Hengittäminen on ajoittain raskasta. Aiheutanko itse vai mistä kyse?
Tämmönen vaiva löytyis. Olisko kohtalotovereita tai asiasta jotain tietäviä paikalla? Joinakin päivinä hengittäminen tuntuu vaikealta. Ihan kuin ei saisi vedettyä keuhkoja täyteen eikä toisaalta täysin tyhjäksikään. Ei ole mitään flunssaa tms. Enkä tupakoi. Eikä oireet tule missään erityisessä paikassa taikka mielentilassa. Alkaa ihan tuosta noin vain ja kestää joitakin minuutteja taikka tunteja. Sitä joutuu jotenkin kiinnittämään paljon huomiota siihen että saa oltua suht normaalisti eikä menisi mihinkään paniikkiin :( Kun tunne, oireet tulevat niin yritän vain ajatella että en minä viimeksikään tähän "kuollut" ja se loppui aikanaan. Että yritä kestää.
Kerran mainitsin asiasta lääkärille ja tämä totesi että närästys aiheuttaa sellaista. Ei kuunnellut keuhkoja eikä muutenkaan kysellyt sitten sen enempää. Niska ja hartiaseutu on ollut jo pidempään tosi jumissa. Voisiko johtua kuitenkin siitä? Miten oireita voisi lievittää? Entä voisiko olla kyse astmasta? Vuosia sitten tein sellasen puhallustestin jossain tapahtumassa ja en saanut mitään hyviä arvoja vaan ne olivat tosi huonot. Voi toki olla että en osannut oikeanlaista tekniikkaa.
Onko olemassa jotain selvää testiä tai jotain mistä tietäisi että onko kyseessä joku korvien välinen juttu, olenko esim. ahdistunut tai johtuisiko muka närästyksestä jota minulla kyllä on tai sitten noista jumeista. Voiko astman mahdollisuuden täysin unohtaa? Ainiin ja tuli sellanen vielä mieleen että epäilen että meillä voisi olla kotona hometta. Vaatteissa on kummallinen tunkkanen haju minkä huomaan kun menemme muualle esim. kylään. Mies ei siihen usko eikä asiaa meinaa alkaa edes selvittää...
Että tämmösiä mietteitä! Kiitos jos jaksoit lukea ja vastailisit jotain :) Tänään on ollut sellanen päivä että on ahdistanut rintalastan alueelta erityisen paljon...
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 21:01"]Rintaranka jumissa. Googlaa
[/quote]
Juu. Ja sitten selkälihakset jumissa. Eli naksauttele rankaa vaikka tuolin sellänojaa vasten. Venyttele selkää myös pyöreäksi. Ns kissa-asento on hyvä venytys mm.
Pitää vielä lisätä että kyllä tälle on diagnoosikin...t. 19
Oletko kokeillut kunnon närästyslääkitystä?
mainitsit lääkärinkin siitä sanoneen. Kävin itse keuhkoja tutkituttamassa vuosi sitten ja ensin ajatus nauratti, mutta lääkitys auttoikin! Tiedä sitten miksi oireet ajoittuu siitepölykauden alkuun, kun muulloin ei närästä, mutta pääasia, että apu löytyy helposti..
Googlatkaa vaikka stressin oireet, ahdistuneisuushäiriö.....
Home. Tismalleen samoja oireita oli, ja meiltä löydettiin hometta. Olen myös astmaan ja allergioihin taipuva, mutta juuri tuo hengitysvaikeus liittyi selvästi homeeseen. Myös silmätulehduksia oli usein tähän aikaan.
Herkistyin myös hajuille juuri samalla tavalla, esim. voimakkaanhajuiset pesuaineet (kuten keittiöpesuaine), tuntuvat nenässä ja kurkussa tosi voimakkaasti nykyään, ja on vaikea hengittää niiden läheisyydessä.
Tutkikaa ja korjatkaa ihmeessä, jos talossa hometta. Tsemppiä. Astma- ja allergialääkkeet saattavat vähän lievittää oireita tätä ennen.
Ap ja 28, koitan löytää tämän huomenna ja vastailen mielelläni kysymyksiinne (ja muidenkin), autan mielelläni. Itselläni asiasta puhuminen on "terapiaa". Iso halaus teille ja koitetaan jaksaa! T.19
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:04"]Luulin hetken, että olen kirjoittanut tänne tällaisen aloituksen, kun luin apn viestiä.... mulla on ihan tismalleen sama. Paitsi että ei home-epäilyä eikä oo tehty happikokeita. Muuten ihan identtinen tilanne. Lääkäri ei ole löytänyt mitään, ei-vakavaa sydänääntä muutama vuosi sitten. Mutta tulee tosiaan ihan samanlaisia kohtauksia. Ohhoh :o
[/quote]
Mulla kanssa samaa, oikeestaan kokoaikaista hengenahdistusta, ensi kuussa vasta pääsen lääkärii. :|
Alkoi jo viime vuoden marraskuussa, joten kauan olen jo kärsinyt.
Mulla tuntuu että olis vatsassa jotai edessä, estämässä hengitystä. Ja kun ei kunnolla saa henkeä, seurauksena on paniikkikohtauksia. :(
Ja välillä on päässä sellanen jännä olo, ihan ku humisis vaikkei humise, vaikea selittää. En tiedä onko paniikkihäiriö tai muu vastaava, mutta toivon todellakin että syy selviää lääkärillä.
[/quote]
Mulla jatkunut syksystä 2012......:s. Tommosta huimausta ei tosin oo. 25
Varmimmin saat asian selville kokeilemalla onko säännöllisestä närästyslääkkeen käytöstä apua ja onko astmalääkkeen käytöstä apua. Minulla on samanlaisia keuhko-oireita kuin sulla että keuhkoja ei saa kunnolla tyhjäksi/täyteen. Mulla on astma ja närästysvaivaa.
Huh, onneksi löysin vielä tämän keskustelun. Unohdin eilen mainita että tämä hengenahdistus on huonontanut mun yöunia. Mikään asento ei tunnu hyvältä, selällään ei voi maata kun tuntuu ettei henki kkulje, kyljellään taas tuntuu että jokin painaa vatsassa ja mahallaan tuntuu ettei vaan jaksa hengittää. :/ yöt meneekin pyöriessä ja sopivaa asentoa etsiessä.
Miten muuten tuo astma tutkitaan? Ja miitä muita (te joilla astma) oireita on ollut?
T. 28
Veikkaanpa että monella on rintarangasta kiinni nuo oireet. Pyyhe napakalle rullalle ja sen päälle makaamaan tai 2 tennispalloa sukkaan ja sama juttu. Tai kunnon hierojalle / fyssarille tms.
28, itse olin niin väsynyt että nukahdin melkein samantien, mutta "pelkäsin" alkaa nukkumaan. Hetken kun oli nukkunut, niin melkein joka ilta säpsähdin hereille ja mietin, että hengitinkö ollenkaan, sain kuitenkin vielä nukuttua, mutta aamuyöstä aloin heräilemään ja hetkeksi aina torkahdin.... Itse jouduin puhaltamaan siihen pef-mittariin kun se hengitys oli niin raskasta koko ajan, mutta siinä ei ollut mitään eli arvot oli ihan hyvät....t.19
Olen tehnyt useita erilaisia venytyksiä tänään. Tiedä sitten auttaako tähän vaivaan mutta ei niistä varmaan haittaakaa ole. Ja tarkotus olis jatkaa päivittäin. Kaupoilla tuli käytyä. Pieniä hetkiä meni niin ettei hengityksen kanssa ollut mitään ongelmia mutta kyllä tunne on näköjään vielä inhottavampi jos olet kaupassa. Yritä siinä sitten keräillä ruokia kärriin jos samaan aikaan tuntuu siltä kuin joku istuisi vatsan päällä! Ei voi muuta sanoa kuin että jaksamisia ja tsemppiä kaikille niille jotka joutuvat sietämään tämmöistä.
ap
Paniikkihäiriö/ahdistuneisuushäiriö
Hei ap,
Mä oon kans huomannu että välillä unohtaa koko hengitysasian, jos vaikka tekee jotain mukaansa tempaavaa. Sitten taas yhtäkkiä iskee vaikeus hengittää. :|
Ja yks juttu kanssa mikä mulla on, niin aina aamulla kun nousee sängystä niin on erityisen vaikea hengittää, pitää ihan nousta kyyryssä ylös ja kävelle hetki köyryssä ettei iske pakokauhu.
T. 28