Ovatko latinot mielestäsi valkoisia?
Joo tiedän, että Etelä-Amerikassa on paljon erilaisi etnisyyksiä. Jotkut ovat aivan valkoisia ja heitä voisi kadulla tavatessa luulla vaikka sakalaiseksi. Siitä Lionel Messi hyvä esimerkki. Nyt kuitenkin puhun valtaväestöstä, joka on jonkin verran tummempaa. Esim. Sergio Aguero tai Neymar Jr. Itse mietin tätä kun itse olen puoliksi juuri argentiinalainen ja toinen vanhempi suunilleen Agueron värinen ellei hiukan tummempi.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Huvitti kun olin mäkkärissä töissä niin siellä oli joku englantia ja espanjaa puhuva tyyppi. Ilmiselvä latino. Tuli sitten vaan puheeksi mistäpäin on kotoisin. Sanoi olevansa Espanjasta. Joo mulla on espanjalainen serkkumies. En sit sanonu mitään, mut joo..
Tää tarina ei nyt auennut oikein.
Gitaanot ja Hispaanot eivät ole valkoisia (inkkariverta, aasialaista tai afrikkalaista).
Eurooppalaistaustaiset ovat valkoisia. Espanjalaiset ja Portugalilaiset eivät ole värillisiä.
Vierailija kirjoitti:
Muinaiset roomalaiset olivat latinoita.
Ei pidä paikkaansa.
Sabinet olivat alkuperäiskansaa (geneettisesti lähtöisin Siperiasta, josta inkkaritkin).
-Z-
Käyttäjä41113 kirjoitti:
Espanjalaiset ja italialaiset ovat Euroopassa valkoisia, mutta Yhdysvaltoihin mennessään he muuttuvat yhtäkkiä ei-valkoisiksi. Se oli eräälle tutulle italialaiselle hämmentävää.
tätä mä olen monesti miettinyt, että miten amerikkalainen muka pystyy erottamaan pelkn ihonvärin perusteella onko henkilö espanjasta, eli eurooppalainen valkoinen vai meksikolainen. Ei ilmeisesti mistään, vaan kä samoin kuin ravintolassa missä lehmä muuttuu ovista keittiöön tuotaessa häräksi.
Ne on mestitsejä eli valkoisen ja inkkarin sekoituksia tai zamboja eli inkkarin ja mustan sekoituksia
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41113 kirjoitti:
Espanjalaiset ja italialaiset ovat Euroopassa valkoisia, mutta Yhdysvaltoihin mennessään he muuttuvat yhtäkkiä ei-valkoisiksi. Se oli eräälle tutulle italialaiselle hämmentävää.
tätä mä olen monesti miettinyt, että miten amerikkalainen muka pystyy erottamaan pelkn ihonvärin perusteella onko henkilö espanjasta, eli eurooppalainen valkoinen vai meksikolainen. Ei ilmeisesti mistään, vaan kä samoin kuin ravintolassa missä lehmä muuttuu ovista keittiöön tuotaessa häräksi.
Ei se espanjalainen ole meksikolainen vaan espanjalainen. Hän kuuluu luokkaan "latino or Hispanic" eli latino taibespanjalainen. Latino ei ole mikään rotu. Valkoiset ihmiset voivat olla latinoita. Esimerkiksi argentiinalaisista enemmistö on valkoisia eurooppalaisten jälkeläisiä. Ja ei, ulkonäöstä ei useinkaan voi päätellä onko joku latino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41113 kirjoitti:
Ei se espanjalainen ole meksikolainen vaan espanjalainen. Hän kuuluu luokkaan "latino or Hispanic" eli latino taibespanjalainen. Latino ei ole mikään rotu. Valkoiset ihmiset voivat olla latinoita. Esimerkiksi argentiinalaisista enemmistö on valkoisia eurooppalaisten jälkeläisiä. Ja ei, ulkonäöstä ei useinkaan voi päätellä onko joku latino.
Osoitatko vielä kohdan jossa sanoin että espanjalainen on meksikolainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä41113 kirjoitti:
Osoitatko vielä kohdan jossa sanoin että espanjalainen on meksikolainen?
Kummatkin ivat latinoja
Ainakin yks nimeltä mainitsematon hattu radiojuontaja luulee näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tapauksesta. Mun tuttuja on Kolumbiasta ja pidän heitä valkoisina, kun ihokin on suht vaalea. Espanjalaisen näköisiä. Jossain Brasiliassa näkee enemmän tummempiakin.
Entäs Sergio Aguero?
Minun silmiini on vielä valkoinen. Mutta jonkun muun mielestä ehkä ei. Itse luen latinot vielä vaaleisiin, nimenomaan ihon perusteella. Hiukset ja silmät toki tummat.
Okei. Munki mielestä ihan siinä rajoilla mutta ite oon varmaan valkone jos toinen vanhempi on kuitenki ihan suomalaine.
Nykyäänhän tämä menee sekä woke- että päinvastaisen ideologian mukana niin, että jos sinussa on tippakin ei-valkoista verta, et ole valkoinen vaan POC. Toki sinulla voi olla white passing -etuoikeus siitä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tapauksesta. Mun tuttuja on Kolumbiasta ja pidän heitä valkoisina, kun ihokin on suht vaalea. Espanjalaisen näköisiä. Jossain Brasiliassa näkee enemmän tummempiakin.
Entäs Sergio Aguero?
Minun silmiini on vielä valkoinen. Mutta jonkun muun mielestä ehkä ei. Itse luen latinot vielä vaaleisiin, nimenomaan ihon perusteella. Hiukset ja silmät toki tummat.
Okei. Munki mielestä ihan siinä rajoilla mutta ite oon varmaan valkone jos toinen vanhempi on kuitenki ihan suomalaine.
Nykyäänhän tämä menee sekä woke- että päinvastaisen ideologian mukana niin, että jos sinussa on tippakin ei-valkoista verta, et ole valkoinen vaan POC. Toki sinulla voi olla white passing -etuoikeus siitä huolimatta.
Aha. Mitä eroa white pssing -wtuoikeutetulla ja valkoisella on?
Eivät ole valkoisia. Ovat ihan oma rotu vaikka ihonväri olisikin vaalea. Enkä usko että haluavatkaan luokitella itseään white.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole valkoisia. Ovat ihan oma rotu vaikka ihonväri olisikin vaalea. Enkä usko että haluavatkaan luokitella itseään white.
Mutta espanjalaisetkin ovat latinoja?
Mitä väliä? Meillä on musta ja keltainen labbis. En koskaan ajattele niiden värejä vaan molemmat on ihan vaan koiria.
Selittäkää mulle, että miksi on ylipäätään tarpeen keskustella aiheesta, onko joku valkoinen?
Mitä teille merkitsee se, että joku on valkoinen?
Miksi on olennaista, että henkilön x esivanhemmat ovat asuneet paikassa ö, ja heidän geenejä periytynyt x:lle siinä määrin, että hän näyttää tai ei näytä joltain?
Mielestäni valkoisuus tai ei valkoisuus on olennaista siinä keskustelussa, kun pohditaan valtavirrasta poikkeavien kohtaamaan rasismia. On se sitten vaikkapa ei-valkoisten kohtaamaan rasismia Suomessa tai valkoisten kohtaamaan rasismia vaikkapa Beninissä (heitin hatusta valtion).
Muussa yhteydessä tämän ketjun kaltaiset keskustelut lähinnä luo tarpeettomia jännitteitä ja rasismia.
Minä en näytä suomalaiselta. Mua luullaan usein tulevan jostain pohj. Afrikan maasta. Isässä samaa näköä. Kuitenkn molempia sukujuuria selvitetty jonnekin 1800-luvulle,tämä ulkonäkö tupsahtelee suellä täällä suvussa ja ihan Suomesta ollaan.
Te ette määrittelisi minua valkoiseksi. Hyvä niin. Tollanen toisten ulkopuolelta luokittelu valkoisiin ja ei-valkoisiin on älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Latinot voi olla valkoisia tai mitä tahansa muuta. Latino ei tarkoita mitään muuta kuin latilalaisesta Amerikasta olevaa henkilöä ihonväriin katsomatta.
Olet näköjään sisäistänyt sen yhdysvaltalaisen mallin mukaisen rodullistamisajattelun.
(sen mukaanhan lähes kaikki eurooppalaisetkin ovat 'kaukaasialaisia'.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Latinot voi olla valkoisia tai mitä tahansa muuta. Latino ei tarkoita mitään muuta kuin latilalaisesta Amerikasta olevaa henkilöä ihonväriin katsomatta.
Olet näköjään sisäistänyt sen yhdysvaltalaisen mallin mukaisen rodullistamisajattelun.
(sen mukaanhan lähes kaikki eurooppalaisetkin ovat 'kaukaasialaisia'.)
Niin ovatkin. Kaukaasialaiset tarkoittaa ryhmää, johon sisältyy eurooppalaiset.
Miks ne sellasta tekee?