Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

WTF?? Miksi lentäjä poistui ohjaamosta ennen putoamista???

Kommentit (207)

Vierailija
1/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:45"]

"NYT:n lähteen mukaan nauhalla kuuluu, kuinka oveen koputetaan ulkopuolelta ensin kevyesti, sitten kovempaa. Kukaan ei kuitenkaan vastaa."

Tämä voisi kyllä viitata siihen, että matkustamossa on ollut jotain hässäkkää meneillään. Terrorismia?

Eikö stuertin pitäisi pitää silmällä, mitä ohjaamossa on meneillää. Rynkyn lennolla viime kesänä stuertti ramppasi ohjaamossa yhtenään.

[/quote]

 

Vähän tiedätte ja paljon luulette ;)

Vierailija
2/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:23"]

Ettei tässä olisi käynyt nyt mokaa, joka on sattunut muutaman kerran aiemminkin: perämiehen pitäisi avata ohjaamon lukitus, mutta kääntääkin vahingossa viereistä nuppia. Ainakin B737-koneissa viereinen nuppi on korkeusperäsin, jolloin koneen saa äkilliseen syöksyyn ja perämiehellä voi mennä hetki tajutessa mikä meni vikaan. Pitääpä etsiäkin A320:n kojelaudan layout jostain ja katsoa mikä nappi on vieressä...

[/quote]

 

älä viitsi leikkiä asiantuntijaa, kun et selvästikään ole. asioista tietävä

[/quote]

Viimeksi vuosi sitten yksi B737 tippui 6000 jalkaa kun kapteeni kävi kusella ja perämies väänsi väärää nappia eikä heti tajunnut mikä meni vikaan: http://avherald.com/h?article=4428f2f7

Nuo lukothan lisättiin vasta syyskuun 11. iskujen jälkeen koneisiin, joten niitä on jouduttu sijoittamaan turhan lähelle hallintalaitteita ja näitä ongelmia on esiintynyt silloin tällöin, tuo yllämainittu kaikista vakavimpana...

Oletko itse lentäjä vai? ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:23"]

Ettei tässä olisi käynyt nyt mokaa, joka on sattunut muutaman kerran aiemminkin: perämiehen pitäisi avata ohjaamon lukitus, mutta kääntääkin vahingossa viereistä nuppia. Ainakin B737-koneissa viereinen nuppi on korkeusperäsin, jolloin koneen saa äkilliseen syöksyyn ja perämiehellä voi mennä hetki tajutessa mikä meni vikaan. Pitääpä etsiäkin A320:n kojelaudan layout jostain ja katsoa mikä nappi on vieressä...

[/quote]

Ei siinä näköjään mitään kriittistä ole vieressä, ainakaan mun näkemyksen mukaan (merkkasin sen nupin tuohon kuvaan):

http://i.imgur.com/3ZLHR2z.jpg

[/quote]

Sulla oli väärä ohjaamo. Tässä oikea:

http://www.pic-upload.de/view-26520639/NWAcockpit3.jpg.html

Vierailija
4/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän oli lentäjien uskonnollinen tausta?

Vierailija
5/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:51"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:23"]

Ettei tässä olisi käynyt nyt mokaa, joka on sattunut muutaman kerran aiemminkin: perämiehen pitäisi avata ohjaamon lukitus, mutta kääntääkin vahingossa viereistä nuppia. Ainakin B737-koneissa viereinen nuppi on korkeusperäsin, jolloin koneen saa äkilliseen syöksyyn ja perämiehellä voi mennä hetki tajutessa mikä meni vikaan. Pitääpä etsiäkin A320:n kojelaudan layout jostain ja katsoa mikä nappi on vieressä...

[/quote]

 

älä viitsi leikkiä asiantuntijaa, kun et selvästikään ole. asioista tietävä

[/quote]

Viimeksi vuosi sitten yksi B737 tippui 6000 jalkaa kun kapteeni kävi kusella ja perämies väänsi väärää nappia eikä heti tajunnut mikä meni vikaan: http://avherald.com/h?article=4428f2f7

Nuo lukothan lisättiin vasta syyskuun 11. iskujen jälkeen koneisiin, joten niitä on jouduttu sijoittamaan turhan lähelle hallintalaitteita ja näitä ongelmia on esiintynyt silloin tällöin, tuo yllämainittu kaikista vakavimpana...

Oletko itse lentäjä vai? ;)

[/quote]

 

puhut ihan eri koneestakin. ei edes sama valmistaja.

Vierailija
6/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä peli, laajennettu itsemurha/terrori-isku.

"You can hear he is trying to smash the door down,"

http://www.bbc.com/news/world-europe-32056861

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:47"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:45"]

http://avherald.com/h?article=45ca7be8

Finnairillakin ollut paineistusongelmia saman konetyypin kanssa.

[/quote]

 

Juu, mutta finnair ei pudonnut. Lisäksi sulla ei ole hajuakaan mitä lentokoneen monet varmistustoimet ja toiminnot tarkoittavat.

[/quote]

Ei tietenkään pudonnut. Mutta onhan näitä ollut spekulaatioita esim. matkustamon ilmassa esiintyvästä öjysumusta ja sen aihettamasta pahoinvoinnista tietyissä olosuhteissa A320:llä: http://www.theguardian.com/business/2006/feb/26/theairlineindustry.uknews

Ja jos varmistustoimet paineistuksen suhteen ovat noin erehtymättömiä niin miten Helios 522:n onnettomuus pääsi tapahtumaan?

Vierailija
8/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"– (Nauhalta) voi kuulla, että hän yrittää hajottaa oven, nimettömänä pysyttelevä lähde kuvailee.

Lehden mukaan ääninauhan tiedot näyttävät vain syventävän turmaan liittyvää mysteeriä. Se, miksi toinen lentäjistä poistui ohjaamosta, on hämärän peitossa. Myöskään se ei selviä, miksei sisällä oleva pilotti avannut kollegalleen ovea: oliko hän esimerkiksi tajuton?

– Mutta varmaa on se, että aivan lennon lopussa toinen lentäjä on yksin eikä avaa ovea, lähde sanoo."

Hui! Kuulosta kyllä creepyltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

lentäkää vaan niillä halvimmilla lipuilla. suurin osa onnettomuukista tapahtuu halpalentoyhtiöille.

Vierailija
10/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:54"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:51"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:23"]

Ettei tässä olisi käynyt nyt mokaa, joka on sattunut muutaman kerran aiemminkin: perämiehen pitäisi avata ohjaamon lukitus, mutta kääntääkin vahingossa viereistä nuppia. Ainakin B737-koneissa viereinen nuppi on korkeusperäsin, jolloin koneen saa äkilliseen syöksyyn ja perämiehellä voi mennä hetki tajutessa mikä meni vikaan. Pitääpä etsiäkin A320:n kojelaudan layout jostain ja katsoa mikä nappi on vieressä...

[/quote]

 

älä viitsi leikkiä asiantuntijaa, kun et selvästikään ole. asioista tietävä

[/quote]

Viimeksi vuosi sitten yksi B737 tippui 6000 jalkaa kun kapteeni kävi kusella ja perämies väänsi väärää nappia eikä heti tajunnut mikä meni vikaan: http://avherald.com/h?article=4428f2f7

Nuo lukothan lisättiin vasta syyskuun 11. iskujen jälkeen koneisiin, joten niitä on jouduttu sijoittamaan turhan lähelle hallintalaitteita ja näitä ongelmia on esiintynyt silloin tällöin, tuo yllämainittu kaikista vakavimpana...

Oletko itse lentäjä vai? ;)

[/quote]

 

puhut ihan eri koneestakin. ei edes sama valmistaja.

[/quote]

Luitko edes aloitusviestiä. Pohdinkin MITÄ A320:N OVENAVAUSNAPIN VIERESSÄ ON? B737:lla kun siinä sattuu olemaan sivuperäsimen säätö. Että jos painaa vahingossa viereistä nappia niin meneekö vessasta valot vai matkustamosta paineet? ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 03:00"]

"– (Nauhalta) voi kuulla, että hän yrittää hajottaa oven, nimettömänä pysyttelevä lähde kuvailee. Lehden mukaan ääninauhan tiedot näyttävät vain syventävän turmaan liittyvää mysteeriä. Se, miksi toinen lentäjistä poistui ohjaamosta, on hämärän peitossa. Myöskään se ei selviä, miksei sisällä oleva pilotti avannut kollegalleen ovea: oliko hän esimerkiksi tajuton? – Mutta varmaa on se, että aivan lennon lopussa toinen lentäjä on yksin eikä avaa ovea, lähde sanoo." Hui! Kuulosta kyllä creepyltä.

[/quote]

edelleenkin, älä luulottele. av-mammana et ole lentokonemekaanikko, etkä lentävää henkilökuntaa

Vierailija
12/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 03:01"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:54"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:51"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:45"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:23"]

Ettei tässä olisi käynyt nyt mokaa, joka on sattunut muutaman kerran aiemminkin: perämiehen pitäisi avata ohjaamon lukitus, mutta kääntääkin vahingossa viereistä nuppia. Ainakin B737-koneissa viereinen nuppi on korkeusperäsin, jolloin koneen saa äkilliseen syöksyyn ja perämiehellä voi mennä hetki tajutessa mikä meni vikaan. Pitääpä etsiäkin A320:n kojelaudan layout jostain ja katsoa mikä nappi on vieressä...

[/quote]

 

älä viitsi leikkiä asiantuntijaa, kun et selvästikään ole. asioista tietävä

[/quote]

Viimeksi vuosi sitten yksi B737 tippui 6000 jalkaa kun kapteeni kävi kusella ja perämies väänsi väärää nappia eikä heti tajunnut mikä meni vikaan: http://avherald.com/h?article=4428f2f7

Nuo lukothan lisättiin vasta syyskuun 11. iskujen jälkeen koneisiin, joten niitä on jouduttu sijoittamaan turhan lähelle hallintalaitteita ja näitä ongelmia on esiintynyt silloin tällöin, tuo yllämainittu kaikista vakavimpana...

Oletko itse lentäjä vai? ;)

[/quote]

 

puhut ihan eri koneestakin. ei edes sama valmistaja.

[/quote]

Luitko edes aloitusviestiä. Pohdinkin MITÄ A320:N OVENAVAUSNAPIN VIERESSÄ ON? B737:lla kun siinä sattuu olemaan sivuperäsimen säätö. Että jos painaa vahingossa viereistä nappia niin meneekö vessasta valot vai matkustamosta paineet? ;)

[/quote]

itse vihaan seuraavaa sanaa, mutta menkööt. HOHHOIJAA.

pelkällä sivuperämisen säädöllä konetta ei saa putoamaan niinkuin tässä tapauksessa kävi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
13/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai oikeasti voi olla niin että toinen pilotti pyörtyy samalla kun toinen käy vessassa, vessassa kävijä ei pääse takaisin ohjaamoon? Ja voiko olla niin että lentokoneissa ei ole laitetta joka varoittaa välittömästi, muutaman sekunnin kuluessa, ilmanpaineen laskiessa.

Vierailija
14/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:58"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:47"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:45"]

http://avherald.com/h?article=45ca7be8

Finnairillakin ollut paineistusongelmia saman konetyypin kanssa.

[/quote]

 

Juu, mutta finnair ei pudonnut. Lisäksi sulla ei ole hajuakaan mitä lentokoneen monet varmistustoimet ja toiminnot tarkoittavat.

[/quote]

Ei tietenkään pudonnut. Mutta onhan näitä ollut spekulaatioita esim. matkustamon ilmassa esiintyvästä öjysumusta ja sen aihettamasta pahoinvoinnista tietyissä olosuhteissa A320:llä: http://www.theguardian.com/business/2006/feb/26/theairlineindustry.uknews

Ja jos varmistustoimet paineistuksen suhteen ovat noin erehtymättömiä niin miten Helios 522:n onnettomuus pääsi tapahtumaan?

[/quote]

 

Niinpä.

Helios 522 on kyllä jäänyt kummittelemaan mieleen. Matkustajathan olivat muistaakseni jäätyneet kuoliaiksi jo lennon aikana.

Helios 522 oli kylläkin Boeing.

Tämä onnettomuuskone taas AirBus 320.

Tarkastelin Finnairille sattuneita onnettomuuksia ja lähes kaikki onnettomuudet ovat tapahtuneet AirBus-koneille:

 

http://aviation-safety.net/wikibase/dblist2.php

 

Pitäisikö tässä nyt alkaa vältellä AirBus-koneita?

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 03:05"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:58"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:47"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:45"]

http://avherald.com/h?article=45ca7be8

Finnairillakin ollut paineistusongelmia saman konetyypin kanssa.

[/quote]

 

Juu, mutta finnair ei pudonnut. Lisäksi sulla ei ole hajuakaan mitä lentokoneen monet varmistustoimet ja toiminnot tarkoittavat.

[/quote]

Ei tietenkään pudonnut. Mutta onhan näitä ollut spekulaatioita esim. matkustamon ilmassa esiintyvästä öjysumusta ja sen aihettamasta pahoinvoinnista tietyissä olosuhteissa A320:llä: http://www.theguardian.com/business/2006/feb/26/theairlineindustry.uknews

Ja jos varmistustoimet paineistuksen suhteen ovat noin erehtymättömiä niin miten Helios 522:n onnettomuus pääsi tapahtumaan?

[/quote]

 

Niinpä.

Helios 522 on kyllä jäänyt kummittelemaan mieleen. Matkustajathan olivat muistaakseni jäätyneet kuoliaiksi jo lennon aikana.

Helios 522 oli kylläkin Boeing.

Tämä onnettomuuskone taas AirBus 320.

Tarkastelin Finnairille sattuneita onnettomuuksia ja lähes kaikki onnettomuudet ovat tapahtuneet AirBus-koneille:

 

http://aviation-safety.net/wikibase/dblist2.php

 

Pitäisikö tässä nyt alkaa vältellä AirBus-koneita?

 

 

[/quote]

 

Lisään vielä, että German Wings -lentoyhtiöhän on joutunut perumaan lukuisia lentoja, koska sen henkilökunta ei suostu lentämään onnettomuuskoneen tyyppisellä koneella ennen kuin onnettomuuden syy on selvä...

Pitäisikö siis tavallisen matkustajankin vältellä kyseistä konetyyppiä?

 

 

Vierailija
16/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta varmaa on se, että aivan lennon lopussa toinen lentäjä on yksin eikä avaa ovea." Tarkoittaako tuo sitä, että aivan lennon lopussa toinen pilotti oli jonkin aikaa yksin, mutta lopulta toinen kuitenkin palasi/sai oven auki? Vai sitä, että toinen lentäjistä ei enää koskaan päässyt takaisin ja koneen putoamishetkellä cock pitissä oli vain yksi pilotti? Luulisi, että ääninauhoista voisi päätellä ollaanko siellä oltu yksin vai kaksin kun kone tulee alas (jos ei sitten olla taju kankaalla).
.
Millaiset taustat piloteilla oli? Onko heissä mitään epäilyttävää? Millainen etninen tausta tai millaisia mielenkiinnonkohteita/harrastuksia heillä oli? Oliko viime aikoina käytös muuttunut tai saatu jokin musertava tieto (esim. oma tai läheisen sairaus, vaimon pettäminen, talousvaikeudet, tms)?

Vierailija
17/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 03:05"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:58"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:47"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:45"]

http://avherald.com/h?article=45ca7be8

Finnairillakin ollut paineistusongelmia saman konetyypin kanssa.

[/quote]

 

Juu, mutta finnair ei pudonnut. Lisäksi sulla ei ole hajuakaan mitä lentokoneen monet varmistustoimet ja toiminnot tarkoittavat.

[/quote]

Ei tietenkään pudonnut. Mutta onhan näitä ollut spekulaatioita esim. matkustamon ilmassa esiintyvästä öjysumusta ja sen aihettamasta pahoinvoinnista tietyissä olosuhteissa A320:llä: http://www.theguardian.com/business/2006/feb/26/theairlineindustry.uknews

Ja jos varmistustoimet paineistuksen suhteen ovat noin erehtymättömiä niin miten Helios 522:n onnettomuus pääsi tapahtumaan?

[/quote]

 

Niinpä.

Helios 522 on kyllä jäänyt kummittelemaan mieleen. Matkustajathan olivat muistaakseni jäätyneet kuoliaiksi jo lennon aikana.

Helios 522 oli kylläkin Boeing.

Tämä onnettomuuskone taas AirBus 320.

Tarkastelin Finnairille sattuneita onnettomuuksia ja lähes kaikki onnettomuudet ovat tapahtuneet AirBus-koneille:

 

http://aviation-safety.net/wikibase/dblist2.php

 

Pitäisikö tässä nyt alkaa vältellä AirBus-koneita?

 

 

[/quote]

No Finskillä nyt ei taida niin monta Boeingia edes olla ollut laivastossaan, että oletettavasti lähes kaikki heidän ongelmansa ovat siksi Airbusseilla...

Mitenhän muuten aikanaan niiden DC-10:t? Joku finskiläinen joskus puhui että ne olisivat olleet poikkeuksellisen ongelmattomia koneita, mutta konetyyppi sai turhan huonon maineen sen ruuman oven suunnitteluvirheen takia...

Vierailija
18/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:58"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:47"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 02:45"]

http://avherald.com/h?article=45ca7be8

Finnairillakin ollut paineistusongelmia saman konetyypin kanssa.

[/quote]

 

Juu, mutta finnair ei pudonnut. Lisäksi sulla ei ole hajuakaan mitä lentokoneen monet varmistustoimet ja toiminnot tarkoittavat.

[/quote]

Ei tietenkään pudonnut. Mutta onhan näitä ollut spekulaatioita esim. matkustamon ilmassa esiintyvästä öjysumusta ja sen aihettamasta pahoinvoinnista tietyissä olosuhteissa A320:llä: http://www.theguardian.com/business/2006/feb/26/theairlineindustry.uknews

Ja jos varmistustoimet paineistuksen suhteen ovat noin erehtymättömiä niin miten Helios 522:n onnettomuus pääsi tapahtumaan?

[/quote]

 

sehän on jo selvitetty. huolto mokasi, smoin lentäjät. sitä varten on ennen-lentoa-tarkistulistat.

Vierailija
19/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 03:09"]

"Mutta varmaa on se, että aivan lennon lopussa toinen lentäjä on yksin eikä avaa ovea." Tarkoittaako tuo sitä, että aivan lennon lopussa toinen pilotti oli jonkin aikaa yksin, mutta lopulta toinen kuitenkin palasi/sai oven auki? Vai sitä, että toinen lentäjistä ei enää koskaan päässyt takaisin ja koneen putoamishetkellä cock pitissä oli vain yksi pilotti? Luulisi, että ääninauhoista voisi päätellä ollaanko siellä oltu yksin vai kaksin kun kone tulee alas (jos ei sitten olla taju kankaalla). . Millaiset taustat piloteilla oli? Onko heissä mitään epäilyttävää? Millainen etninen tausta tai millaisia mielenkiinnonkohteita/harrastuksia heillä oli? Oliko viime aikoina käytös muuttunut tai saatu jokin musertava tieto (esim. oma tai läheisen sairaus, vaimon pettäminen, talousvaikeudet, tms)?

[/quote]

 

ei tule mieleen se, että lentäjät tuntee toisensa? työkaverin kuolema aiheuttaa trauman.

 

 

Vierailija
20/207 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Anonyymi nihilisti" time="26.03.2015 klo 03:04"]

Ei kai oikeasti voi olla niin että toinen pilotti pyörtyy samalla kun toinen käy vessassa, vessassa kävijä ei pääse takaisin ohjaamoon? Ja voiko olla niin että lentokoneissa ei ole laitetta joka varoittaa välittömästi, muutaman sekunnin kuluessa, ilmanpaineen laskiessa.

[/quote]

 

PPrunella eli lentäjäfoorumilla ainakin kirjoitettiin, että jos ohjaamossa on ukko tajuttomana, matkustamon puolelta löytyy kyllä keinot päästä sisään. Sisäänpääsy ohjaamoon voidaan blokata vain tarkoituksellisesti. Mutta ei nyt silti lähdetä arvailemaan...