Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia hautajaisia toivot itsellesi?

Vierailija
14.12.2021 |

Minulle rakas ja läheinen Isoisäni kuoli viikko sitten.
Nyt löysin itseni järjestämässä hautajaisia. En ole koskaan ollut hautajaisissa vaan nähnyt meininkiä vain telkkarista.
Olen ihan kuutamolla. Ukki kuoli sairauteen niin yllättäen, ettemme ehtineet keskustella hänen hautaustoiveistaan.
Tiedän Ukin kuitenkin olleen todella rento, maanläheinen, vähän linkolalainen papparainen. Hän ei elämässään sietänyt pönöttämistä, enkä jotenkin usko että hän kuollessaankaan olisi toivonut pönötystä muilta, tai halunnut arkkuun ylleen muuta kuin pitkän pellavapaidan ja villasukat.

Tästä uudesta tilanteesta johtuen olen alkanut pohtimaan minkälaisia hautajaisia muut itselleen toivoisivat?
Rentoa? Jäykkää? Värejä? Runoja? Vainajan lempimusaa? Riehakasta elämän muistelua vaiko kristillistä paatosta? Karjalainen pitopöytä vai joka maun Pringlesejä? Mausoleumiin? Nimettömään uurnalehtoon?

Vaikka meistä kukaan ei olekaan omista peijaisistaan nauttimassa - mutta miten toivoisitte että teitä muistetaan lähtönne jälkeen?

Itse päätän yhden kappaleen omissa hautajaisissani ja kiellän kummittelun uhalla mustan värin sekä puvut. Paikalle on suotavaa tulla arkivaatteissa ja juuri niin värikkäissä kuin tahtoo. Kynsilakkaa en kieltäisi enkä 15 denierin sukkiksia jos joku sellaisista tykkää. Kukkien hukkaanheittäminen olisi omien arvojeni vastaista - niiden sijaan voisivat läheiset istuttaa vaikka yhdessä yhden puun taimen sitten joskus.
Itkeä saa, mutta nauraa täytyy.

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajatellut asian niin, että haluan tuhkauksen itselleni,  mutta mitään muita toiveita minulla ei ole. Ei tarvitse järjestää mitään tilaisuutta, mutta jos joku haluaa, niin sitten tekee niin. Toisaalta, mieleni voi kyllä vielä muuttua, sillä olen ajatellut uskonasioita viime vuosina enemmän, eikä sitä tiedä vaikka tulisin uskoon. Sitten ehkä ajattelisin hautajaisistakin eri tavalla. Mutta tällä erää en ajattele asiaa enempää tai kirjaa toiveitani tms. Eihän sitäkään tiedä toteutuisiko toiveeni tuhkaamisesta, tai olisiko tuhkaamisen toivominen tarpeellistakaan, ehkä se on kuolemani aikaa ihan perustapakin ja jos joku ei halua sitä, se pitäisi jotenkin erikseen ilmoittaa tai varata tms. 

Vierailija
2/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisten tarkoitus on saattaa vainaja viimeiselle matkalle, pois maan päältä.

Yleensä ne ovat harras ja asiallinen tilaisuu, ainakin se kirkossa suoritettava siunaustilaisuus.

Jos siis vainaja kirkkoon kuuluu tai siunauksen haluaa,

Varsinainen muistotilaisuus on tietenin vainajan näköinen.

Muistellaan poisnukutta siten kuin omaiset haluavat sen tehdä.

Ja itse voi kirjooittaa valmiiksi oman hautatestamenttinsa.

Sisareni teki niin, hän jopa ilmoitti valmiiksi, mitä kukkia ja minkä värisiä on niissä pöydissä jossa vieraat istuvat muistotilaisuudessa syömässä ja juomassa.   Ja ilmoitti rakkaimat laulunsa, joita toivoi yhden toivoi esitettävän muistoksena.

Ja yleensä omaiset haluavat puhua ja muistella vainajaa, kertoa hauskoja ja kivoja yhteisen elämän varrelta.

Ei muistotilaisuuteen ole olemassa mitään yhtä ainoaa oikeaa tapaa viettää sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanotto suruusi (en tiedä mitä muuta todeta)

New Orleans -henkiset möykkäjäiset ois upeat! Musaa ja väriä! Harmi etten ole osa sitä kulttuuria.

Kappaleeksi Hugh Laurien St James Infirmary.

Elinluovutus ja tuhkaus miulle.

Vierailija
4/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minkäänlaisia hautajaisia. Tuhkat kotijärveen ja siinä se eikä edes mitään hautakiveä. 

Vierailija
5/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ajatellut asian niin, että haluan tuhkauksen itselleni,  mutta mitään muita toiveita minulla ei ole. Ei tarvitse järjestää mitään tilaisuutta, mutta jos joku haluaa, niin sitten tekee niin. Toisaalta, mieleni voi kyllä vielä muuttua, sillä olen ajatellut uskonasioita viime vuosina enemmän, eikä sitä tiedä vaikka tulisin uskoon. Sitten ehkä ajattelisin hautajaisistakin eri tavalla. Mutta tällä erää en ajattele asiaa enempää tai kirjaa toiveitani tms. Eihän sitäkään tiedä toteutuisiko toiveeni tuhkaamisesta, tai olisiko tuhkaamisen toivominen tarpeellistakaan, ehkä se on kuolemani aikaa ihan perustapakin ja jos joku ei halua sitä, se pitäisi jotenkin erikseen ilmoittaa tai varata tms. 

Suurin osa vainajista tuhkataan nykyisin.  Arkkuhautaaminen vähenee koko ajan.

Vierailija
6/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Mä tahdon tavalliset hautajaiset

Ja jos mahdollista kolme kynttilää

Ei mitään suurta eikä mahtipontista

Voi syksyn tullen ehkä tuoda kukkia

Mä tahdon tavalliset hautajaiset

Ja niiden jälkeen pienet kahvikekkerit

Voi Liisa naapurista tuoda kakkuja

Ne sateen sattuessa täytyy suojata”

(Samuli Putro)

Ja todellakin; tahdon tavalliset hautajaiset.

Vierailija
7/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaiset tässä tilanteessa, kokoontumisrajoitukset voi olla päällä jo ensi viikolla.

Vierailija
8/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat tahtoo Samuli Putron tyyppiset "tavalliset hautajaiset". Kovin erikoisia ei kannata ehdoin tahdoin järjestää, sillä sitä ei kuitenkaan pysty määräämään, että miten toiset ihmiset surevat. Olen ollut "tavallisissa" hautajaisissa, joissa naurettiin paljon ja iloittiin kuolleen eletystä elämästä. Olen ollut myös hautajaisissa, joissa itkettiin paljon ja surtiin menetystä. Itse hautajaisten ja muistotilaisuuden kaava oli sama molemmissa.

Vierailija
9/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Penskasta asti olen ollut sitä mieltä että Apocalyptican Metallica cover "Fade to black" on hautajaisbiisini. Vanhat sukulaiset ehkä hieman pyörittelis päitään ja puvuissa kainalot hikoaisi.

Se on se thö biisi ja ainut millä on väliä. Ja toisaalta ei silläkään niin väliä varmaan enää silloin ole.

Vierailija
10/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä kremaatio. Nakatkoon mun tuhkat vaikka ojaan tai roskikseen. Turha mitään hautaus seremonioita pitää kun ei sinne ketään tule kuitenkaan.

Vierailija
11/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivoisin että hävittäjäkoneet lentäisivät muodostelmassa ja että rannikkotykistö ampuisi 42 kunnialaukausta!

Vierailija
12/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivon tuhkausta ja tuhkat ripotellaan meidän metsään. Ei mitään muistokiviä tai kylttejä. Siunaus saa olla luterilainen ja siellä toivon laulettavan Morning has broken kappale. Löytyy muistaakseni ihan virsikirjasta... Muistojuhlassa pitää olla hyvää ruokaa ja kunnon jälkkäriä

Vierailija
13/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä kremaatio. Nakatkoon mun tuhkat vaikka ojaan tai roskikseen. Turha mitään hautaus seremonioita pitää kun ei sinne ketään tule kuitenkaan.

Lisättäköön että kunhan soittavat Elgarin Nimrodin siinä samalla vaikka puhelimesta kun tyhjentävät tuhkapussin roskikseen.

10/12

Vierailija
14/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman vähän vaivaa omaisille. Minusta on hirveää että joutuu surussa alkaa hoitamaan järjestelyjä. Nykyään harvalla on mitään sukuyhteisöä tai muuta apuna ja tukena.

Minut saa tuhkata ja ripotella luontoon, tai istuttaa puun tuhkaan ja siinä sitten jatkan elämän kiertokulkua.

Vierailija
15/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siunausta, koska en kuulu kirkkoon. Tuhkaus, tuhkat osoittamaani paikkaan lenkkireitin varrelle, ei siis hautakiveä.

Vierailija
16/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisista en tiedä, semmoset perus kävisi.

Mutta muistojuhlassa oliskin sitten jo slaavilainen bilemeininki! Votkanapsuja ja suolakurkkua. Jonkun sortin borssia ja kuumaa teetä. Kynttilöitä ja luonnokukkia. Ehkä haitarimusaa, illalla sauna.

Vierailija
17/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkaus ja mahdollisimman vähällä vaivalla tuhkat muistolehtoon tms. Lapset voi mennä keskenään syömään jos haluavat jotain lisäohjelmaa, ei muuta.

Vierailija
18/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivon että mies laskee mun uurnan, yksin, ilman mitään "toimituksia". Tai jos onnistuis tuhkien sirottelu Aigeianmereen. 

Jos mies kuolee ensin niin mitäköhän sitten? Mulla ei ole sellaisia sukulaisiakaan jotka mitään hoitaisi. 

Vierailija
19/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penskasta asti olen ollut sitä mieltä että Apocalyptican Metallica cover "Fade to black" on hautajaisbiisini. Vanhat sukulaiset ehkä hieman pyörittelis päitään ja puvuissa kainalot hikoaisi.

Se on se thö biisi ja ainut millä on väliä. Ja toisaalta ei silläkään niin väliä varmaan enää silloin ole.

Muistotilaisuudessa surraan ja muistetaan vainajaa.

"Fade to black" kertoo itsetuhoisesta nuoresta.

Mielestäni on keskenkasvuista valita tällaiseen tilaisuuteen musiikkia pelkän vainajan musiikkimaun ja vasinkin tarkoitulsellisen epäsovinnaisuuden nimissä.

Olen ateisti, pidän myös monenlaisesta metallista, mutta enpä usko, että haluaisin hautajaisiini mitään ko. musiiikkityylejä edustavaa.

Vierailija
20/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näkemyksistä, tuhkaus näyttäis olevan toiveissa monella muullakin.

On tää kyllä ihan huimaa, että surun keskellä pitää vielä pystyä järjestämään äksöniä omaisille asap. Onneksi on hautaustoimistot vähän apuna.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan