Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LA joulukuussa 2015

25.03.2015 |

Löytyyköhän täältä jo muita? Oma laskettu aika on 3.12 ja olisi kiva jutella muiden odottajien kanssa :) 

Kommentit (339)

141/339 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

moikka!

Täällä olisi myös yksi plussannut lisää :) Lauantaina pärähti positiivinen testi. La olis laskelmien mukaan 10.12.2015, neuvola varattu jo ensiviikolle :)

142/339 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikille ja onnea kaikille tuleville joulutonttumammoille!

Täällä RV 6+4, LA 18.12, 34 v. takana melkein kolme vuotta yritystä, reilu vuosi sitten meni ensimmäinen kesken. Kerettiin jo käymään melkein kaikki lapsettomuus tutkimukset läpi mutta nyt tärppäsi ennen kuin piti hoitoja aloittaa. Edellinen meni kesken RV 9+0 eli pitkään saa vielä jännittää ennen kuin tähän uskaltaa luottaa.

Mielenkiinnolla luin vatsan nipistely ja kouristelu kokemuksia, itselläni usein nipistää esim yöllä asentoa vaihtaessa tai vatsalihaksia ponnistaessa. Sen lisäksi ainoat oireet on jo edelliseltä kerralta tutut ummetus ja jatkuvakokoajankamalajäätävä kylmä. En lämpene en sitten millään, peiton alla villasukat jalassa ja toinen viltti peiton päällä kun mies vieressä harmittelee kuumuutta.. Ja pohjaton nälkä! :)

Voi kunpa voi kunpa tämä pysyisi masussa ja saisimme parhaan joululahjan.

Ei olla kerrottu vielä kummankaan vanhemmille koska viimeksi mun vanhemmat pettyi niin kovasti keskenmenoon, muut lapsenlapset on jo teini-ikäisiä joten heillä on kova lapsenlapsivauva kuume. Olen kertonut vain siskolle ja parille parhaalle kaverille. Viimeksi tosiaan vähän turhankin laajasti piti sitten keskenmenostakin kertoa.

Edellisellä kerralla keskenmeno alkoi ihan pienellä tiputtelulla pari päivää ilman mitään kipuja. Sitten yöllä tuli kaikki ulos, loppuyö oli mahdoton nukkua kun verta tuli niin paljon ettei mikään side riittänyt paria minuuttia kauempaa ja aamulla jouduin menemään klinikalle, hemoglobiini romahti 145stä 88aan yön aikana.

Nyt kuitenkin odottavin ja toiveikkain mielin. Voi kunpa voi kunpa me saataisiin meidän terve joulutähti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
143/339 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea plussanneille ja voimia Meesalle ja Toukalle!

Sain tänään tietää et la muuttui siitä 6.12 sitten 24.12 eli joululahja pitäis tulla. Kauhea pahoinvointi, verta tulee kun oksentaa, vaatteet tuntuu pahalta päällä ja olo on voimaton... Onko muilla näin voimakkaita oireita?

144/339 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei Vaniljah, kuulostaa tosi kauhealta :( Tsemppiä pahoinvointiin! Ainakin tiedät, että vauvalla kaikki hyvin ja raskaushormonia riittää :) Mulla ei oo vielä ollut juuri mitään tuollaista, ja jännityksellä odotankin että milloinkohan alkaa jos alkaa. Sulla muuttuikin sitten tosi paljon tuo LA! Sulla oli ilmeisesti jotenkin pitkä kierto tms.? 

Tervetuloa uusille :) 

145/339 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä laskettu aika selvisi ja olisi myös 10.12 <3

Kävimme varhaisultrassa eilen rv7+4 ja siellähän näkyi ihana vauvan alkumme, jolla näkyi sykkivä sydän <3 Ensi viikolla olisi ensimmäinen neuvola ja toivotaan sekä rukoillaan,että kaikki menee yhtä hyvin kuin tähänkin asti :) Onnea odotukseen kaikille!

146/339 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips!

Minä siirryn marraskuun puolelta tänne joulukuun laskettuihin. Kierron perusteella mun laskettu aika oli 25.11., mutta ensimmäinen varhaisraskauden ultra kertoikin ihan muuta, ja la siirrettiin viikolla joulukuun 3. päivään.

Ultran perusteella tänään raskautta takana 8+6. Vapun jälkeen tulee 10vko täyteen ja edessä verikokeet, trisomiaseula sekä muutaman viikon päästä siitä nt-ultra.

Pahoinvointia ollut aamusta iltaan vaihtelevasti, ihan oksenteluunkin asti. Paino on noussut kuin norsunpoikasella, mutta lähtöpaino ennen raskautta olikin vähän alakanttiin... Koon 36 vaatteet ovat vaihtuneet kokoon 40/42. Viimeisimpänä uutukaisena häntäluun kivut istumatyötä tehdessä. Mahtaako liittyä liitoskipuiluun?

Niin ja äippä täällä on ensikertalainen, pian 35v., ja iskälle (37v.) tulokas on toinen.

147/339 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Nelmis" time="26.04.2015 klo 15:21"]

Oireina mulla on ollut aika pohjatonta väsymystä ja pahoinvointia ihan kellon ympäri. Välillä on ollut ilahduttavasti sentään päiviä jolloin en ole kertaakaan oksentanut, mutta hyvin harvoin. Nyt olen jo tähän tottunut paremmin, mutta alkuun tuli aika voimakas "vastareaktio" koko raskauteen. Tämä on siis hyvin toivottu otus ja vuoden päivät raskautta yritettiin, mutta ehkä viikon tai kaksi suoraan sanottuna toivoin, että raskaus keskeytyy ja saan kehoni takaisin tältä parasiitilta! Toivottavasti kukaan ei pahastu suorasta puheesta, mutta uskon, että varmasti on muitakin joilla raskaus aiheuttaa voimakkaitakin negatiivisia tunteita huolimatta siitä että raskaus on toivottu ja lapsi enemmän kuin tervetullut.

[/quote]

Tunnen tuskasi. Mulla on käynyt ihan samoin... Aivan raskauden alkumetreillä, olon vielä ollessa loistava, ajattelin ottavani raskaudesta kaiken irti ja nauttivani täysin rinnoin tästä ainutkertaisesta tilasta. Onhan tämä kohdallani ensimmäinen, ja hyvinkin saattaa jäädä viimeiseksi. Kun pahoinvointi alkoi, mieli muuttui...

Olen ollut pahoinvoiva nyt 4 tai 5 viikkoa. Yökkäilen vedet silmissä joka aamu käyttäessäni koirat aamupissalla, ja usein oksennan jalkakäytävän laitaan - ja toivon, ettei kovinkaan moni naapuri olisi ikkunassa katsomassa... Työpäivät olen kyennyt sinnittelemään. Toimiston steriilissä ympäristössä ja työpaineen alla suurin pahoinvointi pysyy poissa, mutta kotimatkalla se yllättää taas. Ja illat menee kotona siinä, kun koittaa varovasti syödä ja sen jälkeen huilailee ja yrittää pitää ruoan sisällään. Joskus tuloksetta. Viikonloput makaan, nukun, voin pahoin, lepään...

Kaikki tuo vie voimat. Elämässä ei tunnu olevan muuta kuin työntekoa ja pahoinvointia. Läheisyyttä mieheni kanssa ei ole, kun oikein pahoinvoivana jopa toisen ihmisen olemus / ominaistuoksu / ajatus ihon rasvasta etoo... Eristäydyn omiin oloihini, kippuraan sohvalle tai peiton alle, puuskuttelen ja yökkäilen.

Useamman kerran on käynyt mielessä, ettei tämä tiineenä olo olekaan kivaa...

Nyt elän siinä toivossa, että jossain 12. viikon tietämillä pahoinvointi helpottaisi, sillä ainakaan vielä ei ole peilistä näkynyt jälkeäkään siitä kuuluisasta raskaana olevan hehkusta. Päinvastoin, peilistä katsoo harmaankalpea, väsynyt ja lähes eloton naama.

148/339 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiia80 ja Nelmis, ihanaa kun täällä on kohtalotovereita!  Mulla piti jo hakea saikkua, vaikka tänään vasta 5+3. Viime perjantaina alkoi ihan yhtäkkiä pahoinvointi ja sitten sitä onkin jatkunut aaltoilevana koko ajan. Olin viikonloppuna vielä äitini luona kylässä ja pakko oli hänelle jo paljastaa, kun sankko kainalossa itkin sohvan loukossa. Mulla on todella paha emetofobia, eli oksentamisen pelko. En ole oksentanut 10 vuoteen ja nyt valmiiksi huonoa oloa pahentaa vielä paniikki oksentamisesta. En ole nyt siis oksentanut (vielä) kertaakaan, sillä olen todella hyvä pidättämään. Töitä pidättämisen eteen täytyy kyllä tehdä..

Jo nyt muutamana päivänä pahimpina hetkinä on mielessä käynyt, jospa tulisi keskenmeno, mutta sitten olen miettinyt, että olen päässyt "jo" kuudennelle viikolle asti, että eipähän tarvitse kärsiä sitä enää uudelleen. Kuitenkin lapsen, emetofobiasta huolimatta olen aina halunnut.

Ahdistaa ajatus siitä, että joudun makaamaan monta viikkoa kotona pystymättä tekemään yhtään mitään. Nyt vain makaan ja syön koko ajan jotakin. Oksetuskohtaus alkaa heti jos maha pääsee tyhjäksi ja vaikka iltapäivisin kuinka syön, niin kohtaus tulee jokatapauksessa 17-19 välillä. Pahoinvointirannekkeet eivät toimineet ja nyt kokeilussa nux vomica, josta ei tunnu olevan myöskään apua. Kauhulla odotan, kun ne pahimmat viikot pitäisi olla vielä edessä päin :'(

149/339 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

inulla on ihan sama juttu, ilman kuvotusta..eka neuvola 8.5 ja viikkoja silloin 8+6,

m

[quote author="Hanku" time="24.04.2015 klo 13:14"]

Mulla on enää rinnat arat, mutta muuten on melko normaali ja hyvä olo. Ihan herätessä on lievää kuvotusta, mutta se lähtee aamiaisella. Vielä viime viikolla ja sitä edellisellä oli voimakkaampaa pahoinvointia, ja sen loppumisesta huolestuneena kävinkin ultrassa varmistamassa että eloa on, niinkuin olikin. Olin vain käsittänyt, että oireiden pitäisi olla voimakkaimillaan juuri nyt viikolla 8, mutta kun kaikki näytti olevan hyvin, niin taidan vain nauttia hyvästä olosta. :)

Meillä on ensimmäinen neuvola vasta toukokuun alussa, jolloin olen jo viikolla 10.

[/quote]

150/339 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Gimli" time="29.04.2015 klo 10:25"]

Kiia80 ja Nelmis, ihanaa kun täällä on kohtalotovereita!  Mulla piti jo hakea saikkua, vaikka tänään vasta 5+3. Viime perjantaina alkoi ihan yhtäkkiä pahoinvointi ja sitten sitä onkin jatkunut aaltoilevana koko ajan.

Ahdistaa ajatus siitä, että joudun makaamaan monta viikkoa kotona pystymättä tekemään yhtään mitään. Nyt vain makaan ja syön koko ajan jotakin. Oksetuskohtaus alkaa heti jos maha pääsee tyhjäksi ja vaikka iltapäivisin kuinka syön, niin kohtaus tulee jokatapauksessa 17-19 välillä. Pahoinvointirannekkeet eivät toimineet ja nyt kokeilussa nux vomica, josta ei tunnu olevan myöskään apua. Kauhulla odotan, kun ne pahimmat viikot pitäisi olla vielä edessä päin :'(

[/quote]

Voimia...!

Pahoinvointiin on ehkä hieman helpompi suhtautua, kun ajattelee sitä tutkittua tosiseikkaa, että pahoinvointi on yleensä merkki sikiön hyvinvoinnista ja niissä raskauksissa, joissa pahoinvointia esiintyy, on keskenmenoriski pienempi. Näin se vaan alkaa heti ensimmäisiltä metreiltä äidin hyvinvoinnin uhraaminen lapsen hyvinvoinnin vuoksi...

Omakohtaisia kokemuksia ja vinkkejä voisin sen verran kertoa, että kannattaa välttää ja olla hyvin maltillinen sokeristen ja rasvaisten ruokien suhteen. Pieni pala suklaata esimerkiksi kyllä auttaa pahoinvointiin nopeasti, mutta jos sokeripitoista syö yhtään sen enempää, verensokeri nousee kohisten - ja kohta laskee kohisten aiheuttaen entistä voimakkaamman pahoinvoinnin.

Helposti sulavia ja "mössömäisiä" ruokia /välipaloja kannattaa suosia. Ei ole vatsalle niin raskas urakka sulatella, jolloin ei ehkä tule niin helposti ylös - ja jos tulee ylös, on helpompi oksentaa. Mulla ainakin toisinaan tulee ruoka ylös välittömästi syömisen jälkeen, jolloin se on karkeudeltaan sitä, millaisena sen on niellyt. Makarooni ja jauheliha on aika kuivakkaa kyökittävää...voin kertoa... :P Mulla on mennyt paljon viiliä ja Risifrutteja.

Pahimman pahoinvoinnin aikaan kannattaa syödä ikkupikkuannoksia, mutta usein. Jos syö vatsan täyteen siinä tunteessa, että nyt maistuu, niin masu alkaa herkemmin hylkiä sapuskaa, jos se on ämpätty täyteen. Pienemmät annokset on helpompi sulatella ja sietää.

Huomasin, että oikeasti henkistä harjoittelua vaati totuttelu ajatukseen, että vaikka oksentaa ei ole kipeä. Ennenhän oksentaminen oli sairauden merkki. Ja minäkin olen sellainen "raju oksentelija". Maha kouristaa niin, että hyvä jos ei kylkiluut katkea, ääni on melkoinen, silmät vuotaa vettä, nenä valuu räkää, hiki puskee pintaan, kädet ja jalat alkaa täristä... Tuon jälkeen oli ennen varmaa vuodekamaa. Soitto töihin/kouluun, että nyt oon kipiä... Mutta ehei, raskaus ei ole sairaus. Sitä oksentaa, pyyhkii suupielet, purskuttaa vettä, ja taas mennään. Oksentamisen jälkeen olo paranee. :)

151/339 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tsemppiä pahasti pahoinvoivat!! :/ Kyllähän tää todella psyyken päälle käy, vaikka oonkin nyt saanut pidettyä oloa kurissa valitsemalla syömisiä. Mutta se _loppuu_, uskokaa, ja sitten myös unohtuu hetkessä! :)

Mulla on ollut paha olo jo ajasta ennen plussaamista, nyt viikolla 8 ja selvästi olo huononee. Jaanpa yhden vinkin, jonka olisin toivonut tietäväni ekassa raskaudessa, bongasin sen telkkarista suurperheen äidiltä ja itse soveltanut, vinkki on nyt yllättäen auttanut todella paljon pitämään omaa pahoinvointia hallinnassa, eli: paljon proteiinia, ei raskaita hiilariannoksia (pastaruokia tms), ei makeita ruokia - siis ei mitään makeaa, edes hedelmiä, ainoastaan ei-kovin-makeita marjoja(puolukkaa, viinimarjoja jne). Siinä se, mutta se todellakin vaatii että ei syö mitään muuta, itse menen aina välillä kokeilemaan ja ilta onkin yhtä kauheutta... Esim. eilen paistoin lapselle lounaaksi nokkoslettuja ja söin itsekin muutaman, aluksi ei tuntunut missään, mutta illalla olo oli karmea eikä mikään enää siihen auttanut. Joka kerta jos olen syönyt vaikka pastaruokaa tms ison annoksen, niin sama juttu :( 

En todellakaan väitä, että toimii kaikilla, mutta jos joku pahoinvoiva haluaa kokeilla esim. pari päivää ja saakin avun, niin ihanaa :) teen siis itse niin, että koitan pitää ruisleipä-juusto-vihannesvoileipiä mukana joka paikassa, siinäkin avainsana juusto tai muu missä edes vähän proteiinia. Pitkin päivää syön rahkaa ja maustettua jogurttia pakastepuolukoilla, ja sit syön 2-3 krt jotain keittoa tai muuta kevyttä, missä on paljon jotain proteiinia. Kuulostaa tosi tiukalta, mutta taas eilisen illan jälkeen syön tyytyväisemä näitä pöperöitä, niin pääsen edes vähän liikkeelle sohvan perukoilta :) Niin ja helpotuksena, että oon itse syönyt välillä makeita hedelmiä ja joitain muita pahaa oloa lisääviä juttuja ihan illalla, jolloin pahan olon piikki tuntuis tulevan nukkuessa enkä huomaa sitä :)

Ja niin, ettei kukaan luule että tarkotan että hiilareita söisi ihan minimaalisesti niin ei tietenkään, nehän on vauvalle tosi tärkeitä, mutta tarkoitan vain että jokaisessa ruuassa oli paljon proteiinia mukana, ja vihanneksia, hiilareiden lisäksi. En oo karppaaja yhtään, mulla on vähän ylipainoa, ja neuvolassa pitivät tätä hyvänä ruokavaliona :)

152/339 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille pahoinvoiville!!! Tänään 6+2 ja paha olo tuli eilen, eikä vielä on lähtenyt. Kiitos Suvikesä vinkistä, siitä voi olla hyötyä jossakin vaiheessa! :)

Haluaisin kysyä millä perusteilla pääsee kunnallisella puolella varhaisultraan? Muussa tapauksessahan se on sitten viikon 12 tienoilla, eikös?

153/339 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa,

Mulla on nyt ollut muutaman päivän hyvin lievää pahoinvointia, vähän kuin matkapahoinvointia. Pahenee jos nälkä pääsee yllättämään mikä tapahtuu usein koska nähtävästi toi pac man mahassa syö kaiken tunnin kahden sisään. Myös liian täysi maha aiheuttaa lievää pahoinvointia eikä kyllä vähentänyt pac manin syöntiaikaa (mitä siis yritin suurella lounasannoksella).. ensin yök täynnä ja kahden tunnin kuluttua yök nälkä... ;)

Mutta tosi lievää kun luen muiden juttuja.. Voimia teille!  

Mä olen itseasiassa iloinen tästä mun lievästä pahoinvoinnista, koska viimeksi ei ollut pahoinvointia ja silloin meni kesken. Ja myös Kiia80 kirjoitti että pahoinvointi yhdistetään mahdollisesti vähempään keskenmeno riskiin joten ehkä mulla tosiaan on syytä olla iloinen pahoinvoinnista. :)

Hitto jos tämäkin menee kesken ja joudutaan taas yli vuosi odottamaan seuraavaa..

Miten te olette suhtautuneet kiellettyjen ruokien listaan? Mä vältin kaikkea listattua viimeksi (ja miten siinä kävikään) mutta tällä kertaa ajattelin suhtautua siihen vähän enemmän maalaisjärjellä.. vakuumipakattu graavikala iso ei mutta täysin tuore itse käsitelty .. ? Sushista luin että on ihan ok..? Tietty takuu tuore, en söisi Rossossa jne.. Olen nimittäin aika iso graavi/sushifani..

154/339 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä syönyt kaikki lihat ja kalat kypsinä. Kalahan muuten olisi kai raakana ok, jos sen varmasti tietää tuoreeksi, eli jos ihan itse pyytäisin, niin sitten varmaan uskaltaisin syödä. Kauppojen tuorekala-altaiden tuoruteenkaan en luota. Noitahan on välillä tutkittu, ja löydetty jopa 8 päivää vanhaa lohta kauppojen kalatiskeiltä. Mäkin olen suuri sushifani, mutta kun en voi tietää mistä raivntolat kalansa hankkivat. Onneksi on vegesushejakin olemassa.

Vierailija
155/339 |
01.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikki! 

Mä plussasin eilen sellasella "en todellakaan oo raskaana mutta varmistetaan nyt" asenteella ja 2-3 clearbluella sitten pamahti. Odotuslaskurin mukaan 31.12 olisi LA, ja kyseessä siis ensimmäinen lapsi muttei ensimmäinen raskaus. Edellinen meni kesken viikolla 7 tammikuun lopussa, joten en tästä raskaudesta uskalla edes oikein iloita. (Ikävä kyllä.) Oireet on aikalailla erilaiset kuin viime kerralla, se onkin suurin syy miksen uskonut olevani paksuna. Viime viikon itkin joka päivä valtoimenaan ilman mitään syytä, miehellä oli hiukan kestämistä. :-D Pienen pieni pahoinvointi nostaa jo päätään, ja melkein toivonkin että sellainen iskee kun se tekisi tästä raskaudesta hieman konkreettisemman. Edellisellä kerralla ei ollut minkäänlaista pahoinvointia ja huonosti kävi. 

156/339 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole ollut minkäänlaista pahoinvoinnin tunnetta tähän mennessä ja olen siitä todella iloinen. Äidilläni ei ole myöskään ollut yhdessäkään raskaudessa joten ei se mikään automaattinen keskenmenon merkki ole jos ei tarvitse kärsiä pahoinvoinnista :) 

157/339 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei minkäänlaista pahoinvointia ja rv 8+0

158/339 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noora nen, veit sanat suustani! Voikohan raskauspahoinvointi olla periytyvää? Myöskään minun äidilläni ei ollut ollenkaan pahoinvointia ja normaalit raskaudet oli. Mulla on välillä vähän etova olo, mutta ei mitään kunnon oireita. Nyt 9+2. Alan ehkä ymmärtää niitä ihmisiä, jotka eivät tienneet olevansa raskaana kuin vasta kuukausien päästä - jos ei olisi menkat jääneet pois niin nämä vähäiset oireet voisi pistää stressin tai mahavaivojen piikkiin. Tekisi mieli ostaa se kotidoppler, koska siitä ekasta ultrastakin on jo viikkoja ja on ihan epäilevä olo.

159/339 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei ole ollut miutään merkkiä huonovointisuudesta. Minulla huomenna ensinmäinen neuvola aika :) osaisiko joku kertoa mitä siellä tehdään?  Täällä mennään rv 8+3. Onko keskustelussa muita esikoisia odottavia?

Ihanaa Sunnuntain jatkoa kaikille :)

Vierailija
160/339 |
03.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamista pahoinvoiville!

Mulla menossa rv 5+5, ja la tosiaan 29.12. Odotamme myös esikoistamme. Mulla on ollut aamulla ja päivällä melko virkeä olo, mutta iltaisin olen ollut aivan naatti. Pahoinvointia tulee mikäli syön jotakin liian ison annoksen. Oksennuksen tunnetta on tullut jos olen erehtynyt syömään esim. nachoja tai banaania. Oksentanut en kuitenkaan vielä ole (koputtaa puuta) Eniten tähän mennessä on harmia tuonut ummetus. Ennen raskautta mahani oli jatkuvasti löysällä. Olen kokeillut jo luumuja, ja vettäkin runsaasti yrittänyt juoda. Mulla on vissiin ärtyneen suolen oireyhtymä, joka nyt on tässä pahentunut raskauden myötä. Onko kellään vinkkejä ummetuksen helpottamiseen? Tympäisee iltasin mahan turvotus ja ilmavaivat. Taidan lähteä ostamaan Visibliniä apteekista, josko se helpottaisi..