Kaikki äidit kadehtii lapsettomien elämää
Antakaa anteeksi provosoiva otsikko. Mutta lapsettomana perheenä olen huomannut, että kaikki ystävät, joilla on lapsia, kadehtivat elämäämme. Matkustelemme paljon ja harrastamme ja olemme hyväpalkkaisissa töissä. Saamme kuulla jatkuvasti, kuinka meille ollaan kateellisia, kun pääsemme sinne ja tänne.
Elämä on valintoja. Ehkäisy on olemassa. Lapsia ei ole pakko tehdä. Siksi en ymmärrä tätä kadehtimista.
Kommentit (73)
Se kadehtiminen on vain ohikiitävä ajatus, jolla yritetään korostaa sitä oman elämän rankkuutta ja retostella sillä sinulle. Harva äiti oikeasti vaihtaisi lapsiaan etelänmatkoihin tai viininmaistajaisiin.
Kyllähän sitä väsyneenä tulee kadehdittua vähän kaikenlaista (esim. yöunta),mutta pohjimmiltaan en kyllä vaihtaisi elämääni äitinä mihinkään! Ettet vaan itse vähän kadehtisi lapsiperheiden elämää?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:35"]
Harva äiti oikeasti vaihtaisi lapsiaan etelänmatkoihin tai viininmaistajaisiin.
[/quote]Sepä se tragedia onkin. Side omaan lapseen on niin vahva, että äiti ei voi hylätä lastaan, vaikka tämä varastaisi ja käyttäytyisi väkivaltaisesti. Edes ajatuksissaan ei voi haaveilla toisenlaisesta elämästä, kun syyllisyydentunteet laittavat heti ruotuun. Lisääntymisbiologia on aika metkaa.
Mitä ihmettä? Matkustelen, harrastan, olen hyväpalkkaisessa työssä. Ja tämä siitä huolimatta, että olen äiti. Eikä vain yhden, vaan peräti kolmen lapsen.
Olen varmasti joku elämänhallintaguru. Pitäisikö ihan kirjoittaa aiheesta opaskirja?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:32"]
Samoja kokemuksia. Minulle on ihan suoraan sanottu, että vitsit kun olen kateellinen teidän parisuhteesta ja vapaudesta. Mitäpä tuohon osaa sanoa muuta kuin "kiitos kohteliaisuudesta"?
[/quote]
No. Minulle on sanottu, että vitsit kun olen kateellinen siitä, että te asutte maalla. Tai vitsit että olen kateellinen siitä, että sulla on moottoripyöräkortti ja prätkä. Miksi nämä ihmiset eivät sitten tee kuin minä, miksi he vain ilmaisevat kateutensa? No, olisko siksi, ettei asia ole heille prioriteetti tai oikeasti semmoinen asia, mitä juuri he haluaisivat, vaan asiassa on joitain heitä viehättäviä asioita, muttei kuitenkaan tarpeeksi.
Lapsetonkin ihminen saa käyttää aivojaan. Mulla on todella paljon ikäisiäni lapsettomia ihmisiä ja he ovat fiksua ja mukavaa porukkaa. Palstalla tuntuu olevan kuitenkin tätä fanaattista siipeä, joilla ehkäisy ilmeisesti tuhoaa myös ajattelun.
oma kaverini on lapseton ja elellyt aikoinaan kuin tekin. vaihtaisi osia kanssani mielellään, eli haluaisi lapsia
ja katuu nyt ratkaisuaan 50.senä. Jos olisi mies lapsen saanti mahdollista, mutta on nainen. aviomies otti eron
kun halusikin lopulta lapsia ja oma vaimo ei enään saanut. nyt ex- miehellä tyttö ja poika ja mies 54. ex- vaimo todella yksinäinen. näin itse 50.senä mukavaa kun lapsia ja lapsenlapsia, vaikka matkat jääneet väliin.
Se ei tarkoita että oikeasti haluaisivat vaihtaa paikkaa kanssasi. Se on vaan sellainen sanonta ja jossain määrin myös kohtelias tapa yrittää kehaista että sinunkin elämässäsi on jotain hyvää. Lapselliset yleensä vähän säälivät lapsettomia ja sitä että he missaavat monia ihania juttuja elämässään.
Tottakai noin sanotaan. Vai meinaatko että ystävienne pitäisi koko ajan hehkuttaa kuinka ihanaa on kun on lapsia ja kuinka sääli on kun teillä ei ole. Mitä ystäviä sellaiset muka olisi. On ihan normaalia sanoa että oon niin kade jos joku lahtee reissuun tms. Se ei todellakaan tarkoita, että oma elämä olisi jotenkin kurjaa tai että harmittaisi kun tuli lapsia tehtyä. Jotain suhteellisuudentajua taas tähänkin.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:37"]
No. Minulle on sanottu, että vitsit kun olen kateellinen siitä, että te asutte maalla. Tai vitsit että olen kateellinen siitä, että sulla on moottoripyöräkortti ja prätkä. Miksi nämä ihmiset eivät sitten tee kuin minä, miksi he vain ilmaisevat kateutensa? No, olisko siksi, ettei asia ole heille prioriteetti tai oikeasti semmoinen asia, mitä juuri he haluaisivat, vaan asiassa on joitain heitä viehättäviä asioita, muttei kuitenkaan tarpeeksi.
[/quote]
Miten vaihdat vanhemman elämän lapsettomaan elämään? Eipä onnistu, vaikka vapaa hedonistin elämä olisi kuinka iso prioriteetti. Muista esimerkeistäsi olen samaa mieltä. -4
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:37"]
No. Minulle on sanottu, että vitsit kun olen kateellinen siitä, että te asutte maalla. Tai vitsit että olen kateellinen siitä, että sulla on moottoripyöräkortti ja prätkä. Miksi nämä ihmiset eivät sitten tee kuin minä, miksi he vain ilmaisevat kateutensa? No, olisko siksi, ettei asia ole heille prioriteetti tai oikeasti semmoinen asia, mitä juuri he haluaisivat, vaan asiassa on joitain heitä viehättäviä asioita, muttei kuitenkaan tarpeeksi.
[/quote]
Miten vaihdat vanhemman elämän lapsettomaan elämään? Eipä onnistu, vaikka vapaa hedonistin elämä olisi kuinka iso prioriteetti. Muista esimerkeistäsi olen samaa mieltä. -4
[/quote]
Jos mulle hedonismi olisi prioriteetti, niin olisin sitten jättänyt lapset hankkimatta. Ajatella.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:38"]
Lapselliset yleensä vähän säälivät lapsettomia ja sitä että he missaavat monia ihania juttuja elämässään.
[/quote]Mitä ihania juttuja me lapselliset sitten "missaamme"? -4
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:38"]
Lapselliset yleensä vähän säälivät lapsettomia ja sitä että he missaavat monia ihania juttuja elämässään.
[/quote]Mitä ihania juttuja me lapselliset sitten "missaamme"? -4
[/quote]
Jos tarkoitat, että mitä te lapsettomat missaatte, niin tietenkin sen ihmeen, kun oma lapsi kasvaa ja kehittyy ja millaista läheisyyttä tuntee lapsen kanssa. Ei sitä tarvitse kaikkien hauta, mutta jos ei ole omia lapsia, niin totta kai sen missaa. Samoin kuin missaa kokemuksen vaikkapa täydellisestä omistautumisesta uskonnolle, jos ei ole joku askeettierakko/nunna ja niin edelleen. En mäkään halua askeettierakoksi, mutta kyllähän mä sen kokemuksen missaan.
Jaa, en mä kahdehdi, päinvastoin, elin elämääni pitkään ilman lapsia, matkustelin ja nautin vapaudesta, nyt nautin lasten kanssa matkustelusta, ja nautin, kun saan seurata lapsien kasvua ja kehitystä, minulla on joku, kun olen vanha, ei tarvitse olla yksin=) Voin rehellisesti sanoa, että en, en kahdehdi elämääsi, sinulla ei ole mitään sellaista mitä kahdehtia.