Onko tällainen käytös normaalia?
Olen täysi-ikäinen, mutta asun vielä toistaiseksi kotona. Isälläni on uusi avopuoliso (asunut meillä nyt vuoden) jonka kanssa tehtailevat uusia sääntöjä sitä mukaa kun keksivät. Ennen hänen taloon tuloaan, mitään vastaavaa ei ole ollut. Onko tällainen käytös normaalia, vai olenko minä ainut joka tätä pitää epänormaalina? Isäni mielestä toimii täysin oikein ja normaalisti. Kysynkin nyt ulkopuolisten, puolueettomien ihmisten mielipidettä asiaan. Aion näyttää tämän ketjun myös asianosaisille itselleen.
-Kotiitulokielto klo 21-06 välillä, jottei heidän yöunensa kärsi. Iltavuoron jälkeen töistä tullessa joudun nukkumaan ystävilläni tai äidilläni yli 200km päässä.
- Keittiönkäyttökielto kun ovat itse tekemässä ruokaa. Tällöin keittiö on heidän käytössään, eikä minulla sinne asiaa.
-Vieraidentuontikielto. Minun vieraillani ei asiaa talouteemme, saan luvan nähdä ystäviäni muualla.
-Saunavuoro. Tällöin puolet koko asunnosta on varattu pariksi tunniksi heidän vilvoittelu ja saunatoiminnalle, jolloin ei asiaa hakemaan esimerkiksi omia kenkiäni tai takkiani eteistiloista. Ilmoittavat tosin saunavuorostaan noin viisitoistaminuuttia etukäteen, jolloin voin päättää lähdenkö ennen sitä vai parin tunnin päästä kotoa, mikäli haluan kotoa lähteä.
- Ovivalvonta. Ulko-ovissa ovienlukulaitteet, jolloin näkee, milloin on poistunut kotoa tai tullut kotiin.
-Uusimpana päähänpistona kameravalvonta heidän huoneessaan, jotten mene käymään siellä heidän poissaollessaan. Mainittakoot, etten ole kyseiseeen huoneeseen astunut viimeiseen kolmeen vuoteen varpaallanikaan eikä minulla ole mitään mielenkiintoa siellä käydä.
Mielipiteitä? Mitä tällaisesta käytöksestä tulee mieleen, vai onko täysin tasapainoista ja normaalia?
Kommentit (109)
Ehkä ne koittaa saada sut jo viimein muuttamaan pois? Miksi asut siellä, kun olet täysi-ikäinen ja töissä? Isäsi ja hänen nais(vai mies...)ystävä on hullun oloisia...
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:15"]
Ehkä ne koittaa saada sut jo viimein muuttamaan pois? Miksi asut siellä, kun olet täysi-ikäinen ja töissä? Isäsi ja hänen nais(vai mies...)ystävä on hullun oloisia...
[/quote]
Aloitin työskentelyn vastikään alle kuukausi sitten, juuri kyseisestä syystä. En tämän vuoksi voi hakea jatko-opiskelemaan, sillä käytän nyt kaiken energian vain saadakseni tarpeeksi rahaa kerätyksi takuuvuokraan ja muihin oman asumisen kustannuksiin.
Ap
Miksi niitä lapsia on pakko tehdä, jos ei halua kasvattaa täysi-ikäisiksi asti?
Ei nuo kuulosta "yhteisiltä pelisäännöiltä" vaan yksipuoliselta sanelulta. Se on toistaiseksi myös sun koti, kuulostaa aivan käsittämättömältä! Vaikka noista juuri mikään käy järkeen, niin erityisen kohtuuton on kuitenkin tuo, ettei töiden jälkeen saisi mennä kotiin.
Kuulostaa paranoidilta. Aivan vainoharha-kontrollifriikkiä, joka ei halua tulla toimeen kenenkään kanssa ja ei ole valmis joustamaan omista tavoistaan milliäkään.
Toivottavasti oikeasti näytät nämä vastaukset kotijoukoillesi.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:15"]
[/quote]
Miksi muuttamisesta ei voi keskustella niin kuin normaalit ihmiset?
Se on sitten tullut aika hankkia ihan ikioma koti. Ei ole todellakaan oikein, että et saa tulla 'kotiisi' - joka on siis nyt isäsi uuden naisen eikä sinun koti - yövuoron jälkeen vaan joudut mierontielle, eikä ole oikein moni muukaan.
Tämä nyt on vaan vähemmän hienovarainen tapa ilmaista että alahan lähteä.
Millainen olit murrosikäisenä? Tuliko koskaan mieleesi kapinoida ja kokeilla rajoja? Repäisepä kerrankin ja menen heidän saunarauhansa aikaan pyöriskelemään ympäri taloa ja katso, huomaavatko itsekään oman toimintansa pöljyyttä.
Mitä tapahtuisi jos rikkoisit noita sääntöjä? Saisitko kenkää?
Minun mielestäni on todella outoa toimintaa. Isäsi uusi avopuoliso on ilmeisesti ideoinut nämä säännöt..(?) Kukaan lastaan (vaikkakin aikuista) rakastava ei keksi tuollaisia sääntöjä. Varsinkin kun sinä itse olet asiallinen töissä käyvä nuori aikuinen.
Oma veikkaukseni on se, että isäsi uuden rakkauden huumassa suostuu kaikkeen päätömään mitä tämä uusi avopuoliso keksii (vrt. Eerikan äitipuoli). Onko isäsi aiemmin ollut "hieman outo"? Entä uusi avopuoliso, miltä hän vaikuttaa muuten. Tuletteko juttuun? onko teillä riitoja?
T: äiti 47v.
Pyydä isää maksamaan (lainaamaan?) takuuvuokraan rahat että pääset heti muuttamaan. Sitähän äitipuolesi haluaa. Mielenterveysongelmaisilla saattaa olla tuollaista että hän on mustasukkainen miehestään miehen lapselle eikä näe toiminnassaan mitään outoa.
Kerrot olevasi täysi-ikäinen, mutta minkä ikäinen siis tarkkaan ottaen? Jos olet 30 v. on sinut jo aikakin savustaa ulos, mutta jos olet 20 v kieppeillä on isäsi ja äitipuolesi toiminta asiatonta.
Ehkä myös he haluavat sinun muuttavan pois, vaikka eivät haluakaan sitä myöntää
Mun mielest ihan ok. Omistaja määrää. Vittuako sielä hillut aikuinen ihminen, muuta omaan kämppään. Ehkä yrittävätkin savustaa sua pois.
Todella törkeää sinua kohtaan. Se on myös sinun kotisi. Jos he haluavat sinut omaan asuntoon, niin sitten heidän pitäisi järjestää yhteinen keskustelu, jossa mietitään jokaisen osapuolen tuntemuksia ja etenemisvaihtoehtoja.
Nykyinen tilanne kuulostaa lähinnä sairaalta.
Mitä ihmettä? On järkyttävää että isäsi laittaa uuden kumppaninsa sanelemaan järjettömät säännöt taloon! Tässä kohtaa suosittelen muuttamaan omillesi tai äitisi luokse, tuollaista "isää" ei voi edes isäksi mielestäni kutsuakkaan..
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 21:27"]
Kerrot olevasi täysi-ikäinen, mutta minkä ikäinen siis tarkkaan ottaen? Jos olet 30 v. on sinut jo aikakin savustaa ulos, mutta jos olet 20 v kieppeillä on isäsi ja äitipuolesi toiminta asiatonta.
[/quote]
Ikää on 19-vuotta.
Ap
Uusi nainen varmaan ei ole iloinen kun uudella miehellä on lapsia. Haluaa päästä elämään parisuhde-elämää perhe-elämän (jossa tavallaan "ulkopuolisena") sijaan, ja siksi koittaa ehkä näillä säännöillä savustaa sinua ulos? Inhottavaa passiivis-aggressiivista toimintaa järkevän keskustelun sijaan. Isäsi on uuden suhteen huumassa naisen vietävissä eikä varmaankaan ajattele asiaa niin monelta kantilta että tajuaisi tilanteen epäreiluuden sinua kohtaan. Tsemppiä ja toivottavasti tämä ketju auttaa edes vähän.
Kun sitten muutat, muista tehdä kunnon vierailusäännöt isällesi ja äitipuolellesi mikäli tahdot edes tuollaisia hulluja kotiisi päästää
Saatanan sairasta ja äkkiä pois! Hae kaupungin vuokra-asuntoa ja kuule tyhjäkin asunto on parempi. Ostat sitten vähitellen tavaraa ja kalusteita sinne. Sänky nyt on tärkein.
Moni meistä on valmis auttamaan sua sillä niin sairaalta kuulostaa. Itselläni teinejä ja olen itse kohta 50v. Ei meillä paljoa rahaa ole mutta taatusti autetaan meidän poikia itsenäisen elämän alkuun. Henkistä riistoa sanon minä. Toimi nainen ja vähän äkkiä!
Pystyisitkö asumaan äitisi luona jos nytkin yövyt siellä ajoittain? Itse en voisi alentua tuollaiseen kohteluun jota isäsi luona saat. On ymmärrettävää etteivät kaikki nuoret saa asuntoa tässä asuntotilanteessa ja on pakko asua vanhempien nurkissa.