LA joulukuussa 2015
Löytyyköhän täältä jo muita? Oma laskettu aika on 3.12 ja olisi kiva jutella muiden odottajien kanssa :)
Kommentit (339)
Oi teillä on kans jännät paikat! Eihän se joo murehtiminen mitään auta, mutta ei tätä pysty lopettamaankaan :D Täälläkin mies on tosi rauhallinen, mutta kyllä se on jo moneen kertaan kyselly, että pitäskö sen kuitenkin koittaa saada töistä vapaata, että en joutuis yksin meneen ultraan. Tuleeko sun mies mukaan ultraan? Kovasti onnea keskiviikolle! :)
Wido 11+0
Moi kaikille, uutena liityn mukaan jouluvauvojen odottajiin. Ensimmäistä odotan 11+3 eli laskettu aika olisi 5.12. Varhaisultrassa olen jo käynyt kun hermot ei kestänyt oottaa np-ultraan asti. Silloin kaikki hyvin ja sydänkin siellä jo sykki. Nyt oon pari viikkoa saikulla ollut pahoinvoinnin takia, onneksi alkanut helpottaa jo. Aamuisin kyl saa edelleen jännittää et pysyykö thyroxin sisällä vai ei. Alavatsaa juilii edelleen jokapäivä.
Jännityksellä odotan np-ultraa mikä on nyt perjantaina. onneks mies pääsee mukaan. Tsemppiä muillekin jännittäjille <3
Jentzu 11+3
Tervetuloa Jentzu ja tsemppiä ultran odotukseen! Wido, mies tulee mukaan, sain onneksi ajan, joka hänellekin sopi. Viime yö jo tuli tosi huonosti nukuttua, saa nähdä kuinka käy ens yön kanssa, kun jännitys vaan kasvaa. Noh toisaalta helpottavaa, että huomenna tähän aikaan tietää miten siellä masussa voidaan.
Delfi 10+4
Onnea ja tervetuloa Jentzu! :) Teilläkään ei montaa päivää enää ultran odotusta :)
Öh, miten tää pahoinvointi voi vaan pahentua! Luulin että pitäis alkaa helpottaa 12.viikolta mut päinvastoin. Yks päivä laattasin tuolla keskustassa keskellä päivää, ku bussissa oli istunut mun edessä mies, joka haisi tosi pahalle. Ja sain sitten tällä nt-ultra panikoinnillani miehenkin hermoileen tosta huomisesta. Raukka parka on ihan huolissaan kaikesta mikä vaan voi olla pielessä ja on ihan vakuuttunut, että lähen sieltä suoraan sairaalaan. :/
Toivottavasti sait Delfi kunnon yöunet tärkeälle päivälle :) Tulethan kertomaan uutiset ja onnea matkaan vielä! :)
tervetuloa kaikille odottajille munkin puolesta!
Olisittekohan voineet hiukan auttaa mua ymmärtämään tätä laskukaavaa.. edelliset menkat oli 13.3. eli RV on tänään 9+5 eikö? Eli olen viikolla 10. Olin neuvolassa 8.5. jolloin olin 8+0, viikolla 9. Neuvola täti vahvisti tämän silloin. Hän sanoi silloin että verikokeissa pitää käydä viikolla 10 eli pyysi käymään vklla 21 (tämä vk). Kun soitin ultra-ajan niin siellä annettiin aika ultraan 10.6. jolloin olen viikolla 12 ja pyysivät käymään verikokeissa siitä 2 vkoa aikasemmin kun olen viikolla 10 eli vasta ensi vklla.. Eli siis ???? Kumpaa ne lekurit käyttää kun ne puhuu viikoista ja eikö tuossa ollut nyt viikon heitto neuvolan ja UÄvaraustädin välillä? Kun mun laskujen mukaan 10.6. olisin jo viikolla 13 eli RV 12+5.. Olenko nyt ihan hakuteillä? Ja mua ei siis haittaa toi aika, mutta olen vähän hakuteillä miten näistä viikoista puhutaan. Eli jos mulle sanotaan että seuraava neuvola on vklla 17, niin onko se viikolla 17 (eli RV 16++) vai RV 17++(eli vklla 18)?
Anteeksi viestin sekavuus..
Sekavaahan tuo viikkojen laskenta on Kisumamma :D Joku äidinkielen paremmin oppinut osaa varmasti vastata tähän, mutta annan nyt kuitenkin mun mielipiteeni. Eli ajattelisin niin, että raskausviikolla 10 tarkoittaa 10+jotain ja kymmenennellä (10.) raskausviikolla 9+jotain. Mutta joo en tiedä sen paremmin, muistan vaan äikästä, että toi järjestyslukujen käyttö on perseestä :D
Ei ollut kiva päivä tämä, eli ultrassa oltiin ja kesken on mennyt jo joskus viikolla 7+ :( ei siis tule vauvaa meille tänä vuonna... suru ja pettymys on valtava, mutta uutta yritystä sitten kun se on mahdollista. Toivottavasti wido ja muut saatte iloisempia uutisia!
Todella ikäviä uutisia Delfi. :'( Voimia ja jaksamista suureen suruunne, olkaa toisillenne tukena. Toivon teille todella paljon onnea uuteen yritykseen, sitten kun sen aika tulee.
Hei kaikille!
Pahoittelut Delfi keskenmenosta <3 Voimia paljon!
Täällä on edelleen voimakasta pahoinvointia, huomenna olisi odotettu eka neuvola (:
mulle tulee välillä kovia päänsärkyjä täytyy kysyy neuvolasta et laittaako ne mut tarkempiin tutkimuksiin.
Enää olisi myös 2 viikkoa ekaan ultraan, toivotaan että kaikki on hyvin!
Oon ollut tällä vähä taka-alalla mut katsotaan kun täs viikot kehittyy jos alan kirjoittelee enemmän.
Vaimomamma rv 10+1
Ultrassa käyty. Kaikki näytti normaalilta ja Down-riskiluku tosi pieni. Pikkuinen vastasi viikkoja 11+4 ja oli varsin vikkelä kaveri. Viikonloppuna pitäisi sitten kertoa perheelle ja joillekin ystäville.
Hyvin helpottunut olo ja todella onnellinen ja kiitollinen olen, tästä se huoli varmasti vasta alkaakin.
Ultrassa kävi ennen mua nainen miehensä kanssa. Nainen tuli itkien ulos huoneesta. Ei näyttänyt onnen kyyneleiltä. Olisin halunnut sanoa jotain lohduttavaa, mutta siihen tilanteeseen ei vain ole mitään mitä voisi sanoa.
Wido ja pikkukaveri 11+4
Täällä olis laskettu aika 2.12. :) Esikoista odotellaan, olen 20v Päijät-Hämeestä. Tänään oli eka ultrakin, kaikki näytti olevan hyvin. <3
Heippa kaikki! Liityn keskusteluun, rv 10+0. Onnea kaikille odottajille ja pahoittelut kaikille jotka ovat saaneet huonoja uutisia.:( :(
Ehkä vähän tällainen avautumisluontoinen eka viesti, kun ei olla vielä kerrottu kenellekään ja kauhea tarve puhua jollekin! Ollaan kuitenkin niin salassa pidetty koko tämä perheenperustamis touhu (esikoista siis odotetaan), että tuntuu että jos kertoo jollekin ja sitten tapahtuukin jotain ikävää niin mikään ei enää ole yksityistä... Miten teillä on ollut? Varsinkin esikoisten odottajat, miten pitkään olette salailleet? Meillä eka ultra 8.6, sitten jos kaikki hyvin niin ajateltiin kyllä jo kertoa, ja on myös vahva tunne että useimmat mun kaverit ja ainakin oma äiti on jo arvannut. On ollut niin paljon vappua ja äitienpäivää ja muita, ihmiset huomaa heti jos mä en juo. Toisaalta taas ei haluis kököttää kotonakaan. Ennen tota ultraa on vielä kahdet perhejuhlat joista ei voi kieltäytyä, huhhuh, siellä sitten taas jengi kyttää, tosi ärsyttävää kun jo itsellekin tosi iso asia ja hirvee huoli että jos ei olekaan kaikki hyvin. En haluis mitään hössötystä.
Miten teillä on kehittynyt oireet viime viikkoina? Mä huolestuin kovasti noin viikko sitten kun oli pahoinvointi piikki, ainoa kerta kun olen joutunut oksentamaan ja sitten muutama päivä sellainen 2h välein jäätävä nälkä, mutta sen jälkeen on jo pahoinvointi helpottanut ja nälkäkin vähän laantunut... Pari päivää sitten vielä ajattelin että se oli siinä, mutta toisaalta väsymys on vielä kovaa ja etova olo useita kertoja päivässä. Ja nälkä tulee aina jostain ihan puun takaa. Ja sitten se herkkyys, huhhuh, telkakrista tuli Ifin mainos jossa koiralle oli sattunut jotain ja If tietysti korvasi kaiken, itku tuli. Joo. Voisiko oireet jatkua näin vahvasti jos olisi vaikka tuulimuna tai keskeytynyt KM? Jänniä kaikki nää termit, oon ihan amatööri näissä raskausjutuissa.
Tiedän tyhmää spekuloida täällä kun vois mennä myös yksityiselle ultraamaan, mutta toisaalta kun eihän se auta mitään. Niin kai sitten odotellaan ja toivotaan parasta. Koitan ehkä suhtautua vähän pessimistisestikin, plussa tuli ihan älyttömän äkkiä, jotain 2 tai 3 kierron jälkeen... Niin aika uskomatonta jos voisi mennä kaikki niin nappiin, varsinkin kun äidillä ja siskolla molemmilla ollut vaikeuksia tulla raskaaksi. Ja poikaystävän äidillä eka raskaus KU.
Hirveesti tsemppiä kaikille, toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja teille syntyy joulukuussa terveitä vauvoja!! <3 <3
Onnea JJennae ja Gusse! :) Kiva saada lisää esikoisen odottajia mukaan!
Gusse, me kerrotaan raskaudesta nyt nt-ultran jälkeen juurikin edellisen keskenmenon vuoksi. Huomenna tulee veli vaimonsa ja muutaman kuukauden ikäisen vauvansa kanssa kylään niin kerrotaan heille. Kiva saada vertaistukea ja jutella kun hekin ovat olleet vuosi sitten samassa tilanteessa ja keskenmeno heilläkin takana. Omat kaverit ei oikein ymmärrä, kun ei ole lasten saaminen vielä yhtään ajankohtaista. En tiedä onko äiti jo huomannut raskauden, mutta luulen että isä tietää jo vaikkei olla kerrottu :D En juonut alkoholia juurikaan jo vuotta ennen plussaa joten kavereille en ole jäänyt kiinni :P
Jokainen kertoo raskaudesta silloin kun parhaaksi katsoo :) Ymmärrän täysin jos esim. on tosi läheinen perheensä kanssa ja haluu kertoa heti plussan jälkeen ja senkin että odottaa kunnes maha alkaa kasvaa.
Mulla pahoinvointi pahentunut nyt 12. viikolla. Väsymys jo helpottaa wuhuu! :D Viime raskaudessa alko sponttaanisti vuotaan keskenmeno viikolla 12 ja pahoinvointi jatku siitä vielä ehkä viikon pari (sikiö kuollut joku pari viikkoa aikaisemmin jollon osa oireista loppui). Hcg hormooni veressä puoliintuu samaa vauhtia kuin nouseekin, että ihan mahdollista, että oireet jatkuu keskenmenosta/tuulimunasta huolimatta, mutta olen lukenut, että monella on loppunut ihan seinään oireet kun sikiö kuollut. Se on kai sitten se äidinvaisto joka asiasta kertoo. Itsellä ei tainnut ekassa raskaudessa vielä olla kehittynyt sitä :D
Gusse, tuskin sinun äitisi ja siskosi vaikeudet vaikutavat sinun raskauteesi, eikä ainakaan tuo kohdunulkoinen vauvan isän puolelta. Toki on mahdollista esim että kulkee kilpirauhasen vajaatoimintaa tai muuta perheessä ja siksi vaikeuksia, mutta jos heillä on ollut vaikeuksia nimenomaan tulla raskaaksi eikä itse raskaudessa, niin en usko, että vaikuttaa. Ymmärrän tuon pessimistisyyden, itsekin luotan kaiken olevan kunnossa vasta jos saan terveen vauvan syliin. Toivon sinulle kuitenkin mukavaa odotusta, ehkä se pessimistisyyskin vähenee mitä pidemmälle raskaus etenee :)
Wido, onnea!! Ihania uutisia!! :)
Jjennae: tervetuloa ja onnea! :)
Gusse: Mulla tänään RV 10+0 ja ultra 10.6. :) Samaa tahtia keinutaan.
Mekään ei edellisen keskenmenon takia olla kerrottu kovin monelle. Mun vanhemmilla on kova hinku saada lapsenlapsia ja edellinen km oli niille kova paikka. Ajateltiin että kerrotaan vanhemmille ultran jälkeen.
Mun äitillä ja siskolla oli vaikeuksia tulla raskaaksi mutta itse raskaus on ollut helppo. Äidillä meni reilu vuosi ennen ekaa raskautta (siihen aikaan äitillä oli jo kova hätä vaikka oli vasta 22v) ja siskolla melkein kaksi. Meillä on takana melkein kolme vuotta yritystä, syitä siihen ei löydetty tutkimuksissa.
Meillä on ultra tosiaan vasta 10.6... Delfin tarinan luettuani alkoi pelottaa vielä enemmän.. onkohan se siellä vielä elossa? Mitä jos mäkin tulen itkien ultrasta? Mä en enää jaksaisi aloittaa alusta. Ikääkin alkaa olla ja haaveissa on kuitenkin myös toinen lapsi. Itku tuli kun mietin vatsa-asukkia, jos se ei enää olekaan elossa.. Ja vasta aamulla tuli itku ilosta kun tajusin että tänään alkoi 11. viikko ja vatsa-asukki on nyt sikiö eikä alkio. Mun vaistot sanoo että kaikki on masussa hyvin ja me tosiaan saadaan joulutähti. Vai sekoitanko vaiston toiveeseen..?
Oireita tällä hetkellä on ajoittainen pahoinvointi (jos en saa aamulla tarpeeksi nopeasti jotain vatsalle) ja jatkuva nälkä. Mikä tahansa syötävä kelpaa. Ja sitten väsymys. Ajoittain niin paha että meinaa taju mennä. Asutaan kaksi kerroksisessa kämpässä ja välillä hengästyn portaissa! Mutta sitten taas jaksan ihan normaalisti pyöräillä työmatkan 14km tosta noin vaan.. en osaa selittää. Aijuu, ja itkuisuus.. herranjestas sentään, Gusse, tiedän tunteen!
Heippa kaikki! Mun tekemä joulukuisten odottajien ryhmä on nyt ryhmäläisten kesken konsensuksessa sovittu olemaan jäsenmäärältään täysi, jotta pysytään mukana kuka siellä on kukakin. :) kiitos liittyneille. Poistaisin tuon alkuperäisen viestini missä ilmoittautumissähköpostiosoite on, mutta en osaa. Laitan sähköpostiosoitteen kohtapuoleen pois toiminnasta. :)
voimia delfi! <3
np-ultrassa käyty ja kaikki hyvin. Vilkas pikkuinen siellä pyöri. Vastasi viikkoja. :) tuntuu et päivässä olis maha tullu näkyviin, housut ahdistaa.
Voi Delfi, suuresti osanottoja! :*(.
Käytköhän vielä täällä, olisin mieluusti kuullut vielä sun tuntemuksia viikon 7 ja ultran välillä, jos vielä satut olemaan paikalla? Itsehän kävin varhaisultrassa 7+0 ja kaikki oli ok, mutta nyt on nekin vähän tuntemukset mitkä oli (lähinnä pissahätä sekä ajittainen alamaha"mouruaminen") niin loppuneet tässä tämän 10. viikon aikana, joten olen kovasti miettinyt noinkohan onkin mennyt kesken.
Mulla on vasta juhannuksena NT-ultra ja siihen saakka pidetään salaisuutta kaikilta, joten en halua että monet tietää jos meneekin kesken. Mutta joudun ehkä yhdelle kollegalle kertomaan käytännön syistä, joten mietin tässä nyt kerronko ensi viikolla vai en..
Gusse kirjoitti muuten todella hyvin tuosta että millaista on tämä salailu kun ei ole kelleen kertonut edes vauva-ajatuksista, niin sen takia mekään ei kerrota kellekään koska jos joku tietäisi että on ollut raskaana ja jotain kävisikin niin kaikki automaattisesti kuvittelisi että ollaan kovastikin yritetty.
Me kerrottiin kyllä heti plussan jälkeen tuleville isovanhemmille ja lähimmille ystäville sit sillai ''tiputellen'', mutta nyt kun oli se eka ultra niin julkistettiin sitten ''kaikelle kansalle''. :) Tai no, eka ja eka ultra, kävin mä varhaisultrassa jossa varmistettiin ettei oo tuulimuna tai ulkonen ja että on elävä. Mulla oli pahoinvointi tosi rajuna viikot 7-10, mikään ei pysynyt sisällä ja jouduin sairaslomalla olemaan kun ei töitä kyennyt tekemään. Onneksi alkanut nyt vähän helpottamaan. Mulla on aina yöpöydällä pillimehuja ja riisikakkuja, en nouse edes sängystä ylös ennenkö oon yhden riisikakun syönyt ja juonut pillimehun. Helpottaa huomattavasti mun aamuja, ei oo niin paha olo. Ja pahoinvointirannekkeet on ollu kätevät. :) Etova olo on kyllä lähes koko ajan vieläkin, mutta ei enään jatkuvaa oksentelua. Väsymys on kamala! Tuntuu, että voisin vaan nukkua ja nukkua.
Moi pitkästä aikaa! Mulla tuli se 12 viikkoa täyteen, ja nyt kun ei tarvii pelätä enää keskenmenoa niin pelkään np-ultraa! Tää on ihan älytöntä. Pari kertaa olen kuunnellut kotidopplerilla niitä sydänääniä, että ainakin tyyppi vielä siellä porskuttaa. Ultra on ens viikolla, että ei tässä nyt onneksi pitkään enää tarvia panikoida. Tein vielä sen virheen että lueskelin muiden kokemuksia ja mitä kaikkea sieltä on löytynyt, en suosittele oman mielenrauhan takia tekemään niin :'D
Wido meillä on ultra keskiviikkona ja pelottaa kans ihan hirveesti. Mies on tai ainakin hyvin esittää ihan rauhallista. Ite rupeen olemaan ihan hermoraunio, kun mietin onko kaikki hyvin vai tuleeko valtava pettymys ja suru. No täytyy nyt koittaa olla etukäteen murehtimatta, kun ei se oikeen mitään auta. Tsemppiä sullekin jännittämiseen!
Delfi 10+3