Kaupan alan poistumistarkastus
Työvuorosta poistuessa vartija pyytää avaamaan laukun/kassin, jotta näkee, onko työntekijä varastanut jotain. Millaisia oikeuksia vartijalla on? Voiko kieltäytyä (tosin silloin tulee potkut)?
Tietääkö joku lainkohtaa, mihin tämä poistumistarkastus perustuu? Linkkiä?
Miten teillä hoidetaan nämä tarkastukset? Maillä ainakin kaikki pitää näyttää - siinä kymmenien muiden työkavereiden vieressä. Noloa on, jos olet esim käynyt salilla ennen työpäivää ja pitää hikisiä rintsikoita esitellä kaikille.
Kommentit (86)
Jos olet solminut työsopimuksen jossa mainitaan näistä tarkastuksista ja kieltäydyt tarkastuksesta on työnantajalla oikeus irtisanomiseen.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:17"]
Miten käytännössä vanhoista tavaroista todistetaan ettei ne ole varastettuja? Minulla ainakin on aina laukussa vesipullo, purkkaa, kuukautissiteitä, vaihtovaatetta yms. eikä niistä enää ole kuittia.
[/quote]
Työpaikalla kulkeva laukku kannattaa olla sellainen, ettei sitä normaalisti käytä muualla. Näin vältetään purkkapakettien yms unohtuminen vaikka laukun sivutaskuun. Ei myöskään kannata jättää taskuun esim syödyn suklaapatukan käärettä, sillä siitäkin saa potkut jos löytyy tarkastuksessa.
Vesipullo pitää olla sellainen, ettei sitä myydä työpaikalla esim ulkomailla myytävät limsa/vesipullot ovat hyviä tai tietyt muissa kaupoissa myytävät vesipullot, joita ei työpaikalla myydä. Kuukautissiteet sellaisia, joita ei myydä työpaikalla esim kankaiset tai kilpailevien kauppojen omat merkit.
Sillä kaikesta pitää olla kuitti tai sitten tosiaan selkeästi tuote, jota ei myydä työpaikalla. Esim käsirasva laukussani on rasvaa, jota myydään vain apteekissa.
Kuititon tuote on työpaikalta varastettu - tämä on työnantajan kanta ja sitä noudatetaan.
nro 27
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 22:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:17"]
Miten käytännössä vanhoista tavaroista todistetaan ettei ne ole varastettuja? Minulla ainakin on aina laukussa vesipullo, purkkaa, kuukautissiteitä, vaihtovaatetta yms. eikä niistä enää ole kuittia.
[/quote]
Työpaikalla kulkeva laukku kannattaa olla sellainen, ettei sitä normaalisti käytä muualla. Näin vältetään purkkapakettien yms unohtuminen vaikka laukun sivutaskuun. Ei myöskään kannata jättää taskuun esim syödyn suklaapatukan käärettä, sillä siitäkin saa potkut jos löytyy tarkastuksessa.
Vesipullo pitää olla sellainen, ettei sitä myydä työpaikalla esim ulkomailla myytävät limsa/vesipullot ovat hyviä tai tietyt muissa kaupoissa myytävät vesipullot, joita ei työpaikalla myydä. Kuukautissiteet sellaisia, joita ei myydä työpaikalla esim kankaiset tai kilpailevien kauppojen omat merkit.
Sillä kaikesta pitää olla kuitti tai sitten tosiaan selkeästi tuote, jota ei myydä työpaikalla. Esim käsirasva laukussani on rasvaa, jota myydään vain apteekissa.
Kuititon tuote on työpaikalta varastettu - tämä on työnantajan kanta ja sitä noudatetaan.
nro 27
[/quote]
Ihan sairasta touhua.
Olin pari vuotta siwassa töissä ja varastaminen olisi ollut aivan naurettavan helppoa jokaisessa iltavuorossa. Poistumistarkastusta ei tehty tuona aikana kertaakaan ja illathan ollaan aina yksin töissä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 22:48"]Olin pari vuotta siwassa töissä ja varastaminen olisi ollut aivan naurettavan helppoa jokaisessa iltavuorossa. Poistumistarkastusta ei tehty tuona aikana kertaakaan ja illathan ollaan aina yksin töissä.
[/quote]
mutta eikö siellä oo valvontakamerat mitä katotaan? en vaan älyä et miks niiden lisäksi on vielä noita tarkastuksis
Hyi. En ikinä menis töihin, missä epäillään että oon lähtökohtaisesti epärehellinen. Nyt olen töissä missä mua kohdellaan lähtökohtaisesti luottamuksen arvoisena. Ja todellakin olen. En siis todellakaan alistuis tuollaiseen kyyläämiseen.
Ei siihen ole pakko suostua (ellei työsopparissa tms lue niin). Meillä toi on aika kivasti tehty! Seinässä on "liikennevalo"-nappi, jota pitää lähtiessään painaa. Jos valo on vihreä, niin voit lähteä, mutta mikäli valo näyttää punaista, tulee käväistä turvavalvomon kopilla näyttämässä laukun sisältö. Nuo ovat siis satunnaistarkastuksia, valo näyttää lähes poikkeuksetta vihreää.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:43"]
Vartijoilla on oikeus avata esim näpistelijän laukku, jos on 100% varma, että siellä on varastettua...
[/quote]
Ei ole oikeutta.
[/quote]
Ahaa, no sitten tuntemillani vartijoilla on ollut väärät ohjeistukset. Toivottavasti huomaavat lukea av:ltä miten asia oikeasti on.
Kyllä on maailma mallillaan kun työntekijöitäkin pitää kytätä. Ihme etteivät alasti käske riisua. Itse en moiseen alistuisi vaan kiertäisin kaukaa moiset idioottikaupat.
Mua ei haittaisi näyttää laukkua sen sisällön takia, eikä satunnaisesti muutenkaan jos olen asiakkaana kaupassa ja vartijalla olisi joku konkreettinen syy epäillä siellä olevan jotain, tai jos olisin kirjoittanut työsopimukseen että suostun satunnaisiin poistumistarkastuksiin. Jos taas laukku pitäisi aina nayttää, pitäisin sitä vain idioottimaisena (enkä allekirjoittaisi sellaista sopimusta mikäli en siihen suostuisi).
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:43"]
Vartijoilla on oikeus avata esim näpistelijän laukku, jos on 100% varma, että siellä on varastettua...
[/quote]
Ei ole oikeutta.
[/quote]
Ahaa, no sitten tuntemillani vartijoilla on ollut väärät ohjeistukset. Toivottavasti huomaavat lukea av:ltä miten asia oikeasti on.
[/quote]
Tuntemasi vartijat tietävät tekevänsä laittomasti, mutta koulutuksessa on opetettu olemaan välittämättä siitä. Itsevarmalla käytöksellä pelotellaan asiakas avaamaan kassinsa vartijalle, vaikka pakko ei ole. Yksikään vartija ei saa kassiin omin päin katsoa, eikä tarvitse pakottaa toista avaamaan laukkua. Poliisit ja vartijat on niin hyvää pataa keskenään, että poliisi ei nuhtele. Kansalainen taas ei välttämättä tiedä oikeuksiaan, joten ei tee valitusta.
Ja miksi vartijan pitäisikään nähdä sinne laukkuun, poliisi pitää joka tapauksessa kutsua paikalle, joten he tarkastakoot, koska he ovat ainoita joilla se oikeus on.
Suosittelen kertomaan kavereillesi vähän finexistä näitä asioita.
Meillä jokainen levitti tavaransa vartijan nähtäväksi käytävällä, joka vei parkkihalliin. Sitä samaa käytävää pitkin kulkivat asiakkaat. Siinä sitten katselivat, kun myyjät esittelivät kamojaan.... Osa väestähän pääsee lähtemään heti, kun kauppa menee kiinni. Usein vielä kassajonossa on adiakkaita ja tulevat sitten pikkuhiljaa. Kuului ihmettelevää sipinää ja "varastanut", katseltiin vielä taakse päin ja vähän hidastettiin vauhtia. Tosi noloa meille työntekijöille. Vartijat olivat muita kuin niitä liikkeessä yleensä työskenteleviä.
Meillä ne tarkastukset tehtiin niin, että mentiin vuorotellen käytävältä kokoushuoneeseen, ja vartija tutki repun/laukun. Mielestäni on aika törkeää, jos joissain paikoissa tuo tehdään julkisesti työkavereiden ja/tai asiakkaiden nähden.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:37"]
Meillä ne tarkastukset tehtiin niin, että mentiin vuorotellen käytävältä kokoushuoneeseen, ja vartija tutki repun/laukun. Mielestäni on aika törkeää, jos joissain paikoissa tuo tehdään julkisesti työkavereiden ja/tai asiakkaiden nähden.
[/quote]
Kirjoitin tuon viestin 21 ja näin tehtiin. Vartijoita oli kaksi, molemmat vain ihan tätä tarkastusta varten palkattuja. Sikäli kivempi, ettei tarvinnut tutulle esittää. Mun meinas käydä huonosti: olin ostanut ruokatauolla kahvia, leipää ja muuta sellaista joka ei muutaman tunnin aikana pilaannu. Kuittia sitten hädissäni tongin epäorganisoidusta lompakosta. Naama punaisena ja eihän sitä meinaa löytyä sitten millään. En ollut edes varma olinko kuitin ottanut. Ja vaikka tiesin, että maksutapahtuman voi tarkistaa kassanauhasta, niin oli ihan hirveä olo! Toiset menee ohi ja pällistelee, moni työkaverikin pääsi menemään sinä aikana.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:31"]
Meillä jokainen levitti tavaransa vartijan nähtäväksi käytävällä, joka vei parkkihalliin. Sitä samaa käytävää pitkin kulkivat asiakkaat. Siinä sitten katselivat, kun myyjät esittelivät kamojaan.... Osa väestähän pääsee lähtemään heti, kun kauppa menee kiinni. Usein vielä kassajonossa on adiakkaita ja tulevat sitten pikkuhiljaa. Kuului ihmettelevää sipinää ja "varastanut", katseltiin vielä taakse päin ja vähän hidastettiin vauhtia. Tosi noloa meille työntekijöille. Vartijat olivat muita kuin niitä liikkeessä yleensä työskenteleviä.
[/quote]
Mikä liike kyseessä? Itse en aio tukea sentilläkään tuolla tavalla työntekijöitään nöyryyttäviä liikkeitä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 22:48"]Olin pari vuotta siwassa töissä ja varastaminen olisi ollut aivan naurettavan helppoa jokaisessa iltavuorossa. Poistumistarkastusta ei tehty tuona aikana kertaakaan ja illathan ollaan aina yksin töissä. [/quote] mutta eikö siellä oo valvontakamerat mitä katotaan? en vaan älyä et miks niiden lisäksi on vielä noita tarkastuksis
[/quote]
Mietipä mitä maksaisi katsoa tarkasti kaikki 10 (keskikokoinen myymälä) turvakameranauhaa läpi, kun vaikka Siwojen aukoloajat ovat 7-23. Aika monta työtuntia.
Halvemmalla nuo poistumistarkastukset menevät.
Valitatteko te muuten näin paljon myös lentokenttien turvatarkastuksista? On nöyryyttävää ja typerää tutkia ihmiset huolella?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 19:48"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 18:52"] Jos minulle tuollaisia tarkastuksia joka päivä tehtäisiin ja vielä julkisesti, ottaisin joku kerta laukkuun hervottoman kokoisen dildon, tosi räkäisiä nenäliinoja tai käytettyjä kestisiteitä minigripissä ja nauttisin ilmeistä :D [/quote] En ymmärrä tällaista asennetta. Miksi helvetissä haluaisit tehdä viattoman vartijan työtehtävistä tahallasi ällöttäviä? Ei se ole sen vartijan vika, että nitä tarkastuksia tehdään. Ääliö. [/quote] Kenenkään ei ole pakko mennä laukkuani tonkimaan, eikä vartijalla edes ole oikeutta siihen lain mukaan. Saan pitää laukussani mitä ällöttävyyksiä haluan.
[/quote]
Paitsi että olet allekirjoittanut työsopimuksen, jossa lukee että suostut poistumistarkastuksiin, ja vartija taas työsopimuksen jossa hän sitoutuu suorittamaan nämä tarkastukset.
Huh, onneks omalla työpaikalla ei tommosia ole. Edellisessä kaupassa oli satunnaisia poistumistarkastuksia, nykyisessä ei moisia harrasteta onneks ollenkaan :)
WTF? Kaikkea sitä näkee, kun vanhaksi elää.
Ei minulla työnantajana kävisi mielessäkään ottaa sellaisia ihmisiä töihin joihin en luota. Eikä työntekijänä tulisi mieleenkään mennä sellaiseen paikkaan töihin jossa olisin lähtökohtaisesti jo varas.
up