Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sossu ei maksa vuokraa?

Vierailija
27.03.2015 |

Toimeentulotuen vuokranormi Helsingissä yksinasuvalle on 650 €. Läheskään kaikki eivät kuitenkaan löydä noin "edullista" vuokra-asuntoa, koska pienistä ja edullisista asunnoista on pula. Asutko kalliimmassa asunnossa? Maksaako sossu myös ylimenevän vuokran? Onko sossu kehoittanut muuttamaan halvempaan? Entä jos ei edullisempaa vaan löydä? Esim. itse olen ollut hakijana Stadin asunnoille vuosia erittäin kiireellisenä, mutta yhtäkään asuntoa ei ole tarjottu, vaikka en ole rajoittanut alueita. Entä jos asuu esim. Vuokraturvan asunnossa, jossa on vuoden määräaikainen sopimus? Eihän sieltä niin vain voi muuttaa pois. 

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki elämäntapatyöttömät pitäisi sijoittaa jonnekin peräkyliin. Vievät vain asunnot pk-seudulta ihan turhaan, järkevämpää olisi että työssäkäyville ja itsensä elättäville löytyisi asunto työpaikan läheltä.

Vierailija
42/106 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No myy nyt ihmeessä kamojas jos sulla niin paljon niitä on!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kaverini isällä on pakettiauto, mutta hän ei halua auttaa :( On aika itsekäs ihminen ja äänestää kokoomusta. Hän on aina itse ottanut vastaan kaiken, mitä hänelle annetaan, mutta silloin, jos kaveri tarvitsisi apua, ei ota kuuleviin korviinsa.

Olen myynytkin tavaraa ja sen takia en ole vielä sossun asiakas, kun on omia säästöjä. Jos joudun sossun asiakkaaksi, sitten ei enää saa tulla mitään tuloja tilille, koska ne vähennetään suoraan toimeentulotuesta. Mitään kallista omaisuutta minulla ei ole. Lähinnä Ikean huonekaluja. Niistä eroonpääseminenkin maksaa. Vaikea on viedä niitä kaatopaikalle, kun ei ole autoa. Ja sitten joutuisi taas ostaa uudet huonekalut tilalle, kun saa asunnon. Epäekologista ja taloudellisesti järjetöntä. 

Asuntoa olen tosiaan etsinyt kaikkialta pk-seudulta, myös Itä-Helsingistä, mutta vielä ei ole tärpännyt. Töitä olen myös yrittänyt etsiä, kaikenlaisia töitä. Olen myös tehnyt paljon töitä elämäni aikana. Myös opintojen ohella. Sitten yhdessä vaiheessa tuli totaalinen romahdus. En vain jaksanut enää, sairastuin työuupumukseen ja vakavaan masennukseen. Aina olen kyllä yrittänyt elämässäni eteenpäin, opiskella ahkerasti ja tehdä kovasti töitä. Ehkä yritin liikaakin, kun tuli se totaalinen romahdus. Ilman tukiverkostoa kaikki on paljon raskaampaa.

Yleensä ihmiset muuttavat maalta tänne pk-seudulle etsimään töitä, eikä päinvastoin, mutta olen kyllä katsellut töitä koko Suomesta. Ei vain ole kauheasti töitä tarjolla tällä hetkellä. Työttömiä on moninkertainen määrä. Olen ajatellut, että parempi suorittaa nyt työttömänä jatkokursseja (en siis lue 3. tutkintoa) kuin olla tekemättä  mitään. TE-toimistossa ehdotettiin opiskelua.   

Vierailija
44/106 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:59"]

Yhden kaverini isällä on pakettiauto, mutta hän ei halua auttaa :( On aika itsekäs ihminen ja äänestää kokoomusta. Hän on aina itse ottanut vastaan kaiken, mitä hänelle annetaan, mutta silloin, jos kaveri tarvitsisi apua, ei ota kuuleviin korviinsa.

Olen myynytkin tavaraa ja sen takia en ole vielä sossun asiakas, kun on omia säästöjä. Jos joudun sossun asiakkaaksi, sitten ei enää saa tulla mitään tuloja tilille, koska ne vähennetään suoraan toimeentulotuesta. Mitään kallista omaisuutta minulla ei ole. Lähinnä Ikean huonekaluja. Niistä eroonpääseminenkin maksaa. Vaikea on viedä niitä kaatopaikalle, kun ei ole autoa. Ja sitten joutuisi taas ostaa uudet huonekalut tilalle, kun saa asunnon. Epäekologista ja taloudellisesti järjetöntä. 

Asuntoa olen tosiaan etsinyt kaikkialta pk-seudulta, myös Itä-Helsingistä, mutta vielä ei ole tärpännyt. Töitä olen myös yrittänyt etsiä, kaikenlaisia töitä. Olen myös tehnyt paljon töitä elämäni aikana. Myös opintojen ohella. Sitten yhdessä vaiheessa tuli totaalinen romahdus. En vain jaksanut enää, sairastuin työuupumukseen ja vakavaan masennukseen. Aina olen kyllä yrittänyt elämässäni eteenpäin, opiskella ahkerasti ja tehdä kovasti töitä. Ehkä yritin liikaakin, kun tuli se totaalinen romahdus. Ilman tukiverkostoa kaikki on paljon raskaampaa.

Yleensä ihmiset muuttavat maalta tänne pk-seudulle etsimään töitä, eikä päinvastoin, mutta olen kyllä katsellut töitä koko Suomesta. Ei vain ole kauheasti töitä tarjolla tällä hetkellä. Työttömiä on moninkertainen määrä. Olen ajatellut, että parempi suorittaa nyt työttömänä jatkokursseja (en siis lue 3. tutkintoa) kuin olla tekemättä  mitään. TE-toimistossa ehdotettiin opiskelua.   

[/quote]

Eli sulla ei edes ole mitään tukiverkostoa, jonka takia sun pitäisi pysyä pk-seudulla. Nyt suuntaat katseesi avoimin mielin muualle Suomeen, se on mahdollisuuksia ja halpoja kämppiä täynnä. Uusi elämä odottaa.

Vierailija
45/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että moni kommenteista ovat tarpeettoman ilkeitä. Myötätuntoni on kyllä ap:n puolella. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi ap odottaa yhteiskunnan maksavan hänen asumisensa kokonaisuudessaan hänen sijaintitoiveidensa mukaan. Olen itsekin pätkätyökierteessä oleva korkeasti koulutettu ja tuttavapiiristäni MONET ovat muuttaneet joko edullisemman asumisen tai työpaikan perässä. Se on vielä suhteellisen helppoa, jos omistusasunto ei sido. Tällä hetkellä yksi ystävistäni asuu 500 km avomiehestään erossa erään työpätkän takia. Töitä ja edullisia asuntoja ei riitä kaikille, silloin pitää olla valmis ajattelemaan myös laatikon (kehä kolmosen?) ulkopuolelta, itse kunkin.

T. 91

Vierailija
46/106 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä muuttaa muualle, jossa niitä työpaikkoja on vielä vähemmän tarjolla? Se on varmin tie ikuiseen työttömyyteen ja syrjäytymiseen.

Vierailija
47/106 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis... oliko 58 ap? Mistä ihmeestä tämän ketjun aihe oikein tulee, jos sulla on säästöjä? Miksi sulla ei ole rahaa muuttaa, jos sulla on säästöjä? Jos teet jatkokursseja, voit saman tien lähteä Helsingistä heti, kun saat työpaikan, ihan mistä tahansa.

Paitsi että taisitkin olla provo.

Vierailija
48/106 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, unohda hetkeksi se asunnon haku (säästöilläsi pärjäät varmaan hetken). Hae ensin apua mielenterveysongelmiisi!

Vierailija
49/106 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:10"]

Mitä järkeä muuttaa muualle, jossa niitä työpaikkoja on vielä vähemmän tarjolla? Se on varmin tie ikuiseen työttömyyteen ja syrjäytymiseen.

[/quote]

Sadannen kerran: haet ensin töitä mistä päin vaan!!! Muutat sitten sinne mistä sen työpaikan saat! Mikä tässä on se vaikea kohta?!

Vierailija
50/106 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, etten ole hakenut? Tämä siis vastauksena sekä 62:lle että 63:lle. 

Eiköhän katto pään päälle ole han ensimmäinen prioriteetti täällä kylmässä Suomessa! Ap

Vierailija
51/106 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuttiin v2007 Espoon kaupungin asunnossa ja viikko hakemuksen jälkeen tuli 3 asuntoehdotusta joista kävin vaan valitsemassa mieluisan. Ei tullut mieleenkään et jotkut jonottaa vuosia asuntoa!

Vierailija
52/106 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaisi 62:n kysymykset...

Vierailija
53/106 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sossun pitäisi maksaa ap:lle yhtään mitään, jos hänellä on nyt kuitenkin säästöjä joilla voi elellä?

Sitten vasta, kun rahat loppuvat eikä töitä ole löytynyt niin hakemusta sisään. Koko vuokraahan sossu ei siltikään maksa, vaan saat laskelman mukaisen päätöksen (joka on kaikille sama, olosuhteista riippumatta) oikeudesta toimeentulotukeen. Eikö useat aiemmatkaan vastauksetkaan ole tyydyttäneet vai onko ap:lle vielä tässä jotain epäselvää?

Vierailija
54/106 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:31"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 21:49"]

Miksi tänne kirjoittelee sellaiset, jotka eivät asiasta mitään tiedä? Mikä tarve teillä on haukkua niitä, kenellä menee kaikkein heikoimmin? Muuttakaa itse paikkakunnalle, jossa teillä ei ole ketään tuttuja, ilman autoa. Miten sinne paikkakunnalle edes pääsee, jos ei ole rahaa muuttoon tai ketään, joka auttaisi muutossa? Ja siinäs etsit sitten töitä, kun niitä on vielä vähemmän kuin pk-seudulla. Onko teillä kaikilla aina ollut töitä, ettekö ole koskaan olleet työttöminä, kun olette niin empatiakyvyttömiä? Aika harvinaista nykyään. 

[/quote]

Mitä hittoa?! Tiedätkö kuinka monet tekevät noin, muuttavat yksin vieraalle paikkakunnalle? Koska olet syntynyt ja kasvanut Helsingissä, et vissiin tajua miten paljon ihmiset muuttavat opiskeluiden ja töiden perässä muualla Suomessa? Oletpa kyllä tosi tynnyrissä kasvanut! Etkö todella ymmärrä maailman menosta tuon vertaa, tuolla koulutuksella? Jokin ei nyt kyllä täsmää... Provo?

[/quote]

Juurikin näin: Itse olen kotoisin Pohjois-Savosta ja muuttanyt töiden perässä aluksi Kainuuseen, sieltä Pohjois-Karjalaan, sieltä Keski-Pohjanmaalle, takaisin Pohjois-Karjalaan, sieltä Eteläiseen Afikkaan, takaisin Pohjois-Karjalaan, sieltä Belgiaan, takaisin Pohjois-Karjalaan ja nyt viimeisimmäksi Uudellemaalle. Osassa on ollut mukana vain rikan ja olkalaukun verran tavaraa, osassa vähän enemmän. Töiden perässä pitää nykyään muuttaa, eikä uikuttaa. Korvesta voi tehdä etätöitä (mm. ohjelmointitöitä), jos haluaa. Tässä on esimerkiksi halpa asunto: http://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Yksio_18145971.htm?ca=1&w=3

Vierailija
55/106 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan ketään ei voi pakottaa muuttamaan kotipaikkakunnaltaan.

Sosiaalitoimisto maksaa myös normin ylimenevän vuokran, mutta kehottaa samalla hakemaan halvempaan asuntoon. Jos osoittaa hakevansa halvempia asuntoja (on esim. Stadin asunnoilla hakemus jatkuvasti voimassa ja siellä ei ole rajoituksia alueen tai muiden asioiden suhteen), mutta ei siitä huolimatta saa asuntoa 3-6 kk hakemisen jälkeen, sossu voi antaa harkinnanvaraista tukea myös ylimenevään osaan, mutta halvempaa asuntoa pitää koko ajan hakea.

Sitä en tiedä, auttaako sossu halvemman asunnon löytämisessä. Itse en saanut apua, vaikka olin asunnoton ja asuin tuttavien nurkissa milloin missäkin.  

Vierailija
56/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 18:31"]Ymmärrät kai, että jos hintakatosta luovuttaisiin,  ja sossu maksaisi nurisematta myös rajan yli menevän vuokran, asuntojen vuokrat karkaisivat vastaavasti ylöspäin. 

Sijoittajat ja sossuelätit juhlisivat, mutta omalla rahalla vuokransa maksavan olisi entistäkin vaikeampi löytää itselleen kotia.
[/quote]

Isäpuoleni oli asuntosijoittaja, otti vuokralaisiksi vain sellaisia, joiden vuokrat sossu maksoi. Oli kuulemma varmin tapa saada vuokrat ajoissa tilille. Käytännössä yhteiskunta rahoitti tämän asuntosijoitusbisneksen. Pieniä vuokra-asuntoja oli siis monia.

Vierailija
57/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on todella vastenmielinen ihminen. Itkee täällä, miten lyötyä lyödään, ja eikö kukaan ole koskaan ollut työttömänä. Lopulta muitta mutkitta kertoo, että onhan niitä säästöjäkin. Ja ilmeisesti vielä tyhmäkin kuin saapas, kun ihmettelee muuttaisiko JOKU muka paikkakunnalle, jossa ei tunne ketään... Oksettavaa, ap!

Vierailija
58/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:28"]

Onko kellään omakohtaista kokemusta? Eikö olekin niin, että sossun on pakko maksaa ylimeneväkin osuus ja he voivat vain kehottaa muuttamaan halvempaan. Jos asiakas ei suostu hakemaan halvempaan, niin sitten voivat jättää ylimenevän osuuden maksamatta. Mutta sekin vasta 3-6 kk päästä kehoituksesta. 

Turha joidenkin tulla kehuskelemaan maksavansa asumisensa itse. Maksaisin minäkin, jos saisin töitä. Mutta kun en saa, vaikka on korkeakoulututkinto aiemmin hyvin työllistäneeltä alalta ja paljon työkokemusta. Nyt olen pitkäaikaistyötön ja tippumassa työmarkkinatuelle. Kenelle tahansa voi käydä näin, paitsi jos on rikkaasta suvusta, joille järjestyy aina suojatyöpaikat veljen isän firmasta. 

[/quote]

Ei siihen paljon korkeakouluja tarvita, kun tajuaa, että veljen isän firma, on ihan oman isän firma ;)

Vierailija
59/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vänkäämistä koko keskustelu.

Joillain aloilla nyt ei vain ole työpaikkoja pk-seudun ulkopuolella juurikaan, eikä kukaan koulutettu ihminen muuta toiselle puolelle Suomea jonkun ei-oman-alan-työn perässä, koska niitä kyllä irtoaa jossain vaiheessa myös sieltä kotipaikalta kun vain jaksaa hakea niiden oman alan duunien sivussa.

Sossu maksaa yksinasuvan vuokrasta sen 650 e ja sen lisäksi sulle jää käytettäväksi perusosaa 480 e / kk. Jos saat asunnon minkä vuokra on vaikka 730 e, niin sitten maksat loput perusosastasi ja käyttövarasi kuussa on 400 e/kk. Näin tekevät kaikki yksinasuvat sossun asiakkaat helsingissä, ikävä kyllä, sillä alle 700 euron yksiöitä ei oikeastaan enää ole. Sossun vuokrakatot kulkevat pahasti jäljessä, mutta ihan tarkoituksella.

Hae stadin asuntojen lisäksi asuntoa: Espoon kruunulta, VAVilta, VVOlta, SATOlta ja S-asunnoilta, sekä toki yksityisiltä. Mikäli sulla on paljon säästöjä, niin niillä pystyt varmasti kustantamaan muuttosi. Jos säästösi kuluvat elämiseen jo ennen muuttoa, sossusta on mahdollista saada apua muuttamiseen (mikäli ei ole muuttoapua saatavissa, niin Staran tai Pakilan työkeskuksen miehet tulee muuttamaan). Toimeentulotuella ollessasi saat myös maksusitoumuksen lääkkeisiin, joten perusosasi menoeristä putoaa ainakin ne kalliit masennuslääkkeet pois vaikka vuokraa itse maksaisitkin siitä vastaavasti vähän enemmän. 

Selvensikö asiaa? Jäikö vielä jokin epäselväksi?

t. sossu

Vierailija
60/106 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan kaksi vuokra-asuntoa, molemmat noin 25 m2. Sijaitsevat Helsingissä Etelä-Haagassa ja Munkkivuoressa, vuokrat 570 ja 590 euroa.

jos ei halua asua ihan keskustassa, tuolla ap:n mainitsemalla hinnalla löytyy asuntoja. Tietysti ydinkeskusta ja isommat asunnot eivät mahdu raameihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi