Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi edelleenkään moni ei pidä somevaikuttamista oikeana työnä?

Vierailija
14.12.2021 |

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000008471108.html

"Moni huomautti ”mikä ei ole mielestäsi oikeaa työtä” -kysymyksen vastauksissa, että ei halua arvottaa eri töitä, sillä kaikki työ on arvokasta. Silti kyselyssä korostui yksi ammattiryhmä ylitse muiden: somevaikuttajat, tubettajat ja influensserit.

Tämä ammatti sai kyselyssä ylivoimaisesti eniten mainintoja. "

Mistä tällainen johtuu? Miksi somevaikuttaminen edelleen ei nähdä oikeana tapana tienata elanto?

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan sitä jotain salmelaa arvosta? Mainostaa kuinka panee jonkun pastan mukana ympäri kaupunkia ja kaupallistaa omaa lastansa. 

Vierailija
62/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi kun en seuraa vaikuttajia enkä käytä somea mitenkään aktiivisesti. En tahdo olla heidän vaikutuksen alla, tahdon olla oma itseni ja muodostaa omia mielipiteitäni. Lampaat saa mun puolesta seurata, aika tyhjäpäiseltä vaikuttaa kuitenkin.

Hauskaa itsekorostusta, eikä mitenkään yllättävää, että kommenttiasi yläpeukuttaa kiihkolla moni mamma. Et sinä itse muodosta juuri mistään asioista omaa mielipidettä ilman, että joku muu tuo niitä sinulle esille. 

Eihän sillä somevaikuttajalla ole sen enempää itsenäistä omaa mielipidettä kuin mammallakaan. Minkä lisäksi hän vielä esittää firmojen mielipiteitä ominaan rahaa vastaan.

-eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks 'influencceri' kayttaa raivoisuttavan paljon sanaa TAYDELLINEN. Eteisenkaappi on taydellinen ja kuinka osattiin valita lattia joka on niin taydellinen ja sohva sopii tuohon nurkkaan niin taydellisesti, kuten muos tarjouluvaunu joka tietekin on taydellinen.  Meni kesalla naimisiin, ja arvatkaa, kaikki oli aivan taydellista. 

Vierailija
64/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä ihmisillä ei ole mitään arvoa yhteiskunnalle. En ymmärrä että joku terve ja jaksava nuori ihminen voi heittää elämänsä niin hukkaan, kun voisi tehdä jotain mistä on oikeasti hyötyä.

Mitä helvetin väliä sillä on, kunhan itse saa pankkitililleen oikeaa hyötyä? Itsekään en pidä työtäni pelialalla millään muotoa arvokkaana tai hyödyllisenä.

Mutta työsi pelialalla tuskin tekee naamastasi julkisen paheksunnan kohdetta. Mielestäni se on kaikkein kovin hinta: joutuu antamaan oman ja pahimmassa tapauksessa perheensäkin naaman rajattoman kritiikin kohteeksi.

-eri.

Vierailija
65/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi kun en seuraa vaikuttajia enkä käytä somea mitenkään aktiivisesti. En tahdo olla heidän vaikutuksen alla, tahdon olla oma itseni ja muodostaa omia mielipiteitäni. Lampaat saa mun puolesta seurata, aika tyhjäpäiseltä vaikuttaa kuitenkin.

Hauskaa itsekorostusta, eikä mitenkään yllättävää, että kommenttiasi yläpeukuttaa kiihkolla moni mamma. Et sinä itse muodosta juuri mistään asioista omaa mielipidettä ilman, että joku muu tuo niitä sinulle esille. 

Eihän sillä somevaikuttajalla ole sen enempää itsenäistä omaa mielipidettä kuin mammallakaan. Minkä lisäksi hän vielä esittää firmojen mielipiteitä ominaan rahaa vastaan.

-eri.

Somevaikuttaja voi valita yhteistyökumppanit omiin arvoihin sopiviksi. Minä olen aika tarkastikin aina valinnut. Enkä edes ole mikään huippuvaikuttaja vaan ihan tavallinen puurtaja.

Vierailija
66/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan lähinnä liikunta-alan somevaikuttajia ja heillä on kyllä myös muitakin töitä. Valmennusta, ryhmäliikuntatunteja, töitä kuntosalin aspassa... Joitakin ihan tubettajiakin seuraan esim. Joona Hellman, jolla on ihan hyvää sisältöä mielestäni. Onhan tubekin työ, mutta en kyllä ehkä arvosta sitä ammattia niin paljon kuin muita. Eri asia jos tekee tubea päivätyön lisäksi 🤷🏼‍♀️

Vierailija
67/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä ihmisillä ei ole mitään arvoa yhteiskunnalle. En ymmärrä että joku terve ja jaksava nuori ihminen voi heittää elämänsä niin hukkaan, kun voisi tehdä jotain mistä on oikeasti hyötyä.

Mitä helvetin väliä sillä on, kunhan itse saa pankkitililleen oikeaa hyötyä? Itsekään en pidä työtäni pelialalla millään muotoa arvokkaana tai hyödyllisenä.

Mutta työsi pelialalla tuskin tekee naamastasi julkisen paheksunnan kohdetta. Mielestäni se on kaikkein kovin hinta: joutuu antamaan oman ja pahimmassa tapauksessa perheensäkin naaman rajattoman kritiikin kohteeksi.

-eri.

Ei, mutta täysin turhaa viihdettä se silti on.

Vierailija
68/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten jos työtä pidetään "turhana", jos sillä elättää itsensä? Varjopuolet on jokaisessa työssä, ja tubettajilla yms. muilla ne ovat vielä isommat. En silti näe miten vaikka joku tubettaja eroaa muusta viihde-alan ihmisestä, jos hän kerta..no viihdyttää ihmisiä.  He vain tekevät sen netissä eivätkä välttämättä radiossa tai tv:ssä. Maailma muuttuu joten tietysti myös viihde muuttuu ja se mistä se viihde tulee.

Ei minusta ole turhaa jos saa ihmiset nauramaan, kiinnostumaan tai viihtymään paremmin tässä maailmassa.

Tubettajat vain saavat minusta turhan paljon lokaa niskaan, minusta heissä on myös paljon fiksuja ihmisiä ja oikeasti lahjakkaita. Esim. Bernadette Banner, joka tekee videoita muodin historiasta ja osaa tehdä hienoja vaatteita. 

Tai sitten lääkärit joilla on oma youtubekanava, tai animaatioiden tekijät.  Youtube ei ole vain pelivideoita.

Vaikuttajat sen sijaan jotka kauppaavat jotain ripulia aiheuttavaa teetä ovat asia erikseen.

Vierailija
69/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri.

Somevaikuttaja voi valita yhteistyökumppanit omiin arvoihin sopiviksi. Minä olen aika tarkastikin aina valinnut. Enkä edes ole mikään huippuvaikuttaja vaan ihan tavallinen puurtaja.

Miten nyt äkkiä voi olla omia arvoja ja omia valintoja, kun äsken ei voinut olla edes omia mielipiteitä?

Vierailija
70/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on erilaisia arvoja. Toiselle on tärkeää tuottaa työllään hyötyä ja arvoa yhteiskunnalle, toiselle työn tärkein anti on palkka. Kumpikaan ei ole oikein tai väärin.

Vierailija
71/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on erilaisia arvoja. Toiselle on tärkeää tuottaa työllään hyötyä ja arvoa yhteiskunnalle, toiselle työn tärkein anti on palkka. Kumpikaan ei ole oikein tai väärin.

Motivaationa voi olla myös itsensä ilmaisemisen (tai rumemmin sanottuna huomion) tarve. En oikein keksi, mistä muusta syystä joku antaisi naamansa kaupallisiin tarkoituksiin ja yleisön pahan olon kanavoimiseen 50 tonnin vuosituloilla.

Vierailija
72/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään tarvitse nuohoojan palveluja, käy kosmetologilla käy h**rissa, mutta ei se yksin tarkoita, etteikö kaikki noista olisi työtä. Kaikki tekeminen, jolla voi itsensä elättää, on työtä.

Vierailija
73/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onhan se "oikeaa työtä" sikäli, että siitä voi saada palkkaa. Kyllä kaikki sen tietävät. Todellisuudessa nuo ihmiset vastasivat kysymykseen "mitä työtä et pidä arvossa". Ja itse olen ihan samaa mieltä. Miksi pitäisi arvostaa sitä, että ihminen tienaa elantonsa luomalla ihmisille tarpeita, joita heillä ei ole, ja ylläpitämällä valheellista illuusiota täydellisyydestä, mikä ihan todistetusti aiheuttaa nuorille paineita ja mielenterveysongelmia?

Olen aina miettinyt, että miksi nuo somevaikuttajat ei käytä vaikutusvaltaansa johonkin hyvään. Kampanjoisivat vaikka nuorten mielenterveyden puolesta tai mainostaisivat kestävän kehityksen ratkaisuja tms. Mutta ei kun skumppaa kylpyammeessa ja blogikodin kuvailua vaan.

Juuri tämä! En arvosta somevaikuttajia ja heidän työtään koska se on mielestäni tyhjänpäiväistä ja tarpeetonta. Jos kaikki somettajat katoaisivat, kukaan ei huomaisi, mutta jos vaikka siivoojat katoaisivat, maailma hukkuisi paskaan!

Vierailija
74/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somevaikuttajat ovat haitallisia luonnolle ja ympäristölle, koska he ovat osa markkinointikoneistoa, joka syytää maailmaan uusia turhakkeita. Ideana heillä (ja heitä mainostamiseen käyttävillä yrityksillä)  on: meidän jälkeemme vedenpaisumus, eli ihan sama, mitä tuleville sukupolville tapahtuu.

Lisäksi bloggailu ja vloggailu ei vaadi minkäännäköisiä yleissivistäviä opintoja tms. Mitä vaikuttajat rupeavat tekemäään, kun käyvät yleisön mielestä vanhanaikaisiksi, ja mainosrahat kaikkoavat?

Se on aika pieni joukko joka pelkästään tällä elää, etenkään Suomessa. Yleensä on sitten päätyönä ihan joku tavallinen ammatti... Että ei kannata niin kovasti kadehtia.

Mistäs tuo kateuskortti napsahti? Tuossa kommentissa johon vastasit kerrottiin vain tosiasiat, vai onko nykyisin jo olemassa joku pakollinen koulutus heille? Ja kyllähän moni vaikuttaja myy aivan turhaa roinaa ja mainostaa pikamuotia, pikaruokaa, ja kaikenlaista enemmän ja vähemmän luontoon joutuessaan haitallista kosmetiikkaa. Niin ja uhkapelejä ja matkoja. Joten turha kääntää puhe ihmisten kateuteen, koska siitä aiheestahan ei nyt puhuttu kuin korkeintaan sinun mielikuvituksessa.

Joku näitä pikaruokia ja matkoja myös valmistaa ja myy, mutta ei kukaan heitä syytä turhiksi. Jostain syystä se menee vain sinne vaikuttajan suuntaan, koska hänen työnsä näyttää niin helpolta ja yksinkertaiselta ulospäin. Se kielii aika suoraan kateudesta...

Se ei kieli yhtään mistään kateudesta jos puhumme vaikuttajista ja mitä he tekevät ja mihin se vaikuttaa. Voin kyllä tehdä monen sivun selvityksen ja puhua tunteja ihan vaan jopa lankavalmistajista lähtien ja heidän roolistaan tässä tavaramäärässä johon olemme hukkumassa. Ja totta, voin puhua myös valmistajista, suurista kauppaketjuista, nettikaupoista ja jopa ostoskeskukseen roolista tässä mitä tapahtuu. Kyllä, minä syytän monia heistäkin täysin turhaksi, mutta tämä ketjuahan ei ollut heistä, vaan vaikuttajista.

Kaikki on tietenkin suhteellista, mutta ei heidän ”työnsä” nyt niin kauhean vaikeaa voi olla, kun siihen oikeasti pystyy täysin ilman koulutusta. Vai onnistuuko sinulta auton korjaus ilman koulusta? Entä talonrakentaminen tai sen suunnittelu, puhumatta nyt ihan jostain todella vaikeasta kuten algorytmien kehittämien, hengityskoneen suunnitteleminen tai vaikka ihan täysperärekan ajaminen? Entä miten on? Saatko ommeltua miestenpuvun ilman vaatturin koulusta? Tai sujuisiko laivanbufferuuan kokkaaminen ja järjestäminen ihan vain tekemällä oppii asenteella yksinäsi? Niinkuin nämä vaikuttajat ovat tehneet tuon instagram ja someuriensa kanssa. Nykyajan IPhone ovat jo niinhelppoja, että kun tarpeeksi kuvia ottaa niin aina joku on tarpeeksi onnistunut. Niissä kun on automaattiset valot ja filtterit auttamassa toisin kuin ennen, kun vielä piti osata käyttää sitä kameraa.

Vierailija
75/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mäkään tarvitse nuohoojan palveluja, käy kosmetologilla käy h**rissa, mutta ei se yksin tarkoita, etteikö kaikki noista olisi työtä. Kaikki tekeminen, jolla voi itsensä elättää, on työtä.

Eli jos elättää itsensä kerjäämällä ja käy tekemässä itselleen kelanhakemuksia, niin on oikeasti töissä?

Vierailija
76/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri.

Mitä väliä sillä on jos muut ei kovin paljoa sitä työtäsi nyt arvosta? Noita ei arvostettuja töitä kun löytyy vaikka kuinka paljon. Siihen vaan listan jatkoksi. Tärkeintä on, että saat ruokaa pöydällesi eikä aamulla ole raskasta nousta uuteen päivään.

Valitse vain ihan reilusti parhaiten maksavat kumppanit. Jokainen kuluttaja on lopulta itse vastuussa mitä niillä omilla rahoillaan ostaa. Niin kauan kun vaikuttaminen on laillista se on laillista myös turhien tuotteiden kohdalla.

Vierailija
77/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässä ihmeteltiin, miksi ihmiset eivät arvosta somevaikuttamista. Vastaus on, että siksi, koska siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä. Päinvastoin.

Pelialalla työskentelystä en ajattele yhtä armottomasti kuin sinä. Ihmiset tarvitsevat viihdykettä varsinkin tällaisina aikoina, ja jotkut pelithän voivat olla peräti ihan kehittäviä tai niiden parissa voi solmia kaipaamiaan sosiaalisia kontakteja.

Vierailija
78/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vaikuttaminen ei ole yhtä suuri kun mainostaminen tai prseily.

Vierailija
79/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onhan se "oikeaa työtä" sikäli, että siitä voi saada palkkaa. Kyllä kaikki sen tietävät. Todellisuudessa nuo ihmiset vastasivat kysymykseen "mitä työtä et pidä arvossa". Ja itse olen ihan samaa mieltä. Miksi pitäisi arvostaa sitä, että ihminen tienaa elantonsa luomalla ihmisille tarpeita, joita heillä ei ole, ja ylläpitämällä valheellista illuusiota täydellisyydestä, mikä ihan todistetusti aiheuttaa nuorille paineita ja mielenterveysongelmia?

Olen aina miettinyt, että miksi nuo somevaikuttajat ei käytä vaikutusvaltaansa johonkin hyvään. Kampanjoisivat vaikka nuorten mielenterveyden puolesta tai mainostaisivat kestävän kehityksen ratkaisuja tms. Mutta ei kun skumppaa kylpyammeessa ja blogikodin kuvailua vaan.

Juuri tämä! En arvosta somevaikuttajia ja heidän työtään koska se on mielestäni tyhjänpäiväistä ja tarpeetonta. Jos kaikki somettajat katoaisivat, kukaan ei huomaisi, mutta jos vaikka siivoojat katoaisivat, maailma hukkuisi paskaan!

Nauroin tälle. Totta joka sana.

Jos somevaikuttajat katoaisivat, maailma ehkä lakkaisi hukkumasta paskaan, kun ihmisiä ei manipuloitaisi ostelemaan joka viikko uusia sisustustyynyjä tai kylpykuulia tai lampunvarjostimia tai mitä helvettiä nyt ikinä.

Vierailija
80/88 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan arvosta jotain Sara Sieppiä.

Mun kaveri näytti sen instaa, järkyttävää roskaa.

Vähissä vaatteissa, yök, yök,!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi