Sossu ei maksa vuokraa?
Toimeentulotuen vuokranormi Helsingissä yksinasuvalle on 650 €. Läheskään kaikki eivät kuitenkaan löydä noin "edullista" vuokra-asuntoa, koska pienistä ja edullisista asunnoista on pula. Asutko kalliimmassa asunnossa? Maksaako sossu myös ylimenevän vuokran? Onko sossu kehoittanut muuttamaan halvempaan? Entä jos ei edullisempaa vaan löydä? Esim. itse olen ollut hakijana Stadin asunnoille vuosia erittäin kiireellisenä, mutta yhtäkään asuntoa ei ole tarjottu, vaikka en ole rajoittanut alueita. Entä jos asuu esim. Vuokraturvan asunnossa, jossa on vuoden määräaikainen sopimus? Eihän sieltä niin vain voi muuttaa pois.
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 21:49"]
Miksi tänne kirjoittelee sellaiset, jotka eivät asiasta mitään tiedä? Mikä tarve teillä on haukkua niitä, kenellä menee kaikkein heikoimmin? Muuttakaa itse paikkakunnalle, jossa teillä ei ole ketään tuttuja, ilman autoa. Miten sinne paikkakunnalle edes pääsee, jos ei ole rahaa muuttoon tai ketään, joka auttaisi muutossa? Ja siinäs etsit sitten töitä, kun niitä on vielä vähemmän kuin pk-seudulla. Onko teillä kaikilla aina ollut töitä, ettekö ole koskaan olleet työttöminä, kun olette niin empatiakyvyttömiä? Aika harvinaista nykyään.
[/quote]
Lienet ap? Allekirjoittanut on muuttanut useamman kerran elämässään, _töiden perässä_ joka kerran. Yksinäisen on helpompi lähteä kun ei ole perhettä. Luin juuri ketjun, ja sinulla taitaa olla joku ihme kuvitelma, että kaikilla muilla on perheet, jotka elättää? No, olet väärässä. Minä olen karvaasti kokenut, että jokainen on oman onnensa seppä. Monta asiaa on tullut esille tässä ketjussa, etkä ole vastannut esimerkiksi siihen, etkö voi lähteä Etelä-Suomen ulkopuolelle? Et sinä sinne summassa lähde, vaan sitten, kun olet löytänyt sen työpaikan. Otapa nyt lusikka kauniiseen käteen ja vähän vastuuta itsestäsi ja elämästäsi!
Miten ihmiset on ennen lähteneet ihan vaikka Ruotsiin töiden perässä? Ei ole ollut tuttuja, ei. Itse muutin parikymppisenä toiselle puolelle Suomea, ja ajattelin palaavani joskus, mutta elämäni on nykyisin täällä. Sitä tapahtuu koko ajan. Niin ihmiselämä menee.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 20:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 18:23"]
Etkö sä pääsisi töihin ja maksis sitten ite? Tai muutat paremmalle alueelle vähän kauemmas. Sähän voit asua missä vaan, jos sulla kerran ei ole työatkaa.
.
??
[/quote]
Millä rahoilla sossun asiakas alkaa muuttelemaan ja etsimään kämppää? En tiedä minkälaisella taustalla muuttamisia ehdottelevat ihmiset ovat, mutta on melko eri asia muuttaa jos on parikymppinen jonka "omaisuus" on sänky, pöytä ja yksi jakkara sekä pari lusikkaa ja haarukkaa, kuin sellainen joka on jo tehnyt uraa pidempään ja on kaikenlaisia velvoitteita ja sidoksia.
[/quote]
Tää kirjoitus ei kertakaikkiaan voi olla totta! Ei herranjumala miten avutonta jengiä!!!
[/quote]
Sossurahoista ei ihan helposti säästetä tonnia muuttofirmalle.
Velvoitteista ja sidoksista en sitten tiedä. Jos tämä tarkoittaa jotain mammansa helmoissa edelleen pyörivää nelikymppistä joka ei pese itse pyykkejään tai tee ruokaansa niin ehkä olisi hyödyksikin muuttaa kauemmas mammasta ja itsenäistyä vihdoinkin :)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:08"]
Kontulaan ei koskaan kannata! voi sitä hörhöjen, narkkareiden ja muiden mt-ongelmaisten määrää. Naapurin rouva kertoi ettei ostarille uskalla edes päiväsaikaan yksin. Somaleita, romaneita, ruiskuhuumeiden käyttäjiä. Ei ollut kovin tavaton näky kotoa poistuessa, että narkkariremmi piikitti itseään rapussa. Samaa näki ajoittain metroasemilla, ostarilla ja puistoissa. Sekoilevia juoppoja ja teinejä senkin edestä. Ostarilla laskelmieni mukaan 15-16 eri kapakkaa ja tappeluita harvasen päivä. Kerran joku sekopää sohi puukollakin keskellä kirkasta päivää.
[/quote]
Sittenhän ap sopii sinne kuin nyrkki silmään, muiden mt-ongelmaisten seuraan!
En saa opintotukea. Olen käyttänyt kaikki kuukaudet kahteen tutkintooni. Olen välillä ollut työelämässä ja sitten työttömänä. Nyt on siis jatkotutkinnot Helsingissä (jotka toivottavasti edistävät työllistymistäni), joten en täältä lähde minnekään kauas. Eikä alani työpaikkoja ole juuri muualla kuin täällä. Olen kyllä asunut muuallakin, esim työharjoittelussa ja vaihdossa ulkomailla. Niissä minulla ei ollut tuttuja. Eikä joskus myöhemmin pois muuttaminen ole poissuljettu vaihtoehto, mutta ensin pitää olla työpaikka, jonka vuoksi muuttaa. Voisin myös muuttaa vaikka miehen perässä maalle. Mutta tosiaan ilman hyvää syytä en täältä lähde. Ap
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:48"]
Toimeentulotuen vuokranormi Helsingissä yksinasuvalle on 650 €. Läheskään kaikki eivät kuitenkaan löydä noin "edullista" vuokra-asuntoa, koska pienistä ja edullisista asunnoista on pula. Asutko kalliimmassa asunnossa? Maksaako sossu myös ylimenevän vuokran? Onko sossu kehoittanut muuttamaan halvempaan? Entä jos ei edullisempaa vaan löydä? Esim. itse olen ollut hakijana Stadin asunnoille vuosia erittäin kiireellisenä, mutta yhtäkään asuntoa ei ole tarjottu, vaikka en ole rajoittanut alueita. Entä jos asuu esim. Vuokraturvan asunnossa, jossa on vuoden määräaikainen sopimus? Eihän sieltä niin vain voi muuttaa pois.
[/quote]
Mee töihin luuseri ja tienaa omat vuokrarahasi niinkuin kaikki normaalit ihmiset tekee.
Täällä myös yksi maisteri, joka tällä hetkellä istuu kaupan kassalla. Ei naurata, mutta pakko on. Ehkä sinäkin löytäisit edes jonkun työn vaikka ihan toiselta alalta hetkeksi? Kivempi se on niitä oman alan työhakemuksia vääntää, kun on edes katto pään päällä. Ei kannata olla liian kranttu.
Ne "velvollisuudet" ja "sidokset" tarkoitti siis sun työtävieroksuvia ystäviä, jotka ei enää tulisi kylään jos tarvitsee maksaa seutulippu?
Mikäs tässä veroja maksellessa, joku masentunut jolla ei riitä edes muuttamiseen motivaatio, opiskelee kolmatta tutkintoaan jotta voi sen jälkeen keksiä lisää syitä miksi ei voi itse elättää itseään.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:10"]
En saa opintotukea. Olen käyttänyt kaikki kuukaudet kahteen tutkintooni. Olen välillä ollut työelämässä ja sitten työttömänä. Nyt on siis jatkotutkinnot Helsingissä (jotka toivottavasti edistävät työllistymistäni), joten en täältä lähde minnekään kauas. Eikä alani työpaikkoja ole juuri muualla kuin täällä. Olen kyllä asunut muuallakin, esim työharjoittelussa ja vaihdossa ulkomailla. Niissä minulla ei ollut tuttuja. Eikä joskus myöhemmin pois muuttaminen ole poissuljettu vaihtoehto, mutta ensin pitää olla työpaikka, jonka vuoksi muuttaa. Voisin myös muuttaa vaikka miehen perässä maalle. Mutta tosiaan ilman hyvää syytä en täältä lähde. Ap
[/quote]
No tottakai ensin pitää olla työpaikka, ei kai kukaan ole neuvonutkaan noin vaan lähtemään johonkin! Haet vaan töitä muualtakin kuin sieltä pääkaupunkiseudulta (edes pidät mahdollisuuden mielessä, taisit kirjoittaa ettei muualla ole oman alasi työtä), vaikka muutakin kuin koulutustasi vastaavaa. Jos satut saamaan työn, kirkastuu moni asia äkkiä. Pakettiauton saatat saada lainaksikin, kyllä sen jostain aina saa (eikös sossu anna jotain muuttoavustusta). Ensimmäiseksi asunnoksi vaikka solu. Ei näitä kannata etukäteen murehtia, nyt hakemusten tekoon vaan!
Tai sitten jatkat opintojasi (anteeksi, en tiedä pystytkö yhdistämään, voiko noita opintoja tehdä etänä, siksi mutuilen!), ja itket kohtaloasi edelleen. Tsemppiä!
Olen hakenut kaikenlaisia töitä, myös kaupan kassalle. En päässyt edes haastatteluun, vaikka on kaupan alan työkokemusta ja koulutus.
Kaikki kaverini ovat työelämässä. Heillä on käynyt hyvä tuuri. Mutta kyllä se vierailuja rajoittaa, jos seutulippu on edestakaisin yli 8 €. Asuminen on niin kallista Helsingissä, että kaikesta muusta pitää säästää, vaikka olisi työssäkäyväkin.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:18"]
Ne "velvollisuudet" ja "sidokset" tarkoitti siis sun työtävieroksuvia ystäviä, jotka ei enää tulisi kylään jos tarvitsee maksaa seutulippu? Mikäs tässä veroja maksellessa, joku masentunut jolla ei riitä edes muuttamiseen motivaatio, opiskelee kolmatta tutkintoaan jotta voi sen jälkeen keksiä lisää syitä miksi ei voi itse elättää itseään.
[/quote]
Kuin mun kynästäni. Jos ap:lla olisi se työ, saattaisi olla sitä rahaakin käydä niitä ystäviä moikkaamassa...... Onko työllistyminen yhtään todennäköisempää kolmannenkaan tutkinnon jälkeen, ap?
Soluissa olen asunut vuosia, mutta ei kiitos enää tämän ikäisenä. Minulla on lemmikki, joten en siksikään voi muuttaa kommuuniin. Ajokorttia ei ole, joten pakettiauton lainaamisesta ei ole mitään apua. Sossun muuttoapu on vain 85 €, enkä sillä saa kyllä mitään muuttoa järjestettyä, kun tarvitsen 2 apumiestä ja rekan.
Ihan ensimmäiseksi tarvitsisin sen asunnon, että voisin hakea töitä ja järjestää muun elämäni kuntoon, joten voitaisiinko palata alkuperäiseen aiheeseen vai pitääkö perustaa uusi ketju?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 21:49"]
Miksi tänne kirjoittelee sellaiset, jotka eivät asiasta mitään tiedä? Mikä tarve teillä on haukkua niitä, kenellä menee kaikkein heikoimmin? Muuttakaa itse paikkakunnalle, jossa teillä ei ole ketään tuttuja, ilman autoa. Miten sinne paikkakunnalle edes pääsee, jos ei ole rahaa muuttoon tai ketään, joka auttaisi muutossa? Ja siinäs etsit sitten töitä, kun niitä on vielä vähemmän kuin pk-seudulla. Onko teillä kaikilla aina ollut töitä, ettekö ole koskaan olleet työttöminä, kun olette niin empatiakyvyttömiä? Aika harvinaista nykyään.
[/quote]
Mitä hittoa?! Tiedätkö kuinka monet tekevät noin, muuttavat yksin vieraalle paikkakunnalle? Koska olet syntynyt ja kasvanut Helsingissä, et vissiin tajua miten paljon ihmiset muuttavat opiskeluiden ja töiden perässä muualla Suomessa? Oletpa kyllä tosi tynnyrissä kasvanut! Etkö todella ymmärrä maailman menosta tuon vertaa, tuolla koulutuksella? Jokin ei nyt kyllä täsmää... Provo?
Moikka!
Itsellä oli samanlainen tilanne, tosin Espoossa. Tein jatko-opintoja, joten TE-toimisto ei lämmennyt ja jouduin toimeentulotuelle. Sittemmin lopetin opinnot ja pääsin työmarkkinatuelle jonka päälle saan nyt onneks ansaita jonkun verran menettämättä tukia. Tuen perusosasta meni silloin melkein satanen joka kuukausi kun vuokra oli kallis. Kysyin siitä järjestelyajasta että maksaisivat koko vuokran sen aikaa että saan uuden, mutta kuulemma kun olin jo niin pitkään asunut niin mitään järjestelyaikaa ei myönnetä. Ja se olisi muutenkin ollu vain muutaman kuukauden. En siis suosittele vuokraturvan vuoden sopimuksia ettei järjestä itseään vielä hankalampaan paikkaan. Stadin asunnoilla muuten on aina silloin tällöin ilmoitettuna asuntoja ihan vuokraovi.comissakin. Ei ne sossusta pakota muuttamaan, mutta toki neuvovat että jos ei halua laittaa rahojaan vuokraan, niin pitää muuttaa halvempaan. Käytännössä siis soluun tai johonkin etäämmälle, esim. itä-helsinkiin.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:31"]
Soluissa olen asunut vuosia, mutta ei kiitos enää tämän ikäisenä. Minulla on lemmikki, joten en siksikään voi muuttaa kommuuniin. Ajokorttia ei ole, joten pakettiauton lainaamisesta ei ole mitään apua. Sossun muuttoapu on vain 85 €, enkä sillä saa kyllä mitään muuttoa järjestettyä, kun tarvitsen 2 apumiestä ja rekan.
Ihan ensimmäiseksi tarvitsisin sen asunnon, että voisin hakea töitä ja järjestää muun elämäni kuntoon, joten voitaisiinko palata alkuperäiseen aiheeseen vai pitääkö perustaa uusi ketju?
[/quote]
Tuota... kyllä se työpaikka kannattaa ensin etsiä, sen perusteella asunto... :-DDDD
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:18"]
Ne "velvollisuudet" ja "sidokset" tarkoitti siis sun työtävieroksuvia ystäviä, jotka ei enää tulisi kylään jos tarvitsee maksaa seutulippu? Mikäs tässä veroja maksellessa, joku masentunut jolla ei riitä edes muuttamiseen motivaatio, opiskelee kolmatta tutkintoaan jotta voi sen jälkeen keksiä lisää syitä miksi ei voi itse elättää itseään.
[/quote]
Sitäpaitsi tyyppi itse on jo syrjäytynyt kun ei ole varaa maksaa seutulippua kyläilyä varten. Mikään ei muuttuisi vaikka se muuttaisikin johonkin korpeen halvemman asumisen perässä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:31"]
[/quote]
Täsmennänpä vielä sen verran, että ehkä saisit jostain lainaan pakettiauton kuskeineen, vaikka tutun tutun kautta, tai jotain....
Jos sulla on niin paljon tavaraa että ne pitää rekalla muuttaa, niin etkö voisi myydä jotain? Ratkeaisi ne rahaongelmat siinä sivussa... ;-)
Sossuhan yleensä myöntää toimeentulotukea saaville maksusitoumuksen muuttoa varten johonkin muuttofirmaan. Pitää tosin itse kysyä useammasta paikasta tarjousta ja siihen edullisimpaan voi saada tietyn suuruisen maksusitoumuksen (kannattaa kuitenkin aina etukäteen varmistaa, että firma sen hyväksyy). Tuo on kyllä tarveharkintaan perustuva juttu, mutta uskoisin edullisemman vuokran olevan oikein pätevä peruste.