Miksi sairaanhoitajaliitto vastustaa lähihoitajien kouluttamista rokottamiseen?
Nyt on kiire ja on todella tärkeää saada kolmannet koronarokotteet kansalaisille. Jos lähihoitajalle annetaan koulutus, monella onkin lisäkoulutus jo lihaksensisäiseen pistokseen lääkkeiden suhteen, minkä vuoksi sairaanhoitajaliitto kokee asian ongelmaksi?
Kokevatko he että lähihoitaja astuu heidän reviirilleen?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokottamisesta on maksettu korkeitakin tuntipalkkoja henkilökunnan saatavuuden vuoksi. Jos lähihoitajia aletaan kouluttaa niin hoitajia on helpompi saada. Rahan takia vastustetaan.
Ja muka niin sankareita ollaan tässä hankalassa tilanteessa... paskanmarjat raha määrittelee kaiken. Mkkään yhteisvastuu ei kiinnosta oikeasti pätkääkään
Ketä nykyään kiinnostaa ottaa vastuuta edes itsestään saati sitten muista. Miten itse hoidat yhteisvastuusi?
Minä teen tärkeää työtä ihan ilmaiseksi oman työni lisäksi. Autan ihmisiä suurien kriisien keskellä. Eikä mene sinun pussistasi tähän senttiäkään.
Ole hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokottamisesta on maksettu korkeitakin tuntipalkkoja henkilökunnan saatavuuden vuoksi. Jos lähihoitajia aletaan kouluttaa niin hoitajia on helpompi saada. Rahan takia vastustetaan.
Ja muka niin sankareita ollaan tässä hankalassa tilanteessa... paskanmarjat raha määrittelee kaiken. Mkkään yhteisvastuu ei kiinnosta oikeasti pätkääkään
Ketä nykyään kiinnostaa ottaa vastuuta edes itsestään saati sitten muista. Miten itse hoidat yhteisvastuusi?
Minä teen tärkeää työtä ihan ilmaiseksi oman työni lisäksi. Autan ihmisiä suurien kriisien keskellä. Eikä mene sinun pussistasi tähän senttiäkään.
Ole hyvä!
Tosi hienoa. Mihin niitä palkattuja hoitajia sitten tarvitaan. Kuka siihen haluaa verorahoja käyttää kun sen voi tehdä vapaaehtoistyönä.
Meillä lähihoitajat pistävät injektioita lihakseen päivittäin. Yksikössä on sairaanhoitajia, mutta he eivät halua ottaa näitä vastuualueekseen. En minäkään ottaisi, jos ei olisi pakko. Kyse mt-asiakkaista. Rokotteita en haluaisi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä!
Tosi hienoa. Mihin niitä palkattuja hoitajia sitten tarvitaan. Kuka siihen haluaa verorahoja käyttää kun sen voi tehdä vapaaehtoistyönä.
Vastasin vain kysymykseesi siitä, mitä minä teen. Älä vääristele asioita.
Pointtini oli se, että eipä ne sairaanhoitajat ole yhtään sen hienompia ja parempia ihmisiä: oma selustaa vahtivat. Voidaan se hehkutus lopettaa. Oma napa on kaikkein tärkein. Jos olisin itse hoitaja, en kehtaisi ottaa vastaan näitä suitsutuksia ja taputuksia ja ties mitä.. Tekopyhää toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä!
Vastasin vain kysymykseesi siitä, mitä minä teen. Älä vääristele asioita.
Pointtini oli se, että eipä ne sairaanhoitajat ole yhtään sen hienompia ja parempia ihmisiä: oma selustaa vahtivat. Voidaan se hehkutus lopettaa. Oma napa on kaikkein tärkein. Jos olisin itse hoitaja, en kehtaisi ottaa vastaan näitä suitsutuksia ja taputuksia ja ties mitä.. Tekopyhää toimintaa.
Mä ole ihan samaa mieltä. Kaikki hoitajien kouluttaminen voidaan lopettaa heti. Ja vähintään puolet hoitajista irtisanoa vaikka huomenna. On ne sen verran omahyväistä sakkia.
Muutoksia vastustetaan koska pelätään oman aseman heikkenemistä. Eivät lähihoitajatkaan tykkää jos esim avustaja tekee kaikki työt halvemmalla. Palkkoja voidaan polkea ja vähemmän koulutettu vie työt. Se on ymmärrettävää. Ei ole sairaanhoitajallekaan kiva jos on opiskellut 3,5v enemmän ja joku muu tekee niitä tehtäviä, jotka aiemmin ovat erottaneet ammatit toisistaan. Ei ole itse enää niin tarpeellinen esim koronarokotuksissa.
Hoitsu kun hoitsu - onko noillakin muka jotkut omat kastit? Lääkärit on lääkäreitä ja sitten on hoitsutyttöjä tekemässä ne kaikki tylsät rutiinihommat.
Ihon pyyhkäisy desinfiointiaineella ja ruuttaa aineet olkavarteen. Ei tarvitse edes suoneen osua, niin mikä tuossa nyt on niin kamalan vaikeaa? Taitaa annostuskin olla vakio kaikille.
Rokottamisessa itse pistos on helpoin osuus.
On ymmärrettävä allergioiden merkitys annettavaan rokotukseen (kanamuna, jne). Sisältääkö rokote eläviä viruksen osia, joka vaikuttaa saako kyseiselle potilaalle sitä antaa, riippuen hänen perussairaudestaan tai lääkityksestään. Vaikuttaa jo pelkästään siihen saako ihoa desinfektioida ennen rokottamista, ettei tuhoa rokotteen "viruksia". Siinä nyt äkkiseltään.
Lisänä anafylaktianhoito ym, mutta tämäkin helppo osuus teknisesti oppia.
Vierailija kirjoitti:
Listassa asioita, mitkä kaikki pitää rokottamiseen osata ja miksei noin vain lähihoitajaa pysty siihen kouluttamaan, oli myös "kirjaaminen". Pitävät kai lähäreitä niin tyhmänä, etteivät osaa noudattaa jotain yhden sivun ohjetta mitä standarditekstiä rokotuksesta kirjataan potilastietojärjestelmään.
Lähärillä ei ole oikeuksia kirjata tuollaisia? Systeemin muuttaminen on iso homma?
On monia asioita, joita saa kirjata vain lääkäri, ja sairaanhoitajakin pyytää lääkäriä hoitamaan kirjauksen.
Eiköhän siihen ole ihan hyvä syy, miksi kukakin saa jotain tehdä, ja toinen ei. Jos ei ole, silloinhan tuo on vaan kiusantekoa. Siis se, että nykyään sairaanhoitaja (suoritettuaan lupatutkinnot yms.) saa rokottaa, mutta lähihoitaja tai hoiva-avustaja ei.
Vierailija kirjoitti:
On ymmärrettävä allergioiden merkitys annettavaan rokotukseen (kanamuna, jne). Sisältääkö rokote eläviä viruksen osia, joka vaikuttaa saako kyseiselle potilaalle sitä antaa, riippuen hänen perussairaudestaan tai lääkityksestään. Vaikuttaa jo pelkästään siihen saako ihoa desinfektioida ennen rokottamista, ettei tuhoa rokotteen "viruksia". Siinä nyt äkkiseltään.
Näitä anafylaktisia reaktioita on ollut suomessa satoja. rokoteallergioita on myös tullut ilmi pistoksen jälkeen., Nämä oireet ovat tulleet lääkärin tai kokeneen hoitajan antaman pistoksen jälkeen. Miksi vaadit erikoisosaamista lähihoitajilta, mutta et vaadi sitä sairaanhoitajilta ja lääkäreiltä?
Eikös se Nohynek jo kysynyt, että mihin on kiire. Omikron on jo Suomessa, ja ihmisillä on kaksi rokotetta. Toistaiseksi kolmannen rokotouksen ajankohtaa ei ole aikaistettu virallisissa ohjeistuksissa. Mihin on kiire....
Ja jos sairaanhoitajaliitto vastustaa, niin se johtuu siitä, että näin annettaisiin lähihoitajille jotain sellaista, joka nykyään kuuluu vain sairaanhoitajille ja siinä samalla annetaan lähihoitajille mahdollisuus vaatia palkanlisää. Sairaanhoitajathan itse ovat jokaisesta uudesta tehtävästä vaatimassa palkanlisää: Emme ala kirjoittaa reseptejä ellemme saa palkanlisää. Emme tee sitä ja tätä ellei tule lisää palkkaa.
Siksi.
Rokottaminen on opetettavissa kenelle tahansa, saati lähihoitajalle, ihan lyhyellä kurssilla. T: sairaanhoitajaopiskelija, loppuvaiheessa
Vierailija kirjoitti:
Hoitsu kun hoitsu - onko noillakin muka jotkut omat kastit? Lääkärit on lääkäreitä ja sitten on hoitsutyttöjä tekemässä ne kaikki tylsät rutiinihommat.
Ihon pyyhkäisy desinfiointiaineella ja ruuttaa aineet olkavarteen. Ei tarvitse edes suoneen osua, niin mikä tuossa nyt on niin kamalan vaikeaa? Taitaa annostuskin olla vakio kaikille.
Pitäisi osua lihakseen koronarokotus. Lähihoitaja ei välttämättä tiedä, missä se lihas siellä kädessä on.
Mutta, asiaa sääntelee rokotusasetus (149/2017) ja Covid-19-rokotuksista annettu asetus (STM/2021/66). Noita pitäisi muuttaa, mikä toki on mahdollista.
Noin yleisesti covid rokotteeseen antajalta vaaditaan
- tutkinto, jonka asetus määrää (lääkäri, terveydenhoitaja, sairaanhoitaja, kätilö, hammaslääkäri, tai em. tutkintoihin opiskeleva)
- rokotusosaamisen perusteet (2 op) suorittuna
- näyttötutkinto rokotuksesta suoritettuna
- rokotuslupa työnantajalta
Sitten tulee vastaan käytetty tietojärjestelmä ja sen oikeudet, eli kuka saa kirjata sinne rokotuksia. Rokottajalle on oltava mahdollista antaa rokotuksen kirjausoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se selvää, etgä
Näitä anafylaktisia reaktioita on ollut suomessa satoja. rokoteallergioita on myös tullut ilmi pistoksen jälkeen., Nämä oireet ovat tulleet lääkärin tai kokeneen hoitajan antaman pistoksen jälkeen. Miksi vaadit erikoisosaamista lähihoitajilta, mutta et vaadi sitä sairaanhoitajilta ja lääkäreiltä?
Tietysti jokainen tajuaa, että kaikilta rokottajilta vaaditaan ensiapuvalmius. Ei sitä tarvitse erikseen korostaa ainakin pitemmin koulutetuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi osua lihakseen koronarokotus. Lähihoitaja ei välttämättä tiedä, missä se lihas siellä kädessä on.
Mutta, asiaa sääntelee rokotusasetus (149/2017) ja Covid-19-rokotuksista annettu asetus (STM/2021/66). Noita pitäisi muuttaa, mikä toki on mahdollista.
Noin yleisesti covid rokotteeseen antajalta vaaditaan
- tutkinto, jonka asetus määrää (lääkäri, terveydenhoitaja, sairaanhoitaja, kätilö, hammaslääkäri, tai em. tutkintoihin opiskeleva)
- rokotusosaamisen perusteet (2 op) suorittuna
- näyttötutkinto rokotuksesta suoritettuna
- rokotuslupa työnantajalta
Sitten tulee vastaan käytetty tietojärjestelmä ja sen oikeudet, eli kuka saa kirjata sinne rokotuksia. Rokottajalle on oltava mahdollista antaa rokotuksen kirjausoikeus.
Minä sain SH paperit 1996, ei ole mitään edellämainituista kursseista. Rokotuksia on pistänyt satoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se selvää, etgä
Tietysti jokainen tajuaa, että kaikilta rokottajilta vaaditaan ensiapuvalmius. Ei sitä tarvitse erikseen korostaa ainakin pitemmin koulutetuilla.
Ok, eli juttu vaihtui toiseen
Nyt onkin uusi syy (eikä sekään pätevä)
Sairaanhoitajat pelkäävät, että mitäs jos tajutaankin, ettei se piikin pistäminen olekaan rakettitiedettä. :D
Nykyään ihan yksinkertaisiinkin hommiin täytyy olla korkeakoulutus.
Jätän tän vain tähän: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8ae202a8-85a2-4f71-8b25-64ef5d564853…;
(kansakoulupohjalta Tampellan tehtaan laboratorion laaduntarkkailijaksi).
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat pelkäävät, että mitäs jos tajutaankin, ettei se piikin pistäminen olekaan rakettitiedettä. :D
Nykyään ihan yksinkertaisiinkin hommiin täytyy olla korkeakoulutus.
Jätän tän vain tähän: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8ae202a8-85a2-4f71-8b25-64ef5d564853…;
(kansakoulupohjalta Tampellan tehtaan laboratorion laaduntarkkailijaksi).
Jaah... Toivottavasti on sen verran fiksuja lähihoitajia, että vaativat tästä sairaanhoitajan duunista myös sairaanhoitajan palkan. Tai ainakin jonkun lisän palkkaansa.
Koittakaa hyvät ihmiset ymmärtää, että lähihoitajat antavat pistoksia jo nyt, ne eivät vaan ole rokotteita. Lähihoitajan koulutukseen kuuluu pistokset ihon alle ja lihakseen ja lähihoitajilla on koulutuksen puolesta valmius niitä pistää. Itse esim pistän lähes päivittäin Klexanea, Inhixaa yms potilaille.