Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi laihdutus on maailman VAIKEIN asia?? Tämä vuonna aloittanut 5 x ja aina repsahtanut. Edelleen bmi 37,kuten 2017,kun ekaa kertaa aloin laihduttaa. Epätoivo ja itku

Vierailija
13.12.2021 |

On päivittäistä. Ajatukset lihavuuden myötä itsetuhoisia.

Kommentit (159)

Vierailija
41/159 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vinkki vitonen: syö terveellistä ruokaa, josta nautit ja liiku tavalla, josta nautit! On olemassa paljon terveellisiä ruokia, jotka ovat oikeasti hyviä. Kehittele jokaisesta lempiruoastasi terveellinen versio. Jos lempiruokasi on hampurilainen, niin tee hampurilainen ruisleivästä ja kanasta. Jos nautit ranskalaisista, niin paista uunissa bataatti /porkkana ranskalaisia. Jos tykkäät pizzasta, niin tee pizza ruispohjasta ja kevyillä täytteillä ja kevyellä juustolla. Vaihda kaikki herkut terveysherkkuihin. Mun suuri herkku on banaani-kananmuna letut ja siihen päälle jogurttia, marjoja ja reilusti hunajaa. Varmasti lähtee makeannälkä! Eli terveellisen ruoan pitää olla niin hyvää, ettet enää edes kaipaa niitä epäterveellisiä ruokia. Liikunnankin pitää olla sellaista, että nautit siitä. Mä nautin tanssista, kuntosalitreenistä (kerran viikossa) ja pitkistä kävelylenkeistä luonnossa. Kun nautit siitä mitä teet, jaksat jatkaa terveellisiä elintapoja.

Vierailija
42/159 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin 70kg alkamalla vegaaniksi. Olihan se todella hankalaa, mutta painoa lähti ja oli edullista.opin myös syömään kaikkea erilaista. Nykyään alkaa vaan olla kaikkialla myös vegaani vaihtoehtoja, mutta muutama vuosi sitten ei ollut missään mäkkärissä tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/159 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska nämä ruokaan liittyvät kehon mekanismit ovat aikoinaan varmistaneet eloonjäämisemme ja elämme ihan erilaisessa ympäristössä kuin mihin kehomme ovat evoluution myötä kehittyneet.

Se on äärettömän vaikeaa! Ja masennus, ahdistus, huono itsetunto jne. mitä tulee ylipainon kylkiäisenä ovat musertavia ja vain hankaloittavat koko prosessia.

Toivottavasti et joudu yksin kamppailemaan vaan pystyt hankkimaan tukea ja apua. Toivottavasti yrität myös laihtua elämäntapamuutoksella, etkä "ihmedieeteillä". Muista, että hyvään elämään kuuluu myös armollisuus itseään kohtaan.

Ja lupaan, että KUN se paino on karissut koko maailma näyttää ihan erilaiselta. Se ei korjaa kaikkea, mutta henkinenkin painolasti yleensä kevenee huomattavasti.

Onnea matkaan! Uudestaan vain hevosen selkään. Sinnikkyys palkitaan ja sinä pystyt vaikeisiin asioihin!

Helmikuun puolessa välissä tulee 5 vuotta laihdutusta, joko saa luovuttaa? (kun mitään tuloksia ei ole tullut)

Ap

Aloitin laihdutuksen heinäkuussa ja oon tähän mennessä pudottanut 30 kiloa. Olisit viidessä vuodessa ehtinyt laihtua koko elopainosi verran neljään kertaan.

Niinpä. En ymmärrä mistä muut ihmiset saa _pysyvää _ motivaatiota ja itsekuria. Mulla ne katoaa, ja ruoka voittaa taistelun

Ap

Prioriteetit pielessä. Lihavana sinulla on paska ruoka, hoikkana sinulla olisi hyvä ruoka kauneus ja terveys. Kumpaan suuntaan vaaka painuu?

Hoikkuus ei todellakaan ole aina hyvä ruoka ja terveys.

Vierailija
44/159 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytä vatsaasi porkkanoilla, appelsiineilla, tomaateilla, omenoilla, kahvilla, kevytlimsalla, ruisleivällä, kaurapuurolla, munakkaalla jne. Liiku mahdollisimman paljon. Ärsyttävää se on mutta ei vaikeaa tai mahdotonta.. onnistut varmasti.

Vierailija
45/159 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen ei kannata. Elämäntapojen muuttaminen pysyvästi askel kerrallaan kannattaa, vaikka muutokseen kuluisi monta vuotta, kuten minulla kului.

Voin paremmin ja olen terveempi kuin 10 vuotta sitten, olen myös normaalipainoinen, mutta en 'hoikka'.

Tätä tulin vain sanomaan. Et tarvitse laihdutuskuuria, tarvitset elämäntapamuutoksen.

Vierailija
46/159 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vinkki vitonen: syö terveellistä ruokaa, josta nautit ja liiku tavalla, josta nautit! On olemassa paljon terveellisiä ruokia, jotka ovat oikeasti hyviä. Kehittele jokaisesta lempiruoastasi terveellinen versio. Jos lempiruokasi on hampurilainen, niin tee hampurilainen ruisleivästä ja kanasta. Jos nautit ranskalaisista, niin paista uunissa bataatti /porkkana ranskalaisia. Jos tykkäät pizzasta, niin tee pizza ruispohjasta ja kevyillä täytteillä ja kevyellä juustolla. Vaihda kaikki herkut terveysherkkuihin. Mun suuri herkku on banaani-kananmuna letut ja siihen päälle jogurttia, marjoja ja reilusti hunajaa. Varmasti lähtee makeannälkä! Eli terveellisen ruoan pitää olla niin hyvää, ettet enää edes kaipaa niitä epäterveellisiä ruokia. Liikunnankin pitää olla sellaista, että nautit siitä. Mä nautin tanssista, kuntosalitreenistä (kerran viikossa) ja pitkistä kävelylenkeistä luonnossa. Kun nautit siitä mitä teet, jaksat jatkaa terveellisiä elintapoja.

Tämä on juuri se oikea tapa. Toteutan itse myös.

Vierailija
47/159 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni myös yksi herkku banaani-kananmuna letut agavesiirapilla :)

Vierailija
48/159 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki jotain muuta puuhaa kuin laihduttamisen ajattelu jatkuvasti. Käy kävelyllä, kuuntele äänikirjaa, piirrä, lue. Hulluksi tulee jos koko ajan miettii ruokaa tai nälkää tai kaloreita.

Vierailija
49/159 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin täällä on jo aiemmin mainittu, elämäntapamuutos saattaa olla se ainoa tie pysyvään onneen tässä asiassa. Tämä piti paikkansa itseni kohdalla myös.

Painavimmillani painoin 90 kg, nyt 40 kg kevyempänä. Tämän painon pudotin kahdessa erässä, 20 kg ennen lapsenhankintaa ja 20 kg lapsenhankinnan jälkeen. Aikaa tähän meni ehkä viisi vuotta yhteensä, nyt paino pysynyt samassa viitisen vuotta.

Lähes pelkällä ruokavaliomuutoksella sain tämän aikaan. Tein pikkuhiljaa pieniä muutoksia ruokavalioon. Ennen ruokavalioni koostui suuresta määrästä eineksiä, pikaruokaa, alkoholia ja herkkuja. Nykyään olen lähes kokonaan raakavegaani ja pätkäpaastolla (1/23-6/18) mennään. Eli muutos tässä suhteessa on ollut dramaattinen. Liikunnallinen olen ollut aina, eli se ei ole ollut juurikaan selittävä tekijä onnistumisessani.

Vierailija
50/159 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ole maailman vaikein asia.

On se, jos ymmärrys solufysiologiasta ja biokemiasta ylipäätänsä ei riitä laihduttamisen hormonaalisen komponentin hahmottamiseen.

Lakonisesti ilmaistuna: Jos verenkierrossa on insuliinia, ei triglyserolien rasvahappoja siirretä maksaan käytettäväksi eli et laihdu. Selkosuomella tämä tarkoittaa, että et voi syödä asioita, jotka hyppäyttävät (aiheuttavat korkean insuliinivasteen) insuliinia eli korkean glykeemisen indeksin ruokia mm. viljat, tärkkelys ja sokeri. Ihminen voi syynätä hamaan hautaan kilokaloreita, "nutrata", dieetata ja punnita analyysivaa'alla makroravinteita, mutta jos syöt jatkuvasti (4-5 krt. tai enemmän päivässä) korkean glykeemisen indeksin tuotteita, et laihdu ennen kuin Sisyfos on saanut lohkareensa perille. Kaloriteorian dogmaattinen tuijottelu laihtumisen hormonaalisenkomponentin kustannuksella on suurin yksittäinen tekijä, jonka vuoksi laihtuminen -pysyvä sellainen - epäonnistuu. T. Biokemian yliopisto-opiskelija

Vierailija
51/159 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiat täältä.

Laihduin sairauden takia alipainoiseksi. Kun tervehdyin ja pystyin syömään, lihoin 15 kg 3 kuukaudessa. Painon nostaminen on maailman helpoin asia. Miksi se onkin niin?

Älä kumminkaan vaivu epätoivoon. Nauti elämästä, ja vaikka tää on klisee, etsi tapoja nauttia ja palkita itseäsi, sellaisia mitkä ei liity syömiseen.

Vierailija
52/159 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonnousuun tai painon laskemisen vaikeuteen vaikuttaa useimmilla eniten liiallinen stressi ja liian vähäinen uni. Vasta kun nämä ovat kunnossa paino putoaa oikeasti. (Googlaa lisätietoja.)

Elimistö haluaa pitää kiinni "saavutetuista eduista" eli kerrytetyistä kiloista. Panoa pitää laskea sen verran hitaasti ja toteuttaa muutoksia vähin erin, ettei elimistö "havahdu kriisiaikaan".

Älä aseta liian tiukkoja tavoitteita. Lisää aluksi vaikka suosikkihedelmäsi aamupalalle ja suosikki vihanneksesi lounaan yhteyteen. Myös näläntunnetta tulee vähemmän kun pienentää annoskokoja pikkuhiljaa jolloin venynyt vatsalaukku ehtii sopeutua muutokseen ja pienenee pikkuhiljaa normaalikokoon.

Ei ehkä edes kannata pyrkiä normaalipainoon (BMI alle 25), sillä useampien tutkimusten mukaan pisimpään elinikään näyttäisi nykyään johtavan lievä ylipaino (Googlella löytyy uutisia aiheesta).

Ajattele hyvinvointisi näkökulmasta, riittävästi unta, aikaa rauhoittua ja tehdä kivoja asioita, monipuolisesti ruokaa kun on nälkä (mutta älä päästä nälkää isoksi), sopivasti liikuntaa ym. Kyseessä ei ole laihdutuskuuri vaan loppuelämäsi, joten tee siitä kaikin puolin hyvä.

Vierailija
53/159 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen ei kannata. Elämäntapojen muuttaminen pysyvästi askel kerrallaan kannattaa, vaikka muutokseen kuluisi monta vuotta, kuten minulla kului.

Voin paremmin ja olen terveempi kuin 10 vuotta sitten, olen myös normaalipainoinen, mutta en 'hoikka'.

Tätä tulin vain sanomaan. Et tarvitse laihdutuskuuria, tarvitset elämäntapamuutoksen.

Tämä olisi vastaus, mutta olen kymmeniä ja kymmeniä kertoja aloittanut elämäntapamuutoksen. Viimeksi aloin liikkumaan 5x vkossa, ja paino _nousi _ 5kg neljässä kuukaudessa :(

Ap

Vierailija
54/159 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus on maailman HELPOIN asia

Syö vähemmän kuin kulutat niin laihdut

Vierailija
55/159 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutus on maailman HELPOIN asia

Syö vähemmän kuin kulutat niin laihdut

Tiedän. Mutta miksi en pysy siinä, vaikka vihaan läskejäni ja haluan ne pois.

Ap

Vierailija
56/159 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin täällä on jo aiemmin mainittu, elämäntapamuutos saattaa olla se ainoa tie pysyvään onneen tässä asiassa. Tämä piti paikkansa itseni kohdalla myös.

Painavimmillani painoin 90 kg, nyt 40 kg kevyempänä. Tämän painon pudotin kahdessa erässä, 20 kg ennen lapsenhankintaa ja 20 kg lapsenhankinnan jälkeen. Aikaa tähän meni ehkä viisi vuotta yhteensä, nyt paino pysynyt samassa viitisen vuotta.

Lähes pelkällä ruokavaliomuutoksella sain tämän aikaan. Tein pikkuhiljaa pieniä muutoksia ruokavalioon. Ennen ruokavalioni koostui suuresta määrästä eineksiä, pikaruokaa, alkoholia ja herkkuja. Nykyään olen lähes kokonaan raakavegaani ja pätkäpaastolla (1/23-6/18) mennään. Eli muutos tässä suhteessa on ollut dramaattinen. Liikunnallinen olen ollut aina, eli se ei ole ollut juurikaan selittävä tekijä onnistumisessani.

Mikä on 1/23 pätkäpaasto?

Vierailija
57/159 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ajattele ruokaa nautintona. Se on vain polttoainetta. Ja muista, "Nothing tastes as good as skinny feels" ;)

Vierailija
58/159 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että yrität liikaa kerralla.

Ja luovutat yhdestä repsahduksesta.

Vähän kerrallaan, ja niin, että muutoksista tehdään heti pysyviä. Ei sillä ajatuksella, että "sitten kun olen laihtunut 20 kg, saan ostaa kaupan tyhjäksi herkuista ja mässäillä".

Haluatko kysyä jotakin erityistä yli 10 vuotta jojonneelta mutta lopulta onnistuneelta?

-29 kg, kilot pysyneet poissa yli 8 vuotta

Miten jaksoit nälkää, päivästä toiseen, 58 viikkoa? (oletan, että laihduit n. 500g/vko)

Olen aivan tuskissani jo 3 päivän jälkeen, 1800kcal per päivä määrällä :(

Ap

Aina kun olen ollut laihiksella ekat 2-3 päivää onkin kamalia. Jos vain malttaa olla repsahtamatta niin se tunne tasoittuu pian.

Vierailija
59/159 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue ravitsemusterapeutti Patrik Borgin kirja. Mikä tahansa niistä, esim. Rentoa painonhallintaa. Lainaa vaikka kirjastosta. Näissä kerrotaan tieteelliseen tutkimukseen pohjautuen, miksi laihduttaminen ei onnistu ja miten painoa saa oikeasti alaspäin (ilman sitä laihduttamista).

Vierailija
60/159 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue ravitsemusterapeutti Patrik Borgin kirja. Mikä tahansa niistä, esim. Rentoa painonhallintaa. Lainaa vaikka kirjastosta. Näissä kerrotaan tieteelliseen tutkimukseen pohjautuen, miksi laihduttaminen ei onnistu ja miten painoa saa oikeasti alaspäin (ilman sitä laihduttamista).

Tuttu kirja. Paino alkoi nousemaan noilla neuvoilla.

Söin terveellisesti, kylässä vaan herkkua, elokuvaan vain kismet, ei koko levyä kuten yleensä. Paino nousi.

Ap