HUOH. Lääkärin hoito-ohje syylälle: jeesusteippia pari viikkoa :(
Onko tuo nyt ihan asiallista.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 21:56"]
Siis meneekö joku oikeasti syylän vuoksi lääkäriin?
[/quote]
Niinpä. No ei kannata mennä kun laittaa jeesusteippiä ja kävelee viisi kertaa kaivon ympäri.
Rupesin tankkaamaan d-vitamiinia, niin kaikki sitkeät syylät hävisivät vahingossa.
Ihan yleisesti käytetty ohje terveydenhuollon piirissä tuo ilmastointiteipin eli jeesusteipin käyttö känsien ja syylien kotona tapahtuvaan poistamiseen. Ilman käypä hoito -suositusta ja tieteellistä näyttöäkin toimii ja on turvallista käyttää. Olen omilta lapsiltani poistanut känsiä jesarilla muutaman kerran. Noin 1-2vkoa menee.
Itse hieroin suolaa syylään muutaman kerran päivässä ja kuukaudessa oli hävinnyt pois. Ei ole uusinut.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 21:37"]
Teipin käytöstä ei ole tieteellistä näyttöä eikä se kuulu käypä hoito -suosituksiin.
[/quote]Käypä hoito -suositusta syylien hoidosta ei ole, mutta tutkimuksia on toki tehty hyvin tuloksin.
Syylien nykyhoito–ilmastointiteippi?
Vuosien varrella on julkaistu yksittäisiä tapausselostuksia, joiden mukaan teippaamalla aikaansaatu okkluusio on tehokas tapa päästä eroon syylistä. Yhdysvaltalaiset tutkijat selvittivät tämän hoitomuodon tehoa satunnaistetussa seurantatutkimuksessa, jossa syylistä kärsiviä lapsia ja nuoria hoidettiin joko jäädytyshoidolla tai peittämällä syylät ilmastointiteipillä. Ilmastointiteipistä leikattiin syylän kokoinen pala, joka kiinnitettiin iholle aina kuudeksi päiväksi kerrallaan. Tämän jälkeen pidettiin päivän mittainen tauko, jonka aikana ihon kuollut pintakerros poistettiin. Hoitoa jatkettiin kahden kuukauden ajan, ellei syylä ollut hävinnyt siihen mennessä. Teippihoidolla syylät hävisivät kokonaan 85 %:lta potilaista, ja jäädytyshoidon vastaava teho oli 60 %. Valtaosa teippihoidolla parantuneista syylistä hävisi jo ensimmäisen kuukauden aikana, mutta paranemisennuste oli huono, ellei mitään tehoa ollut nähtävissä ensimmäisten kahden viikon aikana. (Arch Pediatr Adolesc Med 2002;156:971).
Minä sain lapsena syylän häviämään kämmenestä, kun vanhan kansan ohjeen mukaan kostutin sen joka aamu omalla syljellä ennenkuin mitään olin pistänyt suuhuni. Tätä konstia olen suositellut myös joillekin potilailleni (kuten myös ilmastointiteippiohjetta) ja hyvin tuloksin.
lääkäri
Sanoiko jeesus- vai ilmastointiteippi? :D