Varastitko sinä sormukset Stockan vauvanhoitohuoneesta?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015032619422962_uu.shtml
Keskiviikko oli huono päivä helsinkiläiselle Nona Schaumanille, 26.
- Tänään kävi itselle todella suuri kämmi, sellainen, jota en uskonut koskaan tapahtuvan, hän kirjoitti Facebook-viestissään.
Schauman oli ostoksilla Stockmannilla. Hän meni noin puolen päivän aikaan vaippaikäisen tyttärensä kanssa tavaratalon kuudennen kerroksen lastenhoitohuoneeseen, ja otti vaipanvaihdon ajaksi sormistaan kaksi sormusta. Toinen niistä oli Schaumanin suvun aatelissormus, jonka hän sai taannoin syntymäpäivälahjaksi isältään. Sormuksen mukana hän sai kortin, jossa isä toivoi tyttären pitävän sormuksesta hyvää huolta. Sormus on kulkenut suvussa pitkään, sillä Nonan isoisä antoi sen aikoinaan lahjaksi vastavihitylle vaimolleen vuonna 1942. Sormus voi olla tuotakin vuotta paljon vanhempi.
- En tiedä, minkä ikäinen sormus on.
Pettymys isälle
Jatkaessaan ostoksia tavaratalossa Nona huomasi kauhukseen sormuksen kadonneen.
- Olin Herkussa, kun isä tuli mieleeni ja kosketin muka sormusta sormessani. Huomasin sen hävinneen ja juoksin yläkertaan.
Lastenhoitohuoneessa ei ollut kuitenkaan kumpaakaan sormusta.
- Laitoin ne saippuatelineen päälle, kun pesin vauvan peppua. En muistanut laittaa niitä takaisin sormeen, kun leikin tytön kanssa hoitopöydällä.
Nona kiittää Stockamannin henkilökuntaa, joka auttoi itkevää asiakasta kuuluttamalla sormuksista. Kukaan ei kuitenkaan vastannut tuomalla sormukset takaisin. Toinen niistä on Nonan rippilahja ja Kalevala-sarjasta.
- Neuvonnan rouvat kertoivat, että he eivät ole aiemmin kuuluttaneet kadonnutta omaisuutta.
Nona ei ole vielä kertonut isälleen tapahtuneesta.
- Vähän pelottaa, miten isä reagoi. En haluaisi tuottaa pettymystä 72- vuotiaalle, Nona kertoo ja sanoo, että sormuksella on valtava tunnearvo.
Kultaisessa sormuksessa on ovaalinmuotoinen vaakuna ja kaiverruksena sekä Nonan isovanhempien hääpäivä että vuosi, jona Nona sai sormuksen syntymäpäivälahjaksi.
Valvontakuvat tallessa
Valvontakameran kuvista näkyy, että vauvanhoitohuoneeseen meni Nonan jälkeen ainakin yksi nuori äiti lastensa kanssa. Nona toivoo, että se henkilö, joka otti sormukset talteen, toimittaisi ne Stockmannin neuvontaan kirjekuoressa, jossa lukee hänen nimensä.
- Hän voi tehdä sen nimettömänä. Aatelissormus on tärkein perintö isältäni. Olen itkenyt koko eilisen päivän ja toivon vain, että saan sormuksen takaisin.
Nona kertoo, että sormuksella ei ole suurta rahallista arvoa, eikä sukusormusta ole helppo myydä eteenpäin.
Nona kertoo olevansa hyvin päättäväinen ja tekevänsä kaikkensa sormusten palauttamiseksi. Siksi hän tekee tapahtuneesta rikosilmoituksen. Sormusten katoamisen jälkeen hän on laittanut tiedon niistä useaan Facebook-ryhmään.
- Olen aivan äimänkäkenä siitä, miten auttavaisia ihmiset ovat. Aivan tuntemattomat ovat jakaneet viestiä ja halunneet auttaa, hän kertoo ilahtuneena ihmisten myötätunnosta.
Kommentit (366)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:25"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:32"]Varastin. Juu minä se olin.
[/quote] Joo no voisitko vaikka palauttaa? Ei se sormus sulle ole arvokas toisin kuin tälle naiselle. Pistää vihaksi tollanen käytös.. Voisinki samantien ilmoittaa tästä viranomaisille, että ne pääsis selvittää asuinpaikkasi tämän avulla. Good luck idiot!
[/quote]
Taidat itse olla vajaa..
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:08"]
Mitähän tähän ny sanois..
[/quote]
Sormus on luultavasti Tillanderilla teetetty ja sen arvo on noin 5000 euroa tunnearvon lisäksi. Itse en kyllä ilkeäisi pitää aatelissormusta sormessani koska Suomen aateliset tuntevat hyvin toisensa ja tietävät miltä toistensa sormukset näyttävät.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:17"]
Kylläpä on katkeria vastauksia. Aatelisuus taitaa olla monelle liikaa.
[/quote]
Kannattaa muistaa että tämä sormuksenhukkaaja on Bobrikoffin murhanneen Eugen Schaumanin sukulainen alenevassa polvessa.
Onko tämä tarina ihan tosi? Sain kyllä yön parhaimmat naurut
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:55"]
https://www.bukowskismarket.com/fi/457941-aatelissormus-kultaa-18k-h-tillander-1989-paino-6-1-g
hmmm, tässä sama kuva kuin lehdessä eli ko sormuksia on siis ilmeisesti useita?
[/quote]
Sormuksia teetetään suvun jäsenille henkilökohtaiseen käyttöön. Annetaan tavallisesti kun lapsi täysi-ikäistyy syntymäpäivälahjaksi.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 02:13"]
[/quote]
Sormus on luultavasti Tillanderilla teetetty ja sen arvo on noin 5000 euroa tunnearvon lisäksi. Itse en kyllä ilkeäisi pitää aatelissormusta sormessani koska Suomen aateliset tuntevat hyvin toisensa ja tietävät miltä toistensa sormukset näyttävät.
[/quote]Eiköhän tuollaisen sormuksen voi halvemmallakin teettää jo olisi halunnut säästää isäpapan tunteita. Mutta kun ei voi vastustaa suuren draaman viehätystä. On se niin kamalaa kun oli oikea AATELISSORMUS jonka joku köyhä oli VARASTANUT. Jos Stockkalle menee niin saa kyllä syyttää itseään, eiköhän siellä varastele kaikki, mummot ja henkilökunta mukaanluettuina.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 02:59"]
[/quote]
[/quote]Eiköhän tuollaisen sormuksen voi halvemmallakin teettää jo olisi halunnut säästää isäpapan tunteita. Mutta kun ei voi vastustaa suuren draaman viehätystä. On se niin kamalaa kun oli oikea AATELISSORMUS jonka joku köyhä oli VARASTANUT. Jos Stockkalle menee niin saa kyllä syyttää itseään, eiköhän siellä varastele kaikki, mummot ja henkilökunta mukaanluettuina.
[/quote]
Tillander on ainoa oikea paikka tuollaisen sormuksen teettämiseen. Itse en edes ryhtyisi tekemään aatelissormusta tai sen kopioa koska tiedän niiden tekemisen olevan korvamerkitty Tillanderille.
Tässä ei ole nyt kysymys muusta kuin sormuksen tunnearvosta minun käsittääkseni. Tuo Bukowskin linkkeihin vahvistaa sen, että näköjään huutokaupastakin voi ostaa jollekin toiselle teetetyn aatelissormuksen. Itse en sellaista käyttäisi koska kokisin todella nolona jos minulta alettaisiin kysymään toisen suvun kuulumisia ja asioita.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:55"]
https://www.bukowskismarket.com/fi/457941-aatelissormus-kultaa-18k-h-tillander-1989-paino-6-1-g
hmmm, tässä sama kuva kuin lehdessä eli ko sormuksia on siis ilmeisesti useita?
[/quote]
Tottakai on useita. Luulitko, että tämä Nona ja isänsä ovat suvun ainoita jäseniä?
Schauman on SUOMEN SUURIN aatelissuku.
Sukuun kuuluun satoja jäseniä!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Schauman
[/quote] Lähinnä ihmettelin miksi käytetty tuota bukowskin kuvaa.
[/quote]
Bukowskis'n kuvaa käytettiin, koska kadonneesta sormuksesta ei ole kuvaa.
Kadonnut sormus myös poikkeaa kuvan sormuksesta siinä, että se on ovaali. Ei neliskulmainen.
[/quote]
[/quote]
Sormuksen arvohan on noin 300 euroa.
Ei todellakaan 5000 euroa. Mistä ihmeestä keksit tuollaisen summan?
Katso Bukowskis'n huutokauppaluettelosta millä hinnalla vastaava sormus on myyty. Se on myyty 330 eurolla. Sormuksen markkina-arvo on siis noin 300 euroa.
@242: sormuksen teettäminen Tillanderilla henkilökohtaisilla mitoilla maksaa noin 5000 euroa. Jos et usko niin soita ja kysy heiltä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 03:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 02:59"]
[/quote]
[/quote]
Tillander on ainoa oikea paikka tuollaisen sormuksen teettämiseen. Itse en edes ryhtyisi tekemään aatelissormusta tai sen kopioa koska tiedän niiden tekemisen olevan korvamerkitty Tillanderille.
Tässä ei ole nyt kysymys muusta kuin sormuksen tunnearvosta minun käsittääkseni. Tuo Bukowskin linkkeihin vahvistaa sen, että näköjään huutokaupastakin voi ostaa jollekin toiselle teetetyn aatelissormuksen. Itse en sellaista käyttäisi koska kokisin todella nolona jos minulta alettaisiin kysymään toisen suvun kuulumisia ja asioita.
[/quote]HaHHah, eli tuo sormus kantaa tietoa, olipa noloa, tuli lähinnä mieleen jotain manneväestön korutradiitioita..... Mene nyt lukemaan iltalehden artikkeli, siellä sanotaan selvästi että sormuksen rahallinen arvo on vähäinen. Ellei nyt olekin kysymyksessä että esim vakuutusyhtiöltä yritetään lypsää tuo 5000 euroa.
Sormuksen arvolla tarkoitettiinkin varmaan romukullan hintaa. Kannattaa muistaa se, että uniikilla käsityöllä on myös aina oma arvonsa.
Tuon Bukowskin myymän sormuksenkin kantaja tiedetään taatusti Tillanderilla mutta he eivät tietenkään ala paljastelemaan tietoja entisistä tai nykyisistä asiakkaistaan.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 03:27"]
@242: sormuksen teettäminen Tillanderilla henkilökohtaisilla mitoilla maksaa noin 5000 euroa. Jos et usko niin soita ja kysy heiltä.
[/quote]
Sekoitat nyt kaksi täysin eri asiaa!
Sormuksen teettämisen hinta EI OLE sormuksen ARVO.
Tavaran arvo määräytyy jälkimarkkinoilla. Tavaran arvo on se hinta, jonka joku siitä tavarasta on valmis maksamaan.
Vertaa vaikkapa siihen, että taiteilija käyttää taideteoksensa tekemiseen kalliita materiaaleja ja kokonaisen vuoden verran aikaa, mutta saa siitä taidehuutokaupassa vain 300 euroa.
Taideteoksen käypä arvo on silloin 300 euroa.
Taideteoksen arvoa ei lasketa sen mukaan paljonko rahaa ja aikaa taiteilija siihen käytti, vaan sen mukaan kuinka paljon ihmiset ovat siitä valmiit maksamaan!
Tämän sormuksen markkina-arvo on noin 300 euroa. Sen hinnan siitä saa, kun sen laittaa myyntiin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:10"]
Onko perusteita rikosilmoitukselle, jos itse on niin urvelo, että unohtaa sormuksensa jonnekin? Hieman taas poliisin resurssien väärinkäyttöä, etenkin kun sormuksella ei edes mitään suurta rahallista arvoa ole.
[/quote]
Rikos se on edelleen.. vaikka ne olisikin unohdettu sinne. Ai että mä odotan sitä päivää kun unohdat vaikka auton avaimesi johonkin ja joku pöllii sun auton. Tai jotain vastaavaa. Sun logiikalla toki sekään ei olisi rikollista, koska olisit liian urvelo.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:21"]
Ei ärsytä aatelisuus, ärsyttää se, että joku kampanjoi hukkuneen rinkulan vuoksi kuin kadonneesta lapsesta. Pikkumaista.
[/quote]
Ei ole. Tästä hyötyvät kaikki, sormuksen hukannut, monet lukijat jotka haluavat auttaa sekä Iltalehti, joka saa vaihtelua "katso tissivau" -juttuihinsa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:26"]
Tällainen itkuvolinaviesti sormuksesta tuntuu jotenkin irvokkaalta heti tämän lento-onnettomuuden jälkeen, samoilla iltalehtien etusivuilla kerrottuna. Ymmärrän kyllä että muu elämä jatkuu normaalisti ja onnettomuuksia tapahtuu kokoajan, mutta jotenkin vaan näyttää hassulta. Ei voi mitään.
[/quote]
Elämä jatkuu aina kaiken kauheuden ympärillä. Sama ihminen, joka on menettänyt läheisen onnettomuudessa, voisi hyvin olla kiihtynyt ja surullinen sormuksen menettämisestä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:02"]
Mua ainakin harmitti tuon naisen puolesta. Voisin kuvitella kuinka paljon itseäni surettaisi ja ottaisi päähän, jos olisin mennyt hukkaamaan vaikkapa vihkisormukseni. Onpa täälläkin katkeraa porukkaa, kun saadaan tyydytystä tällaisesta. Myös tuollaiset "öhö öhö oma vika" -tyyppiset kommentit on ihan totaalisen turhia, eihän sitä ole kukaan kyseenalaistanutkaan, että sormuksen katoaminen oli ihan oma moka. Varmaan jokainen joskus kämmää? Tuollaisen korun tunnearvo on mittaamaton, toivottavasti se nyt löytyisi vielä jostakin.
[/quote]
EihMiten se on jonkun oma vika, että toinen on varas?
Jostain syystä tämä "aatelisuus" piti mainita tässä yhteydessä. Liekö keskeistä? Inhottavaa, että sormus varastettu.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:10"]
Näitä kun lukee, ymmärtää paremmin miten on mahdollista, että Neuvostoliitossa saatiin masinoitua aikaan järjetön luokkaviha, joka eteni siihen pisteeseen asti, että lopulta suurtilallisen eli kulakin määritelmän riitti naapureiden silmissä täyttämään se, jolla oli yksi lehmä omistuksessaan, ja näitä ilmiannettiin KGB:ole kansanvihollisina varmaan kuolemaan. Aatelissormuksen omistaminen, se toki on vielä pahempi rikos ihmisyyttä vastaan.
[/quote]
Pakkohan siellä oli ilmiantaa, että sai itse pitää henkikultansa vähän pidempään. Kateus ei näissä tapauksissa varmaan ollut se ensimmäinen motiivi.
Up