Voiko lapsen menkat pysäyttää?
Tyttärelläni 11v alkoi menkat. Hän on kuitenkin ihan lapsi vielä enkä haluaisi hänen siirtyvän aikuisten asioihin näin pian. Voiko menkat siis estää?
Kommentit (148)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:47"]Oletko tullut miettineeksi että tyttäresi voi olla jopa ylpeä ja iloinen tulleessaan naiseksi? Ei kaikki koe kuukautisia ongelmaksi, varmasti tytöllä on ystäviä joilla on jo kuukautiset alkaneet ja joiden kanssa puhua asioista. Ei pieni tyttösi muutu aikuiseksi kuukautisten myötä - päinvaistoin, tämä voi jopa lähentää teitä kun on paljon puhuttavaa ja kyseltävää. Älä nyt vain hössötä liikaa, auta ja opasta jos tyttösi niin tahtoo.
[/quote]
Olen muuten samaa mieltä, mutta 11v ei todellakaan ole mikään nainen. Se on tyttö.
Ymmärrän kyllä äidin kysymyksen. Itselläni alkoivat menkat 10 vuotiaana ja kehityin fyysisesti muutoinkin liian varhain aikuiseksi. Se oli ihan helvettiä. Mieli ihan pikkutytön, mutta kroppa taas ei. Kiusattiin ja häirittiin seksuaalisesti. Mutta kun menkkojen alkamista ei voi enää pysäyttää, on parasta vain, että tuet tytärtäsi mahdollisimmman paljon naiseksi kehittymisessä. Voihan myös olla, että oma tyttäresi ei koe alkaneita menkkoja ja kehitystä mitenkään kamalana. Kannattaa kuitenkin jutella ja olla läsnä, olipa tytön fiilikset mitkä tahansa.
Musta tämä on vähän surullista myös. Ei tuon ikäinen osaa kuukautisiaan hoitaa. Minusta sopiva ikä kuukautisten alkamiselle olisi 13v ja siitä sitten ylöspäin.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:47"]Oletko tullut miettineeksi että tyttäresi voi olla jopa ylpeä ja iloinen tulleessaan naiseksi? Ei kaikki koe kuukautisia ongelmaksi, varmasti tytöllä on ystäviä joilla on jo kuukautiset alkaneet ja joiden kanssa puhua asioista. Ei pieni tyttösi muutu aikuiseksi kuukautisten myötä - päinvaistoin, tämä voi jopa lähentää teitä kun on paljon puhuttavaa ja kyseltävää. Älä nyt vain hössötä liikaa, auta ja opasta jos tyttösi niin tahtoo.
[/quote] todella ristiriitaista, tyttö iloitsee olevansa nainen, mutta samaan hengenvetoon sanot, ettei ole aikuinen. Eikös nainen ole aikuista tarkoittava sana? By To way olet ristiriitainen, koita päättää onko aikuinen vai ei. Minusta ei ole mitään järkeä että lapsilla alkaa menkat aikaisin, silloin vaihdevuodetkin alkavat liian aikaisin.
[/quote]
Mielestäsikö kaikki maailman nuoret naiset joilla on menkat alkaneet, ovat aikuisia? Aikuisuus on kulttuurisesti määriteltävä ajanjakso, ei suoraan sidoksissa fyysisiin ominaisuuksiin.
Naiseus puolestaan on sidoksissa fyysisiin ja psyykkisiin ominaisuuksiin, ei niinkään aikuisuuteen. Naisena oleminen ei tarkoita suoraan aikuisuutta vaan SUKUKYPSYYTTÄ, eli kuukautisia.
Vieläkö väännän rautalangasta?
Minulla alkoi menkat juuri kun olin täyttämässä 13. Nyt on kuukautiset, rinnat ihan kasvaneet, karvoitusta jne. Ei kyllä ole vielä aikuisen kroppa, olen ikäisiäni lyhyempi (150 cm). Vaikka minulla murrosikä ja kuukautisetkin on, en ole aikuinen vaan lapsi/nuori. Ei se tyttöskään tosta jotenkin maagisesti aikuiseksi muuntaudu, vaan se ottaa aikansa.
-13v tyttö2
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:47"]En ymmärrä miksi yleensäkin kuukautiset alkaa jo lapsilla, siis lähinnä ihmettelen nuorena alkavien kuukautisten hyötyä? Miksi lapsilla alkaa kuukautiset, ei mitään järkeä.
[/quote]
Kannattaa vaikka googlesta tutkia miksi näin nykyään on. Miettikää mitä lapsillenne syötätte, siinä syy hyvin pitkälti. Toki muitakin syitä on mutta kyllä se paska mitä nykylapset syö on se joka näitä hormonihäiriöitä lapsille aiheuttaa.
[/quote]
Turha alapeukuttaa koska näin asia on. Ennenaikainen murrosikä on yleisempää ylipainoisilla lapsilla ja se liittyy insuliinin tuotantoon. Myös keskosilla adrenarke on yleisempää koska näitä vauvoja kasvatetaan vauhdilla tietynlaisella ravinnolla. Oman keskoseni luustoikä oli 8 vuotiaana puolivuotta ikäisiään edellä ja adrenarke todettiin. Lisämunuainen oli alkanut tuottamaan mieshormooneja tavallista aikaisemmin. Paras hoito tähän ei ole lääkkeet vaan liikunta. Siis näillä ylipainoisilla tytöillä joilla alkaa murrosiän merkkejä ilmaantumaan.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:47"]En ymmärrä miksi yleensäkin kuukautiset alkaa jo lapsilla, siis lähinnä ihmettelen nuorena alkavien kuukautisten hyötyä? Miksi lapsilla alkaa kuukautiset, ei mitään järkeä.
[/quote]
Kannattaa vaikka googlesta tutkia miksi näin nykyään on. Miettikää mitä lapsillenne syötätte, siinä syy hyvin pitkälti. Toki muitakin syitä on mutta kyllä se paska mitä nykylapset syö on se joka näitä hormonihäiriöitä lapsille aiheuttaa.
[/quote]
Turha alapeukuttaa koska näin asia on. Ennenaikainen murrosikä on yleisempää ylipainoisilla lapsilla ja se liittyy insuliinin tuotantoon. Myös keskosilla adrenarke on yleisempää koska näitä vauvoja kasvatetaan vauhdilla tietynlaisella ravinnolla. Oman keskoseni luustoikä oli 8 vuotiaana puolivuotta ikäisiään edellä ja adrenarke todettiin. Lisämunuainen oli alkanut tuottamaan mieshormooneja tavallista aikaisemmin. Paras hoito tähän ei ole lääkkeet vaan liikunta. Siis näillä ylipainoisilla tytöillä joilla alkaa murrosiän merkkejä ilmaantumaan.
[/quote]
Voitaisiin sanoa, että n. alle 12v lapsilla murrosiän alku johtuu yleensä ylipainosta.
[/quote]
Jaa. Minulla alkoi 11 vuotiaana enkä todellakaan ollut ylipainoinen. Eikä muutkaan kaverit joilla alkoi tuolloin.
Yksi ystöväni oli täysin kehittymätön vielä yläasteella ja oli tuskaa hänelle.
Mitä helvettiä oo onnelinen et sil alko menkat mun äiti oli. Iha innoissaa ja sun tyttäres on murros iäs ei menkkoi voi estää😂
Voitteko auttaa mä oon 11 ja mulla alko menkat😢 en tiiä miten kertoo äitille😞
Sanot vain et, mutsi kuule olis asiaa, mulla on alkanu menkat.
Et voi olla tosissasi. Naisena ja äitinä luulisi varsinkin sinun tietävän! Olet 11-vuotiasta tytärtäsi henkisesti jäljessä! Mitä urpoja tämä maa päällänsä kantaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta en haluaisi että lapsi joutuu kokemaan sen tamponirumban ja ohivuodot. Mahtuuko tamponi edes noin nuoren sisään?
Ap
Mä oon 33-vuotias enkä oo ikinä käyttänyt tamponia...
Tämäkin ap:n lapsi on jo 14v. niin eiköhän se ole jo ihan se ja sama onko menkat vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mutta en haluaisi että lapsi joutuu kokemaan sen tamponirumban ja ohivuodot. Mahtuuko tamponi edes noin nuoren sisään?
Ap
Mä oon 42 enkä ole koskaan käyttänyt tamponia. Ei se ole pakollista. Menkatkin on olleet runsaat mutta kun sitä sidettä muistaa vaihtaa niin ongelia ei ole ollut.
Totta kai voi pysäyttää. Lapsella ei ole oikeutta sukupuoliyhdyntään, eikä näin ollen lisääntymiseenkään, ennen 16-vuotissyntymäpäiväänsä (itse asiassa klo 0.00 eli hieman ennen 16 vuoden kronologista ikää voi aloittaa). Näin ollen myös kuukautisvuodot pitää voida estää siihen asti. Ottaisin yhteyttä terveys- ja hyvinvointikeskukseen. Ja onhan se lapsenkn etu, että voi keskittyä nukkeleikkeihin ilman häiritsevää ja anemisoivaa verenvuotoa.
Olen syntynyt 1958 ja menkat alkoivat kun olin 11 v. Jo siihen aikaan oli saatavilla eri kokoisia tampooneja eikä nuoresta iästäni huolimatta menkoista muodustunut mitään ongelmaa itselleni eikä muillekaan. Asia ei haittanut myöskään koulunkäyntiä eikä osallistumista koulun jumppatunneilla. .
En usko että menkoista muodustu tyttärellesikään mitään ongelmaa.
Varo nyt äitinä tekemästä asista mörköä voivottelemalla isosti. Asiallinen tukeva opastus voi sen sijaan olla tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:47"]En ymmärrä miksi yleensäkin kuukautiset alkaa jo lapsilla, siis lähinnä ihmettelen nuorena alkavien kuukautisten hyötyä? Miksi lapsilla alkaa kuukautiset, ei mitään järkeä.
Voitaisiin sanoa, että n. alle 12v lapsilla murrosiän alku johtuu yleensä ylipainosta.
Jaa. Minulla alkoi 11 vuotiaana enkä todellakaan ollut ylipainoinen. Eikä muutkaan kaverit joilla alkoi tuolloin.
Yksi ystöväni oli täysin kehittymätön vielä yläasteella ja oli tuskaa hänelle.
Minäkin olin 11-vuotiaana 143cm kun kumarruin mun selkäranka näkyi topin läpi koholla ja kylkiluut näkyi ja silti ne alkoi.
Siis mitä helvettiä just luin!? 11v. on täysin normaali ikä menkkojen alkamiselle, itsellä alkoi just sen ikäisenä.
Sääliksi käy tyttäresi, kun oma äiti ei pysty suhtautumaan normaalisti täysin luonnolliseen asiaan.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:00"]
Vaihdevuodet ei ala liian aikaisin vaikka menkat alkaisi 11v.
Liian aikaiset vaihdevuodet johtuu ihan muusta.
[/quote] Oikein.