Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroanko turhaan

Vierailija
22.03.2015 |

Olen pyöritellyt avioeroa mielessäni pitkään ja nyt tuntuu että viimeinkin minulla olisi siihen rohkeutta. Olen hakenut vuokra-asuntoa. Mies kuitenkin anelee jäämään ja on viime ajat käyttäytynyt kuin uusi ihminen. Jälleen kerran on alkanut tuntua että olen itse vain itsekäs joka ei kestä perhe-elämää. :/

Kuitenkin koen etten rakasta ja kunnioita enää miestäni joka on mielestäni koko pikkulapsiajan ja jo ennen sitäkin kohdellut minua todella epäkunnioittavasti. En voi unohtaa asioita joita hän on sanonut ja sitä miten hän on käyttäytynyt.

Hän on komea, treenattu ja älykäs mies. Hänellä on hyväpalkkainen työ ja häntä pidetään mukavana ja hyvänä tyyppinä. Ei juo, ei lyö eikä petä. Hoitaa raha-asiat. Mutta kääntöpuolena hän on itsekäs kontrollifriikki, kotona pahantuulinen ja koko pikkulapsiaika yöheräämisineen ja kodinhoitoineen on jäänyt täysin minun harteilleni myös palattuani töihin. Hän ei kestä lasten huutoa tai riitoja vaan kaikki pitäisi mennä niinkuin hän sanoo ja haluaa ja jos ei mene hän alkaa kiroilla ja huutaa tai pakenee yläkertaan.

Hän syyllistää minua määräilystä mutta en saa kotiin ostaa edes pyyheliinaa ilman hänen lupaansa. Hän ei pidä perheestäni, haukkuu ja mollaa heitä ja niinpä yhteydenpitoni heihin on vähentynyt todella paljon. Hän suuttuu jos vastaan puhelimeen kesken normaalin arkipuuhailun ja kokee jäävänsä jotenkin toiseksi. Soittajan ääni ei saisi kuulua yhtään läpi kun puhun. Hän saattaa kieltää mässyttämästä kun syön tai kävelemästä liian läheltä häntä koska ilmavirta ärsyttää.

Suuttuessaan hän on iskenyt nyrkillä seiniin reikiä (ainakin kolmessa kohtaa), vääntänyt vaatekaapin ovet irti ja paiskonut tavaroita mm. kaukosäätimen palasiksi. Hän herättää minut yöllä tai illalla jos kokee että patjaa pitää laittaa paremmin tms. En ole vuosiin voinut katsoa uutisia tai säätiedotuksia ainakaan ääni päällä koska se ärsyttää häntä ja on sopulimaista ja typerää. Mitä väliä millään säätilalla muka on?

Hän tulee aina myöhässä joka paikkaan eikä kertaakaan 15 vuoden aikana ole odottanut minua missään vaan aina minä joudun odottamaan. Hän ei voi aamulla viedä roskia jos sataa vaikka lähtee aivan roskahuoneen ohi töihin. Hän ei ole koskaan joustanut ja ns. uhrautunut minun takiani vaan on kuin prinsessa jonka mukaan maailma pyörii.

Olen ollut todella väsynyt lasten (mm. sairauksia) ja kodin hoitoon mutta en ole saanut pyytää äitiäni apuun koska tämä puhuu liikaa liian kovalla äänellä ja kyselee tyhmiä ja itsestäänselvyyksiä. Myöskään itse hän ei ole auttanut kuitenkaan.

Tässä oli pieni siivu kaikesta mitä vuosien varrella on ollut. Hän on myös haukkunut minua hirvittävillä sanoilla, mm. että kuolisin pois, että jäisin auton alle. Huoritellut ja kutsunut vitun tyhmäksi ämmäksi.

Kun lopulta sain rohkeutta hakea asuntoa hän muuttui. Hän käyttäytyy ystävällisesti ja tekee kotitöitä. Viime viikolla oli ostanut kymmeniä ruusuja ja kaksi suklaarasiaa. Hän itkee ja pyytelee anteeksi ja vetoaa että on ollut lasten takia rankkaa ja että emme voi erota kun ollaan oltu niin pitkään yhdessä.

Kaikkina näinä vuosina hän on urheillut monta kertaa viikossa ja mökkeillyt ja saunonut kavereiden kanssa ja nukkunut tuhatkertaisesti minuun verrattuna. En ole kertaakaan kieltänyt mihinkään menemästä.

Voiko olla mahdollista että hän on muuttunut? Pitäisikö lasten takia yrittää vaikken ikinä voi häntä enää ihailla ja rakastaa kuten puolisoa pitäisi?

Tuntuu että kuolen ja tukehdun ja että minun täytyy pelastaa itseni. Mutta kukaan ulkopuolinen ei ymmärtäisi eron syytä. Miksi jättäisin noin hyvän miehen? Ja lasten takia surettaa...

Olisin kiitollinen mielipiteistä!

Kommentit (117)

Vierailija
21/117 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistä. Käyn jo terapiassa ja se nimenomaan on tuonut minulle rohkeutta tähän irti pyristelyyn. Olen samaa mieltä tuosta kaikesta ylläolevasta, kiitos todella paljon että kirjoitit 68!

Ap

Vierailija
22/117 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 09:14"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:58"]

Kiitos kommentista. Meillä on yhteisen tilin lisäksi myös omat tilit. Olen melko pienipalkkaisessa työssä mutta saan vuokran ja perusjutut maksettua. En tarvitse paljoa. Olen pakannut liinavaatteita ym. ja vaatteitakin ja kenkiä olen viime aikoina ostanut. Syyllisyys painaa. Olen itsekin varmasti vaikea ihminen. Olin koulukiusattu ja olen kärsinyt sosiaalisista peloista jne. Se on varmasti suhdettamme rasittanut. Ehkä minäkin olen narsisti. Myönnän että yhteisasumisen alkuaikoina jyräsin miehen tavaroita sisustuksesta ja yritin luoda kaunista kotia. Nuorena kaverit luonnehtivat minua helposti suuttuvaksi ja määräileväksi. Aivan sekopäinen olo. Tuntuu että kuolen ja tukehdun ja toisena hetkenä tunnen itseni laiskaksi perheenrikkojaksi joka ei kestä avioliiton alamäkiä. Ap

[/quote]

Älä syyllistä itseäsi! Meistä kukaan ei ole täydellinen. Kaikki mitä kerrot miehestäsi kuulostaa todella epänormaalilta. Olet jostain syystä vain hyväksynyt hänen käytöksensä kaikki nämä vuodet.

Sanot, että olet helposti suuttuva ja määräilevä. Miten se sitten määritelläänkään. Kaikki suuttuvat jossain vaiheessa ja kaikkea ei voi eikä pidä ottaa vastaan.
[/quote]

On väärin huudella aina narsistia. Siis tehdä dg nettikirjottelusta.

Paljon tervempää on toimia kuten ap. Ottaa itsekin vastuuta... Narsistikortti on liian helppo

Suosittelen kyllä eroa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/117 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain asunnon ja nyt pelkään että mies romahtaa. Hän itkee itkemistään ja vaatii kiihkeästi etten lasten takia hajottaisi perhettä. Että antaisin viimeisen mahdollisuuden näyttää että hän on muuttunut. Hän soittaa, tekstaa, vetoaa koko ajan suhteen alkuaikoihin, muistelee kostein silmin lasten vauva-aikojen tavaroita ja asioita ja syyllistää etten mitenkään voi viattomien lastemme maailmaa mullistaa. Oloni on aivan hirveä enkä tiedä mistä ammentaa voimia viimeiseen ponnistukseen. Mies sanoo tekevänsä kaikkensa. Mieleni ei muutu sen tiedän mutta hän on niin lohduton. Ja syyllisyys musertaa.

Ap

Vierailija
24/117 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä erosin tuollaisesta miehestä melkein 10 vuotta sitten ja mietin myös pitkään onko ero oikein lasten kannalta ja pitäisikö vain yrittää enemmän.

Itkukin erotessa tuli, mutta vain siinä vaiheessa, kun jaettiin tavaroita ja esiin tuli muistoja suhteen onnelliselta alkuajalta. Tajusin kuitenkin, että itkin vain sitä, mitä olisi voinut olla (ja mitä alussa luulin suhteesta tulevan) enkä sitä, mitä oikeasti oli ollut. Pelkkää harhaa vain.

Mies olisi myös halunnut vielä yrittää, mutta elämäni paras päätös on ollut, etten siihen suostunut. Henkeä alkoi ahdistaa, kun vain ajattelinkin jäämistä.

Nyt kun joskus muistan kaikkia mitättömän pieniä asioita, joista hän sai raivarit, ne tuntuvat entistä hullummilta. Etäisyys saa asiat näkymään vielä selvemmin.

En ikinä unohda sitä tunnetta, kun hän oli viimein muuttanut pois ja istuin yksin olohuoneen sohvalla katsellen ihanaa uutta lamppua, jonka olin juuri ostanut ja saanut itse valita. Tajusin, että minulla ja lapsilla on nyt oma koti, jossa voi hengittää vapaasti. Vaikka asunto oli sama, siitä tuli koti vasta sillä hetkellä.

Sinä kyllä itse tiedät, mikä on oikea ratkaisu, jos vain kuuntelet sisäistä ääntäsi. 

Vierailija
25/117 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehesi ääniyliherkkä? Joko todella ilkeä tai sitten hänellä on voimakasta ääniyliherkkyyttä. 

Vierailija
26/117 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:02"]

Onko miehesi ääniyliherkkä? Joko todella ilkeä tai sitten hänellä on voimakasta ääniyliherkkyyttä. 

[/quote]Niin että ääniyliherkkyys selittäisi kokonaan hänen käytöksensä? OK. 

Vierailija
27/117 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:02"]Onko miehesi ääniyliherkkä? Joko todella ilkeä tai sitten hänellä on voimakasta ääniyliherkkyyttä. 
[/quote]

Kyllä hän varmaan on herkkä äänille ja muillekin ärsykkeille mutta kyllä tosiaan käsittämätöntä käytöstä on ollut kaikissa mahdollisissa tilanteissa ilman kovia ääniä tms.

Ap

Vierailija
28/117 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tärekää ymmärtää, ettei miehesi tule muuttumaan! Pelasta itsesi ja lapsesi kun vielä voit. Muista myös minkälaisen mallin avioliittonne antaa lapsillenne. Haluatko siirtää tämän kohtalon myös heille? Vanhempien suhde on lasten koti. Miten arvelet tilanteen vaikuttavan heihin? Pikkupadoilla on korvat ja he kyllä aistivat mitä ympärillä tapahtuu. Te elätte pelon ilmapiirissä. Miehesi tulee varmasti kohdistamaan vielä ilkeän käytöksesi myös lapsiinne. Se jättää jälkensä ja vääristyneen kuvan avioliitosta lapsiinne.

Ansaitset varmasti parempaa, sitä on vaan vaikea nähdä tilanteessa jossa olet. Voisi sanoa, että et näe metsää puilta. Miehesi harrastaa henkistä pahoinpitelyä. Eikä tuo fyysinenkään väkivalta ole kaukana!

Jos jäät, tilanne vaan palaa entiselleen. Puolisosi tulee loppujen lopuksi viemään sinulta viimeisetkin voimat ja itsekunnioituksen rippeet. Lähde nyt kun vielä voit. Tulet huomaamaan vielä, miten helppoa elämä voi olla kun ei tarvitse yrittää sairasta ihmistä miellyttää!

Voimia sinulle, pidä kiinni päätöksestäsi!

Vierailija
29/117 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
30/117 |
20.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mies tuosta muutu ja ota vastuuta omille harteilleen niin... kyllä.
Asenne on miehellä väärä, t toinen perheen isä

Vierailija
31/117 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä vain. Mies keksii kaikenlaisia syitä erolle, tottakai mutta vikahan ei eikä tule olemaan koskaan ole omassa itsessä hänen päässään. Et mene sinne pesemään ikkunoita tai jääkaappeja, vaan laita rajat, että hän ei tule kynnyksesi yli eikä kuulu enää yksityiselämääsi. Lasten vaihdot tapaamisiin talon alaovella. Kaikki keskustelut tästä eteenpäin mieluummin sähköllä tai tekstiviestein ja vain ja ainoastaan lasten asioista, ja eroon virallisista kuvioista, pidä viestit visusti tallessa, kun alkaa tulla paskaa. Usko pois, kun hän tajuaa, että et tule takaisin, alkaa tulla paskaa niskaan. Hän osaa varmasti olla silloin mielinkielin kaikille viranomaisille. On viisautta säästää kirjallisesti kaikki haukkuminen.

Hän pelaa peliä.

Vierailija
32/117 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään narsistinen mies ei oikein ymmärtänyt, että kun erotaan niin sitten se tarkoittaa, että elämme mahdollisimman pitkälti toisistamme (pois lukien "pakolliset" tapaamistilanteet kuten lasten vaihto, ja lasten koulujen joulujuhlat jne).

Mies esimerkiksi laittoi jatkuvasti viestiä, että "voin hakea tänään lapset päiväkodista" vaikka ei ollut hänen hoitovuoronsa. Sitten kun vastasin ystävllisesti, että nyt on minun hoitovuorona ja osaa itsekin hakea lapset hoidosta niin mies suuttui. Kun hän kuulemma vaan haluaa auttaa ja osallistua. No olisi osallistunut avioliiton aikana! Samoin sitkeästi ilmoitti minulle minun lastenhoitovuorollani, että "tänään menen A:n kanssa pyörälenkille", johon minun piti taas vastata, että voit mennä hänen kanssaan pyörälenkille kun on sinun hoitovuorosi.

Ja tietenkin hän haukkui minut hankalaksi ja joustamattomaksi ihmiseksi kun hän ei saanut elää meidän elämässämme kun oli minun hoitovuoro. Onko teillä muilla eronneilla tällaista? Vai ymmärtääkö ex- puoliso että kumpikin hoitaa lapsen omalla vuorollaan paitsi jos on erikeen pyydetty ja sovittu hoitoavusta oman vuoron aikana?

Vierailija
33/117 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin toistaiseksi aikeissa esim. ulkoilla perheenä silloin tällöin lasten takia, niin että ns. perheenä voimme yhä tehdä asioita. En tiedä miten se tulee käytännössä sujumaan ja onko lopulta järkevää. Iso helpotus minulle on kuitenkin se että minulla on nyt oma asunto ja huusholli jossa voin tehdä niin paljon ilmavirtoja kuin haluan ja elää muutenkin normaalia elämää.

Ap

Vierailija
34/117 |
25.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 12:12"]Et ole turhaan lähdössä. Miehesi tulee käytökseltään palaamaan ennalleen, kunhan huomaa, että olet perumassa lähtöäsi.
Eli lähde ihmeessä. Naurettavaa raivota jostain hiton ilmavirroista. Narsistinen kontrollifriikki. Itse olen mies enkä kyllä ymmärrä miksi ole pässiä miestäsi kestänyt noinkin pitkään
[/quote]

Tai hyvä mies löytää heti uuden ja ap on pian palstan lanseeraama katkera ex.

Vierailija
35/117 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on todella yksisilmäinen syntilistoineen. Ap vaikuttaa tässä ketjussa todella narsistiselta. Tulet näkemään ja kaipaamaan miehesi hyviä puolia, kun tajuat mitä menetit. Sanaakaan täällä ei ole puhuttu miten luonteesta, temperamentista ja muista normaaleista asioista. Kaikki on narsismia... Jep jep. Onneksi mies pääsee eroon sinusta.

Vierailija
36/117 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ero saattaa näyttää "turhalta" ulospäin, mutta moni asia ei näytäkään todellisia kasvojaan ulospäin. Siksi minua harmittaakin suuresti yleinen "turhien" erojen moralisointi. Kukaan ulkopuolinen ei pysty sitä määrittämään.

Vierailija
37/117 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tilanne on eri ja silti täällä esiintyy näitä asiantuntijoita jotka tietää tasan miehen käyttäytymisen syyt ja motiivit -> narsismi. Tiedostakaa skeemanne hyvät ihmiset! Ap sun mies ei ole sen enempää narsisti, kuin kukaan muukaan. Sinä ja nämä komppaajat syyllistytte demonisointiin. Herätkää. Tuo sinun syntilista ei tee kenestäkään narsistia. Korkeintaan kovan paineen alla olevan perfektionistisen ja temperamenttisen luonteen. Normaali putkiaivoinen mies. Miksi et voinut antaa mihesi olla mies? Miehesi ei vaikuta pahalta vaan pikemminkin hyvältä, kun yrittää korjata asioita. Mies on mies, nainen on nainen. Miksi yritit pakottaa miehesi muuhun muottiin??

Vierailija
38/117 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 14:50"]

Meillä on ainakin toistaiseksi aikeissa esim. ulkoilla perheenä silloin tällöin lasten takia, niin että ns. perheenä voimme yhä tehdä asioita. En tiedä miten se tulee käytännössä sujumaan ja onko lopulta järkevää. Iso helpotus minulle on kuitenkin se että minulla on nyt oma asunto ja huusholli jossa voin tehdä niin paljon ilmavirtoja kuin haluan ja elää muutenkin normaalia elämää. Ap

[/quote]

Jos yhteisistä ulkoiluista ym tulee harmia, niin aseta selkeät rajat. Usein se on parempi

Vierailija
39/117 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 08:20"]Moni ero saattaa näyttää "turhalta" ulospäin, mutta moni asia ei näytäkään todellisia kasvojaan ulospäin. Siksi minua harmittaakin suuresti yleinen "turhien" erojen moralisointi. Kukaan ulkopuolinen ei pysty sitä määrittämään.
[/quote]
Jep, mutta lue aloituksen otsikko "Eroanko turhaan?"

Vierailija
40/117 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 08:20"]Moni ero saattaa näyttää "turhalta" ulospäin, mutta moni asia ei näytäkään todellisia kasvojaan ulospäin. Siksi minua harmittaakin suuresti yleinen "turhien" erojen moralisointi. Kukaan ulkopuolinen ei pysty sitä määrittämään.
[/quote]
Jep, mutta lue aloituksen otsikko "Eroanko turhaan?"
[/quote]

Aloitus kertoo myös sen, että Ap kaipaa peesiä ja on sitä saanut. Minusta vaikuttaa pikemmin siltä, että Ap kaipaa syitä selitelläkseen asiat parhain päin, kuin myöntää itselleen eron syyn olevan simple as 'en rakasta miestäni'.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän