Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia hautajaisia toivot itsellesi?

Vierailija
14.12.2021 |

Minulle rakas ja läheinen Isoisäni kuoli viikko sitten.
Nyt löysin itseni järjestämässä hautajaisia. En ole koskaan ollut hautajaisissa vaan nähnyt meininkiä vain telkkarista.
Olen ihan kuutamolla. Ukki kuoli sairauteen niin yllättäen, ettemme ehtineet keskustella hänen hautaustoiveistaan.
Tiedän Ukin kuitenkin olleen todella rento, maanläheinen, vähän linkolalainen papparainen. Hän ei elämässään sietänyt pönöttämistä, enkä jotenkin usko että hän kuollessaankaan olisi toivonut pönötystä muilta, tai halunnut arkkuun ylleen muuta kuin pitkän pellavapaidan ja villasukat.

Tästä uudesta tilanteesta johtuen olen alkanut pohtimaan minkälaisia hautajaisia muut itselleen toivoisivat?
Rentoa? Jäykkää? Värejä? Runoja? Vainajan lempimusaa? Riehakasta elämän muistelua vaiko kristillistä paatosta? Karjalainen pitopöytä vai joka maun Pringlesejä? Mausoleumiin? Nimettömään uurnalehtoon?

Vaikka meistä kukaan ei olekaan omista peijaisistaan nauttimassa - mutta miten toivoisitte että teitä muistetaan lähtönne jälkeen?

Itse päätän yhden kappaleen omissa hautajaisissani ja kiellän kummittelun uhalla mustan värin sekä puvut. Paikalle on suotavaa tulla arkivaatteissa ja juuri niin värikkäissä kuin tahtoo. Kynsilakkaa en kieltäisi enkä 15 denierin sukkiksia jos joku sellaisista tykkää. Kukkien hukkaanheittäminen olisi omien arvojeni vastaista - niiden sijaan voisivat läheiset istuttaa vaikka yhdessä yhden puun taimen sitten joskus.
Itkeä saa, mutta nauraa täytyy.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin hautakummukseni niin suuren pyramidin, että tulevat sukupolvet luulisivat ufojen auttaneen rakentamisessa.

Vierailija
42/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vielä kuuntelemassa tuon selloversion Fade to blackista, oli ihan kaunis, kiitti vinkistä.

Papparainen tykkäsi Matista ja Teposta sekä Tapion Karista. En tiedä yhtään miten musiikin kanssa on järkevintä toimia siunaustilaisuudessa, vähän hävettää soittaa kanttorille ja kysyä, vaikka eihän tuo nyt niin vakavaa varmaan ole.

Ja annan myös peukut Bilbon runoilulle.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä osallistunut hautajaisiin. Rukoillaanko siellä tai lauletaanko virsiä? Onko siunaustilaisuus kappelissa pakollinen?

Vierailija
44/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaismummoja itkuvirsiä veisaamaan. Ja surusaatto. Sielunkelloilla herätetään koko kylä kuudelta aamulla ja kummitella aion ihan piruuttaan.

Vierailija
45/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan pienet hautajaiset ja eteenkää en tahdo sinne ketää esittää et mun pois meno jotenki kosketti. Mun elämässä on nii paljo ihmisiä jotka esittää välittävänsä vaikka oon oikeasti heille yks hailee. Riittää iha et pappi vaa on siunaamassa haudan lepoo ja se siitä

Vierailija
46/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset on omaisia varten ei sille vainajalle ole mitään merkitystä millaiset ne hautajaiset on.

Mulle on ainakin ihan sama. Mutta katsotaan joskus jotain loppujäynää vielä joskus keksisin. heh

Vierailija
47/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

EVVK

Vierailija
48/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo komppaan edellistä. Joku jäynä ois kiva.

Vierailija
49/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuhkat vessanpöntöstä alas.

Vierailija
50/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkat johonkin metsään ja muut jatkakoon elämiänsä.

Vierailija
51/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttohautaus mielellään pahviarkussa, sekin voisi olla vaikka ihan omavalmistetta, ettei liikaa kustannuksia. Tuhkat kotijoen törmälle . En kuulu kirkkoon niin mitään virallisesti siunattuja maita tarvitse, koko maapallo on siunattua maata ja kotiranta käy hyvin hautapaikaksi.

Ei hautajaisia.  

Vierailija
52/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautasimme isän tänävuonna. Hänen luonteensa mukaan ja toiveiden hautajaiset olivat pienet ja muistotilaisuudessa paljon musiikkia. Vaatteissa värejä paikallaolijoilla.

Muistotilaisuus oli rento ja muistelimme isää naurun ja itkun kera. Söimme ja lauloimme. Ei yhtään pönötystä onneksi. Ruumis tuhkattiin ja siunauskukat siirrettiin muistosalin pöytiin koristeiksi. Sanoisin että isän näköiset hautajaiset. Taatusti tulee olemaan vaikeampaa äidin kohdalla jonka suvussa hautajaiset ovat suuret bakkanaalit mustissa itkien ja suru päällimmäisenä. Pönötystä kerrakseen. Äiti itse ei sanojensa mukaan siitä esittämisestä pidä ja haluaa omanlaisensa hautajaiset .

Itseäni ajatellen, musiikkia,väriä, kukkia. Saa nauraa ja olla värejä. Tuhkaus ja nimi laattaan ettei kellekään jää hautaa hoidettavaksi.

Vierailija
53/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut voi kipata minne kuoppaan vaan tai tuhkata kuolemani jälkeen.

Vierailija
54/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä osallistunut hautajaisiin. Rukoillaanko siellä tai lauletaanko virsiä? Onko siunaustilaisuus kappelissa pakollinen?

Ei ole. Mummi siunattiin haudalla lyhyellä kaavalla ja mentiin paikalliseen kahvilaan muistokahveille. Jos kirkollinen siunaaminen on niin siihen kuuluu virsi ja rukousta. Isän siunaus oli myös lyhyehkö kappelissa kirkon sijaan. Mutta että myös haudalla siunaus onnistuu.

Vierailija
55/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa lukea näitä riemullisia uniikkeja toiveita, kun tietää ankean ja yhdenmukaisen massatoteutuksen.

Eikä se johdu seurakunnan työntekijöistä vaan omaisista. Nämä tehdään omaisten toivomusten mukaan. Rohkaisu tehdä enemmän vainajan oloinen juhla ei 99,9% tuota tulosta.

Suomalaiset haluavat ne iänikuiset mustat hitaat ja ankeat menot. Ne tulevat myös meille, jotka tätä ketjua luemme, halusimme tai emme.

Siinä on lopulta jotain lohdullista. Perinne kantaa.

Vierailija
56/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini haluaisi polttohautauksen.

En haluaisi että minun ruumis poltettaisiin

Vierailija
57/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhkaus ja tuhkat roskiin (vai mihin käyttöön/paikkaan nyt menevätkään). En halua mitään hautajaispitoja.

Vierailija
58/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini haluaisi polttohautauksen.

En haluaisi että minun ruumis poltettaisiin

Vaan haluat sen mätänevän? Ok.

Vierailija
59/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe että hautajaisteni pitäisi olla sellaiset kuin minä haluan, vaan enemmänkin mietin jälkeenjääviä ja toivon että tilanne on perinteinen, arvokas ja prameilematon jotta minua muistaneille jää hyvä muisto. Minähän en enää tuossa vaiheessa kaipaa tai tiedä mistään mitään.

Polttohautausta toivon, ihan vain koska se on mielestäni siistein ja vaivattomin. Minun suvussani ei ole polttohaudattu vielä ketään, mutta sekä appeni että anoppini on. Viimeinen lepopaikkani voi olla joko muistolehtoon sirottelu tai pieni oma kolo, ihan sama.

Vierailija
60/93 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen polttohautausta, erityisesti kaikille miehille. Silloin ei ole pelkoa että hautarauhaa rikotaan ja vainajaa kaivellaan esiin milloin minkäkin todellisen tai kuvitteellisen lehtolapsen vaatimuksesta.