Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lapsen menkat pysäyttää?

Vierailija
27.03.2015 |

Tyttärelläni 11v alkoi menkat. Hän on kuitenkin ihan lapsi vielä enkä haluaisi hänen siirtyvän aikuisten asioihin näin pian. Voiko menkat siis estää?

Kommentit (148)

Vierailija
101/148 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi pysäyttää, siihen on yksi toimiva kieno: älä anna ruokaa tytölle. Sitten kun menee reilusti alipainon puolelle niin menkat loppuu kyllä varmasti. Kokemusta on, nimittäin itsellänikin alkoi 11v menkat , mutta onneksi pelastava anoreksia tuli murros/teini-iässä ja sain viettää vielä 1,5 vuotta ihanaa lapsuutta ilman menkkoja!! Muista antaa sen verran ruokaa kuitenkin, että pysyy hengissä, itselläni meni vähän turhan hilkulle!

Melko tervehenkistä jengiä, kun tämä on kovin peukutettu kommentti. Joo, jopa vitsailu tällä aiheella menee vähän liian pitkälle.

Juuri niin. Hillopäivät on vakava asia. Seuraava, joka vitsailee, saa karttakepistä.

Vierailija
102/148 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi pysäyttää, siihen on yksi toimiva kieno: älä anna ruokaa tytölle. Sitten kun menee reilusti alipainon puolelle niin menkat loppuu kyllä varmasti. Kokemusta on, nimittäin itsellänikin alkoi 11v menkat , mutta onneksi pelastava anoreksia tuli murros/teini-iässä ja sain viettää vielä 1,5 vuotta ihanaa lapsuutta ilman menkkoja!! Muista antaa sen verran ruokaa kuitenkin, että pysyy hengissä, itselläni meni vähän turhan hilkulle!

Melko tervehenkistä jengiä, kun tämä on kovin peukutettu kommentti. Joo, jopa vitsailu tällä aiheella menee vähän liian pitkälle.

Juuri niin. Hillopäivät on vakava asia. Seuraava, joka vitsailee, saa karttakepistä.

Anoreksia on vakava asia, jos asia jäi edellisestä epäselväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/148 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotiaana alkoi -70 luvulla, enkä ollut ees kuulluut moisista mitään. Näin maalla siihen aikaan. Olin koulussa tunnilla ja tunnin päätyttyä etsin naisopen ja kerroin huoleni. Sain siteen ja pääsin kesken päivän kotiin.

Nolotti ja hävetti, aikansa.

Vierailija
104/148 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeellisesti voinee pysäyttää, mutta silloin pysähtyy mahdollisesti muukin kehitys. Kyllähän esim. kehitysvammaisilla lopetetaan usein kuukautiset kokonaan, koska he eivät pysty huolehtimaan niistä. En tiedä tarkemmin, miten se tehdään, olen vain lukenut mainintoja asiasta. Kyse on joka tapauksessa eri asiasta kuin terveen nuoren kehityksestä.

Vierailija
105/148 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alko kuukautiset 9 vuotiaana. Ekana vuotena ei mitään ongelmaa. 10 vuotiaana alkoivat äärettömän kovat kivut, en pystynyt koulussa olla. Silloin vasta asia äitille ilmeni, kun lähti kipujen takia taju. Endometrioosihan se sit sieltä kehitty.

Vierailija
106/148 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi kans 9 vuotiaana ja eipä äiti ajatellut et ne pitäisi pysäyttää. Minun mielestä aika myöhään tullut noi menkat. En tiedä missä ajassa sinä elät mutta siteet ensiksi . Ja eiköhän tuo tyttö kehity ihan omaan tahtia, siihen ei sinun voivottelut auta. Ei kaikki meistä yoimi niinkuin vanhemmat haluaa eikä pidäkkään. Ja sinä yrität nyt vaan elää sen kanssa.

Vierailija
107/148 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttärelläni 11v alkoi menkat. Hän on kuitenkin ihan lapsi vielä enkä haluaisi hänen siirtyvän aikuisten asioihin näin pian. Voiko menkat siis estää?

Itse olin 11-vuotias vuonna 1959 ja minulla alkoi menkat silloin. 

Vaihdevuodet tulivatkin sitten noin 43-vuotiaana. 

Vierailija
108/148 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta en haluaisi että lapsi joutuu kokemaan sen tamponirumban ja ohivuodot. Mahtuuko tamponi edes noin nuoren sisään?

Ap

Mä oon 42 enkä ole koskaan käyttänyt tamponia. Ei se ole pakollista. Menkatkin on olleet runsaat mutta kun sitä sidettä muistaa vaihtaa niin ongelia ei ole ollut.

En käytä yleensä edes sidettä, pikkuhousunsuojaa vain. Pidätteleminen on helppo opetella esim. geishakuulien tai omien sormien avulla.

Minä opettelin tamponien avulla. Vaihdoin yhä pienempään kokoon, kunnes pärjäsin kokonaan ilman.

Vierailija
109/148 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta en haluaisi että lapsi joutuu kokemaan sen tamponirumban ja ohivuodot. Mahtuuko tamponi edes noin nuoren sisään?

Ap

Mä oon 42 enkä ole koskaan käyttänyt tamponia. Ei se ole pakollista. Menkatkin on olleet runsaat mutta kun sitä sidettä muistaa vaihtaa niin ongelia ei ole ollut.

En käytä yleensä edes sidettä, pikkuhousunsuojaa vain. Pidätteleminen on helppo opetella esim. geishakuulien tai omien sormien avulla.

Minä opettelin tamponien avulla. Vaihdoin yhä pienempään kokoon, kunnes pärjäsin kokonaan ilman.

menetelmässä ei käytetä tamponeja vaan opetellaan tuntemaan, milloin vuoto tapahtuu.

Vierailija
110/148 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta itse otsikkoon liittyen: Kyllä kuukautiset voidaan pysäyttää jos murrosikä alkaa kovin varhain, esim. neljävuotiaalla. Yhdestä tällaisesta tapauksesta olen kuullut ja lapsi sai jotain hormonihoitoa. 

Se on totta, että 11-vuotiaille kuukautisista huolehtiminen voi olla vielä vähän vaikea rasti. Oma lapseni oli vähän huoleton kuukautisten suhteen ja aika pitkään niitä verisiä vaatteita tuli pyykissä vastaan. Mutta kääntöpuolena hän itse suhtautui asiaan kovin mutkattomasti, kun itse saman ikäisenä olisin ollut ihan kauhuissani ja pelännyt, että joku on huomannut tahriintuneet housuni.

Vierailija
111/148 |
19.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei itselläni alkoi menkat 12-vuotiaana.

Vierailija
112/148 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkkoja ei voi pysäyttää. Ne tulee aikanaan. Itselläkin alkoivat 11-vuotiaana ja sille ei mitään voi. Ja siteet on keksitty eli ei tarvitse tuikata tamponia sisään. Ja kyllä 11-vuotiaankin pilluun mahtuu tampooni, riippuu ihmisestä.

Vierailija
113/148 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:19"]Mutta en haluaisi että lapsi joutuu kokemaan sen tamponirumban ja ohivuodot. Mahtuuko tamponi edes noin nuoren sisään?

Ap

Ei. Käyttää siteitä tietenkin

Käyttää sitä mikä hänelle on parasta, siteitä ehkä ekalla kertaa, myöhemmin voi kokeilla muutakin. Ei ole mitään ikärajaa tamponien tai kuukupin käytölle. Itsellä alkoi menkat 11-vuotiaana, en heti, mutta aika pian kokeilin tamponia, enkä sitten enää siteisiin palannut. Niin paljon helpompia kaikin tavoin. Olis ollu vaikeaa esim.uimahallissa olla ilman tamponia. 

Vierailija
114/148 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:19"]

Mutta en haluaisi että lapsi joutuu kokemaan sen tamponirumban ja ohivuodot. Mahtuuko tamponi edes noin nuoren sisään? Ap

No sitä varten ja muutenkin on olemassa siteet. Ei tamponeja ole pakko käyttää koskaan.

Vaikeaa on elämä jos ei koskaan käytä tamponeja, rajoittaa.

Vierailija
115/148 |
02.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi estää muutoin kuin ehkäisypillereillä, ja sekin on keinotekoista "estämistä"... anna tytön kasvaa omaa tahtiaan aikuiseksi, menkat voi alkaa jo 8 vuotiaalla...

Jos lapsi ei tykkää kuukautisista, voi jossain vaiheessa hommata lääkityksen joka ne estää. Jos haluaa pitää kuukautiset, sitten haluaa. Nyt aluksi toki totuttelee huolehtimaan hygieniasta ja pärjäämään kipujen kans jos niitä on jne.

Vierailija
116/148 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä vit :D mul alko menkat ku olin just täyttäny 11! Ja ei menkat ny aikuista tee

Vierailija
117/148 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niistä esim.  1700-luvullakin jotenkin sentään  selvittiin...

Vierailija
118/148 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin alkoi aikanaan menkat 11- vuotiaana. Olihan sitä lapsi silloin vielä, mutta kyllä niistä selviää.

N37

Vierailija
119/148 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä alkoi 10v. Olihan se aika raskasta kun kroppa kasvoi ja muuttui muita paljon aikaisemmin. Kiusattiinkin kun muilla likoilla murrosikä alkoi vasta 13v+ ja olin niin outo/ällö rintoineni ja pituuteni takia. Hyvin siitä kuitenkin selvisi ;) Kaikki kasvaa kun kasvavat

Vierailija
120/148 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin otsikon aluksi vääriin, ajattelin,että oliko tuo tyttäresi merkittävä elämänvaihe sinulle itsellesi hengessäsi jotenkin' pysäyttävä hetki' jossa tulit ajatelleeksi joten syvällisiä elämän kulkuun liittyviä kysymyksiä tai mietteitä sielussasi, kun  en ihan heti edes tajunnut että joku tosiaan voisi (ihan siis vaan konkreettisesti tarkoittaen) kysyä jotain noin tyhmää, kuin sinä, ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme