Voiko lapsen menkat pysäyttää?
Tyttärelläni 11v alkoi menkat. Hän on kuitenkin ihan lapsi vielä enkä haluaisi hänen siirtyvän aikuisten asioihin näin pian. Voiko menkat siis estää?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Et voi estää muutoin kuin ehkäisypillereillä, ja sekin on keinotekoista "estämistä"... anna tytön kasvaa omaa tahtiaan aikuiseksi, menkat voi alkaa jo 8 vuotiaalla...
Kuukautisten alkaminen 8-vuotiaana ei kyllä mene normaalin piikkiin. Suomalaisilla tytöillä kuukautiset alkavat keskimäärin 13,3-vuotiaana normaalin vaihteluvälin ollessa 10–16 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:19"]Mutta en haluaisi että lapsi joutuu kokemaan sen tamponirumban ja ohivuodot. Mahtuuko tamponi edes noin nuoren sisään?
Ap
Ei. Käyttää siteitä tietenkin
miten niin tietenkin. Kuukausiin on hyvä vaihtoehto. Siteiden kanssa ei voi uidaEikä tarvitsekaan.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:19"]Mutta en haluaisi että lapsi joutuu kokemaan sen tamponirumban ja ohivuodot. Mahtuuko tamponi edes noin nuoren sisään?
Ap
Älä ainakaan lapsen edessä taivastele menkkojen hankaluutta ja ikäviä puolia, alkaa vaan pelätä niitä! Opetat käyttämään suojia ja varmista että kotoa löytyy kattava valikoima erilaisia vaihtoehtoja... Pieni'pisaraiset' tamponit on yleensä pienikokoisia, eli osta yhden tipan paketti ja anna kokeilla jos tyttö haluaa. Itse aloitin tamponit vasta aikuisiälläNe "yhden tipan" tamponit on tarkoitettu hyvin niukkaan vuotoon, ei 11-vuotiaille, joilla yleensä vuoto on ainakin yhtä runsas, kuin aikuisilla.
Mä olin 10 vuotta ja 9 kuukautta, kun menkat alkoi. Se oli noloa ja hävetti. Olin siis 4-luokalla koulussa, ja ihan varmasti omalta luokaltani ensimmäinen, jonka menkat alkoi. Sähläsin siteiden kanssa muutaman vuoden. 12-13-vuotiaana olin löytänyt itselleni sopivat terveyssiteet ja osasin käyttää niitä niin, ettei ohivuotoja tullut. Siteet myös kehittyivät niinä vuosina, muuttuivat ohuemmiksi ja mukavammiksi käyttää. Kokeilin tampooneja teinivuosina pari kertaa, mutta en löytänyt sopivaa.
Pituuskasvu pysähtyy tytöillä nopeasti menkkojen alkamisen jälkeen. Hyvin harva kasvaa pituutta useita senttejä enää sen jälkeen, kun kuukautiset ovat alkaneet. Jos kuukautisten alkaminen osataan muista fyysisistä muutoksista ennakoida, sitä voidaan ennakolta lykätä pituuskasvun hyväksi hormonaalisesti, mutta jälkikäteen sitä ei voi tehdä eikä siitä ole hyötyä. Minun kohdallani tätä ei huomattu ajoissa. Olin mekkojen alkaessa 143,5-senttinen. 1,5 vuotta myöhemmin olin saavuttanut nykyisen aikuisen naisen pituuteni 144,8 cm. Aikuisena kysyin äidiltä, olisiko menkkojen alkua voitu hormonaalisesti lykätä jo siihen aikaan. Äiti sanoi, että olisi, mutta tosiaan huomattiin liian myöhään.
31-vuotiaana vihdoin löysin kuukupin. Se on helpottanut menkkoja huomattavasti. Sen löydettyäni pidin itseäni tyhmänä, kun en ollut aiemmin kokeillut. Olen myös miettinyt, olisinko oppinut käyttämään kuukuppia jo 11-vuotiaana, jos sellainen olisi silloin ollut olemassa. Tai ehkä olikin. Kuulin siitä ekan kerran ehkä lukioikäisenä, ja silloin se oli jotain aivan liian hyvää ollakseen totta.
Äitini harmitteli sitä, kuinka nuorena menkkani alkoivat. Ne ovat aivan nuoresta asti olleet ajoittain todella kivuliaat, ja pari kertaa koulun liikuntatunnilla uinti osui samaan aikaan menkkojen kanssa niin, että en voinut osallistua, kun en osannut käyttää muuta kuin siteitä. Nöyryyttävää oli myös se, että vaikka esteestä (menkoista) oli äitini allekirjoittama selvitys, joka myös kaupungin ohjeistuksen mukaan oli pätevä syy kieltäytyä osallistumasta uintiin, liikunnanopettajamme katsoi aiheelliseksi suullisesti epäillä sitä, onko minulla oikeasti menkat vai ei.
Kuusivuotta vanha ketju, mutt menkööt.
11 vuotta on ihan normaali menkkojen alkamisaika. Valitettavasti. Itsekin olisin mieluummin vasta yläasteikäisenä alkanut niistä kärsimään. Onneksi omilla tyttärillä oli onni matkassa, että vasta 13-14 vuotiaana alkoi.
Hyvin nuori siihen kykenee. Ei kannata aliarvioida lasta, vaan tukea sitä normaalina tapahtumana.
Mä pelkäsin hiukan, kun tytöllä alkaa ne, että miten isänä voin oikein sen käsitellä, jos sattuu niin, että ne alkaa kun tyttö on mun luona. No niinhän sitten kävi ja tyttö sanoi, että nyt ne alkoi...
Mä lähdin hakee siteitä ja suklaata (kun se kuulemma auttaa) ja tyttö meni suihkuun. Nyt oon tarvittaessa hakenut intiimituotteita, kun niitä on pyydetty ja thats all.
Niin ja mun tyttökin tais olla 11....oli sen verran hyvin "lihaa" ympärillä, että siksi kai alkoi jo silloin. :o)
Mutta ei ole mitään traumoja ollut tuosta...ja minusta upeaa, kun uskalti tulla isälle sanomaan reippaasti.
No ei voida. 12v( vitosella), karvoja,tissit,finnejä. O
Ihan terkkarilla painoin 42kg, ja normaalipainoinen