Varusmiehet juoksevat cooperin testissä enää 2 376 metriä. Mikä on sinun ennätyksesi cooperin testissä ja minkä ikäisenä juoksit sen?
Mä juoksin ala-asteen kuudennella luokalla eli noin 12 vuotiaana 2590 metriä.
Kommentit (146)
Kai se saapumis cooperin noin 2500m on ennätys. En tiedä olisinko päässyt 3000m jos olisin yrittänyt enkä löntystellyt, mutta en uskaltanut ottaa riskiä yhden kuntoisuualoman takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää millaisia tuloksia muissa maissa on armeijoissa.
Useimmissa (länsi)maissahan on ammattiarmeijat, joten ainakin eturintaman taistelujoukkojen kunto on varmasti parempi kuin asevelvollisarmeijassa. Onhan Suomessakin esimerkiksi erikoisjoukkojen varusmiehillä todella kova kunto.
Eipä tuokaan niin suoraviivaista taida olla.
Veikkaan vahvasti, että esim. Syyrian armeija tai vaikka Afganistanin mujahidenit pyyhkivät kestävyyskunnossa pöytää millä tahansa Nato-armeijalla.
Samoin voi olla Pohjois-Koreassa.
Tietysti vähän ekstriimejä esimerkkejä...
3250m, 19v, laskuvarjojääkärikoulun haussa. En päässyt, näkökyky oli liian heikko. No tulipa kuitenkin haettua.....
Nyt 25v myöhemmin tuskin menisi paljon yli 2500m....vaan enpä ole kokeillutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy muistaa et osa ei tosiaan juokse täysiä koska joku armeijan herra käskee
Vaan just sen keskitason löntystää.
Yleensä ne puupää apinat jotka juoksee sen kovan tuloksen valitaan johtaja koulutukseen koska hyvä kunto on eduksi
Osa ei tätä ymmärrä ja valittaa kun pakotetaan lähes vuokeksi inttii osa toki haluaa en tiedä miksi. Ehkä sisäinen halu käskyttää muita on vahva joillain yksilöillä. Itse en halunnut joten löntystin joku 2000m ja vedin pällitestit sinnepäin ja joka haastattelussa vahva ei kyselyille vuoden koulutuksesta. Kyl sit vähän nauratti ku valamarssi oli ja hiihtoa kun porukka sippaa matkalle ja itsellä oli hiihto tausta mut ei tosiaa kiinnostanut palkkatta leikkiä sotaleikkejä vuotta
Juuri noin minäkin tein. Testit oli sitten kyse kunnosta tai pällitesteistä, niin sinnepäin vaan ei missään nimessä kunnolla. En minäkään alkanut pelkällä käskyllä todellakaan rehkimään yhtään mitään. Miksi ihmeessä minä sen olisin tehnyt? Yritin ainoastaan silloin, kun oli joku palkinto tiedossa, missään muussa tapauksessa en keksinyt ensimmäistäkään syytä, miksi minä olisin esim. jollain metsäreissulla tai marssilla vetänyt niin lujaa, että vetäisisin itseni piippuun. Ihan turhaa ja hyödytöntä. Siinäpähän joku kappari huutaa vauhtia. Entä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten toisessa aihetta käsittelevässä aloituksessa todettiin, useimmat varusmiehet tähtäävät cooperissa keskivertoon, eikä parhaimpaan mihin pystyvät.
Miksi? EI sinne johtajakoulutukseen ketään pakoteta vaikka juoksisi maailmanennätyksen.
Maailmannätyksestä varmaan saisi sen kuntoisuusloman, mutta jos et kykene ihan sille tasolle, niin miksi siinä rehkisi? Mitä hyötyä siitä rehkimisessä intin cooperissa on? Minä en ainakaan sitä aikanaan keskinyt, niin miksi ihmeessä minä turhaan siinä olisin itseäni piippuunkaan vetänyt täysillä juoksemalla.
Vierailija kirjoitti:
Juoksu väärinpäin kirjoitti:
Juoksin väärinpäin 12 minuutin cooperin testissä 2600m olin 17 vuotias. Kengät olin laittanut myös väärinpäin jalkaan jotta juoksu olisi sujuvampaa.
Juoksin armeijassa täyspakkaus selässä ja kaasunaamari naamalla 50 asteen pakkasessa vyötärön korkuisessa hangessa takaperin 3000m. Matkan aikana sai hengittää vain kerran.
Senkin nössö, itse vedin samassa varustuksessa jään alla sukelluksissa pohjaa myöten juosten 4000 m, siellä oli eka avanto mistä pääsi ylös. Tämän jälkeen vedin satasen samoilla liukkailla 3,7 sekuntia jäällä ja tempasin voimanostossa yhteistuloksen 1700kg, ois menny reippaaminkin mut penkki jäi vähän huonoksi vain 600 kg. Tästä suoraan ampumaradalle, missä vedit kaikki valiot putkeen ja keksin vielä muutaman omankin. Kentsut kiitteli ja ylensi suoraan alokkaasta majuriksi. Kenraaliluutnanttina sitten kotiuduin 6 kk palveluksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Juosten pääsee kirjoitti:
Cooperin testissä 12 minuutissa juoksin 3200m 12 vuotiaana.
Höpöhöpö, et juossut.
(Eri)
...tuossa yksi koutsaamani E11-futisjoukkueeb junnu laittoi 2800 nyt syksyllä, joten varmasti menee 3000 rikki ensi syksynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten toisessa aihetta käsittelevässä aloituksessa todettiin, useimmat varusmiehet tähtäävät cooperissa keskivertoon, eikä parhaimpaan mihin pystyvät.
Miksi? EI sinne johtajakoulutukseen ketään pakoteta vaikka juoksisi maailmanennätyksen.
Maailmannätyksestä varmaan saisi sen kuntoisuusloman, mutta jos et kykene ihan sille tasolle, niin miksi siinä rehkisi? Mitä hyötyä siitä rehkimisessä intin cooperissa on? Minä en ainakaan sitä aikanaan keskinyt, niin miksi ihmeessä minä turhaan siinä olisin itseäni piippuunkaan vetänyt täysillä juoksemalla.
Meillä tuli kuntsari 3000m ylityksestä. Helppo homma normaalille miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juosten pääsee kirjoitti:
Cooperin testissä 12 minuutissa juoksin 3200m 12 vuotiaana.
Höpöhöpö, et juossut.
(Eri)
...tuossa yksi koutsaamani E11-futisjoukkueeb junnu laittoi 2800 nyt syksyllä, joten varmasti menee 3000 rikki ensi syksynä.
Jostain luin, että vaikka keskiarvo on romahtanut, on myös kiitettäviä tuloksia tekevien määrä kasvanut. Johtunee siitä, että mitä tahansa kilpaurheilua harrastava parikymppinen treenaa kuin huippu-urheilija. Itse olen huoltajana U18-jääkiekkojoukkueessa täytyy kyllä ihailla noiden poikien kuntopohjaa ja kestävyyttä.
Puolet vastauksista paskaa tai paskaa huumoria. Olisi kiva lukea asiallista pohdintaa, mutta ei onnistu.
Juoksin viime kesänä 3250m. Olen 33 vuotias mies. Tavoitteenani on pitää tulos 3000m+ tasolla ainakin 45-50 vuotiaaksi asti.
16-vuotiaana juoksin 3000 metriä, armeijassa meni aluksi 3200, myöhemmin 3050, kun siellä laiskoteltiin niin paljon, että kunto heikkeni.
Opiskeluaikoinani otin hiukan miehestä mittaa ja lenkkeilin aktiivisesti. 3660 metriä tuli juostua Tampereella Kaupin ja Niihaman välisellä polulla. Oi niitä aikoja! Sittemmin pohjeluun murtuman myötä juoksukunto meni vuosiksi enkä ole päässyt lähellekään entistä kuntoani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää millaisia tuloksia muissa maissa on armeijoissa.
Useimmissa (länsi)maissahan on ammattiarmeijat, joten ainakin eturintaman taistelujoukkojen kunto on varmasti parempi kuin asevelvollisarmeijassa. Onhan Suomessakin esimerkiksi erikoisjoukkojen varusmiehillä todella kova kunto.
Eipä tuokaan niin suoraviivaista taida olla.
Veikkaan vahvasti, että esim. Syyrian armeija tai vaikka Afganistanin mujahidenit pyyhkivät kestävyyskunnossa pöytää millä tahansa Nato-armeijalla.
Samoin voi olla Pohjois-Koreassa.
Tietysti vähän ekstriimejä esimerkkejä...
Joo, riippuu tosi paljon tietysti siitä, mitä joukkoja tarkastellaan. Pohjois-Koreassa tosin on asevelvollisuusarmeija, ja väestön heikosta terveydentilasta johtuen keskimääräinen kunto lienee oikeastaan aika heikko (nälkä, sairaudet yms.). Mujahideenit lienevät elämäntapansa takia kohtuullisen kovassa kunnossa.
Nato-armeijoissahan sitten on porukkaa drone-ohjaajista sellaisiin Jason Bourne -tyyppisiin kavereihin, joiden nimiä ei löydy edes veroluettelosta. Arvatenkin jälkimmäiset ovat pari astetta kovemmassa kunnossa kuin ensimmäiset. Mutta jos verrataan vaikkapa Yhdysvaltojen merijalkaväen peruskiväärimiestä suomalaiseen asevelvolliseen, niin on todennäköistä, että jenkki on urheilullisempi, kun on sotilasammatin (ainakin muutamaksi vuodeksi) valinnut, eikä vain kutsuttu kotoa vasten tahtoaan.
Vierailija kirjoitti:
Juoksin viime kesänä 3250m. Olen 33 vuotias mies. Tavoitteenani on pitää tulos 3000m+ tasolla ainakin 45-50 vuotiaaksi asti.
Hyvä tavoite. Muistathan pitää huolen hyvistä kengistä ja juoksutekniikasta sekä itsellesi sopivasta juoksualustasta. Itselläni loppui juoksut suunnilleen sinun ikäisenä noiden asioiden laiminlyönnin takia. Onneksi pyöräilemään pystyy vieläkin, niin pysyy kestävyyskunto kohtuullisena siitä huolimatta. :)
Ennätykseni on 3000 m. Ikää oli 17 v ja vuosi 1980.
Vierailija kirjoitti:
Ennätykseni on 3000 m. Ikää oli 17 v ja vuosi 1980.
Lisään nyt vielä että olen nainen, tuolloin 17-vuotiaana 162 cm ja 47 kg, juoksin kolmesti viikossa 4- 8 km lenkkejä.
3000m 9-vuotiaana. Sillä pärjäsi loistavasti piirikunnallisissa. Intissä juoksin 2650, millä sai hopeisen juoksumerkin. 45-vuotiaana juoksin saman 2600. Nyt, viisi vuotta myöhemmin juoksisin varmaan enää 2000, kun lakkasin treenaamasta.
Ennen ne rapakuntoisemmat kelpuutettiin ainakin huoltokomppaniaan B-miehinä, sillä silloin oli tavoitteena että mahdollisimman moni kävi intin. Intti kesti 8-11 kuukautta ja sivari oli 16 kuukautta, joten jo senkin takia oli helpompi mennä armeijaan. Luulenpa armeijan kantahenkilökuntakin kannattaa tiettyyn rajaan asti valikoivaa asevelvollisuutta.
Minusta miehenä olisi nykyisin parempi että ne rapakuntoisimmat ja heikosti motivoituneimmat miehet korvattaisiin vastaavalla määrällä naisia, jotka haluavat mennä armeijaan. Eihän jalkapallojoukkueettakaan kannata koota semmoista tyypeistä, joita se pelaaminen ei kiinnosta. Tosin samalla intistä pitäisi tehdä taloudellisesti houkuttelevampi mm. päivärahoja nostamalla ja palkitsemalla verohelpotuksilla ja opintososiaalisilla eduilla.