Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

liian mustasukkainen?

Vierailija
26.03.2015 |

Olen ensimmäisessä parisuhteessani ja mieheltä on alkanut tulla erilaisia signaaleja, joiden normaalisuudesta en ole varma. Esimerkiksi jos lähden ystävieni kanssa viettämään iltaa, mies saattaa suuttua ja uhkailla erolla. Ei ole väliä olenko baarissa vai ystävän luona leffaillassa. Myös jos puhumme puhelimessa ja sanon ohimennen vaikka moikat vastaantulevalla tuttavalle mies möksähtää ja on kiukkuinen loppupuhelun ajan. Mielestäni miehen käytös on loukkaavaa ja tunnen välillä, että vapauksiani riistettäisiin. Olen sanonut miehelle asiasta, mutta hän vain sivuttaa pointtini ja alkaa riidellä, vaikka itse haluaisin selvittää asian järkevästi. Olen 19 ja mies 25. Seurustelleet olemme kaksi vuotta ja tuntuu, että miehen käytös vain pahenee kokoajan. Voiko tämmöisen kanssa elää tai voiko mies muuttua?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:48"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:42"]

Mies rupesi kiukuttelemaan viikonlopusta. Laitoin nätin viestin, missä sanoin rakastavani eikä pettäminen yms tulisi mieleenkään ja ettei ole syytä mustasukkaisuudelle. Vastauksena tuli, että sama kuin vaihdat miestä samointein ja ei kiinnosta puhua mulle enää. Ärsyttää miehen lapsellinen käytös, en jakaisi yhtään enää tallaista. Lisäksi hävettää. Tuntuu että aiheutan omalla käytökselläni tämän ja että kaikki olisi minun syytäni, vaikka tiedän ettei niin ole. Ap

[/quote]

Kyttäävä ja kontrolloiva ihminen pyrkii juuri tuohon, eli saamaan toisen ihmisen tuntemaan syyllisyyttä (vieläpä täysin aiheettomasti), vaikka itse on se pahis tässä tapauksessa. 

Vaikutat selvästi fiksulta ja ajattelevalta nuorelta ihmiseltä, ja näiden tekstien perusteella ansaitset parempaa kohtelua.

[/quote]

Niinpä! Emme elä missään Afganistanissa, jossa miehellä on oikeus sanella, että missä, milloin ja kenen kanssa nainen saa liikkua.

Vierailija
2/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei täällä tismalleen samanlainen tilanne! Viimeisimmällä kerralla mies uhkasi erolla, sanoi ettei kiinnosta kattoo mua enää jos näen vanhoja kavereitani. Minä sitten myönnyin hänen tahtoonsa, koska haluaisin yrittää korjata ja selvittää hänen käytöstään. Muuten elämämme ja suhteemme on tosi hyvä, paitsi tämä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde vielä kun voit. Mustasukkaisuus on suhteen syöpä. Terveessä parisuhteessa toiselle annetaan tilaa ja löytyy keskinäistä luottamusta.

Vierailija
4/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:55"]Hei täällä tismalleen samanlainen tilanne! Viimeisimmällä kerralla mies uhkasi erolla, sanoi ettei kiinnosta kattoo mua enää jos näen vanhoja kavereitani. Minä sitten myönnyin hänen tahtoonsa, koska haluaisin yrittää korjata ja selvittää hänen käytöstään. Muuten elämämme ja suhteemme on tosi hyvä, paitsi tämä...
[/quote]
Minäkin olen lopettanut yhteyden muutamaan ystävään ja jopa norjalaiseen tuntemattomaan poikaan, kenen kanssa oli mukava keskustella. Poika oli siis ihastunut parhaaseen ystävääni ja puhuimme hänestä fbssä. Mies veti siitä hirveät raivokohtaukset ja sanoi haluavansa 3kk tauon, jotta opin virheistäni. No lopetin viestittelyn ja vältyttiin tauolta Ap

Vierailija
5/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ap omat viestisi täältä ja mieti haluatko sellaista parisuhdetta, joka sinulla nyt on. On varmasti vielä paljon asioita, joita et ole tuonut julki tässä keskustelussa. Miehesi suhtautuminen sinuun ei ole terve. Voimia sinulle, tuon täytyy olla raskasta <3

Vierailija
6/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuo ei tule muuttumaan paremmaksi, päinvastoin. Usko minua, tiedän mistä puhun. :( Jos yhtään arvostat itseäsi, lähdet.

Mies ei selvästikään rakasta eikä arvosta sinua, kun kerran jokainen poikkipuolinen sana saa hänet uhkailemaan erolla. Tuollaisia uhkailuja ei kannata kuunnella, sillä ne eivät tule loppumaan vaikka matelisit kynnysmattona - ja ennemin tai myöhemmin niin teetkin, jos jatkat hänen kanssaan.

Vierailija
7/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:55"]

Hei täällä tismalleen samanlainen tilanne! Viimeisimmällä kerralla mies uhkasi erolla, sanoi ettei kiinnosta kattoo mua enää jos näen vanhoja kavereitani. Minä sitten myönnyin hänen tahtoonsa, koska haluaisin yrittää korjata ja selvittää hänen käytöstään. Muuten elämämme ja suhteemme on tosi hyvä, paitsi tämä...

[/quote]

Tapaako mies omia ystäviään, onko hänellä omia menoja?

Parisuhden on kahden kauppa, ja jos sinä olet joutunut eroamisen uhalla luopumaan ystävistäsi, niin eikö sitten olisi reilua, että myös miehesi tekisi niin? Miksi parisuhteessa toisella osapuolella on oikeus sanella, mitä toinen saa tehdä ja kenen kanssa? Ja miksi toisen osapuolen täytyy kiltisti totella tätä?

Sairasta.

Vierailija
8/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, inhottavaa.. Tiedän että ainakaan näin ei voi jatkaa, mutta mitenhän saisi muutettua toisen käytöstä? Aina kun asian ottaa esille, tulee jonkinlainen riita ja sitten minä olen taas se joka aloitti ja syyllisti. Niinkuin joku sanoikin, niin hän saa kaiken tuntumaan minun syyltäni. Erotakkaan en todellakaan haluaisi, mutta se on kohta ainoa vaihtoehto.. :/ 25

Vierailija
9/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:55"]

[/quote]

Tapaako mies omia ystäviään, onko hänellä omia menoja?

Parisuhden on kahden kauppa, ja jos sinä olet joutunut eroamisen uhalla luopumaan ystävistäsi, niin eikö sitten olisi reilua, että myös miehesi tekisi niin? Miksi parisuhteessa toisella osapuolella on oikeus sanella, mitä toinen saa tehdä ja kenen kanssa? Ja miksi toisen osapuolen täytyy kiltisti totella tätä?

Sairasta.
[/quote]
Miehellä on kavereita joita näkee koulussa. Asutaan eripaikkakunnilla siis. Täällä mun luona nähdään sen kavereita usein yhdessä, vaikken niin välitäkään heidän seurastaan. Olen joskus myös omilla menoillani kun mies on kavereidensa kanssa, tällöin ei riitoja ole Ap

Vierailija
10/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet säälittävä tossu jos jäät tuohon paskasuhteeseen.

Vierailija
11/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 17:18"]Olet säälittävä tossu jos jäät tuohon paskasuhteeseen.
[/quote]
Enkä ole. Haluan vain saada tämän käytöksen loppumaan mieheltä Ap

Vierailija
13/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miehesi on luultavasti epävarma itsestään. Pystytkö keskustelemaan rauhallisesti ja rakentavasti hänen kanssaan asiasta? Tai millaisia muut riitanne ovat, syyllistääkö hän sinua muissakin asioissa?

Vierailija
14/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku alistuu tuollaiseksi kynnysmatoksi, että peruu menonsa ja lopettaa elämisen vain, koska toinen haluaa kontrolloida? Tuohan on sairasta.

Vierailija
15/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 17:18"]Olet säälittävä tossu jos jäät tuohon paskasuhteeseen.
[/quote]
Enkä ole. Haluan vain saada tämän käytöksen loppumaan mieheltä Ap
[/quote]

Tuskin loppuu. Ja minunkin mielestäni on säälittävää alistua kohtaloonsa ja jäädä toisen kontrolloitavaksi, vieläpä suostua 'ehtoihin' ja elää elämäänsä jonkun toisen säännöillä. Aikuinen ihminen luo itse omat sääntönsä ja rajansa, tuossahan toista kohdellaan kuin lasta.

Vierailija
16/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 17:10"]Voi, inhottavaa.. Tiedän että ainakaan näin ei voi jatkaa, mutta mitenhän saisi muutettua toisen käytöstä? Aina kun asian ottaa esille, tulee jonkinlainen riita ja sitten minä olen taas se joka aloitti ja syyllisti. Niinkuin joku sanoikin, niin hän saa kaiken tuntumaan minun syyltäni. Erotakkaan en todellakaan haluaisi, mutta se on kohta ainoa vaihtoehto.. :/ 25
[/quote]
Sekin on sitä kontrollointia. Että käännetään asia ylösalaisin, sinun syyksi.

Vierailija
17/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi harrastaa henkistä väkivaltaa. Hän kiristää sinua henkisesti, kun uhkailee erolla. Et ole säälittävä, vaan vahva ihminen kun harkitset eroa. On helppoa tuomita joku säälittäväksi, jos ei ole itse kokenut vastaavaa. Olen kerran joutunut yhden mielestäni "ei normaalin" ihmisen henkisen väkivallan uhriksi eikä tämän jättäminen ollut helppoa, kun siitä ihmisestä kuitenkin välitti ja hänessä oli hyvääkin. Myöhemmin tosin päättelin, että se kaikki hyvä taisi olla suurimmaksi osaksi teeskentelyä. Kun hän ilkeili, hän sen jälkeen hyvitteli, että en lähtisi pois. Patologinen mustasukkaisuus pahenee yleensä iän myötä. Jos otat eron puheeksi ja mies uhkailee itsemurhalla, kannattaa erota. Hän ei ole silloin ihan normaali, ja nykyinen henkinen väkivalta voi muuttua fyysikseksi myöhemmin suhteessa. Vaikka sitä nyt olisikin vaikea uskoa, jos mitään sen suuntaista ei ole tapahtunut. Itseäni pelottaisi noin mustasukkainen mies niin paljon, että yrittäisin jättää hänet jotenkin pehmeästi. Raivokohtaukset eivät lupaa hyvää. Jos mies haluaa parantua mustasukkaisuudesta ja suostuu terapiaan, ehkä sen kortin voisi katsoa. Mutta jos miehessä ei ole omasta mielestään vikaa, ei hän myöskään tule koskaan paranemaan. Olet nuori ja sinulla on aikaa löytää joku oikeasti ihana mies, jonka itsetunto on niin vahva, että antaa sinun elää elämääsi yrittämättä kontrolloida.  

Vierailija
18/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pikeesti eroa. Mä olin kaks vuotta suhteessa jossa oli just tommosta,mut mun mies kontrolloi aivan kaikkea vaatteista kavereihin ja seksiin asti. Sit tuli mukaa väkivalta. Kotoota ei voinu poistua ku avain vietii .. kännykkää etkä nettii voinu käyttää ku mies vei ne aina työpäivän ajaks mukaansa. Sä et haluu tommosta suhdetta itelles.

Vierailija
19/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on kerran puhut itsemurhasta kun olin kavereideni kanssa helsingissä. Asiaa ei puitu jälkeenpäin kun mies ei oikein suostunut puhumaan ja olin nyt itsekin unohtanut sen. En jotenkin suostu hyväksymään, että juuri minun mieheni olisi tuollainen sairaallollisen mustasukkainen. Yritän pitää kiinni suhteemme alkuajoista, jolloin kaikki oli hyvin (kun ei tuntenut toista). Samalla hävettää ja kyseen alaistan jopa omaa mielenterveyttä, mitä jos keksin tai tulkitsen vain väärin miehen väittämät? Ap

Vierailija
20/52 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika