Maistraatissa naimisiin menneet!
Minkälaiset oli teidän häät? Tapahtuiko vihkiminen virka-aikaan maistraatin tiloissa, vai muualla? Keitä kutsuitte? Millaiset puvut?
Kiinnostaa koska itsellä edessä, minä ja mies kuulutaan eri uskontoihin eikä siis koskaan saada niitä kirkkohäitä mistä lapsena haaveilin..
Kommentit (85)
22 jatkaa, meidän vihkipappi siis suostui vihkimään meidät ja myös kastamaan lapsemme vaikka mmieheni on katolinen. Kannattaa kysyä siis jos suostuu!
Meillä se oli vain arkinen toimitus, normivaatteet, työpäivän päätteeksi käytiin.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 11:09"]
kaikista maistraateista ei ole ketään joka lähtisi vihkimään ulos talosta ja virka-ajan ulkopuolella. Mutta on niitä jossain päin suomea että kyllä sitä tehdään, oliko nyt Riihimäki tai Hyvinkää tai joku siellä päin.
[/quote]
Niin, eihän sitä maistraatin vihkijää ole pakko omalta paikkakunnalta ottaa, jos se ei heiltä tunnu taittuvan, vaan voi kokeilla myös naapurikuntien maistraatteja josko siellä tärppäisi. Sitten on vielä käräjäoikeuden tuomarit, eli jos maistraateissa tuntuu jostain syystä nihkeältä (kesälomat samaan aikaan jne), niin voi koittaa myös käräjäoikeutta, eli mahdollisuuksia on muitakin, kuin vain se kotipaikkakunnan maistraatti.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 11:09"]
kaikista maistraateista ei ole ketään joka lähtisi vihkimään ulos talosta ja virka-ajan ulkopuolella. Mutta on niitä jossain päin suomea että kyllä sitä tehdään, oliko nyt Riihimäki tai Hyvinkää tai joku siellä päin.
[/quote]
Niin, eihän sitä maistraatin vihkijää ole pakko omalta paikkakunnalta ottaa, jos se ei heiltä tunnu taittuvan, vaan voi kokeilla myös naapurikuntien maistraatteja josko siellä tärppäisi. Sitten on vielä käräjäoikeuden tuomarit, eli jos maistraateissa tuntuu jostain syystä nihkeältä (kesälomat samaan aikaan jne), niin voi koittaa myös käräjäoikeutta, eli mahdollisuuksia on muitakin, kuin vain se kotipaikkakunnan maistraatti.
[/quote]
Tietenkään sitä ei tarvitse ottaa omalta paikkakunnalta. Eihän joka paikkakunnalla maistraattia olekaan. Toisilla voi olla hyvinkin pitkä matka lähimpään kun niitä on aika harvakseltaan nykyään.
Virka-aikana maistraatin tiloissa. Tilat olivat todella arvokkaan näköiset , eikä virastofiilistä tullut yhtään. Minulla juhlameikki, ja upouusi peruukki :) Kaunis iltapuku, polviin saakka ja kimppu. Miehellä upseerin juhlapuku. Paikalla kaikki rakkaat sukulaiset, ja sen jälkeen ravintolaan syömään. Upea kesäpäivä ja porvoon vanhakaupunki miljöönä.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:14"]
10 minuuttia, sisään ja ulos. Virka-aikana maistraatin tiloissa. Vieraita ei ollut, todistajat maistraatin henkilökuntaa. Tavalliset vaatteet päällä!
Helppoa! Nopeaa! Ilmaista! Ilman mitään siirappista hömpötystä! Sopi meille tosi hyvin!!
[/quote]
Meillä sama juttu. Olivat aika yllättyneitä kun ei ollut todistajia mukana, eikä oltu tajuttu etukäteen ilmoittaa että ei tule omasta takaa todistajia, mutta toki maistraatista löytyi.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:14"]10 minuuttia, sisään ja ulos. Virka-aikana maistraatin tiloissa. Vieraita ei ollut, todistajat maistraatin henkilökuntaa. Tavalliset vaatteet päällä!
Helppoa! Nopeaa! Ilmaista! Ilman mitään siirappista hömpötystä! Sopi meille tosi hyvin!!
[/quote]Juuri noin ja seuraavana päivänä pidimme isot hääjuhlat. Maistraatissa oli vain läheisimmät.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 11:02"]
Miehellä puku ja minulla hennon vaaleanpunainen mekko. Suku oli todistamassa parhaimmissaan, perjantai-iltapäivänä maistraatin juhlatilassa. Se olisi hyvin voinut olla joku seurakuntasali. Sen jälkeen menimme kaikki syömään. Oli juhlavaa ja kaunista. Koska mies kuului kirkkoon, pidimme seuraavana päivänä vielä kirkossa siunaustilaisuuden. Se näytti ihan kirkkovihkimiseltä, mutta oikeasti se pidettiin vain miehen uskonnollisia sukulaisia varten. Minua hykerrytti että olimme jo oikeasti naimisissa, ja että meidän oikea vihkiminen oli intiimi vain tärkeiden ihmisten kanssa.
[/quote]
Tämä kaksi kertaa "vihkiminen" siksi, että saa prinsessapäivän on naurettavaa. Kirkkoon ei kuuluta ja Jumalaan ei uskota, mutta halutaan siunaus (ja kampaus ja hääpuku ja vieraat ja lahjalista) Jumalan silmien alla.
Me ei haluttu kirkkohäitä ja maistraatti tuntui ankealta paikalta. Mentiin sit lopulta omassa olohuoneessa naimisiin, mulla musta lyhyt mekko ja miehellä puvun housut ja kauluspaita. Molempien perheet vain paikalla
Maanantaina kävimme maistraatissa puolilta päivin. Illalla tarjosimme kotona kakkukahvit vanhemmillemme. Sopi meille oikein hyvin, koska karsastan hääjuhlia. Tästä on aikaa 22 vuotta.
Me mentiin naimisiin maistraatin tiloissa, arkipäivänä lounasaikaan. Tavisvaatteet, sormukset ei ehtiny tilaisuuteen. Mukana pari kaveria todistajina, mentiin syömään lounasta niiden kanssa vihkimisen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:57"]Jos mies ei halua tulla kirkossa naimisiin, vaikka sinulle olisi tärkeää noudattaa tätä perinnettä ja uskonnollista riittiä, oletko valmis siihen, että myöskään lapsianne ei kasteta, he eivät pääse ripille ja aikanaan kirkossa naimisiin ja että kirkollisia hautajaisiakaan ei tule? Paras keskustella nämä asiat selviksi nyt heti.
[/quote]
Mun avomies ei tahdo kirkkohäitä. Hän on agnostikko eikä ole koskaan kuulunut kirkkoon.
Minä kuulun kirkkoon ja haikailen perinteisiä häitä, mutta maistraatissa varmaan mennään jos mennään.
Sen sijaan lapsemme on kastettu, molemmille pidetty ristiäiset ja pääsevät myös myöhemmin halutessaan riparille. Kompromissi siis löydetty. Mulle lasten kastaminen oli tärkeää, miehelle taas se ettei joudu liittymään kirkkoon tekopyhästi pelkän vihkimisen takia.
Eli ei erilaiset uskonnot tarkoita, että toisen täytyisi luopua kaikista näkemyksistään ja mentäisiin vaan toisen ehdoilla.
AP tässä hei.
Älkää alottako tähän mitään uskontoväittelyä kiitos, kysyin vaan ideoita siviilivihkimisen toteuttamiseen. Eikö jokainen muka ole pikkutyttönä haaveillut niistä prinsessahäistä? ;)
Meillä lapset kastetaan ja käyvät minun uskonnon mukaan ripillä, mies vaan sattuu eri uskontokuntaan kuulumaan. Tämän seurauksena meitä ei voi vihkiä kirkossa. Mikä siinä on niin ongelmallista joillekin?
Kiitoksia omat tarinansa jakaneille, ihana miten omannäköisiä häitä voikaan pitää :)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:03"]
Meidät vihittiin juhlapaikalla, ja tilaisuus oli sekä juhlavuudeltaan että sisällöltään vähintäänkin kirkkovihkimyksen "veroinen" - siis niin, että koimme puhujan sanoman omaksemme. Olisi tuntunut tosi teeskentelyltä mennä naimisiin kirkossa.
Meille saattui sellainen vihkijä, jolle oli luontevaa pitää myös puhe. Varsinainen vihkiseremonia ei siis kestänyt sitä kolmea minuuttia, jonka se vie maistraatissa, vaan ainakin vartin.
[/quote]
Aihetta tutkiessani olen päätynyt päätelmään, että maistraatissa vihittävät kuulevat vihkijänsä nimen tulleessaan paikalle vihkipäivänä (se joka on työvuorossa vihkii) eivätkä näin ollen saa mitään ylimääräistä omaa kivaa seremoniaan, jolleivat nakita itse jotain sivullista pitämään esim. puhetta. Jotkut vihkijät saattavat ihan hyvää hyvyyttään ehdottaa vaikka apassirukousta seremonian päätteeksi.
Juhlapaikalla vihittävät, siis maksavat asiakkaat, saavat tietää vihkijänsä reilusti etukäteen, olla yhteydessä vihkijäänsä ja lisäillä seremoniaan omia juttujaan, vihkijästä riippuen saada kunnon puheenkin, aivan kuten kirkossa.
Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä? Muutaman vuoden olen näitä keskuteluja eri suunnilla seurannut ja tämä on se käsitys jota yksikään lukemani viesti ei ole kumonnut. Sääli kyllä jos tämä todella menee näin. Maistraatissa virka-aikana vihittävät jäävät surkeasti paitsioon, ei ihmekään että näitä "lounasajan toimistohäitä" vieläkin jotkut karsastavat.
Meillä oli vihkiminen maistraatissa perjantai-iltapäivänä, todistajina kummankin yksi ystävä. Normaalit siistit vaatteet, miehellä farkut ja kauluspaita, minulla melko arkinen lyhyt mekko. Vihkimisen jälkeen juotiin kahvit kotona todistajien kanssa. Seuraavana päivänä sitten juhlat sukulaisille ja ystäville, n. 90 vierasta, aika perinteiset hääjuhlat. Ruokaa ja kakkukahvit, tanssia ja ohjelmaa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 18:24"]
Meidät vihittiin juhlapaikalla, ja tilaisuus oli sekä juhlavuudeltaan että sisällöltään vähintäänkin kirkkovihkimyksen "veroinen" - siis niin, että koimme puhujan sanoman omaksemme. Olisi tuntunut tosi teeskentelyltä mennä naimisiin kirkossa.
Meille saattui sellainen vihkijä, jolle oli luontevaa pitää myös puhe. Varsinainen vihkiseremonia ei siis kestänyt sitä kolmea minuuttia, jonka se vie maistraatissa, vaan ainakin vartin.
[/quote]
Aihetta tutkiessani olen päätynyt päätelmään, että maistraatissa vihittävät kuulevat vihkijänsä nimen tulleessaan paikalle vihkipäivänä (se joka on työvuorossa vihkii) eivätkä näin ollen saa mitään ylimääräistä omaa kivaa seremoniaan, jolleivat nakita itse jotain sivullista pitämään esim. puhetta. Jotkut vihkijät saattavat ihan hyvää hyvyyttään ehdottaa vaikka apassirukousta seremonian päätteeksi.
Juhlapaikalla vihittävät, siis maksavat asiakkaat, saavat tietää vihkijänsä reilusti etukäteen, olla yhteydessä vihkijäänsä ja lisäillä seremoniaan omia juttujaan, vihkijästä riippuen saada kunnon puheenkin, aivan kuten kirkossa.
Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä? Muutaman vuoden olen näitä keskuteluja eri suunnilla seurannut ja tämä on se käsitys jota yksikään lukemani viesti ei ole kumonnut. Sääli kyllä jos tämä todella menee näin. Maistraatissa virka-aikana vihittävät jäävät surkeasti paitsioon, ei ihmekään että näitä "lounasajan toimistohäitä" vieläkin jotkut karsastavat.
[/quote]
No jaa, mahtaako virka-aikana maistraatissa juuri kukaan edes kaivata pitkiä puheita?
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 18:30"]
[/quote]
[/quote]
No jaa, mahtaako virka-aikana maistraatissa juuri kukaan edes kaivata pitkiä puheita?
[/quote]
Miksi hemmetissä ei kaipaisi? Se, että hiljaa hissuksiin kahvitauolla naimisiin menevät ajautuvat juuri sinne mennäkseen naimisiin ei millään tasolla tarkoita sitä että kaikki jotka siellä naimisiin menevät kuuluisivat tähän ryhmään. Kaikki lapset itkevät mutta kaikki jotka itkevät eivät ole lapsia...
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 18:35"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 18:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi hemmetissä ei kaipaisi? Se, että hiljaa hissuksiin kahvitauolla naimisiin menevät ajautuvat juuri sinne mennäkseen naimisiin ei millään tasolla tarkoita sitä että kaikki jotka siellä naimisiin menevät kuuluisivat tähän ryhmään. Kaikki lapset itkevät mutta kaikki jotka itkevät eivät ole lapsia...
[/quote]
Kunhan arvelin, kun en koskaan ole huomannut kenenkään valittelevan maistrattivihkimisen jälkeen seremonian lyhyyttä tai puheettomuutta. Ja voihan sitä vihkiaikaa varatessa selvittää kuka tulee vihkimään ja kysyä voisiko saada puheen, jos sellaista arvostaa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 11:02"]
Miehellä puku ja minulla hennon vaaleanpunainen mekko. Suku oli todistamassa parhaimmissaan, perjantai-iltapäivänä maistraatin juhlatilassa. Se olisi hyvin voinut olla joku seurakuntasali. Sen jälkeen menimme kaikki syömään. Oli juhlavaa ja kaunista. Koska mies kuului kirkkoon, pidimme seuraavana päivänä vielä kirkossa siunaustilaisuuden. Se näytti ihan kirkkovihkimiseltä, mutta oikeasti se pidettiin vain miehen uskonnollisia sukulaisia varten. Minua hykerrytti että olimme jo oikeasti naimisissa, ja että meidän oikea vihkiminen oli intiimi vain tärkeiden ihmisten kanssa.
[/quote]
Tämä kaksi kertaa "vihkiminen" siksi, että saa prinsessapäivän on naurettavaa. Kirkkoon ei kuuluta ja Jumalaan ei uskota, mutta halutaan siunaus (ja kampaus ja hääpuku ja vieraat ja lahjalista) Jumalan silmien alla.
[/quote]
Onko sulla luetun ymmärtämisessä pahojakin puutteita???
Ainakaan lainaamasi kirjoittaja ei kirkkosession kohdalla puhunut mitään prinsessahäistä, eikä mistään muustakaan vättämästäsi.
Minä ja katolinen (ei kovin uuskonnollinen) menimme naimisiin mieheni kotimaassa jossa tuomari tuli isovanhempien kotiin vihkimään perjantaina illalla klo.21.00. Myöhemmin suomessa avioliiton siunaus kirkossa. Eli kahdet "häät", näin ei tarvinnut lennättää jomman kumman sukua toiselle puolelle maapalloa!