Oikeastiko jotkut kuvittelevat saavansa aspalta parempaa palvelua olemalla hankala?
En todellakaan vaivaudu tekemään mitään muuta kuin minimin hankalan asiakkaan eteen, enkä edes sitä, jos asiakas ei osaa olla kiroilematta ja haukkumista.
Katsellaan sitten, kun käytöstavat ovat kunnossa.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin on joskus osunut asiakkaita jotka on ollut korostetun töykeitä ja veemäisiä alusta saakka, ja sitten yhtäkkiä alkaa kinuta että tekisin poikkeuksen johonkin perussääntöön heidän takiaan. Öö miksi tekisin? Jos haluaisin riskeerata työni ja toimeentuloni en tekisi sitä varmaan jonkun a-luokan vittupään takia. Ihme psykologia joillakin ihmisillä.
Mulle on tullut vastaan aspoja, jotka eivät tee mitään, kun pyytää nätisti, eivätkä tee mitään vaikka sen jälkeen ärähtäisi. Hobby hall hyvä esimerkki, en suosittele ostamaan sieltä mitään, koska aspa ei auta, jos tuote vikaantuu, eikä kuluvia varaosia tilata, vaikka niitä ei saa mitenkään tilattua kuluttajana, poistavat vain tuotteen valikoimastaan kuukauden sisällä yhteydenotosta ja valittelevat sen jälkeen, että voivoi, kun tämä tuote ei enää olekaan valikoimassamme, niin emme voi auttaa.
Jos tuote on myyty sinulle viallisena, niin siitä tulee rahat takaisin ihan lain mukaan.
Jos tuotetta ei enää ole olemassa, ei siihen tietenkään saa osia, joten tästä valittaminen on aika erikoista. On myös aika selvä, että jos kyseessä on huono tuote, se poistetaan valikoimasta, eikä kauppa enää tilaa sitä. Vai olisiko parempi, että huonoja tuotteita myydään valitusten jälkeenkin?
Vierailija kirjoitti:
Parasta palvelua saa, kun nauhoittaa keskustelun ja aspan todettua, että ei käy niin toistaa sen äänitteen ja kysyy, että oikeastiko haluat tämän pomollesi tiedoksi. Jostain syystä siinä vaiheessa palvelu pelaa ja tilanne korjataan.
Puhelut, chatit ja sähköpostit tallennetaan ja asiakaspalvelun laatua tarkkaillaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei oo selvää se käytöksen ja seurausten yhteys. Ukko sai luurin korvaan kahdesti aspalta reklamoidessaan kyllä asiasta mutta käytös meni överiksi. Jatkoin siitä ja sain palvelua olemalla asiassa tiukka mutta asiallinen enkä mikään öykkäri minäminä. Ihan oikein ukolle että aspa veti rajan.
Monelle tulee oikeasti yllätyksenä se, että aspa saa tosiaan lyödä luurin korvaan, jos asiakas käyttäytyy asiattomasti. Tästä laitetaan todennäköisesti myös merkintä asiakaspalvelujärjestelmään, eli seuraavakin aspa tietää tästä sikailusta, jos samasta numerosta soitetaan uudelleen.
Myös naamatusten saa kieltäytyä palvelemasta jos asiakas ei tee muuta, kun huutaa. Tulee sitten takaisin, kun on rauhoittunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan yhtä huonoa palvelua aspasta saa vaikka kuinka nöyristelisi, ette te tee muutenkaan kuin sen ihan minimin, vaikka lakki kourassa pyytelisi. Jos edustamasi yritys on myynyt pask*a, niin teillä on velvollisuus hoitaa asia kuntoon, vaikka asiakas olisi millä päällä tahansa.
Katoppakö ei ole oma virma niin ei vois vähempää kiinnostaa. 12 euron tuntipalkalla et voi odottaa maailmanluokan asiakaspalvelua.
Asiakaspalvelija edustaa työnantajaansa ja on palkkansa eteen velvollinen palvelemaan asiakkaat hyvin. Sitä varten sinä siellä istuksit että saat tyytyväisen asiakkaan yritykselle. Sinun tehtäväsi ei ole karkottaa asiakkaita. Palkkakaan ei tuosta nouse jos työsi noin huonosti teet. Potkut ansaitsisit tuolla asenteella. Tilallesi löytyy päivässä uusi työntekijä. Surullista katsoa miten joissakin yrityksissä on menty ihan metsään rekrytoinneissa, on varmaan palkattu se sukulaistyttö, jota ei mikään kiinnosta mutta kun helpolla saa työtä niin mennään suuta mutristelemaan.
Et ole tainnut itse työskennellä päivääkään asiakaspalvelutehtävissä. Tämä paistaa kirjoituksestasi.
Vaikka kuinka pyrkisi olemaan asiallinen ja kohtelemaan kaikkia samalla tavalla, tosiasia on se että ikävän asiakkaan kanssa asioimista lykkää ja välttelee viimeiseen saakka: ö-mappiin ja lounaan jälkeen ja maanantaille aina menee. Ja kun asiakas kuitenkin valittaa ja on äkäinen niin mitä väliä, lopputulos sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan yhtä huonoa palvelua aspasta saa vaikka kuinka nöyristelisi, ette te tee muutenkaan kuin sen ihan minimin, vaikka lakki kourassa pyytelisi. Jos edustamasi yritys on myynyt pask*a, niin teillä on velvollisuus hoitaa asia kuntoon, vaikka asiakas olisi millä päällä tahansa.
Katoppakö ei ole oma virma niin ei vois vähempää kiinnostaa. 12 euron tuntipalkalla et voi odottaa maailmanluokan asiakaspalvelua.
Asiakaspalvelija edustaa työnantajaansa ja on palkkansa eteen velvollinen palvelemaan asiakkaat hyvin. Sitä varten sinä siellä istuksit että saat tyytyväisen asiakkaan yritykselle. Sinun tehtäväsi ei ole karkottaa asiakkaita. Palkkakaan ei tuosta nouse jos työsi noin huonosti teet. Potkut ansaitsisit tuolla asenteella. Tilallesi löytyy päivässä uusi työntekijä. Surullista katsoa miten joissakin yrityksissä on menty ihan metsään rekrytoinneissa, on varmaan palkattu se sukulaistyttö, jota ei mikään kiinnosta mutta kun helpolla saa työtä niin mennään suuta mutristelemaan.
"Palvelu" jäi 1900-luvulle. Myyjät ovat myyjiä ja palvelustytöt voit hommata itsellesi erikseen mikäli pätäkkää riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei oo selvää se käytöksen ja seurausten yhteys. Ukko sai luurin korvaan kahdesti aspalta reklamoidessaan kyllä asiasta mutta käytös meni överiksi. Jatkoin siitä ja sain palvelua olemalla asiassa tiukka mutta asiallinen enkä mikään öykkäri minäminä. Ihan oikein ukolle että aspa veti rajan.
Monelle tulee oikeasti yllätyksenä se, että aspa saa tosiaan lyödä luurin korvaan, jos asiakas käyttäytyy asiattomasti. Tästä laitetaan todennäköisesti myös merkintä asiakaspalvelujärjestelmään, eli seuraavakin aspa tietää tästä sikailusta, jos samasta numerosta soitetaan uudelleen.
Myös naamatusten saa kieltäytyä palvelemasta jos asiakas ei tee muuta, kun huutaa. Tulee sitten takaisin, kun on rauhoittunut.
Meillä ainakin merkitään jos palvelu on lopetettu asiakkaan asiattoman käytöksen takia. Mikäli asiaton käytös jatkuu, voidaan asiakkaalle antaa väliaikainen porttikielto ja parhaimmassa tapauksessa elinikäinen porttikielto.
Asiakas on joskus harvoin oikeassa, yleensä ei.
Olen ollut itse asiakaspalvelija ja hemmetin hyvä sellainen. Siksi tiedän, että esim siinä tilanteessa kun tuotteeseen ei löydy hintaa kassalla, niin vastaus ei ole
a) voisiko asiakas käydä etsimässä hinnan
b) tuotetta ei myydä
Vaan se, että aspa näkee sen vaivan että ottaa esim radiopuhelimella yhteyttä kolleegaan ja selvittää asian.
Tässä esimerkki edellisestä tilanteesta, jossa aspa on kehonkielellään viestittänyt että olen hankala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin on joskus osunut asiakkaita jotka on ollut korostetun töykeitä ja veemäisiä alusta saakka, ja sitten yhtäkkiä alkaa kinuta että tekisin poikkeuksen johonkin perussääntöön heidän takiaan. Öö miksi tekisin? Jos haluaisin riskeerata työni ja toimeentuloni en tekisi sitä varmaan jonkun a-luokan vittupään takia. Ihme psykologia joillakin ihmisillä.
Mulle on tullut vastaan aspoja, jotka eivät tee mitään, kun pyytää nätisti, eivätkä tee mitään vaikka sen jälkeen ärähtäisi. Hobby hall hyvä esimerkki, en suosittele ostamaan sieltä mitään, koska aspa ei auta, jos tuote vikaantuu, eikä kuluvia varaosia tilata, vaikka niitä ei saa mitenkään tilattua kuluttajana, poistavat vain tuotteen valikoimastaan kuukauden sisällä yhteydenotosta ja valittelevat sen jälkeen, että voivoi, kun tämä tuote ei enää olekaan valikoimassamme, niin emme voi auttaa.
Jos tuote on myyty sinulle viallisena, niin siitä tulee rahat takaisin ihan lain mukaan.
Jos tuotetta ei enää ole olemassa, ei siihen tietenkään saa osia, joten tästä valittaminen on aika erikoista. On myös aika selvä, että jos kyseessä on huono tuote, se poistetaan valikoimasta, eikä kauppa enää tilaa sitä. Vai olisiko parempi, että huonoja tuotteita myydään valitusten jälkeenkin?
Sen verran houkka olin, etten testannut laitetta heti, joten palautusoikeusaika oli jo ummennut. Tuote, joka poistettiin valikoimasta, poistettiin jostain kumman syystä kuukauden sisällä yhteydenotosta, joten olen satavarma, että juurikin varaosan takia se poistettiin valikoimasta, kun eivät vaivautuneet ottamaan kyseistä varaosaa valikoimaan. Kiva ostaa melkein satasen tuote ja todeta, että se on hyödytön vuoden käytön jälkeen, kun vastaavat tuotteet kestävät vuosikymmenen ellei enemmänkin. Pääsivät ilmeisesti helpommalla nostamalla kädet pystyyn, kuin vaivatua ottamaan kyseisen tuotteen varaosan valikoimaan, joten mielestäni tuo erittäin huonoa asiakaspalvelua, varsinkin kun on suht kallis tuote.
Ihmiset on kyllä niin hölmöjä, kun vittuillaan aspoille ja odotetaan hyvitystä…🤦🏻♀️
Oon saanut parempitasoisen hotellihuoneen, viivästysmaksuja anteeksi ja parempia diilejä ystävällisyydellä ja ymmärryksellä.
Just esim. operaattori vähän mokasi, mutta vika oli enemmän minussa, kun sähläsin ja aspa sekoitti kaks asiaa.
Mä reklamoin kuitenkin ja pahoittelin omaa mokaani ja sain tilanteen korjattua. Lopputulos ois voinu olla eri jos oisin huutanu luuriin, koska teknisesti vika ei ollut opetaattorin vaan mun.
Ikinä ei kannata vaatia palvelua ja olla ite ilkee.
En tiedä, mitä teen näissä ketjuissa, kun päällimmäinen olotila lukemisen jälkeen on jotain huvittuneen ja pahoinvoivan sekoitusta. Täälläkin on jo useampi sellainen kommentti, josta oikein paistaa läpi se, millaiset sekopäiset alistusfantasiat joillain tyhjäpäillä on ja millaisella ennakkoasenteella sinne tiskille marssitaan. Ovatko nämä siis aikuisia ihmisiä, jotka tosissaan luulevat, että ketään kiinnostaa huvin vuoksi siellä tiskin takana heittäytyä hankalaksi ja vaikeaksi? Luuletteko, että he siitä teidän seurasta niin hirveästi nauttivat, että siksi ovat ”hankalia” - viettääkseen mahdollisimman paljon aikaa teidän kanssa? Uskokaa pois, kyllä sillä palkalla haluaa jokaisesta asiakkaasta vain mahdollisimman nopeasti eroon.
Tällaista alentavaa ja ylimielistä käytöstä esiintyy muuten jostain syystä vain niillä, jotka eivät itse ole menestyneet elämässä millään tavalla tai saavuttaneet oikein mitään. Kai se on joku ylemmyydentunto, etsitään vaikka edes jostain kivenkolosta väkisin joku, joka voisi ehkä etäisesti olla vaihteeksi siellä ”alapuolella” - kun omassa elämässä vaimo kiusaa ja lapset kiusaa ja pomo kiusaa ja työkaveritkin nauraa niin on mukavaa käydä huutamassa välillä jollekin.
Suuri osa boomereista elää edelleen maailmassa jossa kivijalkakaupan asiakastyöhön perehtynyt myyjäneiti tai -poika kohtelee kuin kuningasta ja tekee kaikkensa yksittäisen asiakkaan puolesta - Ihan sama millaiseen hypersuperkorporaation ulkoistettuun alipalkattuun alimiehitettyyn aliperehdytettyyn puljuun on yhteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
En mä usko heidän ajattelevan saavansa parempaa kohtelua vaan täsmälleen samaa kohtelua kuin ne mielistelijätkin. Ja näin sen tulisi olla. Sillä asiakkaan käytöksellä ei tule olla mitään merkitystä saatavaan palveluun, vain sillä itse asialla. Jos asiakas on töykeä ja riehuu, vartijat paikalle eikä mitään omankädenoikeutta antamalla huonoa palvelua kostoksi.
Harva ihminen on luonteeltaan ikävä huutaja, moni varmasti kyllästynyt aspan huonoon ja alentuvaan käytökseen.
Minulla on kokemus aspasta, joka ei suostunut minua kuuntelemaan, koska olen nainen. ”Tyttö hyvä, miten sinä osoitat minulle, että tämä ei toimi? Oletko laittanut pistokkeen seinään?” Täytyy sanoa, että keitti pahasti ja todellakin olisin huutanut ellei lapseni olisi ollut mukana. Soitin mieheni paikalle, poistuin lapsen kanssa ja aspa sai kuulla kunniansa. Miehenikään sentään huutanut tai kironnut, mutta varmasti aspa muistaa hänet. Aspalle varoitus, meille hyvitys.
En tiedä onko kukaan luonteeltaan ikävä huutaja, mutta se huuto alkaa monesti heti alusta alkaen, joten mistään huonoa, tai alentavaa käytöstä ei olla päästy edes osoittamaan. Tämän huomaa hyvin konkreettisesti esim. puhelinpalvelussa, jossa ei ole monesti kerennyt edes esittelemään itseään, kun se huuto jo alkaa. Yllättyisit kovasti, kuinka inhottavia ihmiset saattavat olla.
Huonoja aspoja on toki olemassa, mutta niissä on sentään aika tiukka "siivilä" jonka läpi mennään, heidät on siihen homman jonkun toimesta rekrytty. Asiakas taas on kuka tahansa kadun kulkija, joten kumpi heistä noin keskimäärin on se todennäköisempi sekopää? Asiakkaita on siis kaiken maailman moniongelmaiset ja nistit, eli aika ikävää sinulta olettaa huudon johtuvan lähtökohtaisesti itse aspasta.
Mitään "kostoksi" huonoa palvelua ei anneta, mutta ei myöskään tehdä mitään ylimääräistä, eikä huutavalla asiakkaalle tarvitse olla ystävällinen, perus asiallisuus riittää. Asiakasta saa myös kieltäytyä palvelemasta, eri firmoilla on eri ohjeet tähän, mutta yleensä henkilökohtaisuuksiin meneminen johtaa samantien käskyyn poistua,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran houkka olin, etten testannut laitetta heti, joten palautusoikeusaika oli jo ummennut. Tuote, joka poistettiin valikoimasta, poistettiin jostain kumman syystä kuukauden sisällä yhteydenotosta, joten olen satavarma, että juurikin varaosan takia se poistettiin valikoimasta, kun eivät vaivautuneet ottamaan kyseistä varaosaa valikoimaan. Kiva ostaa melkein satasen tuote ja todeta, että se on hyödytön vuoden käytön jälkeen, kun vastaavat tuotteet kestävät vuosikymmenen ellei enemmänkin. Pääsivät ilmeisesti helpommalla nostamalla kädet pystyyn, kuin vaivatua ottamaan kyseisen tuotteen varaosan valikoimaan, joten mielestäni tuo erittäin huonoa asiakaspalvelua, varsinkin kun on suht kallis tuote.
Aspa ja tuotevalikoimista vastaavat henkilöt on ihan eri paikoissa, jopa eri maissa töissä, eikä heillä ole lähtökohtaisesti mitään yhteyttä toisiinsa. Menee siis vähän salaliitto-osastolle, jos ajattelet juuri tämän sinun valituksen ja "vaivautumisen" olevan syynä tuon tuotteen poistumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin merkitään jos palvelu on lopetettu asiakkaan asiattoman käytöksen takia. Mikäli asiaton käytös jatkuu, voidaan asiakkaalle antaa väliaikainen porttikielto ja parhaimmassa tapauksessa elinikäinen porttikielto.
Juu sama. Ja asiakas ei myöskään usein ymmärrä, että uhkailusta voi tulla oikeudellisia seurauksia. Vaikka kyse olisi palvelusta, jossa asiakas ei itse käy missään voidaan hänet laittaa porttikiellon sijasta ns. mustalle listalle. Tämä koskee tilanteita, jossa työntekijä käy asiakkaan luona. Eli jos esim. käyttäytyy uhkaavasti ruokalähetille, voipi olla, että saa siitä lähtien hakea ruokansa ihan itse. Turvallisuussyistä saadaan kieltää tietyssä osoitteessa käynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu sama. Ja asiakas ei myöskään usein ymmärrä, että uhkailusta voi tulla oikeudellisia seurauksia. Vaikka kyse olisi palvelusta, jossa asiakas ei itse käy missään voidaan hänet laittaa porttikiellon sijasta ns. mustalle listalle. Tämä koskee tilanteita, jossa työntekijä käy asiakkaan luona. Eli jos esim. käyttäytyy uhkaavasti ruokalähetille, voipi olla, että saa siitä lähtien hakea ruokansa ihan itse. Turvallisuussyistä saadaan kieltää tietyssä osoitteessa käynti.
Mulla on eräs sukulainen joka on oikean varsinainen Karen, ja valittaa ihan kaikesta ja kohtelee aspoja, kun roskaa. Hän tuossa taannoin ihmetteli, kun kaikki erään firman paketit tulevat yhtäkkiä aina suoraan noutopisteeseen. No voihan tämä sattumaakin olla, eli en ole varma. Mutta tyytyväisenä vaan myhäilin, enkä yhtään paljastanut mikä saattaisi olla syynä :D
Se on aivan sama, kunhan pääsee avautumaan jollekin puolustuskyvyttömälle, mihinkään negatiivisesti reagoivalle, turvallisesti avauduttavalle kaatopaikalle. Sieltä voi aina lähteä voittajana nenä pystyssä ja rinta rottingilla, täynnä omaa erinomaisuuttaan ja tärkeyttään.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä teen näissä ketjuissa, kun päällimmäinen olotila lukemisen jälkeen on jotain huvittuneen ja pahoinvoivan sekoitusta. Täälläkin on jo useampi sellainen kommentti, josta oikein paistaa läpi se, millaiset sekopäiset alistusfantasiat joillain tyhjäpäillä on ja millaisella ennakkoasenteella sinne tiskille marssitaan. Ovatko nämä siis aikuisia ihmisiä, jotka tosissaan luulevat, että ketään kiinnostaa huvin vuoksi siellä tiskin takana heittäytyä hankalaksi ja vaikeaksi? Luuletteko, että he siitä teidän seurasta niin hirveästi nauttivat, että siksi ovat ”hankalia” - viettääkseen mahdollisimman paljon aikaa teidän kanssa? Uskokaa pois, kyllä sillä palkalla haluaa jokaisesta asiakkaasta vain mahdollisimman nopeasti eroon.
Tällaista alentavaa ja ylimielistä käytöstä esiintyy muuten jostain syystä vain niillä, jotka eivät itse ole menestyneet elämässä millään tavalla tai saavuttaneet oikein mitään. Kai se on joku ylemmyydentunto, etsitään vaikka edes jostain kivenkolosta väkisin joku, joka voisi ehkä etäisesti olla vaihteeksi siellä ”alapuolella” - kun omassa elämässä vaimo kiusaa ja lapset kiusaa ja pomo kiusaa ja työkaveritkin nauraa niin on mukavaa käydä huutamassa välillä jollekin.
Vierailija kirjoitti:
...Mullekin on joskus osunut asiakkaita jotka on ollut korostetun töykeitä ja veemäisiä alusta saakka,...
Minua ihmetyttää nämä "asiakaspalvelijat", jotka eivät osaa ottaa asiaa asiana ... vaan tilanne menee siihen, että vain asiakaspalvelijaa miellyttävästi annettu palaute johtaa tilanteen korjaamiseen. Ellei asiakas miellytä asiiakaspalvelijaa, niin turha kuvitella, että epäkohta korjattaisiin.
Vähän samalla tavalla kuin eräs kampaaja jossakin esitti mielipiteensä, että ei tykkää asiakkaista, jotka kohtelee palvelijana. Miten niin palvelijana - pitäähän asiakkaan kertoa, mitä hän haluaa kampaajan tekevän hiuksille. Eihän kampaajatkaan tykkää asiakkaista, jotka eivät tiedä mitä haluavat, koska harvat niin sanosti vapaat kädet antavat asiakkaat todella tarkoittavat sitä. Esittääkö joku asiakkaista jotain asiakaspalveluun liittymätöntä palvelua?