Voiko lapsen menkat pysäyttää?
Tyttärelläni 11v alkoi menkat. Hän on kuitenkin ihan lapsi vielä enkä haluaisi hänen siirtyvän aikuisten asioihin näin pian. Voiko menkat siis estää?
Kommentit (148)
Jos tosi nuorena alkaa, niin kyllä niille voidaan jotain tehdä. Mutta 11 v on aika normaali ikä jo menkkojen alkamiseen, ei mitenkään poikkeuksellisen aikainen.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helvettiä just luin!? 11v. on täysin normaali ikä menkkojen alkamiselle, itsellä alkoi just sen ikäisenä.
Sääliksi käy tyttäresi, kun oma äiti ei pysty suhtautumaan normaalisti täysin luonnolliseen asiaan.
Yksitoistavuotias on LAPSI. Älä yleistä omaa elämäntapaasi muihin.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi pysäyttää. Lapsella ei ole oikeutta sukupuoliyhdyntään, eikä näin ollen lisääntymiseenkään, ennen 16-vuotissyntymäpäiväänsä (itse asiassa klo 0.00 eli hieman ennen 16 vuoden kronologista ikää voi aloittaa). Näin ollen myös kuukautisvuodot pitää voida estää siihen asti. Ottaisin yhteyttä terveys- ja hyvinvointikeskukseen. Ja onhan se lapsenkn etu, että voi keskittyä nukkeleikkeihin ilman häiritsevää ja anemisoivaa verenvuotoa.
Samaa mieltä! Olisipa oma äitini estänyt minun menkkani. 11-vuotiaana olin vielä hyvin lapsellinen, leikin omissa oloissani, ja minua hämmensi, että verta oli joka paikassa: vaatteissa, lattioilla, seinissäkin.
Kyllä voi pysäyttää, siihen on yksi toimiva kieno: älä anna ruokaa tytölle. Sitten kun menee reilusti alipainon puolelle niin menkat loppuu kyllä varmasti. Kokemusta on, nimittäin itsellänikin alkoi 11v menkat , mutta onneksi pelastava anoreksia tuli murros/teini-iässä ja sain viettää vielä 1,5 vuotta ihanaa lapsuutta ilman menkkoja!! Muista antaa sen verran ruokaa kuitenkin, että pysyy hengissä, itselläni meni vähän turhan hilkulle!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi pysäyttää, siihen on yksi toimiva kieno: älä anna ruokaa tytölle. Sitten kun menee reilusti alipainon puolelle niin menkat loppuu kyllä varmasti. Kokemusta on, nimittäin itsellänikin alkoi 11v menkat , mutta onneksi pelastava anoreksia tuli murros/teini-iässä ja sain viettää vielä 1,5 vuotta ihanaa lapsuutta ilman menkkoja!! Muista antaa sen verran ruokaa kuitenkin, että pysyy hengissä, itselläni meni vähän turhan hilkulle!
Jos en antaisi, se varmaan söisi salaa koulussa tai jossain. Tyttö tykkää ruoasta :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos en antaisi, se varmaan söisi salaa koulussa tai jossain. Tyttö tykkää ruoasta :(
Täällä toinen samanlainen. Kymmenvuotias tyttö ja napostelemassa aina kun on nälkä. Vielä on BMI normaali, mutta miten kauan? Olen jo pitkään korostanut lapselle, että pojat eivät tykkää pullukoista. Mutta silti jääkaapin ovi käy monta kertaa päivässä!
Normaali vaihteluväli kuukautisten alkamiselle on 10-16 vuotta, keskimäärin suomalaisilla tytöillä kuukautiset alkavat 12,8 v. Eli ei ole mitenkään ihmeellistä, että aloittajan tytöllä alkoi kuukautiset, mutta yksi varhaisimmista hän on.
https://m.iltalehti.fi/pinnalla/201706022200182115_iq.shtml
Olen käyttänyt näitä kuukautissuojia ja tosi hyvä vaihtoehto lapsellesi. Ei reunavuotoja ollenkaan.
Minusta on kohtuutunta, että kuukautiset alkavat noin nuorena. Pitäisikö olla kansalaisaloite, jotta alkamisikä nostettaisiin kaikilla esim. 15 vuoteen?
Minulla menkat alkoivat 10-vuotiaana. Ei haittaa. Se on luonnon laki, jota ei kannata sorkkia.
Vierailija kirjoitti:
Mutta en haluaisi että lapsi joutuu kokemaan sen tamponirumban ja ohivuodot. Mahtuuko tamponi edes noin nuoren sisään?
Ap
Ensinnäkään noin nuoren ei tarvitse mitään tamponeita käyttää. Ei todennäköisesti mahdu.
Olen itse 24 v, eikä koskaan ole tamponit mahtuneet. Kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana.
Ihan normaalia, että alkaa menkat tuossa iässä. Älä ala syöttämään mitään pillereitä ja sekoittamaan tytön hormonitoimintaa sillä. Antaa menkkojen tulla luonnollisesti vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja tätäkin on saatu kasaan peräti 7 sivua jo 18.3. klo 12.40. Oletteko todella noin tyhmiä naiset. Siis joku pedari kyselee 11 vuotiaan "tyttärensä" menkkojen pysäyttämisestä. Hei Haloo! Lopettakaa se postailu ton pedarin iloksi.
Varsinkin kun tämä ketju on aloitettu 3 vuotta sitten! Hei Haloo!
Vierailija kirjoitti:
Ja tätäkin on saatu kasaan peräti 7 sivua jo 18.3. klo 12.40. Oletteko todella noin tyhmiä naiset. Siis joku pedari kyselee 11 vuotiaan "tyttärensä" menkkojen pysäyttämisestä. Hei Haloo! Lopettakaa se postailu ton pedarin iloksi.
Viisi vuotta aloituksesta... Että joku jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:15"]
Normaali ikä menkkojen alkamiseen, ei ole perusteita estää sillä ettei äiti ole henkistä napanuoraa vielä katkaissut.
No ei se kyllä "normaali" ole. Aika varhainen. Tuon ikäisen on vielä hankalaa huolehtia kuukautisistaan. Mutta eipä sille kai mitään voi... jotenkin pitäisi pärjäillä. Sillä ei varmaan napanuoran ja äidin kanssa ole mitään tekemistä, ei siitä lapsesta sen aikuisempi tule kun kuukautiset alkaa. 11-vuotias tarvitsee äitiään ja vanhempiaan ihan yhtä paljon kuukautisista huolimatta, ja vielä paljon isompikin. Sulla on lievä asenneongelma...
Toivon niin, että omalla tyttärelläni alkaisi menkat ennen kuin joskus yläasteella... ei se niin kivaa ole niitten kanssa elellä.
On se silti ihan normi-ikä ollut aina ja nykyisin jopa tosiaan aikaisemminkin. Itselläni alkoi tuossa isässä ja olen 60-luvun lapsia. Useilal luokkakavereilla oli menkat myös jo. Alussa vuodot onneksi on aika pieniä yleensä vaikka epäsäännöllisiä. Ja tuon iköinen on toki lapsi, mutta kyllä omasta hygieniastaan pitää osata huolehtia.
hävettää kirjoitti:
No voi helvetti nyt, sinä et sitä voi ohjata millon mukulallasi alkaa menkat.
Tyttö on alaikäinen ja olen vanhempana hänen edunvalvojansa. Totta kai minulla on velvollisuus huolehtia hänen hyvinvoinnistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kun tämä ketju on aloitettu 3 vuotta sitten! Hei Haloo!
Kiitos, että omalta osaltasi pidät tätä tärkeää ketjua hengissä,
Mulla alkoi 9-vuotiaana menkat. Hyvissä ajoin oli onneksi asioista kerrottu, että tiesin heti mistä on kyse. Mut joo, ei ne menkat musta kyllä henkisesti yhtään enemmän aikuista tehnyt.
Mulla alkoi 11-vuotiaana ja loppu nyt edellisvuonna, kun olin 48.
Vierailija kirjoitti:
Melko tervehenkistä jengiä, kun tämä on kovin peukutettu kommentti. Joo, jopa vitsailu tällä aiheella menee vähän liian pitkälle.
Ei tiedetä, mikä menkat loppujen lopuksi aiheuttaa. Mutta niihin voidaan käyttää vaihtoehtoisen lääketieteen hoitokeinoja, esimerkiksi vuorokylpyjä.