En ikinä kadehdi yli 40-vuotiasta lapsetonta ihmistä
Vaikka olisi kuinka hieno ja onnellinen elämä, niin silti säälin lapsettomia ihmisiä. Aina. Poikkeuksetta.
Itselläni on kaikki mitä maailmassa haluan ja silti mikään ei voita vanhemmuuden tuomaa onnea ja iloa.
Kommentit (315)
Vanhemmuudessa ainakin löytää uusia puolia ja kykyjä itsestään ja kokee maailman suurimman rakkauden. Plussia kuitenkin enemmän kuin miinuksia. Meillä tytär ja poika, ja vaikka nyt uhma ja vähäunisuus koettelee niin parempaa perhekokoa ei ole :)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:39"]
Ajattelen samoin kuin ap. En vain koskaan sanoisi sitä ääneen.
[/quote]
Piti kirjoittaa ihan samoin. Lapset ovat niin suuri ja merkityksellinen asia elämässäni, etten voi olla muuta kuin pahoillani heidän puolestaan, jotka eivät pysty kokemaan vanhemmuutta. En silti ikinä sanoisi heille mitään sellaista.
Voi luoja mitä idiootteja. Kaikki ei tahdo lapsia ja jotkut eivät pidä lapsista. Se vanhemmuus voi olla täyttä helvettiä joillekin.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:45"]
Voi luoja mitä idiootteja. Kaikki ei tahdo lapsia ja jotkut eivät pidä lapsista. Se vanhemmuus voi olla täyttä helvettiä joillekin.
[/quote]
Oletko itse vähän heikkolahjainen? Olkoon syy sitten mikä tahansa siihen lapsettomuuten joka tapauksessa tuo ihminen ei pysty kokemaan sitä mieletöntä tunnetta, jonka minä tunnen lapsiani kohtaan. Ja TUOSTA olen pahoillani hänen puolestaan. Se tunne vain on jotain mitä mikään muu asia elämässä ei pysty tuottamaan.
En minäkään sanoisi ääneen tuota mitä ap, koska se on hyvin loukkaavaa. Osan kohdalla en tunne sääliä koska on vaan onnellista jos ihminen tiedostaa ettei hän nauttisi vanhempana olemisesta, mutta sitten on ihmisiä, joista tietää sen, että he olisivat nauttineet vanhemmuudesta, ja he olisivat olleet onnellisia myös äitinä ja isänä. Lisäksi usein mietin, että heillä olisi ollut jotain todellista annettavaa seuraavalle sukupolvelle, ja on vähän surullista ettei kaikki sellainen henkinen pääoma siirry heidän omille lapsilleen.
Nuorena en ajatellut näin. Silloin moni kaverini ilmoitti ettei koskaan halua lapsia, ja ajattelin että tuskin elämästä mitään puuttuu ilman lapsia. Nyt moni on muuttanut mielensä, kun lapsen saaminen tai lapsettomaksi jääminen ei olekaan enää oma valinta, vaan se juna meni jo koska ikää on liikaa. On kurja nähdä sitä kuinka he miettivät, millainen se oma lapsi olisikaan ollut, kun tietää, heidät tuntien, että heistä olisi tullut loistavia vanhempia. Kaikki se rakkaus, lämpö ja empatia mikä heissä on, tasapainoiset parisuhteet, huolehtiva koti...siinä huolenpidossa olisi kasvanut onnellinen lapsi.
Mutta, ikinä en tosiaan sanoisi tätä ääneen.
Älä turhaan sääli, toisille se vaan on onnellisempaa elämää lapsettomana. Esim. itse olen monta kertaa nähnyt painajaista että oon raskaana enkä ehdi enää tehdä aborttia, ja herännyt oikeasti kylmässä hiessä ja tuntenut kuinka kivi vierähtää sydämeltä kun tajuaa että se oli painajaista. Lapsettomuus vain tuntuu toisille ihan yhtä oikealta kuin toisille lasten hankinta.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:52"]
[/quote]
Oletko itse vähän heikkolahjainen? Olkoon syy sitten mikä tahansa siihen lapsettomuuten joka tapauksessa tuo ihminen ei pysty kokemaan sitä mieletöntä tunnetta, jonka minä tunnen lapsiani kohtaan. Ja TUOSTA olen pahoillani hänen puolestaan. Se tunne vain on jotain mitä mikään muu asia elämässä ei pysty tuottamaan.
[/quote]
Älä nyt hemmetissä mene mainostamaan sitä tunnettasi kenellekään. Aika hölmö olet!
Tottahan se on, että lapsista saa valtavasti iloa. Kaikki eivät kuitenkaan koe iloa samoista asioista. Kaikki eivät myöskään saa lapsia, syystä tai toisesta.
p.s. ja suurinta osaa maailman ihmisistä sinun ilonaiheet ei kiinnosta vähääkään.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:45"]
[/quote]
[/quote]
Heikkolahjaista on olla pahoillaan toisten puolesta asiasta, joka ei todellakaan kuulu ulkopuolisille.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:58"]
[/quote]
[/quote]
Älä nyt hemmetissä mene mainostamaan sitä tunnettasi kenellekään. Aika hölmö olet!
Tottahan se on, että lapsista saa valtavasti iloa. Kaikki eivät kuitenkaan koe iloa samoista asioista. Kaikki eivät myöskään saa lapsia, syystä tai toisesta.
p.s. ja suurinta osaa maailman ihmisistä sinun ilonaiheet ei kiinnosta vähääkään.
[/quote]
Päinvastoin, suurinta osaa maailman ihmisistä nimenomaan kiinnostaa vanhemmuus ja lapsista saatava ilo.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:58"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eh? Eikö kyse ollut juuri siitä että ollaan pahoillaan mutta ei tietenkään sanota ääneen sitä.
[/quote]
[/quote]
Kukahan se tässä on heikkolahjainen... Ei lapset ole automaattisesti tie onneen. Joku toinen voi taas sääliä sinua kun et pääse kokemaan mielettömiä fiiliksiä jostain asiasta mistä hän niitä saa, vaikka et ehkä kokisi niitä mahtavia fiiliksiä vaikka sut laitettaisiinkin siihen samaan tilanteeseen. Koska se ei vaan olis sun juttu. Samoin kun joku joka ei lapsia halua, haluaisi varmaan hypätä viidennen kerroksen ikkunasta jos heräisi joku aamu ja huomaisi että hänellä on lapsia.
Tälläiset asiat on subjektiivisia, eri ihmiset nauttii eri asioista ja niistäkin jokainen omalla tavallaan. Ei kaikki lapsellisetkaan koe mieletöntä onnea vaan suurta väsymystä ja kuten joku jo sanoi, se elämä saattaa tuntua yhdeltä helvetiltä. Voi se lapsettomankin elämä olla helvettiä, ei ole mitään taikareseptiä joka tekisi kaikki onnelliseksi.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:43"]Piti kirjoittaa ihan samoin. Lapset ovat niin suuri ja merkityksellinen asia elämässäni, etten voi olla muuta kuin pahoillani heidän puolestaan, jotka eivät pysty kokemaan vanhemmuutta. En silti ikinä sanoisi heille mitään sellaista.
[/quote]
Velana olen pahoillani niiden puolesta, jotka eivät syystä tai toisesta, yrittämisestä huolimatta saa lapsia vaikka haluaisivat. Lisään vielä että minun vanhemmuuteen pystymisessäni tuskin olisi tullut olemaan mitään ongelmaa ja se etten koskaan ole halunnut lapsia, on sitten toisten ongelma.
En kadehdi minäkään, mutta oikeastaan en kadehdi ketään.
En ymmärrä miksi monet (velat) menevät tästä suorastaan raivonpartaalle. Kysehän on vain asiasta joka tuo ihmiselle niin mielettömän onnentunteen että toivoisi että muutkin voisivat sellaisen kokea. Jollekin se asia voi olla vaikka oma uskonto. Minulle taas se elämän suurin ja ylittämätön tunne on äidinrakkaus.
Oletko aikeissa siirtää omahyväisen ylemmyydentuntosi lapsillesi?
[/quote]
Päinvastoin, suurinta osaa maailman ihmisistä nimenomaan kiinnostaa vanhemmuus ja lapsista saatava ilo.
[/quote]
Minua ainakin kiinnostaa kovastikin muiden lapset, ja tunnen sympatiaa toisia äitejä ja isiä kohtaan. Esmes änään kassajonossa näin kuinka nuori maahanmuuttajaäiti katsoi kaihoisasti suklaapatukkaa, mutta ei ostanut sitä, koska selvästi rahaa ei olltu liiemmälti. Jos en olisi jo ollut itse kassajonossa, olisin ostanut hänelle sen suklaapatukan. Koska pienten lasten äidin vaan on saatava joskus suklaata. :D
Säälin sinua. Ajatustesi perusteella olet ihmisenä kovin alkeellisella tasolla eli umpimielinen, yksinkertainen ja yhden totuuden ihminen. Yrittäisit kasvaa aikuiseksi.
Minä rakastan hiljaisuutta ja rauhaa. Lisäksi olen niin itsekäs etten osaa kuvitella laittavani jatkuvasti toisen ihmisen tarpeita omieni edelle. Ikää mulla on jo 39v mutta eipä näy ulospain koska pidän itsestäni niin hyvää huolta.
Teen mielelläni vapaaehtoistyätä ja autan muutenkin ihmisiä mutta oman tilan tarve on suuri eikä siihen mahdu tällä hetkellä edes miestä lapsista puhumattakaan.
Erilaisuus on ihana asia. Olisi aivan hirveetä että kaikki tehtäis täällä saman mallin mukaan
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 18:15"]
En ymmärrä miksi monet (velat) menevät tästä suorastaan raivonpartaalle. Kysehän on vain asiasta joka tuo ihmiselle niin mielettömän onnentunteen että toivoisi että muutkin voisivat sellaisen kokea. Jollekin se asia voi olla vaikka oma uskonto. Minulle taas se elämän suurin ja ylittämätön tunne on äidinrakkaus.
[/quote]
Kas, ihminen vaan voi kokea sen elämänsä suurimman ja ylittämättömimmän onnentunteen aivan muistakin syistä kuin äidinrakkaudesta.
Ajattelen samoin kuin ap. En vain koskaan sanoisi sitä ääneen.