Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hävettääkö ketään muuta puhua englantia?

Vierailija
16.12.2021 |

Minä luen ja kirjoitan englantia sujuvasti ja tietenkin ymmärrän sitä kun katson videoita jne jos nyt ei aivan outoja slangisanoja tai murreilmaisuja käytetä. En ole joutunut puhumaan englantia missään muualla kuin ulkomailla.

Nyt pitäisi sitten puhua englantia muutama päivä ja pelkään, että se kuulostaa tankeroenglannilta tai rallienglannilta. Hävettää jo etukäteen! Onko kenelläkään vinkkiä, että kuinka saisin puheeni rennommaksi mutta pystyisin kuitenkin kommunikoimaan asiallisesti?

Hävettääkö muita puhua englantia jos ei ole tottunut puhumaan sitä työnsä puolesta vakituisesti? Ihmiset ovat kyllä aina saaneet selvän siitä, että mitä olen sanonut mutta se on voinut myös saada heidän korvansa kipeiksi. Kuinka pehmentää suomalaista r-kirjainta jos ei ihan amerikaneglantia ole tottunut puhumaan?

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hävettää ja englanti on mulla ollut ihan virallinen työkieli joskus melkein parikymmentä vuotta.  Mutta harvemmin puhuttiin, yleensä meni niin että englanninkielisissä palavereissa vaan kuunneltiin. Ja tietty kirjallinen materiaali ja työmeilit englanniksi, mutta se on eri asia. Oon joutunut pitämään jonkin verran koulutusta etänä englanniksi niin ei kovin hyvin mennyt. Tosin äänsin kyllä paremmin kuin ne intialaiset joita opetin

Vierailija
2/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko ainoa ”tankero” nykyaikana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tiedostaa, että ketään ei haittaa sun aksentti. Ainoa jota se häiritsee, olet sinä itse. 

Englannin ääntämistäsi et mitenkään saa muutettua parissa päivässä. Jos olisit kielellisesti lahjakas niin kykenisit, mutta selvästikin olet ihan perustason kielenoppija, joten turha stressata ja yrittää jotenkin äkkiä oppia jotain, mitä et ole tähän mennessä oppinut.

Neuvoni siis on: mokaa ihan rennosti vaan ja puhu niin rallia kuin suinkin pystyt. Se on ihan jees ja kukaan ei sua siitä hirtä.

Vierailija
4/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole. Ootko sinäkin enemmän matemaattisesti lahjakas?

Vierailija
5/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hävettää ja englanti on mulla ollut ihan virallinen työkieli joskus melkein parikymmentä vuotta.  Mutta harvemmin puhuttiin, yleensä meni niin että englanninkielisissä palavereissa vaan kuunneltiin. Ja tietty kirjallinen materiaali ja työmeilit englanniksi, mutta se on eri asia. Oon joutunut pitämään jonkin verran koulutusta etänä englanniksi niin ei kovin hyvin mennyt. Tosin äänsin kyllä paremmin kuin ne intialaiset joita opetin

Oletko saanut palautetta, että äännät ”kovasti” englantia? Esimerkiksi vaikka sanat breathing tai feather.

Vierailija
6/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumaan oppii puhumalla eikä sillä aksentilla ole väliä kunhan tulee ymmärretyksi.

Oletko koskaan kuullut natiivi enkunpuhujien puhuvan mitään muuta kieltä? Yleensä heillä on todella vahva englantilainen korostus silloin harvoin kun he ylipäätään osaavat edes alkeet jostain muusta kielestä.

Suomalaisessa korostuksella ei ole yhtään mitään hävettävää.

Vierailija
7/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, puhun Mieluiten italiaa.

Vierailija
8/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hävetä yhtään enkä todellakaan puhu edes hyvin.

Vierailija
9/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole. Ootko sinäkin enemmän matemaattisesti lahjakas?

Minulla ei ole ketään Suomessa, jonka kanssa puhua englantia. Muuten minulta onnistuu ihan sujuvasti englanninkielisen tieteellisen kirjallisuuden luku ja aiheista keskustelu alan foorumilla.

Olen joutunut oppimaan matematiikkaa ihan harjoittelemalla. Ihmelapseutta ei minusta löydy.

Vierailija
10/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun olin työyhteyksissä välillä joutunut jutulle intialaisten ja ruotsalaisten kanssa enkuksi niin ei ole hävettänyt enää yhtään. Kehtasin puhua brittien kanssakin sen jälkeen ihan hyvin. Jos et ole natiivi niin saat paljon anteeksi. Ihan rohkeasti vain.

Vierailija
11/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, puhun Mieluiten italiaa.

Suomalaisten onkin helppo puhua italiaa kun molemmissa kielissä on diftongeja. Ajattele nyt sanaa uova, joka saa jonkun muunkielisen kielen solmuun. Sanajärjestys on suomalaiselle Italian vaikein asia.

Vierailija
12/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tiedostaa, että ketään ei haittaa sun aksentti. Ainoa jota se häiritsee, olet sinä itse. 

Englannin ääntämistäsi et mitenkään saa muutettua parissa päivässä. Jos olisit kielellisesti lahjakas niin kykenisit, mutta selvästikin olet ihan perustason kielenoppija, joten turha stressata ja yrittää jotenkin äkkiä oppia jotain, mitä et ole tähän mennessä oppinut.

Neuvoni siis on: mokaa ihan rennosti vaan ja puhu niin rallia kuin suinkin pystyt. Se on ihan jees ja kukaan ei sua siitä hirtä.

Tai hävetttää sitä toista suomalaista joka  kkuullut suosikkinäyttelijänsä sanovat toisella tavalla ja joka ei ymmärrä, että lähes jokainen suomalainen joka ylipäätään osaa yhtään englantia lausuu ja ääntää englantia vähintään hyvimn tai erinomaisesti. - Verrata sopii kuinka moni englanninkielinen pystyy ääntämään suomenkielen sanoja vastaavasti; siis kieltä, joka on aika moista mongerrusta moneen muuhun maailman kieleen verrattuna. Englantikin on siinä rajalla, että onko se oikeastaan vain yksi kieli niin monella tavalla sitä kuulee lausuttavam ja puhuttavan, heidänkin toimestaan, jotka kertovat sen olevan heidän oma äidinkieli  

Vierailija
13/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset tuntuu häpeävän joka asiaa.

Vierailija
14/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mika Häkkinen on asiassa idolini. Häntä pilkattiin ääntämyksestään laajalti Suomessa, vaikka englanninopettajani Lontoossa sanoi hänellä olevan laaja sanavarasto ja hyvä kielioppi. 

Japanilaisellla vaimollani oli paljon enemmän ongelmia ääntämyksen kanssa, vaikka sanavarasto ja kielioppi oli paremmin hallussa. 

Mitäkö halusin sanoa: Vain toinen suomalainen nauraa toisen maaoletetun ääntämykselle. Tosimies tai -nainen ei ikinä.

Vierailija
15/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kun olin työyhteyksissä välillä joutunut jutulle intialaisten ja ruotsalaisten kanssa enkuksi niin ei ole hävettänyt enää yhtään. Kehtasin puhua brittien kanssakin sen jälkeen ihan hyvin. Jos et ole natiivi niin saat paljon anteeksi. Ihan rohkeasti vain.

Britit ovatkin kohteliaita ihmisiä. Näin siis ihan kokemuksen perusteella. He eivät ole ikinä haukkuneet englantiani. Yksi britti siunaili hämmentyneenä kun osasin kirjoittaa englanniksi. Silloin kyllä huvitti. Ajattelin hänen olevan vähemmän koulutettu tapaus.

Vierailija
16/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen puhunut päivittäin töissä englantia jo useamman vuoden. Mielestäni osaan sitä sujuvasti nykyään eikä enää hävetä yhtään. Töissä siis.

Mutta: jos menen ulos ja vaikka ravintolassa pitäisi puhua ihan yksinkertaista englantia tarjoilijan kanssa menen ihan jumiin ja puheeni muuttuu tökkiväksi tankeroenglanniksi. Ja sitten hävettää. En voi tajuta miksi näin käy 😀

Yritä olla miettimättä miltä kuulostat, ei ne muutkaan täydellisesti puhu.

Vierailija
17/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää äkkiä kaivaa Kelan esitteet englanniksi ja lukea niitä ääneen kunnes nukahdan.

Vierailija
18/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hävetä. 😁

Vierailija
19/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perfektionistina minua hävettää se, että vaikka ymmärrän puhuttua ja kirjoitettua englantia yhtä hyvin kuin suomea, mutta puhuessa minulla on typerä suomiaksentti. Ei toki mikään rallienglannin kaltainen supernolous, puhun enkkua keskivertoa selkeästi paremmin, mutta kuitenkin natiivi englanninkielinen kuulee aksentin puheestani selvästi. Ja se ärsyttää minua, koska haluan enkun lausumiseni olevan täysin mahdotonta erottaa natiivipuhujista! Ja tämä estää minua puhumasta enkkua tilanteissa, joissa en ole täysin varma täydellisestä osaamisestani. Aaaaargh! Ärsyttävää.

Vierailija
20/81 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin menossa pitään esitelmää englanniksi, treenasin lukemalla joka päivä ääneen tekstejä nettilehdistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän