Missä ammateissa ei voi työskennellä masennuslääkityksellä oleva henkilö?
Kommentit (88)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 20:47"]
Armeijaan ei ainakaan otetan piripäitä.
[/quote]
Nyt oli puhe masennuslääkkeistä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 21:26"]
Jos yritys tilaa tarkastuksen, kaikki tausta tarkastetaan, myös e-reseptit.
Laki tai yrityksen säännöt velvoittaa tiettyjä yrityksia tekemään näitä
[/quote]
Laki velvoittaa turvallisuustarkistuksiin, mutta laki ei salli terveystietojen käsittelyä kuin terveydenhoitoon. Sen takia lääkäreillä on velvollisuudet ilmoituksiin mm. Ajo-oikeudesta.
Ihme legendaa täällä liikkuu.
Olen ollut vakavasti masentunut ja yhä syön lääkkeitä.
Supon tarkastus tehty. Teen rahaliikenteen järjestelmiä...
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:56"]Ihme legendaa täällä liikkuu.
Olen ollut vakavasti masentunut ja yhä syön lääkkeitä.
Supon tarkastus tehty. Teen rahaliikenteen järjestelmiä...
[/quote]
Näinpä. Minunkin työnantajani on valtion korkeimpia operatiivisia toimijoita, olen teinistä asti diagnosoitu depressiopotilas mutta helvetin hyvä työssäni ja enimmäkseen terve ja ilman oireita. Jos on avoin eikä pelleile ongelmiensa kanssa ja tekee työnsä hyvin, niin so? Tarvittaessa meikäläiset osaavat siirtyä hengähtämään kun taas henkistä ummetusta eli terveyspakkoa tai salailua harrastavat friikit... no, itse en ikinä rekrytoisi. Depressiopotilaan kyllä, jos on hakijoista paras ja tietoinen tilastaan ja osaa toimia sen mukaan.
Njoo. Just kävin pienimuotoisessa mielentilatutkimuksessa *tarkoituksellisen provosoiva nimikkeen valinta* ja en allekirjoittanut tietojenluovutussopimusta. Eli mikään ei liiku työterveyteen, terveyskeskukseen eikä mihinkään.
Meillä on ybertiukka yksityisyydensuoja, kenenkään terveystiedot ei liikahda ilman lupaa ellei joku tee virkavirhettä (joutuu vastuuseen jos asianom. haluaa).
Sun lääkitykset ja hoitotiedot tasan pysyy niissä paikoissa, missä toimitaan, jos et anna lupaa muuhun. Työnantajanuumetestit on sitten oma juttunsa, mutta jos testi on edessä, kannattaa tietenkin kertoa, että tällainen lääkitys on ja tästä syystä.
t. virkahenkilö ja depressiivikko akateemiKKO jo toistakytä vuotta
uumetestit = huumetestit. Olen varmaan jotenkin lääkkeissäni kun typoilen ;) vai miten tämä basic-mamasti pitäisi tulkita?
t. 87
Jos on vaan nuppi ihan sekaisin, käyttää masennuslääkkeitä ja kenties vielä paniikkihäiriö..ei sellaisen ihmisen kuulu olla työssä missä voi tuhota ihmisen tai satojen hengen, ihan vastuutonta. Jokaisella on vastuu itsestään mutta jos tulee tietoon tai huomataan poikkeavaa niin jonkun täytyy toimia.
Kyllä pitäisi olla lääkärillä mahdollisuus toimittaa terveystiedot työpaikalle että voidaan arvioida voiko ihminen toimia työssään.
Nämäkin sadat ihmiset olisivat saaneet elää jos lääkäri olisi voinut tiedottaa työpaikalle tyypin sekaisin olosta, miettikää sitä. Näitä sekopäitähän liikkuu meidänkin maassamme tuhansia ja tuhansia, tappavat itselleen tuntemattomia ihmisiä viikottain, onneksi eivät ole lentokoneen ohjaimiin päässeet.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:45"]Ehkä kannattaa avata keissiä sillä että tietyt yritykset teettävät supolla tarkastuksen jossa tietyt lääkitykset tulevat esille ja jos sellainen tulee esille silloin eivät tahdo palkata. Aseenkantolupaa ei myöskään masentunut saa
[/quote]
Lol.
Supon testit tehty työtehtävien takia.
Aselupa on.
Olen syönyt 11 vuotta Efexoria ja xanoria.
MOT.
Ydinvoimalaan ei kait pääse töihin jos on mt-vikoja.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:06"]Joissain on psykologiset testit, että saadaan seulottua päävikaiset pois. Masentunut ei voi olla vastuussa paristasadasta lentomatkustajasta.
[/quote]
Eivät nuo testit paljasta mitään jollei testattava ole aivan vatipää, halua välttämättä hullun papereita tai ole todellinen varttihullu.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:03"]
Ohjelmayrityksetkään ei ota töihin jos on luottotiedoissa merkintä, tuomio ja tietyt lääkitykset juuri. Asiakasyrityksien vaatimuksesta
[/quote]
ohjelmistoyritykset, sorry
[/quote]
Syntynyt softa ei kuitenkaan tunnu olevan mitenkään erityisen laadukasta.
Pitäisiköhän kokeilla muutama projekti päinvastaista eli hommaa ei saa jos ei ole joko luottohäiriötä, vanhaa tuomiota jostain tai lääkitystä. Voisi se sähköinen äänestys tai henkilökorttiprojektikin ruveta toimimaan.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:03"]
Ohjelmayrityksetkään ei ota töihin jos on luottotiedoissa merkintä, tuomio ja tietyt lääkitykset juuri. Asiakasyrityksien vaatimuksesta
[/quote]
ohjelmistoyritykset, sorry
[/quote]
Mitähän tähän lääkkeitä popsivana kovan tason ohjelmistotekijänä voisin sanoa... Ainakin sen, että kaikenlaisia luuloja sitä ihmisillä onkin.
No jos parisataatuhatta suomalaista syö ni aika monenlaista on joukossa. Voin kertoa omat tuttuni joilla joku lääkitys:lääkäri, Liikanope, sihteeri, lastentarhanope, pari sh:ta, varareksi, lentoemo, myyjä, pappi, nuorisotyöntekijä, muusikko, tanssija. Katso ympärillesi, niin näet ihmisiä, joilla lääkkeet.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:44"]"Ei missään tietysti. Tyhmä. Ei niin missään." - - Ja mikäs lääkäri sinä olet? - Olisko parempi, että masennuslääkkeitä käyttävä jättäsi lääkkeet ottamatta? - Ei kaikki masennuslääkkeitä syövät ole ns hulluja saati lopullisesti täysin työkyvyttömiä.
[/quote]
Sarkastisesti puhuin. Älä vauhkoo hullu!
Ihmisillä on kummallinen käsitys masennuksesta ja masentuneista, vaikka Suomessa on masentuneita ihan hirveästi. Ei masennus tarkoita, että ihminen olisi hullu.
Onko oikeasti näin että esim. julkisiin virkoihin ei pääse? :() Itse olen pitkittänyt avunhakemista juuri siksi, että masennusdiagnoosi saattaa vaikuttaa tulevan työnantajan käsitykseen minusta. Yritän vain piiskata itseäni, että ongelmat menisivät pois. (Opiskelen korkeakoulussa, tulevassa ammatissa ei kuitenkaan olla vastuussa ihmishengistä.)
Oon kuullu että ainakin lidlin kassalle voi päästä vaikka käyttäisi päivittäin masennuslääkkeitä :)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:03"]Ohjelmayrityksetkään ei ota töihin jos on luottotiedoissa merkintä, tuomio ja tietyt lääkitykset juuri. Asiakasyrityksien vaatimuksesta
[/quote]
Mistä olet saanut tämmöistä päähäsi? It-alalla olen työskennellyt lähes kymmenen vuotta ja asiakkaat olleet terveydenhuollon ja vakuutusalan toimialoilta. Toki asiakkaat vaativat NDA:t, mutta eipä heille mitään terveystietoja ohjelmistokehittäjistä anneta.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:07"]Yritin päästä hoiva-avustaja koulutukseen muttei mua valittu, ilmeisesti juuri masennuksen takia vaikka se onkin hoidossa. Eli terveysalalle ei oteta
[/quote]
No aivan taatusti ei vaikuta lääkitys terv. alalla. Eihän sitä edes tiedä muut kuin lääkäri. Ja lääkärintodistuksessa ei lääkkeitä kerrota.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 20:32"]
Kelalle ei pääse töihin, jos ei läpäise huumeseulaa eli ei saa käyttää esim. bentsoja.
[/quote]
Bentsot eivät ole masennuslääkkeitä.