Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaupan alan poistumistarkastus

Vierailija
25.03.2015 |

Työvuorosta poistuessa vartija pyytää avaamaan laukun/kassin, jotta näkee, onko työntekijä varastanut jotain. Millaisia oikeuksia vartijalla on? Voiko kieltäytyä (tosin silloin tulee potkut)?

Tietääkö joku lainkohtaa, mihin tämä poistumistarkastus perustuu? Linkkiä?

Miten teillä hoidetaan nämä tarkastukset? Maillä ainakin kaikki pitää näyttää - siinä kymmenien muiden työkavereiden vieressä. Noloa on, jos olet esim käynyt salilla ennen työpäivää ja pitää hikisiä rintsikoita esitellä kaikille.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:12"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 18:52"] Jos minulle tuollaisia tarkastuksia joka päivä tehtäisiin ja vielä julkisesti, ottaisin joku kerta laukkuun hervottoman kokoisen dildon, tosi räkäisiä nenäliinoja tai käytettyjä kestisiteitä minigripissä ja nauttisin ilmeistä :D [/quote] En ymmärrä tällaista asennetta. Miksi helvetissä haluaisit tehdä viattoman vartijan työtehtävistä tahallasi ällöttäviä? Ei se ole sen vartijan vika, että nitä tarkastuksia tehdään. Ääliö.  [/quote] Kenenkään ei ole pakko mennä laukkuani tonkimaan, eikä vartijalla edes ole oikeutta siihen lain mukaan. Saan pitää laukussani mitä ällöttävyyksiä haluan.

[/quote]

Paitsi että olet allekirjoittanut työsopimuksen, jossa lukee että suostut poistumistarkastuksiin, ja vartija taas työsopimuksen jossa hän sitoutuu suorittamaan nämä tarkastukset. 
[/quote]

Nyt se silmä käteen ja lukemaan. Mikään sopimus ei ylitä lakia.

"Edellä käsitellystä perustuslainsuojasta johtuen työntekijän velvoittaminen alistumaan henkilökohtaiseen koskemattomuuteensa ja yksityisyyteensä puuttuviin tarkastuksiin on mahdollista vain lain nojalla. Tällaista sääntelyä ei kuitenkaan ole annettu ja nykyisen sääntelyn nojalla työntekijällä ei ole velvollisuutta alistua tarkastukseen. Työnantajan määräyksellä ei tällaista velvollisuutta voida työntekijälle asettaa. Myöskään työsopimuksessa ei voi sitoutua yksityisyyden suojan vastaisiin toimenpiteisiin."

http://www.esimiesliitto.com/key2012/tyosuhdeinfo/tyosuhdetietoutta/kimmo-nieminen/227-poistumistarkastukset

Vierailija
62/86 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

uo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vartija saa tehdä poistumistarkastuksia. Myyjä tehdessään työsopimusta hän antaa luvan että hänelle tehdään poistumistarkistus, mutta siitä on oikeus kieltäytyä, kun tämmöinen tilanne tulee vastaan.

Vierailija
64/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä rehelliselle ihmiselle noissa voi olla niin vaikeaa? Saati noloa?

Minua ärsyttää se ajatus, että työnantaja pitää työntekijöitä varkaina. On todella loukkaavaa työntekijöitä kohtaan, että heihin ei luoteta.

Vierailija
65/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan suostuu tällaiseen, kun ei ole pakko?

Vierailija
66/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartijoilla on oikeus avata esim näpistelijän laukku, jos on 100% varma, että siellä on varastettua kamaa.

Kummallista olisi, että samat säännöt eivät pätisi kaupan työntekijöihin. Ts. varkaalla olisi paremmat oikeudet kuin työntekijällä. 

Ei ole. Vartijalla ei ole poliisin oikeuksia, vaikka kuvittelisi mitä nähneensä. Vartija saa estää varkaudesta epäilemäänsä henkilöä poistumasta, mutta sen jälkeen on kutsuttava poliisi, joka hoitaa tilanteen eteenpäin.

Vierailija
67/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut pysäytti joskus vaateliikkeessä vartija kun olin käynyt ison urheilukassin kanssa siellä ja oli ilmeisesti sitä mieltä, että näytin varkaalta. Pyysi avaamaan laukun, mutta vitutti niin paljon, että kieltäydyin ja käskin soittamaan poliisit. Vartija sitten jankkasi siinä, että poliisia joudutaan odottelemaan sitten ja että pääsen paljon helpommalla kun vaan "otan ne varastetut tavarat sieltä kassista". Sanoin sitten vartijalle, että minulla ei ole mikään kiire ja että voin vallan hyvin odottaa. Poliisit soitettiin ja meni ehkä 40 minuuttia kun tulivat paikalle. Näytin heille kassini ja kaikki tavarani ja sain jatkaa matkaani. En asioi siinä liikkeessä enää toiste.

Vierailija
68/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä rehelliselle ihmiselle noissa voi olla niin vaikeaa? Saati noloa?

Minua ärsyttää se ajatus, että työnantaja pitää työntekijöitä varkaina. On todella loukkaavaa työntekijöitä kohtaan, että heihin ei luoteta.

Ei ketään automaattisesti pidetä varkaana, ikävä fakta nyt vain on, että myös työpaikoilta varastetaan. Duunarit jotka vievät vaikka juuri kaupasta jotain ruokaa, jotain työkaluja, materiaalia työmaalta jne. ja sitten nämä isomman mittakaavan venkulat, jotka kavaltavat firman tililtä sen 200000e.

Ei minua ainakaan haittaa poistumistarkastus, kun mitään en ole vienyt ja olen niihin suostunut sopparia kirjoittaessa. Tosin meillä niitä ei juurikaan ole, neljän ja puolen vuoden aikana kerran osunut kohdalle. Ja hirveän moni tuntuu syyttävän sitä tarkistusta tekevää vartijaa, no hei haloo, hän tekee vain sitä hänelle annettua työtehtävää.

Vierailija
69/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on maailma mallillaan kun työntekijöitäkin pitää kytätä. Ihme etteivät alasti käske riisua. Itse en moiseen alistuisi vaan kiertäisin kaukaa moiset idioottikaupat.

Tiesitkö että suuri osa varkauksista on juurikin työntekijöiden tekemiä. Idiootti!

Vierailija
70/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo poistumistarkastus on jollekkin kondomi/tamponi/sidenolostelijalle vaikea paikka, niin ehkä tällöin kauppa ei ole hönelle sopiva työpaikka.

Ja nyt aikuiset ihmiset, se vartija luultavasti on tietoinen, että naisilla on kuukautiset - toisilla runsaammat. Enkä mitenkään jaksa uskoa, että tämä vartija kavereidensa kanssa naureskelee toisten terveyssiteille, kun ne kuukautisjutut on oikeasti aika tylsiä eikä varmasti kiinnosta yhtään ketään.

Myöskään tuo, että kauppa tekee näitä tarkastuksia, ei ole mielestäni mikään epäluottamuksen osoitus. Se on turvallisuuskäytäntö. Kuinka paljon epärehellisiä ihmisiä kauppoihin hakeutuisikaan töihin jos tiedettäisiin ettei tuollaisia tarkastuksia tehdä?

Vierailija
71/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on maailma mallillaan kun työntekijöitäkin pitää kytätä. Ihme etteivät alasti käske riisua. Itse en moiseen alistuisi vaan kiertäisin kaukaa moiset idioottikaupat.

Tiesitkö että suuri osa varkauksista on juurikin työntekijöiden tekemiä. Idiootti!

Idioottikaan ei vie firman tavaroita takaovesta omassa kassissaan työvuoron päätyttyä. Tuo poistumistarkastus on torjuntakeinona yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
72/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä näitä tarkastuksia tehdään? Olen luullut lähestulkoon urbaanilegendaksi. Olen ollut 20 vuoden aikana neljässä eri K-kaupassa töissä, enkä niissä ole ainakaan koskaan tällaisiin törmännyt. Aikamoinen epäluottamuksen osoitus työntekijää kohtaan.

Vierailija
73/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti kaupassa työskentelevänä ei ole mitään turvatarkastuksia henkilökunnalle, suksikaa ny vittuun, ainoastaan porvoossa...

Vierailija
74/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistumistarkastuskaan vaan ei auta, kun myyjän perheenjäsenet hakevat päiväsaikaan jo kassikaupalla leipää sun muuta kotiin..

Vierailija
75/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä näitä tarkastuksia tehdään? Olen luullut lähestulkoon urbaanilegendaksi. Olen ollut 20 vuoden aikana neljässä eri K-kaupassa töissä, enkä niissä ole ainakaan koskaan tällaisiin törmännyt. Aikamoinen epäluottamuksen osoitus työntekijää kohtaan.

Olin kahdella suomalaisella ruokakauppaketjulla töissä n. 7 vuoden ajan ja poistumistarkastukseen jouduin noin 10-12 kertaa. Mitään sivutaskuja tosin ei tarvinnut availla eikä tavaroita levitellä muiden nähtäväksi. Fiksusti hoidettiin eikä mua haitannut yhtään.

Vierailija
76/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole pöllinyt muutaman vuoden kauppaurallani mitään, mutta tuota eräiden paskaputiikkien käytäntöä päiväysvanhan ruuan poisheittämisestä rikoin kyllä ihan surutta. Tein poistot hyllystä ja pakkasin tavarat kahteen eri säkkiin, pilalliset toiseen ja käyttökelpoinen tavara toiseen. Sitten kun kävin viemässä roskat, niin laitoin kaverilleni tai äidilleni tekstiviestin, että minkä pussin käy sieltä roskikselta hakemassa. Joskus kävin itse hakemassa sen säkin vähän työvuoron jälkeen.

Vierailija
77/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Roskiksenlajittelijalle": En itsekään suosi ajatusta, että käypää ruokaa heitetään pois kun todellisessa hädässä olevia kyllä on, ja apu on monelle todella tarpeen. Monet kauppiaat lahjoittavatkin myymättä jäänyttä tavaraa itse tärkeäksi näkemälleen taholle. Tämä on ok ja hienoa. Kannatan. Eri asia sitten on se, että toimit työssäsi vilpillisesti siten, että käypä tavara ohjautuu valitsemillesi henkilöille tai sinulle itsellesi. Ystäväsi ja äitisi ovat todennäköisesti kauppiaan potentiaalisia ja ostovoimaisia asiakkaita, kuten sinäkin palkansaajana. Näin aiheutat todellista vahinkoa työnantajallesi. Poistetut tuotteet eivät ole sinun, vaan kauppiaan, ja kyllä, tiedän että jätealueella ne muuttuvat "laillisesti haettavaksi omaisuudeksi" (mikäli kauppias ei ole erikseen roska-aluettaan lukinnut, mitä en toki ymmärrä kun vähävaraisia ja eettisistä syistä dyykkaavia löytyy). Kuitenkin roskakatos lienee hänen kiinteistönsä alueella? Tietty hävikki kuuluu kaupan alan toimintaan, enkä puolestele hyvän ruoan pois heittämistä. Kauppiaan on kuitenkin voitava itse päättää, mihin hän hävikkinsä ohjaa tai on ohjaamatta, ainakin näin organisoidusti, oman työntekijänsä toimesta ja salaillen. Eli se mitä haluan sanoa, on että en voi ajatella kyseistä työntekijää rehellisenä ja lojaalina, vaikka hän itse itsensä määrittää toisin ("en ole koskaan pöllinyt mitään"). Moraalisesti erittäin ala-arvoista, mielestäni ehkä jopa pahempaa kuin varastaminen? Varsinkin kun tarkoituksena ei ole auttaa hädänalaisia vaan varmistaa kunnon siivu potista itselle, kaverille tai äidille. Kannattaisi ehkä pyrkiä politiikkaan? Itse en palkkaisi. Koskaan.

Vierailija
78/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas kirjoitti:

"Roskiksenlajittelijalle": En itsekään suosi ajatusta, että käypää ruokaa heitetään pois kun todellisessa hädässä olevia kyllä on, ja apu on monelle todella tarpeen. Monet kauppiaat lahjoittavatkin myymättä jäänyttä tavaraa itse tärkeäksi näkemälleen taholle. Tämä on ok ja hienoa. Kannatan. Eri asia sitten on se, että toimit työssäsi vilpillisesti siten, että käypä tavara ohjautuu valitsemillesi henkilöille tai sinulle itsellesi. Ystäväsi ja äitisi ovat todennäköisesti kauppiaan potentiaalisia ja ostovoimaisia asiakkaita, kuten sinäkin palkansaajana. Näin aiheutat todellista vahinkoa työnantajallesi. Poistetut tuotteet eivät ole sinun, vaan kauppiaan, ja kyllä, tiedän että jätealueella ne muuttuvat "laillisesti haettavaksi omaisuudeksi" (mikäli kauppias ei ole erikseen roska-aluettaan lukinnut, mitä en toki ymmärrä kun vähävaraisia ja eettisistä syistä dyykkaavia löytyy). Kuitenkin roskakatos lienee hänen kiinteistönsä alueella? Tietty hävikki kuuluu kaupan alan toimintaan, enkä puolestele hyvän ruoan pois heittämistä. Kauppiaan on kuitenkin voitava itse päättää, mihin hän hävikkinsä ohjaa tai on ohjaamatta, ainakin näin organisoidusti, oman työntekijänsä toimesta ja salaillen. Eli se mitä haluan sanoa, on että en voi ajatella kyseistä työntekijää rehellisenä ja lojaalina, vaikka hän itse itsensä määrittää toisin ("en ole koskaan pöllinyt mitään"). Moraalisesti erittäin ala-arvoista, mielestäni ehkä jopa pahempaa kuin varastaminen? Varsinkin kun tarkoituksena ei ole auttaa hädänalaisia vaan varmistaa kunnon siivu potista itselle, kaverille tai äidille. Kannattaisi ehkä pyrkiä politiikkaan? Itse en palkkaisi. Koskaan.

Sen kummemmin minä itse, kuin perheenjäsenemmekään emme näiden kauppojen palveluksia käytä, joissa tuota olen tehnyt. Päiväysvanha tavara on tuomittu yrityksen toimintaohjeissa hävitettäväksi, kuten olen myös tehnyt. Silloin kun tavara viedään jätteisiin, luopuu yritys käytännössä tämän tavaran hallintaoikeudesta ja tästä näkökulmasta on yhdentekevää yrityksen kannalta, mihin tavara siirtyy tästä jatkokäsittelyyn. Yritykselle, jossa työskentelen ei ole aiheutunut tästä menettelystäni minkäänlaista taloudellista vahinkoa tai lisäkuluja. En ymmärrä sitä, mikä tässä sinun mielestäsi muodostaa ongelman tai tekee käytännöstä jollain tavalla lainvastaisen?

Vierailija
79/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun vartijat tietäisivätkin, että miten sitä tavaraa oikeasti noista myymälöistä lähtee. Mitä itse heidän kanssaan olen ollut tekemisissä, niin alalle hakeutuu pääasiassa sen sortin tolvanoita, että käytännössä mikään povitaskuun tunkemista tai juurikin omassa kassissa takaoven kautta ulos kantamista hienostuneempi tapa jää heiltä huomaamatta käytännössä aina. 

Vierailija
80/86 |
11.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut pysäytti joskus vaateliikkeessä vartija kun olin käynyt ison urheilukassin kanssa siellä ja oli ilmeisesti sitä mieltä, että näytin varkaalta. Pyysi avaamaan laukun, mutta vitutti niin paljon, että kieltäydyin ja käskin soittamaan poliisit. Vartija sitten jankkasi siinä, että poliisia joudutaan odottelemaan sitten ja että pääsen paljon helpommalla kun vaan "otan ne varastetut tavarat sieltä kassista". Sanoin sitten vartijalle, että minulla ei ole mikään kiire ja että voin vallan hyvin odottaa. Poliisit soitettiin ja meni ehkä 40 minuuttia kun tulivat paikalle. Näytin heille kassini ja kaikki tavarani ja sain jatkaa matkaani. En asioi siinä liikkeessä enää toiste.

Ja jos arvata saa, niin vartija/liike ei todellakaan pahoitellut tilannetta mitenkään.