Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä akvaariokala on TOSI kestävä ja rempseä?

Vierailija
24.03.2015 |

Olen kypsytellyt akvaariota nyt viikon ja odottelen nitriittipiikkiä mutta eipä näy mitään! Olen laittanut kukkamultaa ja kalanruokaa ja hirvensarvisuolaa. Suodatin on päällä ja lämmitin (25 astetta). Ajattelin odotella vielä viikon ja jos ei tule nitriittipiikkiä niin mitä jos ostan jonkun tosi kestävän kalan ja laitan sen tuonne ja kokeilen mitä käy?

Vedessä on vedenparannusainettakin.

Mielipiteitä?

Kommentit (315)

Vierailija
41/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette näistä sukaravuista? Pieniä äyriäisiä mitkä juoksevat pohjalla. Onko ne ok? Sopiiko monnisten ja imumonnin kanssa pohjalle? Ne puistattavat tavallaan minua mutta tavallaan kiehtovat.

Ap

Vierailija
42/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:38"]

Mitä mieltä olette näistä sukaravuista? Pieniä äyriäisiä mitkä juoksevat pohjalla. Onko ne ok? Sopiiko monnisten ja imumonnin kanssa pohjalle? Ne puistattavat tavallaan minua mutta tavallaan kiehtovat.

Ap

[/quote]

Sukaravutkin voivat olla vähän herkkiksiä (varsinin tuliskaravut, esim. kirsikkasukaravut ja leväsukaravut ovat vähän kestävämpiä). Nekään ei kestä kauhean lämmintä ja niitäkään ei tod. kannata ottaa, ennenkuin allas on varmasti täysin kypsä. Ja mitään isompaa, ahnetta kalaa ei kannata silloin ottaa, mutten niitä sukarapuja ei enää ole :D

Minulla on nanoaltaassa pelkkiä sukarapuja ja itse pidän niitä söpöinä (kun nille laittaa ruokaa, niin nappaavat sen hyppysiinsä ja kipittävät syömään :))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haikala? muoto on säilynyt 200 miljoonaa (tjsp) vuotta suunnilleen samana joten ei siinä isompia vikoja pitäisi olla.

Vierailija
44/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljoonakalamiehestä tuli mieleen Vesa Keskinen. :) Hauska ketju, ihan tuli ikävä lapsuusaikojen akvaariota, aww!

Vierailija
45/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa ihanaa miten täältä löytyy akvaarioeksperttejä neuvomaan toisia :) Kiitos todella paljon!

Ap

Vierailija
46/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:28"]

Onpas akvarion pitäminen monimutkaista. Meikäläinen olisi vaan ottanut hanasta vettä, pihalta soraa ja fippannut kalat perään :) Onneksi ei ole aikomustakaan ruveta tähän hommaan :)

[/quote]

Tää on tätä nykyaikaa. Mitä enemmän tietoa harrastelijat jostain asiasta saa, sitä kauemmas katoaa käsitys siitä, millä on oikeasti merkitystä.

Lopulta joku saattaa jostain historiallisesta akvaariokirjasta lukea ja ihmetellä että aikanaan akvaarion sai toimintaan muutamassa päivässä eikä kalat siltikään heittäneet henkeään. 

Vierailija
47/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtikala?

Vierailija
48/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:45"]

Ompa ihanaa miten täältä löytyy akvaarioeksperttejä neuvomaan toisia :) Kiitos todella paljon!

Ap

[/quote]

Toivon, että itselle rakkaan harrastuksen piiriin saadaan lisää harrastajia. :) Perusasiat (varsinkin perustamisessa ja kalaston) kannattaa vain hoitaa kuntoon, niin voi välttyä useilta ongelmilta.

Miinuspuolena voin tästä harrastuksesta sanoa, että nälkä kasvaa syödessä :D *suunnittelemassa kiekkoallasta, miehen suostutteluvaihe käynnissä*

Vierailija
49/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:28"]

Onpas akvarion pitäminen monimutkaista. Meikäläinen olisi vaan ottanut hanasta vettä, pihalta soraa ja fippannut kalat perään :) Onneksi ei ole aikomustakaan ruveta tähän hommaan :)

[/quote]

Tää on tätä nykyaikaa. Mitä enemmän tietoa harrastelijat jostain asiasta saa, sitä kauemmas katoaa käsitys siitä, millä on oikeasti merkitystä.

Lopulta joku saattaa jostain historiallisesta akvaariokirjasta lukea ja ihmetellä että aikanaan akvaarion sai toimintaan muutamassa päivässä eikä kalat siltikään heittäneet henkeään. 

[/quote]

Lajeja on nykyään tuhottomasti, entisaikaan pidettiin niitä, jotka sai pysymään hengissä. Ja se on kiva, että tietoa on tullut lisää, jotta kaloillekin pystyy järjestämään suotuisat olosuhteet. Ja ihmetellään, kun se oma kultakala eli vain puoli vuotta, kun nykyään ne elää vuosikymmeniä...

Vierailija
50/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean monet käsitti ap:n viestin väärin. Ap kysyi selvästi kestävää, aloittelijalle sopivaa kalaa.

Vierailija
51/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 20:09"]

Miljoonakalat on hyviä aloittelijan akvaariossa. Ne tekevät poikasia ja jonkun sukupolven jälkeen ovat varmasti sopeutuneet veteen... Ostin kantaa nykyiseen akvaarioon kolmesta eri liikkeestä vuoden sisällä. Sen jälkeen on aina välillä eri väristä kalaa näkynyt. Me ei olla edes yritetty pentualtailla lisätä, kasvillisuus auttaa.

joku jo totesi, ettei miltsiä taistojen kanssa. Moni muukin hajottaa ensin urosten pyrstöt, taisto, perhoskalat ja tulievä on pahimmasta päästä.

Minulla on ollut miljoonakaloja 1984-1987 muuttoon saakka, kun annettiin akvaariot pois ja nyt 2006 lähtien. Kolme allasta, joista yhdessä siis miltsejä. Niin, siis ensimmäinen allas tainnut olla 2004 lähtien, se saatiin tutuilta heidän muuttaessa, miltsi allas on ollut 2006 lähtien.

Sukarapuja ei kannata ottaa miltsien kavereiksi, miltsit on aina välillä niiden kimpussa ja hiljalleen sukaravut hävävät. On kokeiltu.

Miettisin ensisijassa levän puhdistajia tuohon. Miltsit osaltaan hoitavat sitä tehtävää hajottaen leviä, kun ei ruoki liikaa. Piikkisilmät puhdistaa pohjaa raadoista, ostettiin aikanaan 6, joista kolme on jäljellä. Partis on hyvä samaan. Meillä on neljän leväbarbin miniparvi, tuossa sinun akvaariossa ne jo alkavat viihtymään, vaikka jotkut suosittelevat vähän isompaa niille. Akvaarion hyvinvoinnille ne on hyviä. Helmimonniset on ainakin meillä olleet kestäviä, niitä on iso parvi kahdessa akvaariossa ja ovat hauskoja katsella. Raitanuolimonni on yksi tehokkaimpia, mutta todella herkkä vesiarvojen suhteen.

Muut kannattaa katsoa sen mukaan, mihin vesiarvot asettuvat. Vesiiarvoja ei todellisuudessa ole helppo pitää kuin sillä tasolla, johon ne asettuu, etenkään kesällä lämmetessä. Pitkäikäisimpiä on ne kalat, jotka tykkäävät vesilaitoksen tarjoamista normaalille tasolle asettuvista arvoista, vaikka vesiä kuinka säätelee. On pidetty mittausten mukaan arvoja yhdessä akvaariossa... Ei enää korjailla ja mitataan harvoin. Kalastot on nykyään ihan vesiarvojen mukaan valittu.

[/quote]

Ei ne missään parissa sukupolvessa saada solutasolle sellaista muutosta, että ne pehmeässä vedessä menisivät! Tämä on ihan höpöhöpöä (osmoosi). Sisäsiitoksella saadaan mahdollisesti vain elinikää lyhennettyä (milliksetkin elävät sellaisen 1,5-3 vuotta)

Mutta miksi siis ottaa vesiarvoiltaan sopimattomia kaloja samaan altaaseen, kun nyt aapeella on vielä hyvät mahdollisuudet suunnitella kalastonsa hyvin yhteensopivaksi.

Minusta leväbarbi ei ole edes levänsyöjä parhaimmasta päästä ja 200-litrainen allas on kyllä vähän siinä ja siinä. Ja oikealla hoidolla edes levää ei tule ;)

Mitä kasveja aapee sai? :)

[/quote]

Elisalla vähän enemmän ongelmaa meidän verkoissa, joten en saanut tätä vastausta aikaisemmin lähetettyä...

Ei tietenkään miltsien perimä muutu yhdessä sukupolvessa, vaan ne naaraat lisääntyy, joille vesiarvot on sopivampia. Siihen riittää yksikin sukupolvi. Jos taas muutamasta liikkeestä hakee vähän eri näköisiä miltsejä, saa enemmän vaihtelua sukuun kuin kasvattamoilla ja akvaarioliikkeissä on, jossa kasvatetaan tiettyjä värejä pyrstöihin. 

Koska ap on käyttänyt vedenparannusaineita, vaikuttanut kemiaan, lisännyt uutta sisustusta ja kivetkin on uudet, on todennäköistä, ettei ne normaalit vesiarvot selviä välttämättä useampaan viikkoon. Sen johdosta alussa ottaisin hyvin sopeutuvia ja kestäviä lajeja. 

En mielestäni väittänytkään leväbarbia parhaaksi levänsyöjäksi. Se kuitenkin on yksi kestävimpiä. Kerroin, että raitanuolimonni on yksi parhaista, se on lisäksi ainoita joka syö ruskolevää. Sitä en suosisi uuteen akvaan juuri ennen kesää, koska se on herkkä lämmön nousulle.

En tiedä miten itse ajattelit uudessa akvaariossa vähemmän kokeneen välttävän levät, kun bakteerikanta on vasta aluillaan, kesä on tulossa, jonka myötä lämpö voi olla hankala hallita ja valoa riittää leville. Minusta monipuoliset levänsyöjät on aika hyvä keino. Siinä auttaa, kun osaa olla ruokkimatta liikaa ja vaikka pimennysverhot helpottaa... Niiden konstien keksiminen vie usein kuitenkin jonkin aikaa ja varsinkin alkuun on hyvä keskittyä muuhun kuin levien hävittämiseen etenkään kemiallisesti. Leväbarbi toki tarvitsee virtausta, mutta 200 litraan sen saakin.

Vierailija
52/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:06"]

Ne ui siellä alasti! Munat ja pillut vaan heiluvat ja viuhuvat kun sukeltelevat härski itsensäpaljastelijailme kasvoillaan!

[/quote]

Vaadin kaloille uimahousut!

Vierailija
53/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:53"]

Kauhean monet käsitti ap:n viestin väärin. Ap kysyi selvästi kestävää, aloittelijalle sopivaa kalaa.

[/quote]

No, itsekin heitin kalastoehdotuksen ja melkeinpä kaikki liikkeissä myytävät kalat sopivat aloittelijallekin. Kunhan ne perusteet ovat kunnossa. Helpompaa on puhua vesiarvoista ja ongelmansa tuo vielä sekin, että kaikki kalat eivät luonteensa puolesta sovi yhteen: esim taistis on suht kestävä kala, mutta se rajaa aika paljon muita lajeja pois. Miljoonakala on helppo kala, jos sille kovettaa vettä jnejne.

Eli pitää tietää speksit, ennekuin voi suositella yhtään mitään ja vielä, että minkälaiset kalat miellyttää silmää.

Vierailija
54/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä varoituksen sana (vaikka itse olen alalla ollutkin): kaikissa liikkeissä ei välttämättä ole kauhean hyvää akvaariotietoa. Jos liikkeessä voi karkkikauppatyylillä valita kaloja, niin asiantuntevia neuvoja et tule saamaan. Kannattaa vaikka nyt, kkun allas on kypsymässä, käydä katsastamassa, mitä kaikkia lajeja liikkestä löytyy ja MIETTIÄ sitä kalastoa.

Kun itse olin tällä alalla, niin suurta vitutusta herätti se, kun naapurista on myyty vaikkapa se kultakala siihen 100-litraiseen altaaseen ja itse joutuu selittelemään, miksi se ei ole hyvä juttu sen kalan kannalta. Kaikkialla ei ole kiinnostusta selvittää näitä asioita.

Ja helposti tulee muuten "heräteostoksia", jotka ei sitten altaaseen/kalastoon muuten sopisi (niitä tiikerinuoliaisiakaan ei kannata ostaa miksikään kotilonsyöjäksi, koska ne vaatii 500+ litraisen altaan.)

Vierailija
55/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
56/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkään tästä ketjusta.

Vierailija
57/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vau, hauska ja mielenkiintoinen ketju! :) Minuakin kiehtoo kalat, äyriäiset ja muut olennot - mitä oudompi laji/yksilö, sen kiehtovampi tapaus! Harmi vain, ettei mun äly ja rahavarannot varmaankaan riittäisi akvaarion perustamiseen ja sen ylläpitoon. Pitänee tyytyä muiden akvaarioiden ja persoonallisten veden asukkien töllistelyyn! T. biologi

Vierailija
58/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 18:25"]

Vau, hauska ja mielenkiintoinen ketju! :) Minuakin kiehtoo kalat, äyriäiset ja muut olennot - mitä oudompi laji/yksilö, sen kiehtovampi tapaus! Harmi vain, ettei mun äly ja rahavarannot varmaankaan riittäisi akvaarion perustamiseen ja sen ylläpitoon. Pitänee tyytyä muiden akvaarioiden ja persoonallisten veden asukkien töllistelyyn! T. biologi

[/quote]

Ei se oo loppupeleissä niin vaikeeta, kun miltä se kuulostaa :) Itse en ole esimerkiksi omista altaistani mittaillut mitään vesiarvoja ikuisuuksiin. Ainoastaan silloin, jos joskus tulee ongelmia (eli outoja kalakuolemia).

Hoitorutiinina vaihdan puolet vedestä kerran viikossa (ja trimmailen kasveja, rentouttavaa puutarhanhoitoa :D) ja se on siinä. Kalojenkin ruokinnan olen automatisoinut.

Rahaa menee toki aluksi, siinäkin kyllä voi säästää, jos ostaa käytettynä. Ja älykkyyttä ei tarvita, kun minäkin tähän pystyn :D

Vierailija
59/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tuli kotiin ison pussin kanssa. Oli ostanut akvaariokasveja! Istutin ne akvaarioon. Se näyttää tosi kauniilta <3
Ap

Vierailija
60/315 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 17:53"]

[/quote]

Miksei se kala voisi olla aloittelijalle sopiva mutta myös luonteeltaan rempseä ja ulospäinsuuntautunut ja huoleton? Eihän ne sulje toisiaan pois. On se aloittelijallekin mukavampi jos kala on sellainen joviaali.