Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi laihdutus on maailman VAIKEIN asia?? Tämä vuonna aloittanut 5 x ja aina repsahtanut. Edelleen bmi 37,kuten 2017,kun ekaa kertaa aloin laihduttaa. Epätoivo ja itku

Vierailija
13.12.2021 |

On päivittäistä. Ajatukset lihavuuden myötä itsetuhoisia.

Kommentit (159)

Vierailija
61/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että yrität liikaa kerralla.

Ja luovutat yhdestä repsahduksesta.

Vähän kerrallaan, ja niin, että muutoksista tehdään heti pysyviä. Ei sillä ajatuksella, että "sitten kun olen laihtunut 20 kg, saan ostaa kaupan tyhjäksi herkuista ja mässäillä".

Haluatko kysyä jotakin erityistä yli 10 vuotta jojonneelta mutta lopulta onnistuneelta?

-29 kg, kilot pysyneet poissa yli 8 vuotta

Miten jaksoit nälkää, päivästä toiseen, 58 viikkoa? (oletan, että laihduit n. 500g/vko)

Olen aivan tuskissani jo 3 päivän jälkeen, 1800kcal per päivä määrällä :(

Ap

Aina kun olen ollut laihiksella ekat 2-3 päivää onkin kamalia. Jos vain malttaa olla repsahtamatta niin se tunne tasoittuu pian.

E l ämän ei kuulu olla epämukavaa

Vierailija
62/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska nämä ruokaan liittyvät kehon mekanismit ovat aikoinaan varmistaneet eloonjäämisemme ja elämme ihan erilaisessa ympäristössä kuin mihin kehomme ovat evoluution myötä kehittyneet.

Se on äärettömän vaikeaa! Ja masennus, ahdistus, huono itsetunto jne. mitä tulee ylipainon kylkiäisenä ovat musertavia ja vain hankaloittavat koko prosessia.

Toivottavasti et joudu yksin kamppailemaan vaan pystyt hankkimaan tukea ja apua. Toivottavasti yrität myös laihtua elämäntapamuutoksella, etkä "ihmedieeteillä". Muista, että hyvään elämään kuuluu myös armollisuus itseään kohtaan.

Ja lupaan, että KUN se paino on karissut koko maailma näyttää ihan erilaiselta. Se ei korjaa kaikkea, mutta henkinenkin painolasti yleensä kevenee huomattavasti.

Onnea matkaan! Uudestaan vain hevosen selkään. Sinnikkyys palkitaan ja sinä pystyt vaikeisiin asioihin!

Helmikuun puolessa välissä tulee 5 vuotta laihdutusta, joko saa luovuttaa? (kun mitään tuloksia ei ole tullut)

Ap

Kyllä, ehdottomasti. Sinun pitääkin lopettaa laihduttaminen. Kuten viiden  vuoden kokeilusi todistaa, laihduttaminen ei toimi millään tasolla. Joten lopeta keinotekoiset dieetit ja poppaskonstit, ne vain pahentavat asiaa.

Kun haluaa pudottaa painoaan, kaksi asiaa ovat ehdottoman tärkeitä: Hidas - siis hiiiiidas  -  painonpudotus ja se että syö sellaista ruokaa josta oikeasti pitää. Yksinkertaisimmillaan ruokaremontti tarkoittaa aterioiden lukumäärän ja ruokamäärän pienentämistä. Vaikka laihtuisit vuoden aikana keskimäärin vain neljä kiloa, olisit silti vain kolmen vuoden kuluttua 12 kiloa kevyempi, ja se onkin jo hiton paljon. Ja sen kolmen vuoden aikana voit silti syödä hyvin ilman suuria kieltäytymisiä ja draamaa.

Hidas painonpudotus antaa kropalle ja mielelle aikaa tottua uuteen ruokajärjestykseen. Se myös mahdollistaa herkkujen ja lempiruokien pitämisen ruokavaliossa, kunhan määrä pidetään kohtuullisena. Repsahduksia ei ole olemassakaan, satuit vain syömään nyt kerralla enemmän jotain herkkua. Se on ihan normaalia eikä ole ongelma kun se on satunnaista. Kun tietää ettei mistään ruoasta tarvitse kokonaan luopua, koskaan, niin psykologinen stressi helpottaa eikä tule niitä hurjia mielitekoja niin paljon.

Kokeile tätä vaikka seuraavat kaksi kuukautta: kolme ateriaa päivässä, yksi lautasellinen  per ateria ja ruokamäärä lautasella noin 60% siitä mitä normaalisti sille lappaisit. Ruokajuomana vain vesi, juo muut juomat herkkuna. Ja muista nauttia joka päivä pieni annos jotain herkkua illallisen jälkeen jälkiruoaksi: suklaata, jotain hedelmää, jäätelöä, pieni leivonnainen, minipussi sipsejä tai se limu jonka muuten olisit juonut aterian aikana yms. Varmista että ruokasi on nimenomaan sellaista ruokaa jota oikeasti haluat syödä. Ei mitään dieettiruokia, jollet muuten satu pitämään niistä.

Liikuntaan pätee sama neuvo: Tee jotain sellaista josta pidät, mitä hyvänsä. Ja aloita rauhallisesti. Vähän on aina parempi kuin ei mitään. Ruokavalio on kuitenkin tärkein painonpudotuksen työkalu.

Jos paino ei ole kahdessa kuukaudessa mennyt alas edes yhtä kiloa niin suosittelen että keskustelet lääkärisi kanssa että mitä asialle voisi tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue ravitsemusterapeutti Patrik Borgin kirja. Mikä tahansa niistä, esim. Rentoa painonhallintaa. Lainaa vaikka kirjastosta. Näissä kerrotaan tieteelliseen tutkimukseen pohjautuen, miksi laihduttaminen ei onnistu ja miten painoa saa oikeasti alaspäin (ilman sitä laihduttamista).

Tuttu kirja. Paino alkoi nousemaan noilla neuvoilla.

Söin terveellisesti, kylässä vaan herkkua, elokuvaan vain kismet, ei koko levyä kuten yleensä. Paino nousi.

Ap

Eli et ole lukenut tai ainakaan yhtään ymmärtänyt lukemaasi. Juuri tuollaiset säännöt ”herkkua vain kylässä” ”vain kismet” estävät sinua pääsemästä ruokahimoista ja muuttamaan elintapoja pysyvästi.

Vierailija
64/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Itse olen vahingossa laihtunut 3 kg muutamassa kuukaudessa. Aloitin vain uudestaan pätkäpaastoilun.

Vierailija
65/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue ravitsemusterapeutti Patrik Borgin kirja. Mikä tahansa niistä, esim. Rentoa painonhallintaa. Lainaa vaikka kirjastosta. Näissä kerrotaan tieteelliseen tutkimukseen pohjautuen, miksi laihduttaminen ei onnistu ja miten painoa saa oikeasti alaspäin (ilman sitä laihduttamista).

Tuttu kirja. Paino alkoi nousemaan noilla neuvoilla.

Söin terveellisesti, kylässä vaan herkkua, elokuvaan vain kismet, ei koko levyä kuten yleensä. Paino nousi.

Ap

Että sä olet sinnikäs trolli. 😁 Kaikki on kokeiltu ja aina paino nousee läpä läpä. Sun pitää ilmoittautua yliopistolle tutkimuskohteeksi, jos sulla on noin poikkeava aineenvaihdunta.

Vierailija
66/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen ei kannata. Elämäntapojen muuttaminen pysyvästi askel kerrallaan kannattaa, vaikka muutokseen kuluisi monta vuotta, kuten minulla kului.

Voin paremmin ja olen terveempi kuin 10 vuotta sitten, olen myös normaalipainoinen, mutta en 'hoikka'.

Juuri näin. Kilot lähtevät muutosten myötä. Mulla on pudonnut paino yli 70 kg:sta kesäkuussa tänään 59 kg.

Muutokset:

- alkoholi kokonaan pois

- namit kokonaan pois

- ei muutenkaan herkkuja tai mehuja, sokeria siis aisoihin (en osta kotiin sokeria sisältäviä ruokia)

- kävelyä lisää

- hedelmiä, marjoja ja vihanneksia enemmän

- vettä enemmän

Muutos on tapahtunut pikkuhiljaa. Sokeria kun vähentelee hissukseen, niin alkaa huomata ettei se tosiaankaan maistu niin hyvälle. Kun ei juo riittävästi vettä, niin äkkiä kroppa huomauttelee. Mieliteot rasvaisiin ja suolaisiin ruokiin alkavat vähentyä. Jos ei ole edes vähän päivän aikana liikkunut, niin aika nopeasti alkaa tulla olo, että käynpäs kiertämässä korttelin ympäri.

Aloitat hiljalleen ja prosessissa kyllä alkaa keho ja pää kertoa, että mitä tarvitset, mistä tulee hyvä olo.

Vierailija
67/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kerrallaan, ja niin, että muutoksista tehdään heti pysyviä. Ei sillä ajatuksella, että "sitten kun olen laihtunut 20 kg, saan ostaa kaupan tyhjäksi herkuista ja mässäillä".

Haluatko kysyä jotakin erityistä yli 10 vuotta jojonneelta mutta lopulta onnistuneelta?

Miten jaksoit nälkää, päivästä toiseen, 58 viikkoa? (oletan, että laihduit n. 500g/vko)

Ap

En ole tuo ylempi, mutta mä veikkaan, että ei se ole nälkää vaan mielitekoja. Opettele tunnistamaan nälkä ja mieliteot. Ja pieni nälkä ei ketään kyllä tainnuta. Musta se tekee aktiivisemman.

Vierailija
68/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aina kun olen ollut laihiksella ekat 2-3 päivää onkin kamalia. Jos vain malttaa olla repsahtamatta niin se tunne tasoittuu pian.

Niinpä. Elämä on jatkuvaa kärsimistä, luopuminen syömisestä on kärsimyksen lisäämistä, elämä tuntuu tyhjältä, kun yrittää laihduttaa, siksi kai aina repsahdan. Mikä avuksi tähän? Ap

Vierailija
69/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen ei kannata. Elämäntapojen muuttaminen pysyvästi askel kerrallaan kannattaa, vaikka muutokseen kuluisi monta vuotta, kuten minulla kului.

Voin paremmin ja olen terveempi kuin 10 vuotta sitten, olen myös normaalipainoinen, mutta en 'hoikka'.

Juuri näin. Kilot lähtevät muutosten myötä. Mulla on pudonnut paino yli 70 kg:sta kesäkuussa tänään 59 kg.

Muutokset:

- alkoholi kokonaan pois

- namit kokonaan pois

- ei muutenkaan herkkuja tai mehuja, sokeria siis aisoihin (en osta kotiin sokeria sisältäviä ruokia)

- kävelyä lisää

- vettä enemmän

Muutos on tapahtunut pikkuhiljaa. Sokeria kun vähentelee hissukseen, niin alkaa huomata ettei se tosiaankaan maistu niin hyvälle. Kun ei juo riittävästi vettä, niin äkkiä kroppa huomauttelee. Mieliteot rasvaisiin ja suolaisiin ruokiin alkavat vähentyä. Jos ei ole edes vähän päivän aikana liikkunut, niin aika nopeasti alkaa tulla olo, että käynpäs kiertämässä korttelin ympäri.

Aloitat hiljalleen ja prosessissa kyllä alkaa keho ja pää kertoa, että mitä tarvitset, mistä tulee hyvä olo.

Vuosia laihdutusta ja aina vaan pää kertoo, että maukkaasta syömisestä tulee hyvä olo ja sitä nyt kaipaat

T lihava myös

Vierailija
70/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutokset:

- alkoholi kokonaan pois

- namit kokonaan pois

- kävelyä lisää

- vettä enemmän

Mä ihmettelen, että kuka tätäkin kommenttia alapeukutti. Ap?

Vierailija
71/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se laihduttaminen siihen yhteen repsahdukseen kaadu. Repsahdusten määrä sen kokonaisuuden ratkaisee. Älä osta kotiin mitään, mihin voit repsahtaa. Anna itsellesi lupa pitää vähintään parin viikon välein pieni(!) herkkuhetki. Ei mitään jättikarkkipussia, vaan jotain hyvää, mutta energia-arvoltaan kohtuullista.

Vierailija
72/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niinpä. Elämä on jatkuvaa kärsimistä, luopuminen syömisestä on kärsimyksen lisäämistä, elämä tuntuu tyhjältä, kun yrittää laihduttaa, siksi kai aina repsahdan. Mikä avuksi tähän? Ap

Unohda koko laihdutus. Sen sijaan keksi uutta tekemistä. Ala vaikka leipoa ja kokata ihan tosissaan. Ehkä löydät sitä kautta elämään sisältöä ja laihdutus unohtuu. Ja ehkä tuloksena paino tippuu.

Tossa on hyvä artikkeli kaikille, ei vain keski-ikäisille painon noususta kärsiville:

https://www.is.fi/terveys/art-2000008206159.html

Vierailija
73/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Syöt liian vähän ja ehkä vääriä ruoka-aineita. Siksi et tule kylläiseksi ja repsahdat. Tai syöt huomaamattasi liikaa. Söitkö ruokia jotka pitävät kylläisyyden pitkään? Kuitua, proteiinia unohtamatta.

Vierailija
74/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jankuta sille päälle, että on väärässä. Ehkä se tuhannennen kerran jälkeen alkaa uskoa.

Vierailija
75/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten jaksat ahmia, päivästä toiseen, jopa 1000 viikkoa

Vierailija
76/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska nämä ruokaan liittyvät kehon mekanismit ovat aikoinaan varmistaneet eloonjäämisemme ja elämme ihan erilaisessa ympäristössä kuin mihin kehomme ovat evoluution myötä kehittyneet.

Se on äärettömän vaikeaa! Ja masennus, ahdistus, huono itsetunto jne. mitä tulee ylipainon kylkiäisenä ovat musertavia ja vain hankaloittavat koko prosessia.

Toivottavasti et joudu yksin kamppailemaan vaan pystyt hankkimaan tukea ja apua. Toivottavasti yrität myös laihtua elämäntapamuutoksella, etkä "ihmedieeteillä". Muista, että hyvään elämään kuuluu myös armollisuus itseään kohtaan.

Ja lupaan, että KUN se paino on karissut koko maailma näyttää ihan erilaiselta. Se ei korjaa kaikkea, mutta henkinenkin painolasti yleensä kevenee huomattavasti.

Onnea matkaan! Uudestaan vain hevosen selkään. Sinnikkyys palkitaan ja sinä pystyt vaikeisiin asioihin!

Helmikuun puolessa välissä tulee 5 vuotta laihdutusta, joko saa luovuttaa? (kun mitään tuloksia ei ole tullut)

Ap

Aloitin laihdutuksen heinäkuussa ja oon tähän mennessä pudottanut 30 kiloa. Olisit viidessä vuodessa ehtinyt laihtua koko elopainosi verran neljään kertaan.

Niinpä. En ymmärrä mistä muut ihmiset saa _pysyvää _ motivaatiota ja itsekuria. Mulla ne katoaa, ja ruoka voittaa taistelun

Ap

Ruoka ei ole vihollinen vaan ystävä. Auttaisiko selkeät samat ruoka-ajat? Syöt 5 kertaa ja niiden välillä ei yhtään napostelua.

Vierailija
77/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joojoo. Taas tätä hevonpaskaista märinää.

Vaikutat k-päältä.

Vierailija
78/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repsahdukset tulevat noista loputtomista "et saa syödä tuota etkä tuota yhtään" -säännöistä. Ei sellaista kukaan jaksa montaa kuukautta tai viikkoakaan. Turhaa itsensä kiusaamista. Kyllä herkkujakin pitää ruokavalioon sisältyä.

Terve nälkä on ihan luonnollinen tunne. Aterioiden välillä kuuluukin tulla nälkä. Jos on ihan koko ajan sudennälkä, siis heti syötyäkin, niin ilmeisesti ei ole saanut tarpeeksi proteiinipitoista ruokaa.

Vierailija
79/159 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teepä niin, että ennen kuin pistät mitään kiinteää syötävää suuhusi, niin juo muumimukillinen vettä. Odota 2-5 minuuttia. Sitten syö jos on pakko. Älä ota sinne elokuviin suklaapatukkaa. Sitä on aika saamarin vaikea syödä jos sitä ei ole. Ota pähkinöitä. Tai sitten sun pitää nousta penkistä ja liikkua ainakin sen verran, että käyt sen ostamassa.

Ap, ihmiset täällä on antaneet sulle hyviä vinkkejä. Sun vastaus on mutta kun, mutta kun. Jos asenne on huono, niin eihän se onnistu. Mutta kun kultakala kuoli, mutta kun sataa, mutta kun vaatteet kiristää, mutta kun en laihdu, mutta kun joulu… sun mutta kun on oikeasti se, että et välitä. On vaan kivempi olla ja elää, kuten tähänkin asti. Kerro itsellesi jotain muuta. Kovaa tekstiä, mutta kun niin se vain on.

Vierailija
80/159 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutokset:

- alkoholi kokonaan pois

- namit kokonaan pois

- kävelyä lisää

- vettä enemmän

Mä ihmettelen, että kuka tätäkin kommenttia alapeukutti. Ap?

Nuo neuvot on tosi huonoja. Mieliteot ei lopu sillä, että päättää ettei enää ikinä koskaan syö karkkia/rasvaista/suolaa/alkoholia/mehuja.