Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikkeuksellisen matala ÄO -Miten vaikuttanut elämääsi?

Vierailija
17.12.2021 |

Onko täällä ihmisiä, jotka ovat testanneet älykkyysosamääränsä ja saaneet matalat pisteet? Miten se näkyy sun elämässä, millaisissa tilanteissa tiedostat asian itse, kuinka olet oppinut elämään erityisyytesi kanssa?

Olen itse nelikymppinen nainen, perheellinen, elämänkoulutettu ja heikommassa asemassa. En ikinä ole ajatellut olevani poikkeuksellisen tyhmä. Elämässä oli kuitenkin joitakin erikoisia tilanteita ja juttuja, joissa jouduin miettimään, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn tai miksi tuntuu tältä.
Puhuin asiasta tutun talonmiehen kanssa joskus viinapäissäni ja hän kysyi, onko älykkyysosamäärääni ikinä testattu. Hetken pohtimisen jälkeen kävin virallisessa testissä ja sain tulokseksi 65 eli sen mukaan olen keskimääräistä tyhmempi. En ihan idiootti tai mikään vihannes, mutta tulos on huonompi kuin yli 90 prosentilla ihmisistä.

Nyt sitten mietin, että miten tätä kannattaisi hyödyntää ja millaisia eväitä tämä antaa niihin elämän pikkuerikoisuuksiin, joiden takia alunperin rupesin asiaa edes selvittämään. Jonkinlainen vertaistuki olisi tarpeen, mutta esim. Kehitysvammaliiton toiminta ei kiinnosta.

Kommentit (206)

Vierailija
61/206 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat nämä tilanteet, joissa käyttäydyt erikoisesti?

Koulun vanhempainillat nyt esimerkiksi.

Nyt on kiinnostava. Miksi ajattelet noin? Jos vähän miettii, vanhempainillat ovat sellaisia sovittuja sosiaalisia performansseja, joissa ei kukaan tiedä miten pitäisi toimia paitsi seuraamalla mitä muut tekevät. En minäkään oikein ole ikinä ymmärtänyt, miksi ne on semmoisia kuin on

Erikoisesta käytöksestä ei kaikki heti näe johtuuko se älystä vai älyttömyydestä.

Vierailija
62/206 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit nyt tehnyt edes joitakin kirjoitusvirheitä tekstiisi ja jäsentänyt lauseita epäselvemmin ym. vastaavaa, niin olisit saanut tähän enemmän uskottavuutta.

Ei tyhmyys tarkoita automaattisesti lukihäiriötä. Itsekin tunnen tosi tyhmän ihmisen, joka kuitenkin kirjoittaa melkein virheettömästi. Ja toisaalta tunnen myös hyvin lukihäiriöisen naisen, joka on myös hyvin tyhmä. Pärjää hoitoalalla hyvin, ja saa työstä älyllistä haastetta.

Eikä alhaisen äo:n takia huonosti kirjoittaminen ole yhtä kuin lukihäiriö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/206 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska parodialanka :D Olen kyllä joskus törmännyt ihmisiin, joiden ÄO olisi kiva tietää juuri siksi että ovat niin yksinkertaisen oloisia. Mutta ihmisiä on tosi vaikeaa saada tekemään esim. sitä Mensan nettitestiä jos eivät pidä älykkyyttä omana vahvuuslajinaan. Tähän mennessä hölmöin ihminen jonka olen saanut tekemään tuon sai tulokseksi 108, ja oli kyllä välillä AMK-porukassamme ihan ulalla. Muilla n. 10 hengen porukasta tulokset 120-138 (en saanut noita korkeimpia pisteitä itse).

Haluaisin oikeasti tietää, millaisten henkilöiden ÄO on vaikka 90 tuon saman testin mukaan.

Olette varmaan opetelleet ulkoa sitä testiä? Muuten on vaikea uskoa, että 120-138 äo:lla noin moni olisi AMK:ssa eikä yliopistossa.

Hyvin harvalla yliopistolaisellakaan on erityisen korkea älykkyys. Moni amk:n lopputyö on huomattavasti parempi kuin gradu. Terveisin FT.

Paskat on .. nimim. amk:n lopputöitä nähnyt.

Vierailija
64/206 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska parodialanka :D Olen kyllä joskus törmännyt ihmisiin, joiden ÄO olisi kiva tietää juuri siksi että ovat niin yksinkertaisen oloisia. Mutta ihmisiä on tosi vaikeaa saada tekemään esim. sitä Mensan nettitestiä jos eivät pidä älykkyyttä omana vahvuuslajinaan. Tähän mennessä hölmöin ihminen jonka olen saanut tekemään tuon sai tulokseksi 108, ja oli kyllä välillä AMK-porukassamme ihan ulalla. Muilla n. 10 hengen porukasta tulokset 120-138 (en saanut noita korkeimpia pisteitä itse).

Haluaisin oikeasti tietää, millaisten henkilöiden ÄO on vaikka 90 tuon saman testin mukaan.

Olette varmaan opetelleet ulkoa sitä testiä? Muuten on vaikea uskoa, että 120-138 äo:lla noin moni olisi AMK:ssa eikä yliopistossa.

Virallisesta testistä 157 pojoa, olen AMK koulutettu, yliopisto ei kiinnostanut.

Vierailija
65/206 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄO 51 ja vaadin Marinin eroa, enkä ota rokotetta.

Vierailija
66/206 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedostan käyväni hitaalla. Muut ymmärtävät asiat yleensä heti, toisin kuin minä . En ole ÄO testissä ollut, mutta luulisin niissä ihan hyvin pärjääväni. Ainakin netissä tehdyt pikatestit on mennyt  hyvin.

Noissa palikkatesteissä kuitenkin ratkaistaan usein jotain numeroita tai kuvoita. Sellaisessa pärjään. 

Muisti on kuitenkin surkea ja asioiden  sisäistäminen hankalaa. Koulussa seiskan oppilas.

Vierailija
67/206 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ÄO- testit aina älykkyydestä kerro. Niihin voi harjoitella. Ja on paljon kiinni vireystilasta ja keskittymiskyvystä miten niissä pärjää. Ne antavat osviittaa. Harjoittelemalla saa paremman tuloksen. Tietty ÄO- tason katto jokaisella on jonka yli ei harjoittelemallakaan pääse.

Vierailija
68/206 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te nuita numeroita voitte tietää? mensan testistä niitä ei ole annettu vissii 10 vuoteen  ja psykologin testeistä niitä ei anneta myöskään.

Vierailija
69/206 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiasiassa 120 on jo niin korkea, että uskoisin aika ison osan yliopisto-opiskelijoista sijoittuvan sen alle. Ehkä tämä AMK-opiskelijoitten tuloksilla kehuja viittaa nettitesteihin, jotka antaa aivan eri lukemat kuin virallinen Mensan testi.

Älykkäissä on toisaalta yhtä paljon laiskoja kuin tyhmissäkin. Yliopistoon päästäkseen joutuu panostamaan, AMK:hon pääsee soveltuvuustestillä ja älykkäät ovat tietenkin keskimäärin varsin soveltuvia.

Jaa ainakin minä pääsin amk ihan suorittamalla pääsykokeissa matemaattisia sekä fysiikkaan liittyviä tehtäviä.

Amkn pääsykokeessa pyydettiin mm. laskemaan merien tilavuus.

Koska olen susipaska matematiikassa (hylsy lukion lyhyestäkin), vastasin sanallisesti:

"Koska merien todellista pohjaa ei ole kartoitettu, eikä pinnan taso ole koskaan stabiili, ei näillä lähtötiedoilla voi tilavuutta laskea."

Sisään pääsin ja valmistuinkin.

Tämä tarina on muuten tosi.

Tyhmään kysymykseen viisas vastaus. Olit fiksumpi kuin kysymyksen laatija.

Voi se olla oikeakin vastaus.

Tehtävään pitää antaa lähtöarvot(tai olettaane hakijan pohjatietojen kautta tunnetuiksi.

Jos yhtälössä on tuntematon tekijä, lopputuloskin on tuntematon.

Kerrankos koekysymyksissä on kompia.

Vierailija
70/206 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te nuita numeroita voitte tietää? mensan testistä niitä ei ole annettu vissii 10 vuoteen  ja psykologin testeistä niitä ei anneta myöskään.

Jos:

A) tulokset ova yli 10v ikäisiä

B) tehty esim. Mensan nettitestillä tai vastaavalla

C) saatu joltain muulta taholta, kuin terveydenhuollon psykologi, rekrytiimi tms.

Vierailija
71/206 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun älykkyysosamääräni on niin alhainen, ettei sitä voi edes mitata Mensalla.

Jotain 20 pisteen luokkaa nettitestien mukaan tai alle sen.

Koulussa olen aina pärjännyt heikosti matemaattisissa aineissa, opiskelin matematiikan HOJKS:illa peruskoulussa ja fysiikan ja kemian suoritin säälivitosilla.

Kielissä ja humanistissa aineissa pärjäsin ihan hyvin, äidinkielestä sain jopa stipendin peruskoulun päättyessä ja ala-asteella sain stipendin englannista.

Ammattikoulussa arvosanat ovat olleet 4-5 luokkaa kaikki, arvosteluasteikko siis 1-5.

Lukiossa opiskelin pari vuotta mutta minut potkittiin pihalle, kun en matematiikassa sielläkään pärjännyt, vaikka humanistista aineista sain usein kymppejä tai ysejä.

Koen, että olen pärjännyt elämässäni ihan mukavasti älyllisesti vajavaisuudestani huolimatta ja pian valmistun ammattiin.

Työtarjouksiakin olen jo saanut ja älyllisiä puutteitani kompensoin loistavilla sosiaalisilla taidoilla ja positiivisella elämänasenteella.

N19

Mulla oli nuorena kuvankaunis luokkakaveri, tuli lukioon, kun ei ollut pääsyrajoja. Vähän hölmöili tunneilla, kyseli tyhmiä. Pääsi kuitenkin hyvään ammattiin ja on pärjännyt. Luultavasti paljon merkitystä on ollut juuri iloisella asenteella, hymyllä ja kauniilla olemuksella. Pääsi oikeasti pidemmällä kuin moni muu, joilla piti olla myös älyapuja, joista osa on jäänyt ihan työttömäksi.

Itsellä on ÄO siellä yläpäässä, mutta muistan, että olin nuorena myös hölmö. En taitanut sosiaalisia suhteita ja toimin niissä typerästi. Moni varmaan piti minua tyhmänä ja outona. Sosiaalisten taitojen takia työurani on ollut haasteellinen vaikka olen se "nero", koska ympärilläni on vähemmän ihmisiä. Ne, joilla on enemmän ihmisiä ympärillä, on paremmat mahdollisuudet nousta ylemmäksi nopeammin, koska tukijoita ja mahdollisuuksia tulee eteen enemmän.

Vierailija
72/206 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit nyt tehnyt edes joitakin kirjoitusvirheitä tekstiisi ja jäsentänyt lauseita epäselvemmin ym. vastaavaa, niin olisit saanut tähän enemmän uskottavuutta.

Paljastit, että sinulla alhainen äo, kirjoitusvirheet voivat olla lukihäiriötä ja ei vaikuta äo:ssa. tietääkseni.

Itselläni lukihäiriö ja mitattu äö 142

Vierailija
73/206 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen kunnan lukioon pääsivät kaikki sinne hakeneet. Minä pääsin myös ja vasta tuolloin tajusin olevani älykkyydeltäni huomattavasti alle keskiarvon. Muut olivat kai huomanneet jo aiemmin, sillä olin syrjitty. Äidinkielestä tuloksena Improbatur ja matematiikkaa en pystynyt edes kirjoittamaan. Urapolku meni umpeen varsin varhaisessa vaiheessa ja menetin myös itseluottamuksen rippeet. Osaltaan riman alitukseen liittyi myös masennus, mutta äo-lukemani (noin 80) lienee suurin syy.

Ihmisille puhuminen on erittäin vaikeaa, sillä minulla ei ole mitään sanottavaa. Olen myös äärimmäisen yksinäinen. Olen ollut apulaisena kehitysvammaisten asuntolassa ja koen tulevani hyväksytyksi ja ymmärretyksi. He elävät konkreettista ja yksinkertaista elämää ja itse koen maailman olevan tarpeettoman monimutkainen. Ihmiset kilpailevat päästäkseen pitkään koulutusputkeen, seuraavaksi kamppaillaan työpaikoista, joille uhrataan 70% lyhyestä elämästämne. Teknologia on älykkyytemme huipentuma, mutta samoilla välineillä rakennetaan luontoa tuhoavia tehtaita ja tuotetaan hedonismia tyydyttäviä turhakkeita. Jos olisin älykkäämpi, olisin kenties mukana tutkimustyössä. Nyt seuraan sivusta maailmaa, jossa asuu oman mittapuuni mukaan ihmisiä, jotka ovat samanaikaisesti loogisesti älykkäitä ja järjettömiä. Mutta niin subjektiiviset mittapuut kuin viralliset äo-testit ovat vain yksipuolinen pintaraapaisu.

Vierailija
74/206 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä rikastuttanut seura elämää 

Vierailija
75/206 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nuo älykkyystestit on tehnyt ja mistä tiedetään, että niiden tuloksiin voi luottaa?

Vierailija
76/206 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harvalla yliopistolaisellakaan on erityisen korkea älykkyys. Moni amk:n lopputyö on huomattavasti parempi kuin gradu. Terveisin FT.

No lopputyön laatu ei kerro kyllä mitään älykkyydestä, vaan siitä, kuinka paljon aikaa ja vaivaa kyseisen työn tekemiseen on käytetty.

Vierailija
77/206 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen surkea kuviopäättelyissä, hahmotushäiriötä lienee aika pahaakin ja muisti on huono. Sen sijaan numeropäätteyt onnistuvat aina, monimutkaisetkin. Ota tästä sitten selvää olenko tyhmä vai en. 

Vierailija
78/206 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nuo älykkyystestit on tehnyt ja mistä tiedetään, että niiden tuloksiin voi luottaa?

Moneilla mensan nettitesti, se nyt ei kovin kummoinen ole. Ja voi treenata jos  haluaa.

Oikea mensan testi ei myöskään kerro sinulle  mitään numeroa.

Psykologin tutkimuksiin ei ihan nuin vaan mennä, tarvii  syyn  ja lähetteen, ja siihen menee useita käyntejä ,ja tulos on sanallinen, ei  numeroa.

Vierailija
79/206 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

POIKKEUKSELLISEN matala ÅO. Luulen, että sellaiset henkilöt joilla on poikkeuksellisen matala ÄO eivät täällä kirjoittele tai ns. keskustele.

POIKKEUKSELLISEN!

Sellaiset tavanomaisen matalan ÄO:n ihmiset kyllä.

Vierailija
80/206 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lankomiehen elämään ei ole juurikaan vaikuttanut otsikossa mainittu asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi