Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turun kaupungin ateriapalvelu vanhuksille, 7,40 annos!

Vierailija
27.03.2015 |

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206403106337540&set=a.4829331572227.2193569.1264714296&type=1&theater

http://www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=113317

Siis ihan jäätävää, ja tuollaisestako muka hintaa 7,40?! Toki hintaan kuuluu myös kuljetus, mutta silti. Samalla summalla saisi monesta turkulaisesta ravintolasta laadukkaan, runsaan keittolounaan leipineen, salaatteineen ja kahveineen. Näkee selvästi ettei kaupungin palveluntarjoajalla ole mitään paineita tarjota ruoalle kelvollista hinta-laatusuhdetta.

Ihmettelen, että eivät yhtään valvo tai kilpailuta ruoan tasoa. Ei ihme että vanhukset ovat usein aliravittuja.

Kommentit (155)

Vierailija
21/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 12:55"]

Ostaminen on vapaaehtoista.

[/quote]

Juuri näin. Nämä ovat palveluita, joita vanhus ITSE ostaa ja maksaa. Kukaan ei tule repimään rahoja vanhuksen kukkarosta ja tuo väkisin ruokaa. Vanhus valitsee itse, mitä palveluita hän haluaa. Voi ostaa ruokapalveluita kotiin, jalkahoitoa, siivousta. Jos kykenee lämmittämään saarioisten mikroruoan, hän lämmittää sen itse. Lapset vain eivät haluaisi vanhuksien ostavan palveluita, koska pelätään perinnön valuvan hukkaan, kun vanhukset käyttävät omia säästöjään.

Vierailija
22/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikki jotka viitsii marmattaa niin oletteko itse tehnyt asian eteen mitään. Itselläni ei omassa suvussa vielä ole huonokuntoista vanhusta. Naapurissa kyllä. Mies antaa rahaa. Käyn kaupassa. Teen pakkaseen pakasterasioihin ja osan kaappiin. Tähän ei kauaa mene. Palkkaa en ota. Muuta kuin kahvikupin hörpin. Mulla hyvä mieli ja naapurilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:52"]Eikä ole kelpo lounas. Vanhuksille pitäisi tarjota samaa tasoa kuin työntekijöillekin lounaspaikoissa. [/quote] Ja pitäisi kotiinkuljetus hoitaa samaan hintaan?

[/quote]

Jos on kotihoidon piirissä niin annoksen tuo kotihoito. Kotihoito taas maksaa satoja euroja kuussa.
[/quote]

Eipä huudella, jollei tiedetä! ☺ Kotihoito ei vie kenellekään ainakaan Turun alueella aterioita. T.kotisairaanhoidon työntekijä

Vierailija
24/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ammattikoulussa sen sijaan oli aivan tajuttoman hyvää, siellä oli itse leivottua kauraleipää, runsaat tuoresalaatit, eri vaihtoehdot kasvisruokailijoille, mehua, maitoa, piimää, vettä ja kotikaljaa, kermaiset pastat, salaattikastiketta, kuoritut perunat ja vieläpä jälkiruoka joka kerta; rahkaa, kiisseliä, smoothieita tai keksejä. Paperilla luki että tämän ruoan hinnaksi tuli per oppilas 3,5 €. "

Ja todennäköisesti ateriat tehtiin oppilastyövoimalla eli tarjotut ateriat olivat "harjoitustöitä",  ilman henk.kunnan palkkaa ja sos.kuluja. Lisäksi kiinteistö/keittiö, koneet ja laitteet olivat kaupungin omistuksessa. Lisäksi koulu sai valtionavustuksia oppilasmäärän mukaan. Ateriat myytiin ilman arvonlisäveroa (24%), jotka muut yrittäjät maksavat eli esimerkkisi on täysin vertailukelvoton, sillä siitä puuttuu aterian valmistuskustannukset, koneet ja laitteet, kiinteistökulut sekä verotus ja jo alv. on 24%.

Vierailija
25/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:52"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:27"]

Tässähän olisi hyvä markkinarako yrittäjälle. Meals on Wheels, nyt mammat suorittamaan hygieniapassi ja kokkaamaan sapuskaa vanhuksille. 

[/quote]

Kyllä niitä yksityisiäkin on totta kai. Ei se ruoka niissä sen kummempaa ole. Syömäkelvotonta oikeastaan. Riisiä ja pari nakkia joukossa paloiteltuna. Näköjään kaupungin ruuan tuo kotihoito. Gastronautti joka kuljetti ravintolaruokaa kotiin lopetti myös.

"Hesburger-yrittäjä Heikki Salmelan omistama ravintolaruuan kotiinkuljetusyhtiö Gastronautti keskittyy vain Turun-toimintoihinsa"

Nyt nuo Turun toiminnotkin on lopetettu.

[/quote]

Johtuisiko ihan siitä ettei tuollainen ole kannattavaa? Autoilu ylipäänsä on kallista eikä yrittäjyys ole muutenkaan tässä maassa helppoa. Jokainen voi ihan itse aloittaa tuollaisen bisneksen. Olen paria elintarvikealan yritystä seurannut läheltä eikä käy kateeksi. Pitää olla lippua ja lappua ja todistusta millon mistäkin...
[/quote]

Kanadassa tmv. ruoka kuljetetaan kaupunkialueella polkupyörin. Miksei sopisi Suomeenkin? Työllistäisi samalla pari fillaristia.
[/quote]

Tietyillä alueilla ydinkeskustassa onnistuisi. Mutta Millaisen pyörän kyytiin ruuat lastattaisiin? Kuka takaa ruuan säilyvyyden vaikkapa kesähelteillä? Entäs aterioiden erot, osalle vanhuksista toimitetaan jäähdytetyt ateriat ja osalle syöntivalmiit lämpimät ateriat.. ☺ t.kotisairaanhoidon työntekijä

Vierailija
26/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 12:45"]Kävin isäni kanssa juuri sydänlääkärillä, joka kehotti lisäämään pajon proteiinin osuutta ruokavaliossa. Vaikea lisätä, kun kotiannokset ovat tuollaisia.
[/quote]

Pääsit isän kanssa lääkäriin, et siis varmaankaan asu hänestä mahdottoman matkan päässä? Mikset sinä voisi viedä isällesi esim.rasioissa valmiiksi paistettua jauhelihaa, nyhtöpossua tai valmiiksi laitettuja lihasuikaleita? Isäsi voisi niitä lisätä ruokiin, jos oma pää yhtään toimii ☺Ymmärrän ettei haluaisi valmiin aterian lisäksi ostaa mitään, mutta jos nyt väitetään että lisääminen on niin vaikeaa..omaisten tuella onnistunee

Vierailija
27/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kävin isäni kanssa juuri sydänlääkärillä, joka kehotti lisäämään pajon proteiinin osuutta ruokavaliossa. Vaikea lisätä, kun kotiannokset ovat tuollaisia."

Mikä teitä estää lisäämästä proteiinin määrää, ainakin meidän mummolle vain lounas tuotiin kotiin eli vastaava ateria eli se on pieni osuus päivän ravinnontarpeesta.

Kyllä vanhukset tarvitsevat kunnon aamupalan, iltap.välipalan, päivällisen ja iltapalan, jotka jäävät lähiomaisten tehtäväksi tai huoleksi, ellei vanhus itse  pysty. Ja tuo annos on vain lounas, joka on vain pieni osa kokonaisuutta.

Ei ainakaan meille kunta tarjonnut muuta kuin lounaspalvelun ja muut palvelut jouduttiin tekemään itse tai ostamaan ne muilta, jolloin itse pystyi vaikuttamaan ruuan sisältöön. 

Vierailija
28/155 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:52"]Mitä hiton vikaa tuossa annoksessa on?! 

Jos kyse omasta omaisesta niin...tehkää te se ruoka ja olkaa läsnä! Tai sitten vaatimaan veroäyriin tuntuvaa korotusta.
[/quote] Ensinnäkin kalorimääräisesti tuo ei todellakaan ole riittävä vanhuksenkaan päivän pääruoaksi. Kaloreita yhteensä tuossa korkeintaan 200. Proteiinia annoksessa ei ole juuri lainkaan.

Vierailija
29/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:21"]

Raaka-aine kulut 1€ loput menee muuhun. Jos jossain lähistölläsi on rakennustyömaa ja siellä ruokala, niin piipahda siellä. Siellä ei saisi ulkopuoliset ruokailla, mutta jos kehtaa mennä raksamiehien kanssa syömää, niin saa kyllä edullista sapuskaa.

[/quote]

Ettekö te nyt tajua pointtia? Tottakai saa vaikka mitä herkkuja seitsemällä eurolla ihan mistä vaan, mutta jos kyseessä lähes liikuntakyvytön vanhus ja hänelle tuodaan tuo lounas himaan! 

Olen ap samoilla linjoilla kanssasi. Äitini ruokailu harmitti minuakin kovasti. Ruoka oli sinänsä ok makuista, mutta hinta oli juuri tuo. Veikkaan että aika moni av- mamma olisi aika pöyristynyt kun tuosta joutuisi maksamaan yli 7e.

Minulla ja äidillä oli välimatkaa yli 400km. Kävin 2x kuukaudessa ja tein ruokaa pakkaseen, mutta sekään ei loppuaikoina onnistunut, kun mikron käyttökin kävi hankalaksi. Yritin saada äitiä myös muuttamaan luokseni, mutta hän ei suostunut. Oma koti tärkeä. Pari viimeistä lausetta kirjoitin lähinnä teille, jotka aiotte alkaa arvostelemaan äitini hoidosta.

Vierailija
30/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:25"]Miten tuo voi olla mahdollista, kun kouluruoka maksaa n. euron per annos?
[/quote]Miten te voitte olla noin tyhmiä? Onhan se vähän eri asia jos lounas tuodaan kotiin tai tarjoillaan linjastusta. Jos tuntuu hinta kovalta, niin siitä vaan kilpailemasn markkinoille.

Vierailija
31/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin ateriat ainakin niin isoja, että riittävät vanhuksilla kaksi päivää. Joskus jopa kolme. Hinta noin 6,40e ja kun sen jakaa kahdella niin ei se kallista ole. Kotiinkuljetettuna ja pakattuna.

Vierailija
32/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turusta ei siis ole kyse, mutta sama meno näköjään muuallakin. Äitini asui Tampereen lähistöllä. - 105

Vierailija
33/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo säilytysastiatkin muuten maksaa, eivät ihan ilmaisia ole. Tuli vain mieleen, kun mietitään kustannuksia.

Toisaalta haluaisin nähdä aaveemamman polkemassa lämpölaukku pakkarilla viemässä vanhuksille ruokaa talvipakkasilla :) Nyt jo kiroavat, että vittu ku en lähe tonne paskaduuniin lähärin palkalla peseen perseitä, kun sossusta saan enemmän rahaa. Haluun siistin sisätyön 20 euron tuntipalkalla.

Vierailija
34/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:27"]

Tässähän olisi hyvä markkinarako yrittäjälle. Meals on Wheels, nyt mammat suorittamaan hygieniapassi ja kokkaamaan sapuskaa vanhuksille. 

[/quote]

Kyllä niitä yksityisiäkin on totta kai. Ei se ruoka niissä sen kummempaa ole. Syömäkelvotonta oikeastaan. Riisiä ja pari nakkia joukossa paloiteltuna. Näköjään kaupungin ruuan tuo kotihoito. Gastronautti joka kuljetti ravintolaruokaa kotiin lopetti myös.

"Hesburger-yrittäjä Heikki Salmelan omistama ravintolaruuan kotiinkuljetusyhtiö Gastronautti keskittyy vain Turun-toimintoihinsa"

Nyt nuo Turun toiminnotkin on lopetettu.

[/quote]

Johtuisiko ihan siitä ettei tuollainen ole kannattavaa? Autoilu ylipäänsä on kallista eikä yrittäjyys ole muutenkaan tässä maassa helppoa. Jokainen voi ihan itse aloittaa tuollaisen bisneksen. Olen paria elintarvikealan yritystä seurannut läheltä eikä käy kateeksi. Pitää olla lippua ja lappua ja todistusta millon mistäkin...

[/quote]

Ravintola- ala on huono bisnes oikeasti, ellet ole Hans välimäki tmv. 

Terv. Ravintolapäällikkö, alalla 30v.

Vierailija
35/155 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä järkeä on ehdoin tahdoin pitää vajaakuntoisia vanhuksia siellä kotona. Jos eivät pysty ruuastakaan enää huolehtimaan itse. Kotisairaanhoito ja kaikenmaailman kodinhoitajat joutuvat siellä säännöllisesti kuitenkin ramppaamaan. Sillä rahalla (vanhusten ja yhteiskunnan) voisi toteuttaa järkevämpiäkin ratkaisuja.

Kunnon palvelutaloasunnot ja vanhainkodit niitä tarvitseville (omat huoneet ja kodikas ympäristö) ja kaikki ruuat "talon omasta" keittiöstä. Olisi seuraa ja hoitajat läsnä sekä jotain aktiviteetteja.

Vierailija
36/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:12"]

En kehtaisi puhua 7 euron annoksesta yhtään mitään, olisin tyytyväisenä hiljaa. Monissa muissa kunnissa vastaava on kympin pintaan tai jopa yli 12 euroa.

[/quote]

Ohhoh! Onko totta, 10- 12e?? missä kunnissa? Aika järkyttävää.

Vierailija
37/155 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas nähdään miten toimii julkinen palvelu ilman kilpailua. Yksi sosialismin ratkaisemattomia ongelmia: päättäjillä ei ole mielenkiintoa aiheeseen kun joku budjettipäätös on tehty ja koska ei ole kilpailua ei ole mitään tulosvastuuta kenellekään.

No, samaa soppaa ne demarijyrät syö sitten vanhainkodissa ;)

Vierailija
38/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:14"]

Pistäpä linkkiä mistä saa 7 eurolla kokonaisen lounaan. On varmasti lähellä kymppiä useimmissa paikoissa. 

[/quote]

Kukaan järjellä varustettu ihminen ei maksa kymppiä tuon näköisestä lounaasta.

[/quote]

Mutta jos ei ole vaihtoehtoa? Pienellä paikkakunnalla ei ole.

Vierailija
39/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, Turkuhan oli parhaita noissa, juuri kun oli joku juttu lehdessä. Tampereella ja helsingissä hinnat paljon kovemmat.

Vierailija
40/155 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:20"]

Ihan normaali hinta kun siihen sisältyy kuljetuskin. Ja eihän sieltä ole pakko aina keittoa tilata, muut ruuat voivat olla maukkaampia jos keitto ei kelpaa. Menkää itse tekemään vanhuksillenne ruokaa, säästätte rahaa ja saatte hyvän mielen :) Ainiin, ei täällä kukaan aio tehdä mitään, ainoastaan valittaa..

[/quote]

Luuletko, että tuolla olisi jokin menu, mistä valita mieleinen ruoka:D? Voi voi, kommentoikaa sitten kun ymmärrätte asiasta jotakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan