Miksi sairaanhoitajaliitto vastustaa lähihoitajien kouluttamista rokottamiseen?
Nyt on kiire ja on todella tärkeää saada kolmannet koronarokotteet kansalaisille. Jos lähihoitajalle annetaan koulutus, monella onkin lisäkoulutus jo lihaksensisäiseen pistokseen lääkkeiden suhteen, minkä vuoksi sairaanhoitajaliitto kokee asian ongelmaksi?
Kokevatko he että lähihoitaja astuu heidän reviirilleen?
Kommentit (206)
Vähän sama asia olisi kun kysyttäis minkä helvetin takia sairaanhoitaja ei voi toimia lääkärinä? 1,5 vuotta vähemmän kestää sairaanhoitaja koulutus vs perus lääkäri tutkinto on 5vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitsu kun hoitsu - onko noillakin muka jotkut omat kastit? Lääkärit on lääkäreitä ja sitten on hoitsutyttöjä tekemässä ne kaikki tylsät rutiinihommat.
Ihon pyyhkäisy desinfiointiaineella ja ruuttaa aineet olkavarteen. Ei tarvitse edes suoneen osua, niin mikä tuossa nyt on niin kamalan vaikeaa? Taitaa annostuskin olla vakio kaikille.
Pitäisi osua lihakseen koronarokotus. Lähihoitaja ei välttämättä tiedä, missä se lihas siellä kädessä on.
Mutta, asiaa sääntelee rokotusasetus (149/2017) ja Covid-19-rokotuksista annettu asetus (STM/2021/66). Noita pitäisi muuttaa, mikä toki on mahdollista.
Noin yleisesti covid rokotteeseen antajalta vaaditaan
- tutkinto, jonka asetus määrää (lääkäri, terveydenhoitaja, sairaanhoitaja, kätilö, hammaslääkäri, tai em. tutkintoihin opiskeleva)
- rokotusosaamisen perusteet (2 op) suorittuna
- näyttötutkinto rokotuksesta suoritettuna
- rokotuslupa työnantajalta
Sitten tulee vastaan käytetty tietojärjestelmä ja sen oikeudet, eli kuka saa kirjata sinne rokotuksia. Rokottajalle on oltava mahdollista antaa rokotuksen kirjausoikeus.
Minä sain SH paperit 1996, ei ole mitään edellämainituista kursseista. Rokotuksia on pistänyt satoja.
Kannattaisi oikeasti selvittää asiaa. Jos jotain sattuu, tulee isoja ongelmia.
https://www.tehy.fi/fi/tyoelamaopas/koulutus-ja-osaaminen/kuka-saa-roko…
Kuka vaanhan voi tehdä mitä vaan, vaikka jakaa lääkkeitä ilman lääkelupia (mihin tuo rokottaminen ilman rokotuslupaa rinnastetaan), mutta jos jotain sattuu tai jää muuten kiinni, voi olla ura katkolla ihan oikeasti ja oikeuskin kutsua (vrt. valelääkäri).
Olen koulutettu sairaanhoitaja. Vain laillistettu terveydenhuollon ammattilainen saa rokottaa koulutuksen käyneenä.
Vai sopiiko sinulle, että määrätään laki, että minä voin tehdä sinun töitäsi puolet vähemmällä koulutuksella tai jopa ilman sitä?
Vierailija kirjoitti:
Lääkintäalikessuna katselin hommaa minuutin. Siinä "koulutus".
Samana päivänä rokotin kymmeniä, varusmiesaikana satoja.
Että semmoinen "koulutus" siihen tarvitaan.
Teit työtä itsenäisesti, vai olit vaan lääkärin apulaisena? Siinä se pikku ero, että se lääkäri oli rokottamisesta oikeasti vastuussa ja valvomassa/kirjaamassa yms.. Se että sinä tökkäsit piikin ei ole tässä tarkoitettua "rokottamista", vaan siihen kuuluu koko prosessi.
Nyt puhutaan siitä, että ihan yksin tekee rokottamista. Sitä et varmasti intissä tehnyt.
Onko ok, jos assistentti tulee istumaan toimitusjohtajan pallille? Vaikka koulutusta ei olekaan tai saa tuohon tehtävään parin tunnin koulutuksen.
Jos tuo sopii, niin silloinhan asia on pihvi.
No, kerronpa hyvä esimerkin kuinka hyvin koulutus on mennyt perille terveydenhoitajalla ja lääkärillä:
-ensiksikin, olen vanhan koulutuksen saanut perushoitaja, ja meille opetettiin että lääkkeen antajalla on vastuu tarkistaa pistämänsä lääke, ja sen vahvuus ja määrä. Eli aina tarkistetaan paljonko ruiskuun on vedetty ja mitä, ja kenelle pistetään.
-lapselleni pistettiin 10x liian suuri annos rokotetta vauvana. Sen rokotteen terkka veti ruiskuun ja lääkäri pisti.
- Terkkari teki ison virheen ja lääkäri joka pisti vaan muttei tarkistanut.
Itse perushoitajana en olisi tehnyt, olisin tarkistanut moneen kertaan että tulee oikein. Mutta kun on niin ylimielinen ja olevinaan viisas niin tekee just tuollaisia virheitä!
Joku jo kirjoittikin että suomessa täytyy joka tehtävään olla koulutus ja silti tuntuu että kansa vaan tyhmenee.
Olisi sairaanhoitajien kannalta ikävää jos lähihoitajat saisivat uusia työmahdollisuuksia rokotteiden jakelun piirissä
Erittäin hyviä työsopumuksia ympäri suomea, mukavalla palkalla tietenkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitsu kun hoitsu - onko noillakin muka jotkut omat kastit? Lääkärit on lääkäreitä ja sitten on hoitsutyttöjä tekemässä ne kaikki tylsät rutiinihommat.
Ihon pyyhkäisy desinfiointiaineella ja ruuttaa aineet olkavarteen. Ei tarvitse edes suoneen osua, niin mikä tuossa nyt on niin kamalan vaikeaa? Taitaa annostuskin olla vakio kaikille.
Pitäisi osua lihakseen koronarokotus. Lähihoitaja ei välttämättä tiedä, missä se lihas siellä kädessä on.
Mutta, asiaa sääntelee rokotusasetus (149/2017) ja Covid-19-rokotuksista annettu asetus (STM/2021/66). Noita pitäisi muuttaa, mikä toki on mahdollista.
- tutkinto, jonka asetus määrää (lääkäri, terveydenhoitaja, sairaanhoitaja, kätilö, hammaslääkäri, tai em. tutkintoihin opiskeleva)
Sitten tulee vastaan käytetty tietojärjestelmä ja sen oikeudet, eli kuka saa kirjata sinne rokotuksia. Rokottajalle on oltava mahdollista antaa rokotuksen kirjausoikeus.
Minä sain SH paperit 1996, ei ole mitään edellämainituista kursseista. Rokotuksia on pistänyt satoja.
Kuka vaanhan voi tehdä mitä vaan, vaikka jakaa lääkkeitä ilman lääkelupia (mihin tuo rokottaminen ilman rokotuslupaa rinnastetaan), mutta jos jotain sattuu tai jää muuten kiinni, voi olla ura katkolla ihan oikeasti ja oikeuskin kutsua (vrt. valelääkäri).
Sinun mielestäsikö SH joka ottaa työkseen verikokeita, ei voi antaa rokotetta?
Varmaan osa lähihoitajista pystyisikin rokottamaan oikein ja vastuullisesti.
Itse olen sairaanhoitaja ja vaikka välillä oli kiire rokotetteita pistettäessä niin silti aina tarkistin ensinnäkin asiakkaan perustietoja, onko mitään estettä rokottamiselle, onko aiemmista rokotuksesta tullut mitään oireita, onko allergioita jne.
Lisäksi ennen esim influenssarokotusten alkamista tarkistin pakkausselosteet, toimenpiteet anafylaktisen reaktion sattuessa ( annoin rokotteita kotona kotihoidossa jolloin ei edes työparia) . Joka kerta ennen keikalle lähtöä tarkistin että tarvittavat välineet ovat saatavilla ja käyttökuntoiset,esim päiväykset kunnossa.
Tämän lisäksi kirjaaminen ja asiakkaan ohjaaminen olivat tärkeitä.
Rokottamisessa on paljon huolehdittava ja muistettavia asioita, kaikista ei siihen ole eikä kyseessä ole pelkästään se, että osaa pistää oikein.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan osa lähihoitajista pystyisikin rokottamaan oikein ja vastuullisesti.
Itse olen sairaanhoitaja ja vaikka välillä oli kiire rokotetteita pistettäessä niin silti aina tarkistin ensinnäkin asiakkaan perustietoja, onko mitään estettä rokottamiselle, onko aiemmista rokotuksesta tullut mitään oireita, onko allergioita jne.
Lisäksi ennen esim influenssarokotusten alkamista tarkistin pakkausselosteet, toimenpiteet anafylaktisen reaktion sattuessa ( annoin rokotteita kotona kotihoidossa jolloin ei edes työparia) . Joka kerta ennen keikalle lähtöä tarkistin että tarvittavat välineet ovat saatavilla ja käyttökuntoiset,esim päiväykset kunnossa.
Tämän lisäksi kirjaaminen ja asiakkaan ohjaaminen olivat tärkeitä.
Rokottamisessa on paljon huolehdittava ja muistettavia asioita, kaikista ei siihen ole eikä kyseessä ole pelkästään se, että osaa pistää oikein.
Nuita anafylaktisia tulee, oli kuka tahansa pistämässä
ja nämä rokote-jakelijat toimivat ryhmissä joissa on aina sairaanhoitajia ja usein lääkäreitäkin mukana , jos tulee se ensiaputilanne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun mielestäsikö SH joka ottaa työkseen verikokeita, ei voi antaa rokotetta?
Jos ei ole rokotuslupaa työnantajalta, niin ei.
Rokotusasetuksesta, pykälä 6:
"Lääkäri vastaa rokotustoiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta. Rokotuksen pistoksena saa antaa vain lääkäri tai asianmukaisen rokotuskoulutuksen saanut sairaanhoitaja, terveydenhoitaja tai kätilö."
Tuolla yllä kirjoitettiinkin jo, mitä pidetään tuona rokotuskoulutuksena nykyään (se 2op kurssi ja näyttökoe suoritettuna).
Kuka oikeasti suostuisi jonkun lähärin piikittämäksi?
Se itse pistäminen ei tässä ole varmasti mikään "ongelma" vaan mielestäni helpoin osuus.
En kannata. Ei se palkassa kuitenkaan näy. Miksi kannattaisi tehdä tai opiskella yhtään mitään ylimääräistä. Haluaisin itse tehdä ihan yksinkertaista perustyötä. Se on parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on niin olevinaan parempia.
Kyllä sairaanhoitaja on korkeakoulutettu toisin kuin lähihoitaja.
Sairaanhoitajalla on pätevyys mm. huolehtia iv-lääkityksestä ja nesteytyksestä.
Ei lähihoitajasta koskaan tule sairaanhoitajaa, jos hän saa lisäkoulutuksen rokottamiseen.
Sen suhteen en ymmärrä, minkä vuoksi sairaanhoitajaliitto vastustaa tätä asiaa.
Sen verran korjaan, että i.v ja i.m on kaksi eri asiaa.
Lähihoitajille opetetaan s.c sekä i.m pistokset. Rokotus on i.m pistos eli lihakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin.. Lähihoitajan opinnoissa kuitenkin harjoitellaan sitä pistämistä ihan oikeaan ihmiseen, samalla opetellaan aseptiikka liittyen toimenpiteeseen. Kertauskoulutusta vaan ja hommiin. Itse ainakin voisin lähihoitajana mennä pistämään jos vaan annettaisi.
"Aseptiikka." Siitähän tässä varmaan ollaankin huolissaan. On siinä rokottamisessa vhän muutakin tietämistä.
Niinpä. Nämä, jotka täällä jauhavat eivät selvästikkään tiedä, että mitä pitää osata,ja mistä on vastuussa. Olen nähnyt niin monta kertaa tämän- kiva kiva joo, joo, ihana, mä haluan, mutta sitten kun selviää se vastuu, niin haluaminen loppuu siihen.
Aseptiikka on kaiken a ja o. Olen nähnyt eräänkin sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan pyyhkivän pistoalueen moneen kertaan. Pistoalue kontaminoituu ja pistoalueesta pääsee "pöpöt" elimistöön. Pistoalue pyyhitään vain kerran. Edes kaikki labrahoitajat eivät tätä ymmärrä. En koskaan anna pistää itseäni mikäli pyyhitään alue enemmän kuin kerran. Pistäjä joutuu aloittamaan alusta.
Lähihoitaja vaan oon.
Kenen antaiisit rokottaa itsesi näistä:
Lähihoitaja
sairaanhoitaja
läääkäri
ylilääkäri
"Kenen antaiisit rokottaa itsesi näistä:"
Sitä on vaikea sanoa. Itse joudun joka kerta esimerkiksi pyytämään pitempää neulaa kun olen isokokoinen ja ylipainoinen. Aina haluavat pistää pienellä neulalla ja rokote jää ihon alle kirvelemään.
Ei oikein ole täyttä luottamusta touhuun.
Lääkintäalikessuna katselin hommaa minuutin. Siinä "koulutus".
Samana päivänä rokotin kymmeniä, varusmiesaikana satoja.
Että semmoinen "koulutus" siihen tarvitaan.