamaan ilman KELA:n tukia. Melkein kk saikulla ja päiväksi töihin.

Vierailija
15/19 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää ja ahdistavan kuuloista. Lähde toiseen työhön ja anna sitten suoraan hänelle palautetta saamastasi kohtelusta (jos ei kasvotusten/puhelimitse ole helppoa, niin viestillä, tuosta ei pidä vaieta vaan antaa hänen kuulla kunniansa 😅).

Vierailija
16/19 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uhkailee irtisanomisella, niin sano takaisin: " sano irti perkele, miksi et sano jo heti?"

Joo ei se uskalla sanoa...

Vierailija
17/19 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri työpaikka? Jos vaihtaa firmaa. Joku pomon pomo tekee säännöt työpaikalle. Stressiä ja henkistä kuormaa ei saisi siirtää alaisille itseltään se yksi.

Vierailija
18/19 |
09.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla on outo pomo ja outoja työkavereita. Firmassa minun palvelualalla on kaikki paitsi minä olleet 10-12v. He ovat kuin yksi suuri perhe, pitävät toistensa puolia ja luulevat että osaavat kaiken täydellisesti. Minä tulin toisesta firmasta (kokemusta useammastakin), minä en saa sanoa mitää poikittaista tai joku loukkaantuu, se koetaan henk koht arvosteluksi vaikka puhun työasioista.

Kun joku kollehani antaa jostain firman toiminnosta palautetta, se otetaan vastaan ihan ok, kun minä sanon samasata epäkohdasta samassa tilaisuudessa niin muut alkaa puolustelemaan tätä toimintoa raivokkaasti. Olen huomannut saman efektin monta kertaa. Minun palaute koetaan arvosteluna firmaa kohtaan.

Annoin kerran palautetta kun eräs henkilö käyttäytyi ihan absurdilla tavalla ja todella epäammattimaisesti minua kohtaan. Mitä tapahtui - pomoni alkoi puolustella sitä sekopäätä että hänellä on ollut kovat paineet jne. Toisaalta kun minä sanoin epähuomiossa eräälle ihmiselle vähän napakasti josta hän sai ihan väärän käsityksen ja loukkaantui, minä jouduin johtajan puhutteluun.

Meillä jotkut heittää hyvinkin vapaasti herjaa ja vitsailevat ironisestikin, minä kun tein kerran vastaavaa (vahinhossa rentouduin ja olin pari sekuntia oma itseni), joku loukkaantui ja pomoni katsoi silmät ympyriäisenä päätään puistellen. Eli minua ei ymmärretä ollenkan enkä saa olla oma rento itseni vaan pitäisi olla joku seinäruusu vaan taustajoukoissa, myötäillä muita ja vastata vain kysyttäesä.

Muutenkin kun minä avaan missä tahansa suuni, joku puhuu päälle tai siihen tulee joltain talossa pitkään olleelta päättävän tason henkilöltä vastaväite ja sanomiseni ikäänkuin mitätöidään ihan heti.

Kaikista hassuin tilanne oli kun kerran ehdotin toimintatavan muutosta siten kun edellisellä työnantajallani oltiin varmaan jo 5 v tehty, se ammuttiin heti alas. Eräs kollega joka ollut iät ajat talossa on taidokas apinoimaan muiden koulutetumpien sanomisia ja tekemisiä, hämpä esitti 1/2 v päästä tätä samaa juttua (tyhmä ku on, luuli etten muistaisi tuon olleen minun idea) ja häntä kuunneltiin ja idea lähti liikkeelle.

Tässä vain muutama esimerkki.

Olen kuin joku ulkoavaruudeta tipahtanut kummjainen tänne erittäin vanhanaikaiseen firmaan jossa on vain 1 oikea tapa toimia, siis se miten on tehty viimeiset 5 v, muut ovat 1 joukkue, minä olen ulkopuolinen.

En tiedä kuinka kauan menee että minut otetaan osaksi tätä porukkaa. Ehkei koskaan sillä en minä oikeasti ole "kotonani" tässä firmassa vieläkään.

On tosi raskasta kun ei saa olla oma itsensä vaan pitää esittää kokoajan jotain teatteriroolia ja olla ns varpaillaan.

Vierailija
19/19 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskasta paikasta pois vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän