Sossu ei maksa vuokraa?
Toimeentulotuen vuokranormi Helsingissä yksinasuvalle on 650 €. Läheskään kaikki eivät kuitenkaan löydä noin "edullista" vuokra-asuntoa, koska pienistä ja edullisista asunnoista on pula. Asutko kalliimmassa asunnossa? Maksaako sossu myös ylimenevän vuokran? Onko sossu kehoittanut muuttamaan halvempaan? Entä jos ei edullisempaa vaan löydä? Esim. itse olen ollut hakijana Stadin asunnoille vuosia erittäin kiireellisenä, mutta yhtäkään asuntoa ei ole tarjottu, vaikka en ole rajoittanut alueita. Entä jos asuu esim. Vuokraturvan asunnossa, jossa on vuoden määräaikainen sopimus? Eihän sieltä niin vain voi muuttaa pois.
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:22"]
Ihme vänkäämistä koko keskustelu.
Joillain aloilla nyt ei vain ole työpaikkoja pk-seudun ulkopuolella juurikaan, eikä kukaan koulutettu ihminen muuta toiselle puolelle Suomea jonkun ei-oman-alan-työn perässä, koska niitä kyllä irtoaa jossain vaiheessa myös sieltä kotipaikalta kun vain jaksaa hakea niiden oman alan duunien sivussa.
Sossu maksaa yksinasuvan vuokrasta sen 650 e ja sen lisäksi sulle jää käytettäväksi perusosaa 480 e / kk. Jos saat asunnon minkä vuokra on vaikka 730 e, niin sitten maksat loput perusosastasi ja käyttövarasi kuussa on 400 e/kk. Näin tekevät kaikki yksinasuvat sossun asiakkaat helsingissä, ikävä kyllä, sillä alle 700 euron yksiöitä ei oikeastaan enää ole. Sossun vuokrakatot kulkevat pahasti jäljessä, mutta ihan tarkoituksella.
Hae stadin asuntojen lisäksi asuntoa: Espoon kruunulta, VAVilta, VVOlta, SATOlta ja S-asunnoilta, sekä toki yksityisiltä. Mikäli sulla on paljon säästöjä, niin niillä pystyt varmasti kustantamaan muuttosi. Jos säästösi kuluvat elämiseen jo ennen muuttoa, sossusta on mahdollista saada apua muuttamiseen (mikäli ei ole muuttoapua saatavissa, niin Staran tai Pakilan työkeskuksen miehet tulee muuttamaan). Toimeentulotuella ollessasi saat myös maksusitoumuksen lääkkeisiin, joten perusosasi menoeristä putoaa ainakin ne kalliit masennuslääkkeet pois vaikka vuokraa itse maksaisitkin siitä vastaavasti vähän enemmän.
Selvensikö asiaa? Jäikö vielä jokin epäselväksi?
t. sossu
[/quote]
Et ole tosissasi. Mielestäsi ap:n kannattaa jatkaa tilanteessaan valittamista sen sijaan, että lähtisi työn perässä muualle? On tullut selväksi, ettei häntä oikein mikään Helsingissä pidättelekään, paitsi mukavuudenhalu. No, loppuishan ne työt sultakin jos ei olisi vielä niitäkin harvoja, jotka mieluummin lähtevät sen työn perässä kuin valittavat sossussa tilannettaan.
Joillain aloilla nyt ei vain ole työpaikkoja pk-seudun ulkopuolella juurikaan, eikä kukaan koulutettu ihminen muuta toiselle puolelle Suomea jonkun ei-oman-alan-työn perässä, koska niitä kyllä irtoaa jossain vaiheessa myös sieltä kotipaikalta kun vain jaksaa hakea niiden oman alan duunien sivussa.
Sossu maksaa yksinasuvan vuokrasta sen 650 e ja sen lisäksi sulle jää käytettäväksi perusosaa 480 e / kk. Jos saat asunnon minkä vuokra on vaikka 730 e, niin sitten maksat loput perusosastasi ja käyttövarasi kuussa on 400 e/kk. Näin tekevät kaikki yksinasuvat sossun asiakkaat helsingissä, ikävä kyllä, sillä alle 700 euron yksiöitä ei oikeastaan enää ole. Sossun vuokrakatot kulkevat pahasti jäljessä, mutta ihan tarkoituksella.
Hae stadin asuntojen lisäksi asuntoa: Espoon kruunulta, VAVilta, VVOlta, SATOlta ja S-asunnoilta, sekä toki yksityisiltä. Mikäli sulla on paljon säästöjä, niin niillä pystyt varmasti kustantamaan muuttosi. Jos säästösi kuluvat elämiseen jo ennen muuttoa, sossusta on mahdollista saada apua muuttamiseen (mikäli ei ole muuttoapua saatavissa, niin Staran tai Pakilan työkeskuksen miehet tulee muuttamaan). Toimeentulotuella ollessasi saat myös maksusitoumuksen lääkkeisiin, joten perusosasi menoeristä putoaa ainakin ne kalliit masennuslääkkeet pois vaikka vuokraa itse maksaisitkin siitä vastaavasti vähän enemmän.
t. sossu
[/quote]
On teillä ääripäät vaihtoehtoina, Helsinki tai "toinen puoli Suomea". Ei ole ymmärrystä MISTÄÄN muusta paikasta kuin siitä Helsingistä...? Sivistäkää nyt vähän itseänne, ihmiset!
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:33"]
t. sossu
[/quote]
Et ole tosissasi. Mielestäsi ap:n kannattaa jatkaa tilanteessaan valittamista sen sijaan, että lähtisi työn perässä muualle? On tullut selväksi, ettei häntä oikein mikään Helsingissä pidättelekään, paitsi mukavuudenhalu. No, loppuishan ne työt sultakin jos ei olisi vielä niitäkin harvoja, jotka mieluummin lähtevät sen työn perässä kuin valittavat sossussa tilannettaan.
[/quote]
Ap mainitsi tuolla viesteissään ettei hänen alansa töitä ole pk-seudun ulkopuolella. Tällöin oman alansa ulottumattomiin muutto olisi silkkaa idiotismia. Satunnaisia pätkätöitä muilta aloilta saa kyllä ilman muuttamistakin.
Ja mitä vuokramenoihin tulee, niin oikotietä ja asiakkaiden vuokria katsellessa on tullut siihen tulokseen, että onnekkaita ovat ne harvat jotka saavat itselleen yksiön alle 700. Toki olen sellaisella alueella töissä missä ei välttämättä ole hinnat ihan halvimmasta päästä.
Kiitos sossulle asiallisesta vastauksesta! :)
Näinhän se on, että kaikille ei vaan riitä niitä edullisempia asuntoja, koska vuokra-asuntopula on hirveä. Jokaisessa näytössä, jossa olen ollut, on ollut montakymmentä muuta hakijaa. Ap
Tyypillistä,kun luulet löytäneesi mielenkiintoisen ketjun niin eiköhän aloittajaksi paljastu ap.
ei tee mieli lukea mitään provoilua.
Olen suorittanut itse useamman tutkinnon (Yo, yhden opistotasoisen ja pari perustutkintoa) ja silti olen joutunut tekemään töitä ihan muualla kuin "omilla aloillani". Tipahdapa sieltä pilvilinnoista ja hyväksy fakta, että et välttämättä työllisty koskaan omalle alallesi. Mikä ihme se nyt onkaan, kun Helsingissä on ainoat mahdolliset "alasi" työpaikat.
Ja vielä kyselet sossua jo nyt maksamaan vuokraasi, vaikka et edes kuulu toimeentulotuen piiriin.
Kyllä se elämä vielä opettaa.
Siinä esim. Riihimäellä vuokra-asunto 397 €/kk.
Junalippu Helsinkiin työmatkoihin 200 €/kk. (Ja tän saa vähentää verotuksessa sit, huom!)
Yhteensä 597 €/kk. Kyllähän ne asumiskustannukset tippuu kun ei vain keksi selityksiä selityksien perään!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 21:49"]
Miksi tänne kirjoittelee sellaiset, jotka eivät asiasta mitään tiedä? Mikä tarve teillä on haukkua niitä, kenellä menee kaikkein heikoimmin? Muuttakaa itse paikkakunnalle, jossa teillä ei ole ketään tuttuja, ilman autoa. Miten sinne paikkakunnalle edes pääsee, jos ei ole rahaa muuttoon tai ketään, joka auttaisi muutossa? Ja siinäs etsit sitten töitä, kun niitä on vielä vähemmän kuin pk-seudulla. Onko teillä kaikilla aina ollut töitä, ettekö ole koskaan olleet työttöminä, kun olette niin empatiakyvyttömiä? Aika harvinaista nykyään.
[/quote]
Lienet ap? Allekirjoittanut on muuttanut useamman kerran elämässään, _töiden perässä_ joka kerran. Yksinäisen on helpompi lähteä kun ei ole perhettä. Luin juuri ketjun, ja sinulla taitaa olla joku ihme kuvitelma, että kaikilla muilla on perheet, jotka elättää? No, olet väärässä. Minä olen karvaasti kokenut, että jokainen on oman onnensa seppä. Monta asiaa on tullut esille tässä ketjussa, etkä ole vastannut esimerkiksi siihen, etkö voi lähteä Etelä-Suomen ulkopuolelle? Et sinä sinne summassa lähde, vaan sitten, kun olet löytänyt sen työpaikan. Otapa nyt lusikka kauniiseen käteen ja vähän vastuuta itsestäsi ja elämästäsi!
[/quote]
Suhteellisen alentuvaa. Terveisiä vaan sinne Ypäjälle.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 18:23"]
Etkö sä pääsisi töihin ja maksis sitten ite? Tai muutat paremmalle alueelle vähän kauemmas. Sähän voit asua missä vaan, jos sulla kerran ei ole työatkaa.
.
??
[/quote]
Millä rahoilla sossun asiakas alkaa muuttelemaan ja etsimään kämppää? En tiedä minkälaisella taustalla muuttamisia ehdottelevat ihmiset ovat, mutta on melko eri asia muuttaa jos on parikymppinen jonka "omaisuus" on sänky, pöytä ja yksi jakkara sekä pari lusikkaa ja haarukkaa, kuin sellainen joka on jo tehnyt uraa pidempään ja on kaikenlaisia velvoitteita ja sidoksia.
[/quote]
Tää kirjoitus ei kertakaikkiaan voi olla totta! Ei herranjumala miten avutonta jengiä!!!
[/quote]
Sossurahoista ei ihan helposti säästetä tonnia muuttofirmalle.
Velvoitteista ja sidoksista en sitten tiedä. Jos tämä tarkoittaa jotain mammansa helmoissa edelleen pyörivää nelikymppistä joka ei pese itse pyykkejään tai tee ruokaansa niin ehkä olisi hyödyksikin muuttaa kauemmas mammasta ja itsenäistyä vihdoinkin :)
[/quote]
Todella pätevää. Heh.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:18"]
Ne "velvollisuudet" ja "sidokset" tarkoitti siis sun työtävieroksuvia ystäviä, jotka ei enää tulisi kylään jos tarvitsee maksaa seutulippu? Mikäs tässä veroja maksellessa, joku masentunut jolla ei riitä edes muuttamiseen motivaatio, opiskelee kolmatta tutkintoaan jotta voi sen jälkeen keksiä lisää syitä miksi ei voi itse elättää itseään.
[/quote]
Sitäpaitsi tyyppi itse on jo syrjäytynyt kun ei ole varaa maksaa seutulippua kyläilyä varten. Mikään ei muuttuisi vaikka se muuttaisikin johonkin korpeen halvemman asumisen perässä.
[/quote]
Mitähän vittua sä haastelet? :O
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:59"]
Yhden kaverini isällä on pakettiauto, mutta hän ei halua auttaa :( On aika itsekäs ihminen ja äänestää kokoomusta. Hän on aina itse ottanut vastaan kaiken, mitä hänelle annetaan, mutta silloin, jos kaveri tarvitsisi apua, ei ota kuuleviin korviinsa.
Olen myynytkin tavaraa ja sen takia en ole vielä sossun asiakas, kun on omia säästöjä. Jos joudun sossun asiakkaaksi, sitten ei enää saa tulla mitään tuloja tilille, koska ne vähennetään suoraan toimeentulotuesta. Mitään kallista omaisuutta minulla ei ole. Lähinnä Ikean huonekaluja. Niistä eroonpääseminenkin maksaa. Vaikea on viedä niitä kaatopaikalle, kun ei ole autoa. Ja sitten joutuisi taas ostaa uudet huonekalut tilalle, kun saa asunnon. Epäekologista ja taloudellisesti järjetöntä.
Asuntoa olen tosiaan etsinyt kaikkialta pk-seudulta, myös Itä-Helsingistä, mutta vielä ei ole tärpännyt. Töitä olen myös yrittänyt etsiä, kaikenlaisia töitä. Olen myös tehnyt paljon töitä elämäni aikana. Myös opintojen ohella. Sitten yhdessä vaiheessa tuli totaalinen romahdus. En vain jaksanut enää, sairastuin työuupumukseen ja vakavaan masennukseen. Aina olen kyllä yrittänyt elämässäni eteenpäin, opiskella ahkerasti ja tehdä kovasti töitä. Ehkä yritin liikaakin, kun tuli se totaalinen romahdus. Ilman tukiverkostoa kaikki on paljon raskaampaa.
Yleensä ihmiset muuttavat maalta tänne pk-seudulle etsimään töitä, eikä päinvastoin, mutta olen kyllä katsellut töitä koko Suomesta. Ei vain ole kauheasti töitä tarjolla tällä hetkellä. Työttömiä on moninkertainen määrä. Olen ajatellut, että parempi suorittaa nyt työttömänä jatkokursseja (en siis lue 3. tutkintoa) kuin olla tekemättä mitään. TE-toimistossa ehdotettiin opiskelua.
[/quote]
Eli sulla ei edes ole mitään tukiverkostoa, jonka takia sun pitäisi pysyä pk-seudulla. Nyt suuntaat katseesi avoimin mielin muualle Suomeen, se on mahdollisuuksia ja halpoja kämppiä täynnä. Uusi elämä odottaa.
[/quote]
Älä viitsi.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:10"]
Mitä järkeä muuttaa muualle, jossa niitä työpaikkoja on vielä vähemmän tarjolla? Se on varmin tie ikuiseen työttömyyteen ja syrjäytymiseen.
[/quote]
Juuri näin, ja tätä ilmiselvää asiaa nämä muuttamishullut eivät suostu tajuamaan. Kaiken lisäksi he eivät edes ole mitään nettomaksajia.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:15"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:10"]
Mitä järkeä muuttaa muualle, jossa niitä työpaikkoja on vielä vähemmän tarjolla? Se on varmin tie ikuiseen työttömyyteen ja syrjäytymiseen.
[/quote]
Sadannen kerran: haet ensin töitä mistä päin vaan!!! Muutat sitten sinne mistä sen työpaikan saat! Mikä tässä on se vaikea kohta?!
[/quote]
Mikä sulle metsän keskellä asuva hobitti tuottaa tuossa yllämainitussa tekstissä ongelmia? Ymmärrätkö ollenkaan kontekstia? Mistä vitusta teitä oikein sikiää? Ei ihme että Suomen asenneilmapiiri on sanoisinko hieman mielenkiintoinen.
Seuraavaksi kuulemme kuinka ei kerkee muuttaa, kun pitää hakea töitä...
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:59"]
Jos aloittaja on nainen, varma keino on hankkiutua raskaaksi. Asunto napsahtaa kuin manulle illallinen. Jos aloittaja on mies, sukupuolenvaihdos ja adoptio ajanee lähes saman asian. Muuten on miehellä huonot mahdollisuudet.
[/quote]
tarkennatko vielä, että pitääkö miehen tulla adoptoiduksi vai adoptoida, terv mies.
...missäs niitä vaihdosklinikoita olikaan...
[/quote]Tarkennatko vielä, miksi kysyvä sivulauseesi alkaa että-sanalla?
Käsittämätön ketju. En minä ainakaan kuuntele ap:n kaltaisten valitusta pätkääkään, kun asioille on tehtävissä jotain. Ikävää on, jos sattuu kouluttautumaan alalle, jolla ei ole töitä. Se on kyllä vaan oma moka, jos muut työt eivät kelpaa, eikä muut paikkakunnat. Niin tässä on itse kukin joutunut vaihtamaan niin ammattia kuin paikkakuntaakin, ja hengissä ollaan edelleen. Mutta jos se elämä parempaa on kitisemällä ja sieltä sossusta rahaa saa, niin ymmärtäähän sen.
Kun vielä tajuaisi mikä tämän aloituksen pointti on, kun niitä säästöjäkin ap:lla sitten on...
En tiedä. Maksan vuokran omilla rahoillani.
Saan asumistukea, vuokra on tosi kallis, mutta halvempaakaan ei löydy. Kaikki raha menee ruokaan ja välttämättömään.
Sossu ei voi käskeä sinua muuttamaan.
OT: kauheita hintoja... Lyhennämme omakotitalon lainaa 750 eurolla kuukaudessa ja sähkölaskujen, vesilaskujen, jätelaskujen yms. jälkeen kuukaudessa näitä asuntoon liittyviä kuluja on n. 1000e/kk.
Alle 700 euron yksiöitä on paljon. Kannattaa hakea Espoosta, Vantaalta, Itä-Helsingistä, Pohjois-Helsingistä, Kalliosta ym. Luksusta ehkä ei, mutta tavallisia asuntoja.
sossu, älä usko kaikkea mitä sinulle kerrotaan.